Toon posts:

EAC herkent drive niet... :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
EAC wil mijn drive niet herkennen. Tenminste, hij zegt steeds dat er geen audio cd inzit.
En het probleem is... ik krijg geen enkele ASPI geinstalleerd! Want dat schijnt de oplossing te zijn!

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om cd's te rippen naar mp3...?

Lame werkt wel (wav naar mp3), maar dan moet ik eerst files hebben om om te zetten. Het enige wat werkt is Windows Media Player: maar dan krijg je WMA files...

Iedereen maakt mp3'tjes. Het kan toch niet zo lastig zijn?!?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Heb je hier wat aan? EAC & LAME snelstarthandleiding
ASPI?
Een van de meest voorkomende problemen met EAC is een ontbrekende, verouderde of beschadigde ASPI layer. Windows 9x en ME komen standaard met een haast antieke ASPI layer en bij Windows NT/2000/XP weet men blijkbaar niet eens wat het is, want die komen totaal zonder ASPI layer. De ASPI layer is een stukje software dat de communicatie tussen de CD-ROM drives en Windows programma's voorziet. Een audio extractor als EAC gebruikt dit natuurlijk zeer intensief en dus is het wel duidelijk dat er ook een goede ASPI layer geïnstalleerd moet zijn.

Daarom download je nu op deze pagina de "ASPI check utility", een klein programmaatje dat de conditie van je ASPI layer nakijkt. Indien het programma ontbrekende files of verouderde versies aanduidt, dan kan je vanop dezelfde pagina de recentste ASPI layer downloaden en installeren. Niet vergeten te herstarten na installatie!

Mocht je later toch problemen ondervinden met het gebruik van de ASPI layer en gebruik je Windows NT, 2000 of XP, dan kun je eens proberen de "Native Win32 interface for Win NT & 2000" in te schakelen in EAC ("EAC" -> "EAC Options" -> "Interface"). Je moet EAC wel herstarten om de wijzigingen door te voeren.

[ Voor 108% gewijzigd door CmdrKeen op 08-07-2003 18:14 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Tja... beetje meer info over je systeem is wel handig. heb dit ook gehad bij mijn Asus A7N8X de luxe. Probleem zat in het feit dat ik de IDE-driver had geïnstalleerd (nVidia 2.03). Moest Windows toch opnieuw installeren echter ditmaal zonder de IDE driver en EAC doet weer netjes zijn werk.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ook ik ben hier bekend mee, weliswaar met een Intel-chipset en Lite-On drive. Maar werd niet herkend door EAC. De enige oplossing waarmee ik het aan de praat kreeg was op IAA te installeren, normaal zou het ook zonder moeten werken. Een ASPI layer stond er al wel op, ik heb namelijk ook SCSI in het systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door _XipHiaS_ op 08-07-2003 18:20 ]

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 14:52
Probeer eens bij "EAC options" op het tabblad Interface voor "Native Win32 Interface for Win NT en 2000" te kiezen. Je moet daarna wel nog even EAC opnieuw opstarten.

[ Voor 27% gewijzigd door AgeOfPanic op 08-07-2003 18:25 . Reden: Toevoeging ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
AgeOfPanic schreef op 08 July 2003 @ 18:23:
Probeer eens bij "EAC options" op het tabblad Interface voor "Native Win32 Interface for Win NT en 2000" te kiezen. Je moet daarna wel nog even EAC opnieuw opstarten.
Misschien heeftie geluk, maar bij mij werkte dat toen ook niet.

Hangt je drive in z'n eentje aan de controller?

[ Voor 11% gewijzigd door _XipHiaS_ op 08-07-2003 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry, wat meer info is wel handig...

Ik draai WinXP Home. Ik heb een Lite-On LTR-40125S. Die hangt samen met een Creative DVD-player op IDE 2. De tips wat betreft de opties en die site heb ik al geprobeerd. Ik heb vorig jaar een hele tijd EAC gebruikt toen ik Win98SE nog gebruikte. Zelfde hardware config, niets veranderd. Het staat me zelfs bij dat ik begin dit jaar EAC wel heb kunnen gebruiken, maar daarna weer verwijderd heb omdat 'ie niet kon wat ik wilde.

Nu wil ik 'm dus opnieuw gebruiken voor mp3 rippen en het lukt niet.

EDIT
Het is gelukt! Ik heb een ASPI gevonden (aspi_v470.exe) die wel wilde installeren. Na het kiezen van die ASPI interface bij de opties werkt alles nu! Bedankt voor de hulp!
/EDIT

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 19:36 ]

Pagina: 1