Toon posts:

Epson vs consumentenbond

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de hele draad staat wer vol met nutteloze opmerkingen in de trant van 'oh, zie je wel ze hebben de boel bedrogen'. Dat draagt niet echt veel bij IMHO.

Andere mensen die wat beter nadenken durven tenminste tegen de consumentenbond in te gaan: zoals deze van mjtdevries

inzichtvol, duidelijk, onderbouwd en met een nette layout. Ik vind eigenlijk dat hij een +4 verdient en niet de 0 waar hij nu op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik vind het een begrijpelijke post, maar het zeikt de consumentenbond harder af dan noodzakelijk. Openheid is immers geboden en daar gaat deze poster totaal niet op in. De consumentenbond zal het toch worst wezen of inkt goedkoper en printers duurder worden, zolang er maar open kaart wordt gespeeld. Modden op inhoud is natuurlijk niet goed, maar een bijster goede inhoudelijke post vind ik het zelf niet. Hij is echter wel uitgebreid en duidelijk en verdient derhalve meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Wekkel schreef op 08 July 2003 @ 17:31:
Ik vind het een begrijpelijke post, maar het zeikt de consumentenbond harder af dan noodzakelijk. Openheid is immers geboden en daar gaat deze poster totaal niet op in. De consumentenbond zal het toch worst wezen of inkt goedkoper en printers duurder worden, zolang er maar open kaart wordt gespeeld. Modden op inhoud is natuurlijk niet goed, maar een bijster goede inhoudelijke post vind ik het zelf niet. Hij is echter wel uitgebreid en duidelijk en verdient derhalve meer ;)
Modden op *mening* is niet goed. De inhoud lijkt me juist het enige criterium waar op gemod zou moeten worden. ;)

De conclusie
Daarom een suggestie aan iedereen die een klein budget heeft of om andere redenen goedkoop wil printen: Zeg je lidmaatschap van de consumentenbond op en koop hun blad niet meer. Die bond schaadt namelijk jouw belang!
lijkt mij ook te hard en te vergaand. Dat de post daardoor een ietwat "afzeikerig" (gechargeerd, want het is wel een goed onderbouwde post) karakter krijgt, is voor mij aanleiding om te vinden dat hij zeker niet op +4 dient te belanden.

Ik vind de post overigens vanwege de structuur, formulering, maar inderdaad vooral vanwege de "dissenting opinion" wel zoveel waard voor het nieuwsitem, dat een 3-score mij wel haalbaar lijkt.

Als hij op 2 eindigt mag hij overigens ook nog wel tevreden zijn denk ik. :) Ik ga er dus even een puntje bijplakken. :Y)

edit:
Hij staat nu op "1 interessant". Verder verdient deze draad nog *heel* veel aandacht. Daar heb ik nu geen tijd voor, maar als er mensen zijn die vakantie hebben en trek hebben in een pittige modklus: have fun!

[ Voor 8% gewijzigd door Superdeboer op 08-07-2003 17:41 ]

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een plus vier voor die reactie vind ik iets teveel van het goede, een plus drie daarentegen vind ik weer een mooie score. Hij belicht tenminste de andere kant (die van het bedrijf) en niet de kant van de consument. De marges die Epson hanteert zijn ook niet duidelijk, maar geven wel aan dat er een bepaald aantal pagina's gedrukt kunnen worden met een enkele cartridge. Helaas mis ik de documenten/sites van Epson die zijn mening ook delen, waardoor ik af zie van een plus vier. Daarnaast ben ik het eens met * Superdeboer : de conclusie is iets te overtrokken. Vanwege één artikel ben je het niet meer eens met een bond en zeg je het abonnee af. Dat zou je eens moeten doen met mensen, of erger; met je vrienden :X ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Evenals Superdeboer en Robin ben ik eveneens van mening dat een beoordeling van 4 teveel van het goede is. Een plus drie past, naar mijn mening precies bij deze reactie. De verstrekte informatie is helder en duidelijk, daarnaast is de reactie goed geformuleerd. Alleen is de conclusie, mijn inziens, te ver doorgetrokken.
Robin Vreuls schreef op 08 July 2003 @ 18:20:
Helaas mis ik de documenten/sites van Epson die zijn mening ook delen, [..]
De reactie van Epson was zeer waarschijnlijk, ten tijde van het plaatsen van de reactie door mjtdevries, nog niet geschreven. Nu pas verschijnt er een Pop-Up :( , met de reactie van Epson :)

Staat nu op 2,45: Interessant, kan dus nog wel wat omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:20

botoo

💀 too old to die young

Wmb is het geen schande als de bewuste reactie van mntjdevries op +4 eindigt. Imo getuigd het beslist van een heldere, analyserende en zakelijke kijk op de zaak.

De quote met de oproep om je lidmaatschap op te zeggen om zodoende geld uit te sparen zie ik als chargeren, niet als serieuze noot.

Inhoudelijk:
De consumentenbond is van vereniging die de belangen van de consument nastreeft, verworden tot een doodgewoon bedrijf wat iets verkoopt, n.l. het _idee_ dat de consumentenbelangen gediend worden. Dit doen ze o.a. door in te spelen op de gevoelens van die consumenten.

In de printermarkt is een dermate zware concurrentie dat de printers zelf met te weinig/geen winst verkocht worden. Dan is het begrijpelijk dat een fabrikant zijn omzet uit gelieerde pruducten wilt halen, en dat doen ze op dergelijke manieren.

FF heel kort door de bocht:
Aan het einde van de optelsom staat er voor een consument een bedrag te betalen voor zijn eindproduct (het printje), hoe dat samengesteld word doet feitelijk minder ter zake, prijs per print telt uiteindelijk.
Als de consumentenbond vervolgens over één detail gaat lopen muggeziften om een mooie sier te maken naar zijn klanten, dan vind ik dat een goedkope streek die het werkelijke belang van de consument niet dient. Straks zijn er geen of veel minder consumenten printers op de markt, en dan gaan de prijzen een stuk onvriendelijker worden.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

botoo schreef op 08 July 2003 @ 23:09:
FF heel kort door de bocht:
Aan het einde van de optelsom staat er voor een consument een bedrag te betalen voor zijn eindproduct (het printje), hoe dat samengesteld word doet feitelijk minder ter zake, prijs per print telt uiteindelijk.
Als de consumentenbond vervolgens over één detail gaat lopen muggeziften om een mooie sier te maken naar zijn klanten, dan vind ik dat een goedkope streek die het werkelijke belang van de consument niet dient. Straks zijn er geen of veel minder consumenten printers op de markt, en dan gaan de prijzen een stuk onvriendelijker worden.
De consumentenbond gaat over het algemeen niet over één detail muggeziften. Bij de meeste tests nemen zij de totale kosten onder de loep. Het totale kostenplaatje, dus ook de, cost per page, is zeer waarschijnlijk meegenomen. ( Bij gebrek aan de complete test, :| maar sprekende uit ervaring met consumentenbond testen)

De laatste jaren draaien de meeste zoniet alle printerfabriekanten verlies op hun printer en die ze daarna compenseren door enorm hoge inkt(cartridge) prijzen.
Het argument:
Op dit moment kan je als consument namelijk een goedkoper printer kopen, en vervolgens goedkope inkt van een third-party. De printerfabrikanten doen er van alles aan om dat te hinderen, maar feit is dat heel veel mensen op die manier goedkoop kunnen printen.
is niet meer geldig, aangezien de EU het, door de printerfabriekanten, verhinderen van het recyclen van inktcartridgen (de zogenaamde third-party inkt) heeft verboden. De daarop volgende conclusie:
Dat wordt dus straks door de consumentenbond onmogelijk gemaakt. De inkt blijft goedkoop, maar die goedkope printers zullen die consumenten niet meer kunnen kopen.
klopt daarom al niet.
Al met al moet ik concluderen dat de posting een +3 als beoordeling moet hebben, en is mijns inziens een +4 teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

@Longbeard:
Een printercartridge is geen parkeermeter waar je je geld kwijt bent ook al sta je er korter.
Als een fabrikant een bepaalde garantie geeft mbt het aantal prints, dan is het heel verstandig om daar voldoende inkt voor in te zetten. Maar die fabrikant wilt natuurlijk niet graag dat zijn 'noodreserve' inkt aangewend word voor iets anders dan noodreserve.

Hetgeen je als laatste quote aanwend klopt imo voorlopig nog wel, ik zie iig nog regelmatig advertenties voor cheapass cartridges en bijvul inkt.

Verder spreek ik ook uit ervaring mbt de consumentenbond, ben er lang lid van geweest. lees nog steeds hun periodiek (via mijn moeder), en blijf constant conclusies lezen die niet (volledig) stroken met de werkelijkheid.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

botoo schreef op 08 July 2003 @ 23:46:
Verder spreek ik ook uit ervaring mbt de consumentenbond, ben er lang lid van geweest. lees nog steeds hun periodiek (via mijn moeder), en blijf constant conclusies lezen die niet (volledig) stroken met de werkelijkheid.
offtopic:
@botoo
"Periodiek" is wel een heel archaïsch woord hoor... :o
De laatste 30 jaar pleegt men dat over het algemeen tijdschrift te noemen en de broekies onder ons hebben het over "magazine". ;)

Maar dat terzijde. :X :*

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

botoo schreef op 08 July 2003 @ 23:46:
@Longbeard:
[..]
Als een fabrikant een bepaalde garantie geeft mbt het aantal prints, dan is het heel verstandig om daar voldoende inkt voor in te zetten. Maar die fabrikant wilt natuurlijk niet graag dat zijn 'noodreserve' inkt aangewend word voor iets anders dan noodreserve.
Een garantie op het aantal prints is oké. Het daarna afkappen van het doorprinten is imo niet toegestaan. Waarom?
Omdat de koper, inkt koopt om te printen, dat is dan ook het verkoopargument van Epson. Zie de verkoop in milliliters inkt. Epson zegt nu plotseling ( in de kleine lettertjes): Ho, is even, wij verkopen geen inkt ansich, maar een hoeveelheid te printen pagina's. In dat geval zou Epson dat bij zijn inktcartridge's moeten vermelden ipv het aantal milliliter inkt. De huidige handelswijze van Epson, valt mijns inziens onder de noemer consumenten misleiding.
Hetgeen je als laatste quote aanwend klopt imo voorlopig nog wel, ik zie iig nog regelmatig advertenties voor cheapass cartridges en bijvul inkt.
Klopt dit hebben de meeste printerfabriekanten zo niet alle, proberen te verhinderen. Gelukkig is dit heden ten dage in de EU het verhinderen van de verkoop van deze cheapass cartridges verboden. :) :)
offtopic:
Naar aanleiding van het riante hoofdkantoor, en de daaraan gerelateerde prijsverhoging, van de consumentenbond(CB), het abo. opgezegt. Lees het wel nog regelmatig. Ben het er wel mee eens dat niet altijd de conclusies stroken met de werkelijkheid.

Toch ben ik het in zoverre, in dit geval, met de CB eens, dat er in dit geval sprake is van misleiding van de consument.
Aangezien dit een truc is om meer inkt te verkopen en dus mensen geld uit de zak te kloppen, eisen wij van Epson dat de printerfabrikant de cartridges aanpast.
edit:
Zie ook: Epson beschuldigd van 'bedrieglijke praktijken' (ter verduidelijking)

[ Voor 5% gewijzigd door Longbeard op 09-07-2003 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Longbeard:
We hebben het feitelijk over twee dingen die wij beiden vanuit een andere invalshoek belichten.
- Jij valt Epson af vanwege hun kopersmisleiding, daar kan ik me best in vinden.
- Ikzelf val CB af vanwege hun gebruikelijke detailbelichting die niet in verhouding staat tot het totaalplaatje, m.i. doen ze dit (mede) om aan hun klanten te laten zien hoe geweldig kritisch CB wel niet is (imo net zo misleidend). Aan de hand van je offtopic toegift durf ik voorzichtig op te maken dat je mijn (gechargeerde) standpunt wel een beetje kan begrijpen.

Overigens vind ik een 'consumentenbelangen' organisatie die pagina's vol met TellSell achtige geldklopperadvertenties in hun periodiek plaatst uiterst misplaatst, maar het bevestigt wel mijn standpund m.b.t. de belangen van de CB.

offtopic:
@superdeboer:
Ik weet ff niet hoe het CB 'magazine' genoemd word, vandaar dat ik 'periodiek' wel passend vond voor een dergelijk oubollig blaadje (als je het wel eens gelezen hebt dan weet je vast wel wat ik bedoel).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

botoo schreef op 09 July 2003 @ 01:00:
Ontopic! +3 of +4? De reactie staat nu op 3,45!
Op zich niet iets waar we de multi-mod op los hoeven te laten, we kunnen het binnen de huidige range prima aan de reguliere mods overlaten :)

offtopic:
Wat zij ik?
:? :?

[ Voor 72% gewijzigd door Longbeard op 09-07-2003 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

botoo schreef op 09 July 2003 @ 01:00:
[...]

offtopic:
@superdeboer:
Ik weet ff niet hoe het CB 'magazine' genoemd word, vandaar dat ik 'periodiek' wel passend vond voor een dergelijk oubollig blaadje (als je het wel eens gelezen hebt dan weet je vast wel wat ik bedoel).
Volgens mij heet ie de consumentengids. Ik snap de oubolligheid, maar ik vind het een prettig blad om te lezen.

Verder moet ik me qua gedachtengang aansluiten (zoals zo vaak) bij bo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Longbeard schreef op 09 juli 2003 @ 01:07:
[...]
Op zich niet iets waar we de multi-mod op los hoeven te laten, we kunnen het binnen de huidige range prima aan de reguliere mods overlaten :)

offtopic:
Wat zij ik?
:? :?
:o :o :o
* botoo heeft het flauwe vermoeden dat er in de haast per ongeluk op de 'edit' ipv op de 'quote' knop gedrukt is door een niet nader te noemen vakantie-mod 8)7

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sjonge! Ik heb wel een discussie aangezwengeld he? De consumentenbond doet goede dingen, maar vaak hangt er zo'n air aan van wij weten wel wat goed voor jullie is. Hoe ze UPC voor de leden aanpakken is geweldig. Maar mijn audioinstallatie koop ik och echt niet adhv hun advies.

Mijn reden was dat mjtdevries bijna altijd een hele heldere kijk op de dingen heeft (weet ook een hoop) en gewoon ondergewaardeerd wordt. En ik was het wel met hem eens :+

Waarom staat mijn eigen post eigenlijk op 0

:? :X

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 11:44:
Waarom staat mijn eigen post eigenlijk op 0

:? :X
* kijkt *
* ziet geen Jeep 0 *
;)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

botoo schreef op 08 July 2003 @ 23:09:
In de printermarkt is een dermate zware concurrentie dat de printers zelf met te weinig/geen winst verkocht worden. Dan is het begrijpelijk dat een fabrikant zijn omzet uit gelieerde pruducten wilt halen, en dat doen ze op dergelijke manieren.
Het wordt wat inhoudelijker dan verwacht, maar ik kan niet laten om hier even op te reageren. Ik begrijp dat je de truuks van Epson dus wel oké vindt? De consument hoeft niets te weten of mag best misleid worden, het is zijn eigen probleem? Dat je de consumentenbond niet echt kan waarderen moet je zelf weten, maar de truuks van Epson daarbij goedpraten in termen dat in de printermarkt de concurrentie zo zwaar is, is echt een zwaktebod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Wekkel schreef op 09 July 2003 @ 13:12:
Ik begrijp dat je de truuks van Epson dus wel oké vindt? De consument hoeft niets te weten of mag best misleid worden, het is zijn eigen probleem? Dat je de consumentenbond niet echt kan waarderen moet je zelf weten, maar de truuks van Epson daarbij goedpraten in termen dat in de printermarkt de concurrentie zo zwaar is, is echt een zwaktebod.
Nope, ik vind dat zeker niet oké, zie:
botoo schreef op 09 juli 2003 @ 01:00:
- Jij valt Epson af vanwege hun kopersmisleiding, daar kan ik me best in vinden.
weiliwaar niet al te uitgebreid neergezet, maar ik vind het 'natuurlijk' niet goed dat de consument misleid mag worden, waar ik me echter aan stoor in dit geval is de houding van de CB die nu een 'koop geen Epson' promoot terwijl veel meer printerfabrikanten vergelijkbare stunts uithalen.
Tevens ben ik over het algemeen van mening (maar nu val ik in herhaling) dat de CB hun conclusies baseren op een te klein gedeelte van een totaalplaatje, waardoor die conclusie vaak uit z'n verband ligt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

CB praat over computers moet ik ook altijd met lede ogen lezen ;)
Pagina: 1