[database] db naar mdb converten

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik ben bezig met een aantal .db-bestanden om te zetten naar access databases.
Om deze later te kunnen importeren in een lotus-database.

Dit lukt voor 80% van de db's.
Ik doe dit gewoon via Access zelf --> externe gegevens ophalen --> import.
Maar bij sommige.. waaronder ook de belangrijkste natuurlijk.. lukt dit niet en krijg ik volgende fout: De externe tabel heeft niet de verwachte indeling. (Fout 3274)

Nu zit ik met andere woorden een beetje vast, en ik kan ook geen progje vinden die deze omzetting rechstreeks doet (zonder fout te geven natuurlijk).

Is er iemand bekend met dit probleem? Of weet er iemand hoedat ik dit op een andere manier kan oplossen???

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kun je de .db misschien openen met FoxPro ofzo (dat is toch van .db) en dan exporteren?
Ik zou in ieder geval zoeken naar het pakket waarmee de originele indeling te lezen is.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik heb FoxPro niet tot mijner beschikking, maar ik heb al met een aantal tooltjes geprobeerd (vb: data quick, geloof ik), en deze gaven mij dezelfde foutmelding...

Ik weet echter niet waaraan het kan liggen. *.db wordt toch alleen maar gebruikt bij paradox-databases hé? of heb ik het mis?

Verwijderd

het .db formaat ben ik niet mee bekend. Misschien zijn de .db bestanden waarbij je problemen hebt rag? Bekijk die bestanden eens met een teksteditor, of er iets onverwachts mee aan de hand is.
Anders kun je nog proberen ze als tekstbestanden te importeren via /tables/new/ import table (tenminste in Access 97). Je kunt dan aangeven wat field delimeters etc zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 17:01 ]

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:59
Bij importeren vanuit Excel bestanden heb ik zelf tegen het volgende probleem aangelopen:

Als je een tabel importeert vanuit een externe bron, dan bepaald Access automatisch het veld-type. Dit wordt gedaan aan de hand van de eerste zoveel records. Stel dat je een veld hebt met allemaal numerieke gegevens en de laatste is alfanumeriek, dan zal Access voorstellen om een numeriek veld aan te maken in de doeltabel. Vervolgens zal Access de gegevens converteren en er bij het laatste record erachter komen dat de waarde niet in het veld past.

Tijdens de importeer wizard stelt Access deze veldtypes voor, waarbij je ze ook kunt veranderen. Op dat moment kun je je veldtype dus aanpassen aan de werkelijke gegevens ipv datgene dat Access bepaald aan de hand van de eerste x aantal records.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat voor soort gegevens staan in de kolommen waar Access op vastloopt? Vaak gaat het om dingen zoals decimale punten (2.5 = tweeënhalf), waar Nederlands Accessversies een komma verwachten. Ook datumvelden leveren vaak problemen op.

Als uitweg kun je een eenvoudig conversieprogramma bouwen in de programmeertaal van je keuze. Je opent gewoon de dBase-tabel, je opent een lege tabel in een lege Access-database (wel eerst even de goede tabelindeling maken) en je schrijft gewoon record voor record de dBase-gegevens in de Access-tabel. Als die dBase-tabellen allemaal dezelfde bestandsindeling hebben, kun je de conversie op deze manier zelfs een heel eind automatiseren.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1