Toon posts:

Asus a7vx8 2000+ koelingsprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het zoveelste koelingsprobleem topic maar ik heb echt een serieus probleem.
Mijn Cpu draai idle op een temp. van 62 graden en mijn mb op 35 graden.
Stressed draait ie op 79 graden en mijn MB op 42 graden.

Specs:
CPU: AMD 2000+
MB: ASUS a7v8x
Koeling:
CPU: falconrock2
Case: coolermaster 8cm fannetje
case: Blowhole
Case: A-Open HQ45-pro
Voeding: 300 Watt (standaard van Case)
Videokaart: Geforce 2 GTS (actief gekoeld)
Geheugen: kingston 512 MB, 333mhz

Al mijn fans draaien gewoon op 12 volt.
Voordat ik de falconrock2 erop zette draaide hij idle op 82 Graden, hoe hij stressed was weet ik niet want dan sloeg ie heel de tijd uit door de bios beveiliging.
Verder heb ik hem NIET overgeclocked ofzo, en heb niets verandert in de bios wat tot een temperatuurstijging zou kunnen lijden.
Wel een bios update uitgevoerd vorige week, maar heeft niets verandert.

Ik gebruik de Bios en MBM5 om de temperaturen te checken.

Wat kan ik verder nog doen om mijn probleem te verhelpen of te minderen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Maak je geen zorgen!

Hier vind je meer informatie. Hou ook in de gaten dat veel ASUS Motherboards zo'n 15 graden teveel aangeven voor de CPU temperatuur.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Merkte net dat er 7 graden verschil zat tussen de Bios en MBM5 bios gaf 7 graden lager aan.

Dus eigenlijk geen reden voor topic, hierbij slotje request

Verwijderd

de heatsink ff demonteren, standaard koelprut eraf schrapen, kwaliteits koelpaste (lees: Arctic Silver) er op kwakken (een druppel is voldoende, zorg dat je nog door de koelpasta je core kan zien ). Vervolgens je koeler weer monteren. Mocht dit niet helpen zou ik je aanraaden met je vinger het blokje harder op de processor te duwen. Als je cpu temperaturen niet dalen dan ligt het dus niet aan de aansluiting cpu / heatsink.

Mocht dit allemaal niet helpen, voel dan aan de heatsink als je pc'tje idle staat voor een uurtje ofzo. Een heatsink van 62 graden warm zal _niet_ fijn aanvoelen aan je hand. Bij stressed zou je hem compleet niet meer moeten kunnen aanraken (84 graden)

Indien dit dus niet het geval is, kan je er vanuitgaan dat je sensor brak is op je mobo. Je zal dan je auto-shutdown op 90 graden ofzo moeten zetten of helemaal disablen.

Dit is trouwens een standaard routine en is makkelijk te vinden in de search :)

edit:

te laat :>

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 13:33 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Lees de FAQ, gebruik de search.. Over te warme CPU's is echt een boel te vinden.

Edit: ik zie dat dit je eerste post is - sorry.
Welkom, maar er zijn een aantal dingen die je even moet weten :)
Forumgedrag.

Gathering of Tweakers.net is een groot forum. Met meer dan 50.000 geregistreerde leden, waaronder een paar duizend actieve bezoekers per dag, kun je je voorstellen dat er afspraken nodig zijn. Dit gaat niet alleen over wat nou wel en niet mag, maar ook over hoe je je gedraagt; anders is het in no time een zootje. En dat laatste wil niemand natuurlijk.

Misschien dat een aantal regels je wat overdreven in de oren zal klinken, maar in de praktijk blijkt deze regulering gewoon nodig te zijn om het forum 'leefbaar' te houden. Het forum is namelijk méér dan tekst in een database, getypt door verschillende mensen. Het forum is een 'levende gemeenschap' waar je samen met anderen de 'bewoners' van vormt. Net zoals elders is het ook hier een kwestie van (veel) geven en nemen. Jij helpt anderen en anderen helpen jou, en daarbij behandel je elkaar zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden.

Zoals gezegd is het hier geen helpdesk. We verwachten dan ook dat je voordat je hier komt zelf moeite doet, en op het forum duidelijk kenbaar maakt wat je zelf hebt gedaan, wat je wilt bereiken en wat je daarin tegenhoudt.

Mocht je een topic openen, maak je probleem dan duidelijk middels een goede topictitel en openingsreactie. Als je reageert op een topic, doe dit dan constructief en duidelijk. Een geintje moet kunnen, maar moet niet een heel topic gaan beheersen. Het is overigens al helemaal niet de bedoeling dat je hier de boel even flink op stelten komt zetten.

Lijkt Gathering of Tweakers een beetje te hoog gegrepen: BeginnersWeb is een prima alternatief, en legt niet zulke hoge eisen als Gathering of Tweakers. Een prima opstapje naar GoT dus.

Voordat je je toevlucht zoekt op GoT:
Lees eerst de handleiding / tutorial / De helpfunctie (veelal F1).
Bezoek eens de website / het forum van de leverancier.
Neem eens een kijkje bij search-sites als Google, de GoT-search.
Logisch nadenken en gewoon proberen.
...
Het is dus niet de bedoeling dat als je ergens eventjes niet uitkomt of je snel advies wilt, je een berichtje op het forum kwakt en een uurtje later de oplossing komt afhalen. Je wordt geacht zelf initiatief te nemen, en als je er echt niet uitkomt pas de hulp van het forum in te roepen!

Voordat je een topic opent:
Probeer de search eens.
Neem de forum-FAQ's eens door.
Stel je vraag in het juiste subforum.
Lees de policy / FAQ van het betreffende subforum over de daar geldende huisregels.
Het forum is, in de drie jaar dat het online is, een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ-topic opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten worden.

[ Voor 95% gewijzigd door m-m op 08-07-2003 14:19 ]

Dit topic is gesloten.