Betere kwaliteit: negatieven of foto?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:37

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb gezocht met de search. Ik kan alleen topics over dia-scanners vinden.

Nu is mijn vraag. Ik heb hier de keuze om foto's te scannen of dia's tot 1200 dpi met een HP Scanjet 3570c (met dia/negatief dinges erin).

Nu is mijn vraag wat kan ik qua kwaliteit beter doen, de foto's of de negatieven scannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Mits de scanner goed is kun je met een goede dia veel meer kanten op dan met een foto. Kwestie van proberen ook. Maar de resolutie van dia is veel hoger dan die van een foto dus bv makkelijker te vergroten etc.

Maar nogmaals, dat ligt nogal aan de apparatuur die je gebruikt. Ben zelf niet altijd even enthousiast over de kwaliteit van het scannen van doorzichtmodellen op huis-tuin-keuken scanners.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 16:40
Met het scannen van een afdruk van een foto mis je altijd een stap he? :)

offtopic:
Denk een beetje aan het TIFF/JPG formaat uit een (DSLR) camera en het RAW van tegenwoordig...

Ik scan ze van het negatief/dia zelf, en eerlijk gezegd vind ik het beter.

Hangt uiteraard ook wel weer af van de kwaliteit van je scanner, (en indirecht ook van je film) maar als je op beide niet bespaart heb je de beste kwaliteit.. :)

En anders een lythograaf lief aankijken... :P
Drumscans doen het ook goed, toch Oz? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Willem op 08-07-2003 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-07 13:23
Met een 1200dpi scanner kun je het best de foto (neem aan 10x15 goede kwaliteit) scannen lijkt me. Een kleinbeelddia zul je al minstens op 1200dpi moeten scannen om 300dpi over te houden op het formaat van de foto, en de " effectieve resolutie" (of hoe je het ook noemen wil) van de foto is veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto of negatief durf ik niet zo te zeggen. Op foto verlies je resolutie, maar negatief is een kleiner oppervlakte dus je hebt een scanner met een veel hogere resolutie nodig. Wat ik wel weet is dat dia een meer dan 2 keer zo hoge resolutie dan negatief heeft, dus dat levert wel meer op.
Ik sluit me ook aan bij Jerdenberg's verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in eerste instantie zou ik zeggen ga voor dia scan!
maar kun je je niet beter afvragen waar je ze voor gaat gebruiken? komen ze in een catalogus, of ergens priegel klein op een website?
dan kun je beter gewoon scannen want dat is waarschijnlijk goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Laatst online: 23:37

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik wil de foto's gewoon digitaal opslaan. Al die losse foto's raak ik allemaal kwijt. Ik bewaar de echte foto's en negatieven wel, maar om te bekijken gewoon op de PC.

Dus ik wil een redelijke kwaliteit behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinweb.nl schreef op 08 July 2003 @ 16:23:
Ik wil de foto's gewoon digitaal opslaan. Al die losse foto's raak ik allemaal kwijt. Ik bewaar de echte foto's en negatieven wel, maar om te bekijken gewoon op de PC.

Dus ik wil een redelijke kwaliteit behouden.
Tipje: koop fotodozen voor je foto's en negatiefhoezen + ordner voor je negatieven. Netjes opgeruimd, goed terug te vinden! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring met men canoscan 1250U2f Is dat de kwaliteit van een dia beter is dan van een negatieve, ingescand op hoogste resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Laatst online: 06-05 19:41
Er zijn speciale apparaatjes die negatieven kunnen scannen, zijn die niet beter dan een dia scannen met een 'normale' scanner??

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Dia is het mooist
Negatief is moelijk scannen (je weet niet wat de kleuren moeten zijn, geen referentie) en de 'korrel' van het negatief jankt vaak om je oren als je hebt ingescanned.
Foto scannen gaat goed mits de foto nog niet de hele familie is doorgegaan (vinger, krassen, meuk etc.)

Kortom houd het simpel; scan in van foto ('k ga er even van uit dat je niet op 4x5" dia schiet ;-) )
En werk schoon, zo stofvrij mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juli 2003 @ 15:03: Wat ik wel weet is dat dia een meer dan 2 keer zo hoge resolutie dan negatief heeft, dus dat levert wel meer op.
Verwijderd schreef op 08 juli 2003 @ 16:29:
Mijn ervaring met men canoscan 1250U2f Is dat de kwaliteit van een dia beter is dan van een negatieve, ingescand op hoogste resolutie.
aha.... dat is wel logisch dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

marko77 schreef op 08 July 2003 @ 16:33:
Er zijn speciale apparaatjes die negatieven kunnen scannen, zijn die niet beter dan een dia scannen met een 'normale' scanner??
Bonuslink: Fotonegatieven-Scanner; welke?

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1