Toon posts:

dhtml + transparantie + browsers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik ben een nieuwe homepage aan het maken. Ik heb hiervoor een dhtml hier-menu gemaakt (mbv een vage gratis editor). Toen bedacht ik dat een beetje transparantie ook wel leuk zou zijn. En daar begon het hele verhaal.

Naast dat die editor ongeloveloos vage code uitspuugt, liep ik tegen wat browser afhankelijkheden aan.

Het menu bestaat uiteindelijk (via javascript) uit een DIV-tag. Hierin kan je (volgens mij) op 2 manieren transparantie maken, via css (filter:alpha(opacity=50)) of javascript (obj.style.alpha.opacity=50). De css style werkt bij mij, de javascript variant niet.

Maar uiteindelijk is dat het probleem niet. Het probleem is wel dat ik tot nu toe alleen in IE6 de transparantie zie. Ik IE5 en IE5.5 niet. Dit terwijl ik weet dat IE5 wel transparantie aankan (zie http://www.reindersmakelaars.nl/nl/default.htm bijvoorbeeld).

Hoe kan het nu dat ik in mijn IE5 geen transparantie zie? En welke browsers ondersteunen nu officieel we/niet transparantie?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

via javascript transparant maken doe je via: obj.style.filter = 'alpha(opacity=50)'
en transparantie in IE via een css style filter wordt ondersteund vanaf 5.5 voor zover ik weet (en filters zijn IE-only; mozilla/NS heeft een eigen style attribuut -moz-opacity voor transparancy)

[ Voor 9% gewijzigd door crisp op 08-07-2003 15:54 ]

Intentionally left blank

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

-moz-opacity
... waarbij ze die -... -... notatie gebruiken om met de regel 'characters preceded by a dash in CSS are uppercased in JavaScript' tot een style.MozOpacity= '...'; notatie in JavaScript te komen :)

of andersom, natuurlijk ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op 08 July 2003 @ 15:52:
via javascript transparant maken doe je via: obj.style.filter = 'alpha(opacity=50)'
en transparantie in IE via een css style filter wordt ondersteund vanaf 5.5 voor zover ik weet (en filters zijn IE-only; mozilla/NS heeft een eigen style attribuut -moz-opacity voor transparancy)
Oke, so far so good, maar niet overtuigt.

Ik zelf heb nu IE5.0, en op die site die ik als voorbeeld noemde (die makelaar) zie ik dus weleen transparant menu.

En de source verteld me dat deze via een ccs bereikt wordt (table.menu)

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

offtopic:
wist je dat het downloaden van PDF's niet werkt? Je krijgt een 'left' foutmelding

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 16:19:
[...]

Oke, so far so good, maar niet overtuigt.

Ik zelf heb nu IE5.0, en op die site die ik als voorbeeld noemde (die makelaar) zie ik dus weleen transparant menu.

En de source verteld me dat deze via een ccs bereikt wordt (table.menu)
Het zou kunnen dat het in 5.0 al werkt hoor, weet dat zelf ook niet helemaal zeker meer en heb geen IE5.0 bij de hand.
In dat geval denk ik dan toch dat je zelf nog ergens een foutje hebt zitten; begin eens met een simpel opzetje voor je menu en kijk of dat wel het gewenste resultaat oplevert.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
jonggoud.nl schreef op 08 July 2003 @ 16:22:
offtopic:
wist je dat het downloaden van PDF's niet werkt? Je krijgt een 'left' foutmelding
dit is mijn site niet, maar een voorbeeld ;)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ondertussen wel wat verder.

Transparantie werkt... maar niet geheel goed.

Ik heb dus een dhtml-menu, dat een opacity van 60 heeft.

In IE6 werkt het geweldig. In IE5.x blijven er alleem menu-items staan die weer moeten verdwijnen:
Ik ga dus met m'n muis over een menu-item. Hierdoor verschijnt er een submenu. Als ik nu met mijn muis naar een ander menu-item ga, blijft dit oude sub-menu deels staan. Dit gebeurt alleen als ik gebruik maak van transparantie. Mijn idee is dat IE5.x het submenu niet goed weg-rendert. Dit zou dus een bug zijn.

Iemand hier bekend mee, zijn er manier om IE te dwingen een nieuwe rendering te laten maken?

Zosnel ik de transparantie eruit haal is het hele probleem ook weg..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 12:21 ]

Pagina: 1