3com 3c589 op BNC problemen

Pagina: 1
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik heb een 3com 3c589 PCMCIA netwerk kaartje gekocht. Deze kaart heeft een TP en BNC netwerken aan (een kastje met twee aansluitingen). Het probleem is dat ik de kaart niet met BNC aan het werk krijg, TP werkt zonder problemen.
De laptop heeft W2K met sp4 geïnstalleerd. Ik heb de windows en de 3com drivers geprobeerd, allebei zonder succes.
Beide drivers kun je instellen op TP of BNC. Bij TP is er zoals gezegd geen probleem, als ik de driver op BNC zet dan knippert het lampje op de tranceiver wel maar ik krijg geen verbinding (uiteraard geprobeerd met restart na het veranderen van de tranceiver type)
De coax kabel zelf kan het probleem niet zijn want daar zit de rest van mijn netwerk op en ook als ik een hub met BNC hierop aansluit krijg ik via de hub met TP wel een verbinding.

Wat kan hier mis zijn? Kapot -> voor garantie gaan?

Maarten

Signatures zijn voor boomers.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

bij BNC netwerk moet altyd op de eerste en de laatste een 50 Ohm einweerstand
Afbeeldingslocatie: http://www.erg.abdn.ac.uk/users/gorry/course/images/10b2-bnc.gif

[ Voor 35% gewijzigd door ThaHandy op 08-07-2003 15:58 ]

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
ThaHandy schreef op 08 juli 2003 @ 15:57:
bij BNC netwerk moet altyd op de eerste en de laatste een 50 Ohm einweerstand
Zoals ik al zei: de coax kabel kan niet het probleem zijn omdat de rest van mijn netwerk daar al op zit en als ik op de BNC aansluiting een HUB met BNC en TP zet dan krijg ik wel verbinding via TP.

Maarten

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Heb je de snelheid wel juist ingesteld staan?

Hoe configureer je de kaart? Via Windows? Of via de 3c589cfg tool o.i.d.?
Is de kaart geconfigureerd al PnP? Etc.?

Je kunt wel bij de drivers aangeven dat je de BNC wil gebruiken, maar dit moet je ook in het kaartje zelf doen... Dus even in Dos opstarten en de config tool van 3com opstarten...

Succes!

We have just one world, but we live in different ones...

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
De kaart configureer ik via Windows. De kaart is uiteraard herkend door Windows (PnP bij opstarten).

Welk config tool van 3com moet je gebruiken om in de kaart aan te geven dat hij de BNC adapter moet gebruiken? Ik heb op de website van 3com twee exe's met drivers gedownload (3c589x_1.exe en 3c589x_2.exe) en daar zit niets bij wat op een config tool lijkt.
Nog afgezien van de vraag hoe je tegenwoordig in godsnaam een bootable floppy moet maken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mdeen schreef op 08 July 2003 @ 16:03:
[...]

Zoals ik al zei: de coax kabel kan niet het probleem zijn omdat de rest van mijn netwerk daar al op zit en als ik op de BNC aansluiting een HUB met BNC en TP zet dan krijg ik wel verbinding via TP.

Maarten
Licht het aan mij , of snap ik die niet :?
Je zegt dat als je vanaf de NIC een BNC kabel naar een hub doet die BNC aankan .. dat het dan werkt.
Wat is dan je probleem :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Koffie schreef op 08 July 2003 @ 16:22:
[...]

Licht het aan mij , of snap ik die niet :?
Je zegt dat als je vanaf de NIC een BNC kabel naar een hub doet die BNC aankan .. dat het dan werkt.
Nee, ik doe de BNC kabel aan een hub en van daaruit TP naar de NIC. Precies andersom dus. Dat werkt. Dat is ook het bewijs dat de BNC kabel werkt en dat het probleem in de BNC aansluiting/aansturing van de NIC zit.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

mdeen schreef op 08 juli 2003 @ 16:18:
De kaart configureer ik via Windows. De kaart is uiteraard herkend door Windows (PnP bij opstarten).

Welk config tool van 3com moet je gebruiken om in de kaart aan te geven dat hij de BNC adapter moet gebruiken? Ik heb op de website van 3com twee exe's met drivers gedownload (3c589x_1.exe en 3c589x_2.exe) en daar zit niets bij wat op een config tool lijkt.
Nog afgezien van de vraag hoe je tegenwoordig in godsnaam een bootable floppy moet maken.
Deze twee bestanden zijn self extracting. In de eerste daarvan zit de config tools van 3 com.
Gewoon even een mapje aanmaken en 3c589x_1 uitpakken. Naam van de config tool weet ik niet zeker maar het moet iets zijn van 3c589cfg.exe ...

Wat dacht je van deze link naar Bootdisk ?
Daar vind je zeker een image om een boot diskette te maken. Heb je een bootable cd met win98? Start daar eens mee op... Wil ook nog wel eens werken.

We have just one world, but we live in different ones...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mdeen schreef op 08 July 2003 @ 16:24:
[...]
Nee, ik doe de BNC kabel aan een hub en van daaruit TP naar de NIC. Precies andersom dus. Dat werkt. Dat is ook het bewijs dat de BNC kabel werkt en dat het probleem in de BNC aansluiting/aansturing van de NIC zit.
Leg me dat nou eens uit ?

PC1 ----- hub ---- PC2

PC1 heeft de 3C589 nic met BNC aansluiting en gaat naar de hub.
Vanaf de hub ga je naar een andere PC :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

gebruik de etherdisks versie 6 (dacht ik)

daar zit een dos tool bij die de config op flash geheugen van de adapter en daar kan je aangeven welke interface ie moet gebruiken.

gebruik b.v. een win98 cd om in dos te booten

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Koffie schreef op 08 July 2003 @ 16:33:
[...]

Leg me dat nou eens uit ?

PC1 ----- hub ---- PC2

PC1 heeft de 3C589 nic met BNC aansluiting en gaat naar de hub.
Vanaf de hub ga je naar een andere PC :?
Nee, PC1 met de 3C589 heeft TP naar de hub, vanuit de hub met BNC naar een andere hub, van daaruit met TP naar een PC.
Dat werkt maar dat wil ik niet.
Ik wil de 3c589 direkt op BNC aansluiten en dat werkt niet.

Zo zou het moeten worden en zo werkt het niet:

BNC
|
|- HUB1
|
|
|- PC1
|
|
|- HUB3
| +- PC2
| +- PC3
|
|-- router --> internet
|

Zo heb ik het nu maar dat wil ik niet:

BNC
|
|- HUB1
|
|
|- HUB2
| +- PC1
|
|
|- HUB3
| +- PC2
| +- PC3
|
|-- router --> internet
|

Zo duidelijk?

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Nulnulnix schreef op 08 July 2003 @ 16:28:
[...]

Deze twee bestanden zijn self extracting. In de eerste daarvan zit de config tools van 3 com.
Gewoon even een mapje aanmaken en 3c589x_1 uitpakken. Naam van de config tool weet ik niet zeker maar het moet iets zijn van 3c589cfg.exe ...

Wat dacht je van deze link naar Bootdisk ?
Daar vind je zeker een image om een boot diskette te maken. Heb je een bootable cd met win98? Start daar eens mee op... Wil ook nog wel eens werken.
Die bootdisk link is fantastisch.... [booten van floppy gevonden]

Bij de tweede driver disk zit een install.exe (DOS programma) waarin o.a. een menupunt 'Configuration and Diagnostic program'. Dat lijkt nog het meeste op een config tool voor DOS, maar als ik het onder windows start dan zegt hij dat er geen 3com netwerkkaart is.
orca schreef op 08 July 2003 @ 16:38:
gebruik de etherdisks versie 6 (dacht ik)
Waar vind ik die?

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 08-07-2003 17:10 ]

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
mdeen schreef op 08 July 2003 @ 17:03:
[...]
Bij de tweede driver disk zit een install.exe (DOS programma) waarin o.a. een menupunt 'Configuration and Diagnostic program'. Dat lijkt nog het meeste op een config tool voor DOS, maar als ik het onder windows start dan zegt hij dat er geen 3com netwerkkaart is.
[...]
Die install heb ik nu onder dos gerund en bij daar kun je ook de tranceiver type ingeven, maar als ik BNC wil instellen dan zegt hij 'You must have the COMBO MAU to run Coax'. De tranceiver die ik erbij heb is de '3C-PC-COMBO-CBL'. toch wel combo zou je zeggen.

De grap is ook dat als ik de BNC kabel aangesloten heb en in Windows de tranceivertype op TP heb staan, dan zegt hij 'networkcable unplugged'. Zet ik heb op BNC dan komt hij direkt met 'enabled' maar iets pingen kan ik dan nog altijd niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 08-07-2003 17:23 ]

Pagina: 1