[debian] loopt om de zoveel tijd loeivast

Pagina: 1
Acties:

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 18:55
we hebben een server bij widexs draaien met debian erop, en nu is dat ding in de laatste 2 weken alweer 3 keer vast gelopen zonder dat we weten waarom.. een van de oude systeembeheerders heeft iets uit zitten vreten met een logger ofzo zodat we alleen ---MARK--- in de messages log zien en we geen idee hebben wat de error dus is..

iemand dus enig idee wat het kan zijn? het systeem loopt dus gewoon vast, hij is wel te pingen, hij geeft geen connection refused aan op openstaande poorten, maar je moet niet verwachten dat je ooit in kan loggen, en local kun je zelfs niet eens inloggen omdat het keyboard (systeem dus) compleet is vastgelopen..

rm -rf ~/.signature

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Installeer eerst eens een andere logger?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hmm ik heb dit ook gehad met mijn debian doosje toenmaar nieuwe versie erop gezet en problemen weg. Als er iemand iets heeftzitten uitvreten moet je dat natuurlijk zo en zo doen. Weet jij veel wat voor backdoors er nu zijn

• bakakaizoku
nou dat was maanden terug en er staat in ieder geval geen backdoor oid op omdat we al z'n rotzooi hebben moeten fixen toen.. maar een nieuwere versie van wat? kernel of complete herinstallatie van debian

rm -rf ~/.signature

Verwijderd

ten eerste reset ik de ssh daemon iedere dag... die wil nog wel eens vastlopen. Bestaande verbindingen worden niet verbroken.

ten tweede: type "MARK linux syslog" in google in...

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 21:37

tweakerbee

dus..?

Een bak waar iemand op gekloot heeft is toch per definitie niet meer te vertrouwen. Je zult dus eigenlijk een hele nieuwe installatie uit moeten voeren.
Zelfs de meeste instellingen zijn niet echt veilig, alleen ruwe data kun je natuurlijk backuppen.

Verder moet je hem eigenlijk van de grond af aan opnieuw opbouwen, dan weet je zeker dat er niks meer mee aan de hand is...

You can't have everything. Where would you put it?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

mattttt schreef op 08 July 2003 @ 14:06:
iemand dus enig idee wat het kan zijn? het systeem loopt dus gewoon vast, hij is wel te pingen, hij geeft geen connection refused aan op openstaande poorten, maar je moet niet verwachten dat je ooit in kan loggen
Op poorten waar een service draaide kun je wel een TCP connectie opbouwen (aka: geen timeout), maar er komt nooit nuttige data overheen? En op poorten waar geen service op draaide krijg je wel een connection refused?

Dat zijn symptomen die mij bekend voorkomen van systemen die niet meer bij hun HD kunnen. Wat verschijnt er op de console op het moment dat het mis gaat?
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 15:17:
ten eerste reset ik de ssh daemon iedere dag... die wil nog wel eens vastlopen.
Ehm, dan zou ik eens goed naar je sshd kijken, want die hoort niet vast te lopen / te crashen hoor.

• bakakaizoku
Dat zijn symptomen die mij bekend voorkomen van systemen die niet meer bij hun HD kunnen. Wat verschijnt er op de console op het moment dat het mis gaat?
helemaal niks

rm -rf ~/.signature

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leuk en aardig, je harddisk die niet lekker meer werkt, en dan in de logfiles die op je hdd staan kunnen zien WAT er nou eigenlijk aan de hand is :P
Dat gaat dus niet he :P

De enige manier om er nog achter te komen wat die bak heeft gedaan voor ie vastliep, is op je console "dmesg" intikken, en liefst voor ie vastgelopen was al ingelogd zijn.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Geen melding, of helemaal niks, als in: een blank scherm?

• bakakaizoku
nee gewoon het inlog scherm, meer ook niet

rm -rf ~/.signature

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Je hebt zeker geen idee op welk loglevel je console staat? Zet hem in ieder geval eens op 8 (man dmesg), zodat meldingen niet door een eventueel te laag loglevel verborgen blijven.

Verwijderd

deadinspace schreef op 08 July 2003 @ 16:03:
Ehm, dan zou ik eens goed naar je sshd kijken, want die hoort niet vast te lopen / te crashen hoor.
Na een maandje valt er wel eens een bitje om he? Het boeit me verder niet. Het herhaalt zich niet, de kernel loopt niet vast, na een reset heb ik het nooit meer meegemaakt. Van alle linuxkek heeft dit wel de laagste prioriteit. Ik moet nog steeds m'n firewall goed instellen O-)

Verwijderd

btw, als je gaat pingen met grotere packets, gaat dat ook??

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 23:22:
Na een maandje valt er wel eens een bitje om he? Het boeit me verder niet. Het herhaalt zich niet, de kernel loopt niet vast, na een reset heb ik het nooit meer meegemaakt.
Oh, eenmalig... Uit je vorige post meende ik op te maken dat het vaker voorkwam. Als het verder niet meer voorkomt valt het ook niet echt te onderzoeken, dus tsja. :)
Pagina: 1