Toon posts:

win98 sneller laten opstarten en afsluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een probleempje met windows 98. eerst startte mijn computer heel snel op en sloot vrijwel gelijk af... Sinds een tijdje blijft ie echter heel lang hangen in de begin vensters (die van find cd-rom and burning rom) en ook bij het afsluiten heeft ie meer tijd nodig. Mijn vraag is dan ook: Kan ik ergens iets aanpassen om hem sneller te laten opstarten en afsluiten? Alvast bedankt voor all reacties..
greetzz

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Wat is er veranderd op je systeem, aangezien je zegt dat het pas sinds een tijdje is?
Dit zal niet zomaar ineens gebeuren.
Dus is er software ge-update, of nieuwe/andere hardware?

Probeer anders ook even of je via de search iets kan vinden, of anders op Google.
In de FAQ van dit subforum kan je misschien ook wat relevante informatie vinden:
Windows Operated Systems - FAQ

Je moet iig even met meer relevante informatie komen, zodat wij je beter kunnen helpen ;)
Zie ook: Windows Operated Systems - Policy

En: welkom op GoT :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Google: windows 98 faster shutdown boot
http://www.winbookcorp.co...tware/win98_technotes.htm
http://users.accesscomm.ca/gbraun/w98.htm
http://tweakhomepc.virtualave.net/thpc.html
http://members.aol.com/axcel216/98-1.htm

Eerste schreden: autorun uitschakelen en met msconfig je onnodige startuptrayitems verwijderen - registry opschonen en defragmenten...

Verwijderd

Topicstarter
hij start wel op... hij test het geheugen en dan laadt ie beide cd-roms... en daar blijft ie hangen, dat is het probleem. het is eigenlijk een soort dos venster waarin onderin staat dat beide cd-roms geladen zijn maar dan gaat ie niet verder. terwiijl ie eerst wel in een keer doorschoot naar naar het volgende scherm.

• Zekas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 15:39
Zo'n probleem heb ik ook gehad met een Windows 95 installatie... Weet nog steeds niet waar het aan lag, maar een complete reinstall hielp meteen!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 20:14:
hij start wel op... hij test het geheugen en dan laadt ie beide cd-roms... en daar blijft ie hangen, dat is het probleem. het is eigenlijk een soort dos venster waarin onderin staat dat beide cd-roms geladen zijn maar dan gaat ie niet verder. terwiijl ie eerst wel in een keer doorschoot naar naar het volgende scherm.
Boot je pc daarna nou wel of niet verder?
Dus kom je wel (ooit) in windows?

En met het tweede scherm bedoel je zeker het scherm met daarop een lijstje met de harware en de irq's?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

POst je config.sys en autoexec.bat eens :? Ik vermoed dat je cdrom drivers laad in die 2 bestanden en die heb je niet nodig (hooguit als je naar msdos gaat om een spelletje te spelen :P)

Hoe herken ik dat :?

[cut]config.sys
device=cdrom.sys + switches

[cut]autoexec.bat
mscdex.exe + switches

DIe cdrom.sys kan anders heten bij je, die mscdex is standaard msdos / windows naam.

Beide regels kan je er gewoon met notepad verwijderen :)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga zo het bovenstaande eens proberen. EN momania.. dat tweede venster is idd dat met die irq's. Ik kom uiteindlijk wel in windows, maar het is echt ff letterlijk blijven hangen, het lampje van de processor blijft dan ook full time branden en dat duurt dus iets van 20 seconden. DAn gaat ie naar dat scherm met die riq's en daarna komt (eindelijk) dat windows-scherm.
Echt harstikke bedankt voor alle reacties tot nu toe, echt top!

[ Voor 3% gewijzigd door momania op 09-07-2003 13:36 . Reden: mijn naam niet goed :P ]

Verwijderd

Topicstarter
DIt is mij autoexec.bat
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb br,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

en dit mijn config.sys:
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 13:34:
ik ga zo het bovenstaande eens proberen. EN momania.. dat tweede venster is idd dat met die irq's. Ik kom uiteindlijk wel in windows, maar het is echt ff letterlijk blijven hangen, het lampje van de processor blijft dan ook full time branden en dat duurt dus iets van 20 seconden. Dan gaat ie naar dat scherm met die riq's en daarna komt (eindelijk) dat windows-scherm.
Echt harstikke bedankt voor alle reacties tot nu toe, echt top!
Als het op dat punt (tussen 1e en 2e bios scherm) zo lang duurt, heeft windows daar helemaal nog geen invloed op.
Nadat het scherm met de irq's is geweest wordt windows pas geladen.

Dat lampje wat blijft branden zal ook waarschijnlijk je harddisk lampje zijn.
Van je processor zit er nml. geen lampje op je kast :D

Wat je kan doen is even wat hardware eruit halen en met zo min mogelijk booten (videokaart, harddisk, geheugen, floppydrive).
Kijk of je het probleem dan nog hebt.
In de verschillende subfora van deze category: Harde waren staan ook nog aardig wat handige tips bij problemen met hardware.

• ajouin
  • Laatst online: 20-11-2025
ik zou beginnen met eens die cdroms af te koppelen

of beter in bios effe cdroms op not installed zetten

[ Voor 37% gewijzigd door ajouin op 10-07-2003 13:01 ]

• Han
  • Niet online

Han

Het probleem ligt imho inderdaad niet bij Win98. Het lijkt mij een hardware probleem, ik gooi hem naar Processors, Mobo's & Geheugen

Probeer iig eens een biosupdate :)

Hoe staan je cd-roms ingestelt? Op PIO of DMA?

[ Voor 12% gewijzigd door Han op 10-07-2003 13:06 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

zoiets had ik ook, kwam door m'n netwerkkaart (intel 200s). De rede heb ik nooit gevonden, wel dat m'n pc een stuk sneller start zonder dat ding :P

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23

Mentalist

[avdD]

"de begin vensters (die van find cd-rom and burning rom)"

Dit zegt me zo niks, dat zul je toch beter moeten omschrijven. "die van" suggereerd dat we allemaal weten waar je het over hebt maar dat is niet zo. Wat heb je zelf al geprobeerd, master/slave settings gecheckt, Win98 register opgeschoont, ad-aware, msconfig > alle overbodige zooi bij het opstarten al uitgezet, wat heb je de laatste tijd geïnstalleerd/veranderd aan je comp? Wat zit er eigenlijk allemaal in?

Hier kan ik echt geen wijs uit, en bij de replies zie ik voornamelijk wilde gokken naar mogelijk oorzaken.
Dit is wat duidelijker..
Is je HD überhaupt nog wel bootable? Kun je wel "snel" van floppy booten?

Dit zijn gewoon teveel vragen bij te weinig info, en met wat in het rond gokken schiet niemand wat op, zodoende dicht. Als je een nieuw topic opent, probeer dan eerst wat meer zelf en geef meer info.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.