Toon posts:

Beste PCI!-VGAkaart voor dit systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensjes,

Ik sta op het punt een PCI-videoplank aan te schaffen.
Dit om nog redelijk te kunnen gamen op dit pctje, en voor de tvout.

GF2 mx400 pci tvout
GF4 mx440 pci tvout (welke op de fabrikantensite vaak als mx420 zijn omschreven..)
Ati radeon 7500 pci tvout/dvi

Mijn voorkeur gaat uit naar de Ati radeon 7500. (61€)

Mijn vragen:
1.Welke PCI videokaart zal het beste presteren? (lees specs)
2.Kan mijn 180W voeding deze kaarten toch wel van voldoende voeding voorzien?

Specs:
Pcchips M748LMRT
Pentium 3 500 slot1
128MB pc100 (wordt 256MB)
180W Microvoeding

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

'Welk videokaart?' vragen blijven zoekertjes. Maar allicht had je deze vraag iets anders gesteld beter in PMG kunnen openen. Bij de M748LMRT heb je maar een enkele PCI slot beschikbaar en loop je door de vele onboard devices erg snel tegen interrupt (IRQ) conflicts aan (ik hing ooit een SCSI controller op dit mobo die een conflict kreeg met de muis- de HDD ging klikken als een gek als ik de muis bewoog 8)7 )- zorg dus iig voor mogelijkheid om de kaart terug te brengen als je het niet aan de praat krijgt.

Verder gewoon een beetje de search gebruiken naar PCI kaarten :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 19:14:
Beste mensjes,

Ik sta op het punt een PCI-videoplank aan te schaffen.
Dit om nog redelijk te kunnen gamen op dit pctje, en voor de tvout.

GF2 mx400 pci tvout
GF4 mx440 pci tvout (welke op de fabrikantensite vaak als mx420 zijn omschreven..)
Ati radeon 7500 pci tvout/dvi

Mijn voorkeur gaat uit naar de Ati radeon 7500. (61€)

Mijn vragen:
1.Welke PCI videokaart zal het beste presteren? (lees specs)
2.Kan mijn 180W voeding deze kaarten toch wel van voldoende voeding voorzien?

Specs:
Pcchips M748LMRT
Pentium 3 500 slot1
180W Microvoeding
Zit er geen AGP poort in een moederbord voor een PIII ... vreemd, maar zal wel! Die kaarten die je opnoemt, zijn dat wel PCI varianten, ken ze namelijk alleen als AGP uitvoering.

Wat volgens mij een goede PCI kaart is is een TNT2...

Verwijderd

die zijn er gewoon in pci hoor, check de pricewatch

ik zou ook gewoon voor de radeon gaan, maar bedenk wel dat de gf4mx iets goedkoper is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 21:57:
[...]

Neem dit bovenstaande niet serieus.

Voor reviews over die 3 kaarten moet je op www.tomshardware.com kijken.

En of je voeding nog goed genoeg is loopt een topic in Overige Hardware over.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 08 juli 2003 @ 21:57:
[...]
Zit er geen AGP poort in een moederbord voor een PIII ... vreemd, maar zal wel! Die kaarten die je opnoemt, zijn dat wel PCI varianten, ken ze namelijk alleen als AGP uitvoering.

Die jongen geeft aan dát het PCI videokaarten zijn en daarin heeft hij helemaal gelijk.

De GeForce4 440SE is dezelfde kaart als de GeForce4 420 alleen is de SDR geheugen vervangen door DDR geheugen op dezelfde snelheid (dus 2x zoveel geheugen bandbreedte).

De Ati Radeon 7500 is, zoals je in deze test kunt zien, meestal de snelste van de 3

[ Voor 4% gewijzigd door makje op 09-07-2003 00:01 . Reden: url werkend gemaakt ]

9800x3d

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 21:57:
[...]
Zit er geen AGP poort in een moederbord voor een PIII ... vreemd, maar zal wel!
Als je even M748LMR in Google in zou voeren ontdek je snel genoeg dat dat zo is (er zijn zelfs zat P4 planken zonder, dus zo raar is dat niet)
Die kaarten die je opnoemt, zijn dat wel PCI varianten, ken ze namelijk alleen als AGP uitvoering.

Hmmz, een kaart met 3 jaar oude 3D met allicht de meest brakke 2D beeld in de industry die ook nog eens geen TV beeld tegelijk met monitor kan geven... dacht het niet :X

Als ik voor een wat meer normaal mobo een PCI kaart zou moeten kiezen zou ik een Radeon 9000 nemen (EUR 115 in pricewatch), maar het probleem met deze plank is dus duidelijk die interrupt-schaarste.

Zijn er mensen met ervaring met de PC Chips M748LMR (of z'n BabyAT broertje de M741LMR) in het bijzonder, of andere SiS620-based planken IHA die 'moderne' PCI videokaarten aan de praat gekregen hebben :?

* dion_b heeft de M741 in z'n kelder liggen, maar niets 'moderners' qua PCI dan een Matrox Millennium II :+

Overigens zal zelfs een 6-jaar oude 4MB kaart je gameprestaties ENORM verbeteren omdat nu de geheugenbus gedeeld wordt tussen CPU en VGA controller. Dat is funest voor beiden. Als je een PCI VGA kaart neemt, ongeacht type, komt de volledige geheugenbandbreedte vrij voor de CPU. Dat scheelt enorm :D

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 08 July 2003 @ 21:53:
'Welk videokaart?' vragen blijven zoekertjes. Maar allicht had je deze vraag iets anders gesteld beter in PMG kunnen openen. Bij de M748LMRT heb je maar een enkele PCI slot beschikbaar en loop je door de vele onboard devices erg snel tegen interrupt (IRQ) conflicts aan (ik hing ooit een SCSI controller op dit mobo die een conflict kreeg met de muis- de HDD ging klikken als een gek als ik de muis bewoog 8)7 )- zorg dus iig voor mogelijkheid om de kaart terug te brengen als je het niet aan de praat krijgt.

Verder gewoon een beetje de search gebruiken naar PCI kaarten :z
PCI kaartjes worden niet veel gekocht dus daarom lees je er weinig over. Eerst heb ik google binnestebuiten gekeerd en nu gezocht op PCI etc op dit forum. Levert allemaal maar weinig op. Of geblaat van mensen die er nix van weten (tnt2 :O ) , of topics van 2 jaar terug. Ik vind mijn vragen toch specifieker.
Ik heb nu een netwerkkaart zitten in het pcislotje, misschien kan ik er wel ff een oud pcivgakaartje in doen. Tnx. Maar het is ook de vraag of mijn voeding het wel aankan.
makje schreef op 08 July 2003 @ 22:08:
[...]

Die jongen geeft aan dát het PCI videokaarten zijn en daarin heeft hij helemaal gelijk.

De GeForce4 440SE is dezelfde kaart als de GeForce4 420 alleen is de SDR geheugen vervangen door DDR geheugen op dezelfde snelheid (dus 2x zoveel geheugen bandbreedte).

De Ati Radeon 7500 is, zoals je in [url=]deze[/url] test kunt zien, meestal de snelste van de 3
URl doet weinig..

Verwijderd

Topicstarter
Tis nou eenmaal dat ik dit plakje een tijd terug gekocht heb, voor een minipctje. De behuizing moet ik er ook nog voor maken.. En ja Pcchips, maar toch een leuk bordje.
Maar ik wil dus ook tv-out en een beetje kunnen gamen (niet de nieuwste spellen natuurlijk)
Ik dacht dat het grootste porbleem de voeding zou kunnen zijn maar nu hoor ik dat er problemen kunnen opdoen vanwege het ene pcislotje. Maar als een S3trio+64 2mb het er nou goed in doet? morgen weet ik het, nu ff tv gaan staren :)

Verwijderd

Een Matrox misschien?
Supergoede tv-out in elk geval, en kan in 3d gebied ook nog wel meekomen.
Ik weet alleen niet wat je budget is...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:01
Voodoo3-3000 (vergt weinig tot niks van je processor)
Zit ook een behoorlijke tv-out op.

(sneller dan die voodoo lijkt mij overbodig want je processor is de bottleneck in spelletjes)

• makje

makje

Professioneel prutser

oeps, url is al aangepast O-)

9800x3d

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Dr waren toch ook low profile PCI kaartjes van de Radeon 9100 series ofzo? Of laat mijn geheugen me nu totaal in de steek ?? :P

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 20:20
heb zelf een gf2mx400 32mb met pci kaart van asus. ook in een p3 (650) ivm geen los agpslot. de tvout die erop zit is dezelfde als van de overige gf2's (asus gf2ti en gf2gts). Snelheid is heel behoorlijk, zeker een vooruitgang (tov onboard matrox g200), en draait nu nog steeds vice city... over de overige kaarten kan ik niets vertellen, alleen dat ik denk dat deze gf2 niet meer te verkrijgen is en vervangen is door die gf4. als je hem ergens vind, zal hij wel goedkoper zijn :D

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Ja ik zou kijken of je nog ergens een Voodoo 3/3000 of iets in die richting kunt krijgen, goedkoop, presteert sowieso beter dan een TNT2 M64 en beeldkwaliteit is ook 100x beter :p

fotoblog

Verwijderd

Topicstarter
Net lkkr een uurtje zitten stressen. Ik had nix aan me systeemconfiguratie verandert en opeens deed me HD nix meer :S Toch maars de IDE-kabels verwisseld en hij deed het weer..
btw S3trio+64 2 mb kaartje werkt naar behoren in het pcislot.
En gehaktbal, zover ik weet gaan ze tot de radeon 9000 pci 64mb. Je zit in de buurt dus. Maar die is iets te duur en volgens mij heeft mijn systeempje er niet veel extra´s aan.
Voodoo 3 met tvout zou opzich wel mooi zijn, maar kan je daar nog wel Cs en quake etc mee spelen?
Zetje01 denk je dat voodoo 3 ver het max is voor dit systeem? (in deze bak waar ik nu op typ zit een P3 600 en een Gf4 mx440 (AGP) en dat draait wel netjes. Maar ja agp..

Makje, die VGA-charts van Tomshardware zijn jammer genoeg alleen AGP kaartjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 13:06 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 13:00:
Net lkkr een uurtje zitten stressen. Ik had nix aan me systeemconfiguratie verandert en opeens deed me HD nix meer :S Toch maars de IDE-kabels verwisseld en hij deed het weer..
En gehaktbal, zover ik weet gaan ze tot de radeon 9000 pci 64mb. Je zit in de buurt dus. Maar die is iets te duur en volgens mij heeft mijn systeempje er niet veel extra´s aan.
Voodoo 3 met tvout zou opzich wel mooi zijn, maar kan je daar nog wel Cs en quake etc mee spelen?
Zetje01 denk je dat voodoo 3 ver het max is voor dit systeem? (in deze bak waar ik nu op typ zit een P3 600 en een Gf4 mx440 (AGP) en dat draait wel netjes. Maar ja agp..

AGP en PCI maken niet heel erg veel verschil hoor, voor vergelijking van deze kaartjes kun je het in ieder geval nog wel gebruiken.

De Voodoo 3 is een tijdgenoot van de TNT 2 (niet de M64) en was net iets sneller. Maar een P3 600 is echt wel snel genoeg om die Voodoo eruit te fietsen. Een Radeon 7500 of een GeForce4 MX440 is echt nog geen overkill.

9800x3d

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 13:16
Pcchips M748LMRT
Pentium 3 500 slot1
180W Microvoeding
Je kunt hier niet meer mee gamen, dit is al 5 jaar oud, en zal ook met meer geheugen en een nieuwe pci videokaart niet vooruit te branden zijn.

Spaar nog even door een koop een compeel nieuw systeem, het is geld weg gooien als je hier nog aan inversteert.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op 09 July 2003 @ 13:22:
[...]

AGP en PCI maken niet heel erg veel verschil hoor, voor vergelijking van deze kaartjes kun je het in ieder geval nog wel gebruiken.

De Voodoo 3 is een tijdgenoot van de TNT 2 (niet de M64) en was net iets sneller. Maar een P3 600 is echt wel snel genoeg om die Voodoo eruit te fietsen. Een Radeon 7500 of een GeForce4 MX440 is echt nog geen overkill.
Ik las ergens dat een pciversie 10 tot 20% trager is dan de agpversie. Liefst heb ik idd een kaartje boven de Gf2 om toch nog met de tijd mee te gaan. Beetje overkill mag wel :) als de voeding het maar aankan..
Deorgere schreef op 09 July 2003 @ 13:25:
[...]

Je kunt hier niet meer mee gamen, dit is al 5 jaar oud, en zal ook met meer geheugen en een nieuwe pci videokaart niet vooruit te branden zijn.

Spaar nog even door een koop een compeel nieuw systeem, het is geld weg gooien als je hier nog aan inversteert.
A2 racer2/3 in 3d modus doet ie met het onboard vga (8mb buffer van intern geheugen) zeer goed. Jajaja A2 racer, noem je ook wat op :D
Tis niet de boedoeling BF1942 op dit systeem te gaan spelen hoor, daar heb ik een betere pc voor. Spellen als CS, QuakeIII en C&C2 moeten hier nog goed op draaien hoor (mits ik een redelijke pcikaart koop)
Tja en geld weggooien, daar ben ik erg goed in :7

Verwijderd

Topicstarter
jpvk007 schreef op 09 July 2003 @ 00:57:
heb zelf een gf2mx400 32mb met pci kaart van asus. ook in een p3 (650) ivm geen los agpslot. de tvout die erop zit is dezelfde als van de overige gf2's (asus gf2ti en gf2gts). Snelheid is heel behoorlijk, zeker een vooruitgang (tov onboard matrox g200), en draait nu nog steeds vice city... over de overige kaarten kan ik niets vertellen, alleen dat ik denk dat deze gf2 niet meer te verkrijgen is en vervangen is door die gf4. als je hem ergens vind, zal hij wel goedkoper zijn :D
Draait Vice City ook nog zonder schokken als het druk wordt met politie etc.
Zelf nooit Vice City gespeeld, wel GTaIII voor de pc. Dit ging met me Gf3 Ti200 64mb al aardig schokken als ik meer als 3 politieventjes achter me reet aan kreeg.
(Gf2 pci is nog verkrijgbaar. Voor de rest scheelt de prijs tussen de radeon 7500 en de Gf2 ong 10€.)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik zou de ati 7500 nemen, waarom? Omdat je zo'n klein pctje dan ook nog is kan gebruiken voor multimediastation op de tv. de tv-out is perfeto van ati, ik ben van een tv-out van een TNT2 pro overgegaan naar een ati radeon 9800, perfecto gewoon op 1024x768 op een standaard tv!!
een radeon64 heb ik ooit gezien in tv-out en zag er ook perfect uit.
2d van radeon is beter als van nvida geforce2, 3 waarschijnlijk ook.

een radeon 7500 scoort ongeveer gelijk aan een geforce 2 ti qua snelheid dus je kunt nog prima quak 3'en en cs'en. zwaardere games laat je processor het een beetje in de steek.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Algemene tip trouwens voor dit soort geval: doe een search in de Pricewatch onder Videokaarten met 'PCI' als zoekterm. Daar rollen gelijk de mogelijkheden uit :z

Beste PCI gamerskaart van dit moment is ongetwijfeld de Radon 9000 PCI, de 7500 is idd een erg goede voordelige keus (EUR 61 :) ), al zou ik zelf (niet die-hard gamer :z ) voor de Matrox 450 PCI DH gaan (let op- hier kun je Q3A en CS ook nog prima op spelen en de TV out is subliem- maarja, dat geldt ook voor de 9000 die even duur (EUR 115) is en wel een stuk sneller 3D heeft)

Oslik blyat! Oslik!

• geforce5_guy
  • Niet online
Ik heb hier een ATI 7000 PCI ( sapphire ) als 2e kaart. werkt goed.

Verwijderd

Een voodoo3PCI was een leuk kaartje, CS en Quake 1,2,3 kun je er prima mee spelen.

Maar toch zou ik die kaart niet nemen als ik jou was. Ik heb er zelf één en er is 1 groot probleem: de driverondersteuning, die sinds de overname van 3dfx door nVidia compleet op z'n gat ligt. Zeker onder WinXP ben je afhankelijk van allerlei 3rd party baggerdrivers, waarbij de één weer werkt voor dit spel en de ander weer voor dat spel. Ook worden er al lang geen bugs meer uitgehaald.

Die-hard 3dfx-liefhebbers zullen je uiteraard verzekeren dat dit allemaal geen probleem is, maar mijn ervaring is toch echt minder positief. Het kost een hoop tijd om het allemaal uit te zoeken en te testen en het draait niet echt optimaal.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 13:00:

Met een VooDoo3 (Als je maar een kaart heb met een 3DFX chip) gaat CS erg goed
Dan trek je zelfs een GeForce 2 PRO (64MB) eruit (ik haal maar 40 FPS ofzo)
Met een VooDoo3 haal je makkelijk 100FPS :9 (mits je de boel goed instelt...)

En als klein advies voor je voeding: ik zou er denk ik een zwaardere in hangen... Ergens rond de 200-300 Watt. Heb namelijk ongeveer wat jij heb, had dat met een 250 Watt voeding... Tot ik thuis kwam van vakantie, want de voeding blies zich op... Nu zit er een 300Watt in, en alles gaat perfect :)

• geforce5_guy
  • Niet online
ThePerfectCell schreef op 09 juli 2003 @ 16:37:
[...]

Met een VooDoo3 (Als je maar een kaart heb met een 3DFX chip) gaat CS erg goed
Dan trek je zelfs een GeForce 2 PRO (64MB) eruit (ik haal maar 40 FPS ofzo)
Met een VooDoo3 haal je makkelijk 100FPS :9 (mits je de boel goed instelt...)

En als klein advies voor je voeding: ik zou er denk ik een zwaardere in hangen... Ergens rond de 200-300 Watt. Heb namelijk ongeveer wat jij heb, had dat met een 250 Watt voeding... Tot ik thuis kwam van vakantie, want de voeding blies zich op... Nu zit er een 300Watt in, en alles gaat perfect :)
Dat hij opblaasde kan ook aan stof liggen dat zich ophoopt in de vakantie :o

Verwijderd

Topicstarter
De voeding vervangen daar heb ik weinig zin in. Deze compacte voeding heb ik een tijd geleden gekocht voor 32€ ofzo. Het moet ook allemaal wel een beetje klein blijven. Opzich kan je met een 180W voeding best veel doen. Maar hoeveel een videokaart gebruikt weet ik niet, en dit verschilt natuurlijk ook weer per kaart..

Verwijderd

Topicstarter
Ati radeon 7500 is besteld..

Verwijderd

[restvanhettopicnietgelezen-modus]
Mij lijkt dat de Geforce4 het beste zal presteren, maar ik denk dat die ook veel last zal hebben van de PCI-poort (kleinere bandbreedte).

• makje

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 15:42:
[restvanhettopicnietgelezen-modus]
Mij lijkt dat de Geforce4 het beste zal presteren, maar ik denk dat die ook veel last zal hebben van de PCI-poort (kleinere bandbreedte).
Als je de rest van dit kleine topic niet gelezen hebt, waarom reageer je dan :? :?

Daarnaast zou enige onderbouwing met bijvoorbeeld reviews en tests ook wel leuk zijn...

9800x3d

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 14:52
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 16:33:
Een voodoo3PCI was een leuk kaartje, CS en Quake 1,2,3 kun je er prima mee spelen.

Maar toch zou ik die kaart niet nemen als ik jou was. Ik heb er zelf één en er is 1 groot probleem: de driverondersteuning, die sinds de overname van 3dfx door nVidia compleet op z'n gat ligt. Zeker onder WinXP ben je afhankelijk van allerlei 3rd party baggerdrivers, waarbij de één weer werkt voor dit spel en de ander weer voor dat spel. Ook worden er al lang geen bugs meer uitgehaald.

Die-hard 3dfx-liefhebbers zullen je uiteraard verzekeren dat dit allemaal geen probleem is, maar mijn ervaring is toch echt minder positief. Het kost een hoop tijd om het allemaal uit te zoeken en te testen en het draait niet echt optimaal.
Ach als het systeem onder 98 of w2000 draait is dit toch wel de meest el cheapo oplossing. Met een beetje zoeken heb je er al eentje rond de 20 euro.

Maar als je iets meer met de tijd wilt meegaan zou ik idd ook voor die 7500 gaan probeer alleen wel een merk te vinden en niet een club3d oid want mijn ervaring is dat die een erg slechte tv en gewone beeldkwaliteit hebben.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:56

Piggen

Lekker bakkie

Volgens mij zijn er weinig andere fabrikanten die 7500 PCI's maken

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 13:00:
...
...

De problemen beschreven mbt IRQ kan nog steeds....Er moet namelijk een IRQ voor de VGA kaart worden gereserveerd...is tenminste zo bij Nvidia kaartjes....neem aan dat dat ook geldt bij de 7500 van Ati? Hopelijk gaat het lukken....

Ga je zelf die kast maken? Leuk!

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Topicstarter
Ati radeon 7500 pci is gisteren in mijn pctje beland. Alles werkt perfect. Ieder1 bedankt voor de info gegeven in dit draadje.
Tja nu alleen nog de behuizing bouwen...

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Een Voodoo3 is hopeloos verouderd, je kunt toch het beste die 7500 halen, Wil je ook in de nieuwe games (die dan net zullen draaien) nog wat support hebben.

Zelf heb ik op een Pentium2 350 met Radeon 7500 (agp) zelfs nog UT2K3 en BF1942 kunnen draaien.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Pagina: 1