[WINXP] Encryptie probleem

Pagina: 1
Acties:

• Venduran
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01-2024
Hallo tweakers,

Ik heb een probleem, laatst had ik de encrypt functie van WindowsXP uitgeprobeerd om te kijken of dat een beetje goede manier is om bestanden te beveiligen. Helaas kreeg ik daarna problemen met mijn computer.

Daarom had ik alle belangrijke bestanden (waaronder de geencrypte bestanden) veilig opgeslagen om daarna mijn PC opnieuw te installeren.

Alleen kom ik er nu achter dat ik niet meer bij mijn bestanden mag omdat ik niet de goede user zou zijn (zelfde windows gebruikt en zelfde username aangemaakt) . Weet iemand hoe ik deze encryptie kan omzeilen of mijzelf op het minst weer toegang te laten krijgen tot de bestanden ?

Bij voorbaat dank,
venduran

It's me

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Als je het certificate niet gekopieerd hebt naar een floppydisk om voor recovery te laten dienen heb je helaas erg weinig geluk. De encrypte data is niet recoverable. Er is ook geen manier om dit te omzeilen (bij mijn wetens).

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Die data ben je kwijt. Dat werkt namelijk niet op gebruikersnaam+password, maar op een UserID (zo'n heeel lang getal), en die zijn uniek. Volgens mij is dit niet meer terug te krijgen (tenminste, da's de bedoeling van het systeem!)

Verwijderd

Oei.... da's minder leuk :|
Je kan misschien eens in je Certificates zoeken of eventueel een Roll Back doen van je systeem.
Ik vrees echter dat je bestanden voorgoed gecodeerd zullen blijven.

Ik raad toch het gebruik van PGP aan. Met PGPDisk kun je een virtuele harde schijf maken waar je je bestanden in kunt opslaan en coderen met je eigen key pair.

Verwijderd

Misschien kun je dit eens doorlezen: EncryptingFileSystem.pdf (Source: Microsoft)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 15:40 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Battle_Bunny schreef op 08 July 2003 @ 15:22:
Die data ben je kwijt. Dat werkt namelijk niet op gebruikersnaam+password, maar op een UserID (zo'n heeel lang getal), en die zijn uniek. Volgens mij is dit niet meer terug te krijgen (tenminste, da's de bedoeling van het systeem!)
Het werkt samen met een SID en niet een userID.
Daarnaast komt er nog een encryptie algoritme over heen en wordt er een certificate gegenereerd die je moet bewaren.

Aan de hand daarvan wordt de data gecodeerd, verplaatst je de data en installeer je je pc opnieuw maar vergeet je het certificat te saven op floppy of andere plek om later de data te kunnen recoveren is het helaas pindakaas.

Verwijderd

Hoe werkt dit eigenlijk in een domein?

Is de key dan in de AD opgeslagen en is de encryptiesleutel op elke PC gelijk voor de betreffende user? Of moet je in een domein toch voor elke PC apart je sleutel bewaren?
Pagina: 1