Asus P4S8X-X denk dat hij een Dual CPU MB is?

Pagina: 1
Acties:

• rnmt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-11-2024

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuw systeem gebouwd:

P4 3060Mhz 533
Asus P4S8X-X
1024MB PC2700 (2x 512MB)
120GB Maxtor
Asus Geforce 4 128MB
Audigy 2
Firewire kaartje
NEC DVD-RW
Samsung DVD
Samsung FDD
350W voeding

Nou heeft dat ding een week of 2 redelijk goed gedraaid, maar hij viel af en toe opeens uit.
Dat af en toe wordt inmiddels steeds vaker; als ik nu in de BIOS ben geweest en ik kies opslaan en sluiten, krijg ik alleen maar een zwart scherm...verder gebeurt en niets.

Inmiddels heb ik de voeding vervangen, het geheugen 2x vervangen, maar het probleem blijft.

Alles eruit gehaald, alleen het MB, CPU, Videokaart en HDD zitten er nog in: probleem blijft.

In de BIOS is de temp van het moederbord rond de 30 graden, de CPU is rond de 35 graden.

Verder zo'n beetje alles in de BIOS geprobeerd, maar het heeft geen effect.

Behoorlijk vreemd dus, maar het kan nog vreemder:

In de BIOS staat bij CPU 3060Mhz (23x133/33), lijkt me ok. Maar als ik de PC opstart laat hij in het "geheugentelschermpje" het volgende zien:

*CPU 1: Intel Pentium 4 2300Mhz
CPU 2: Intel Pentium 4 2300Mhz
:? uhm......

Heb al gekeken voor een BIOS updatetje, maar kan via Asus.com maar 1 BIOS vinden, en die staat er al in....

Heb echt geen idee waar dit aan kan liggen, help!!!

Throw me a freakin' bone here

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 21:53
Je P4 heeft HyperThreading, hij simuleert een tweede processor.

Intel® Pentium® 4 Processor with HT Technology

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Hyper Threading it is. Best wel te vinden dit imo ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Klinkt als HyperThreading Technology...

Eerst zou ik eerst eens proberen de pc met een geresette bios te starten. Kijk wat er dan gebeurt... Eerst de cpu correct instellen en vervolgens langzaam de pc weer opbouwen.

Kijk vervolgens of de pc dan wel stabiel loopt...

Probeer dit eens en laat dan wat van je horen...

PS: Bij het 'geheugentelschermpje' laat ie 2x een 2.3 ghz cpu zien (HTT) en in de bios een 3.06 ghz cpu... Dit zou beide gelijk horen te zijn...

Weet je zeker dat je de cpu correct hebt ingesteld - controleer dit eens, ik vermoed dat je je cpu niet correct hebt ingesteld...

Loop alle mogelijke jumpers na en alle CPU gerelateerde bios instellingen...

Dan zou het probleem verholpen moeten zijn...

Verwijderd

rnmt schreef op 08 July 2003 @ 12:21:

__verhaaltje__

In de BIOS staat bij CPU 3060Mhz (23x133/33), lijkt me ok. Maar als ik de PC opstart laat hij in het "geheugentelschermpje" het volgende zien:

*CPU 1: Intel Pentium 4 2300Mhz
CPU 2: Intel Pentium 4 2300Mhz
:? uhm......
Nou die detectie van de CPU 1 + 2 lijkt niet te kloppen. :+ Heb je het al eens geprobeerd om in het BIOS de default instellingen te resettten? en gaf hij altijd al 2300Mhz aan? :?

edit:

Flapster legt het beter uit als ik. :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 12:31 . Reden: alweer te laat :'( ]

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Aha HT dus, dat verklaard al een hoop.

Maar hij blijft toch 2300Mhz aangeven, BIOS gereset: zelfde probleem.

Settings zijn goed (volgens mij), ook als je alles op automatisch zet, staat er in de BIOS 3060Mhz, maar bij het opstarten 2x 2300Mhz.

En dan natuurlijk nog het probleem dat de PC alleen maar zwart beeld geeft na opnieuw opstarten (soms overigens ook als ik de PC net aan zet..)

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Morgen krijg ik even een PCI videokaartje, dan kan ik kijken of er iets met die videokaart is, maar dat betwijfel ik. Ik krijg meestal namelijk wel gewoon beeld als ik de PC aanzet, hij gaat dan direct naar de BIOS...pas na het opnieuw opstarten wordt het beeld zwart...

...als een PC bij het opstarten direct naar de BIOS gaat, geeft wel aan dat er iets niet in orde is...maar wat?!?!

Het probleem is:

-OF een instelling
-OF het moederbord
-OF de videokaart
-OF de CPU

verder zou ik het echt niet meer weten... :'(

• LeNNy
  • Laatst online: 02-08 22:45
Is het mobo wel geschikt voor een P4 3,06? Veel mobo's zijn dit niet omdat deze veel stroom verbruikt. tussen de 80 en 90w met HTT ingeschakeld.

Ondersteund je mobo HTT processoren? Daar lijkt het iig. wel op met die bios posting maar toch. Zoek het even na bij ASUS. Flash er zeker de laatste bios in.

Verwijderd

De reden is dat uwe fsb nu 100 is . Je moet die terug op 133 zetten, want 133*23 = 3.06 en 23* 100 = 2300 de waarde waar hij nu op draait. Vooral niet vergeten saven bij afsluiten van bios en dan zal het probleem wel opgelost zijn.
2de cpu is idd volgens mij ook die HT

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Asus.com: " 3GHz+ CPU and Intel Hyper-Threading technology support
Leveraging the SiS648 chipset to support Intel Hyper-Threading 3GHz+ P4 CPUs on 533MHz FSB, DDR333 memory, the P4S8X-X delivers a full-value, high-performance solution for today’s most demanding tasks."

Ondersteunt de CPU + HT.

In de BIOS heb ik ook al uitgeschakeld dat hij een foutmelding moet geven of uit moet slaan als de voltages de laag worden (IGNORE 12V, 5V, etc..)

Een andere BIOS is helaas niet beschikbaar bij Asus, er bestaat maar 1 versie. Ik zou die BIOS eventueel opnieuw kunnen downloaden en flashen, maar het is exact dezelfde....

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De bussnelheid van een 3,066 Ghz is 533 Mhz.

Met 400 Mhz bussnelheid krijg je 400 * (3066/533) = 2300 Mhz. Je moet je bus dus op 533 krijgen. Die 533 bus ondersteunt je bord wel, zie:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4S8X-X&langs=01

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Thanks voor alle tips, na een hoop gedoe heb ik Windows XP kunnen opstarten...ik laat hem nu even een tijdje draaien om te kijken of hij niet opeens uitslaat of opnieuw opstart..

Verwijderd

Als je een instelling in je BIOS niet goed hebt zoals memorytimings, dan zal je BIOS teruggaan naar een FSB van 100 en direct naar het BIOS springen bij het booten

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Inmiddels XP een tijdje laten draaien, temp is netjes:

MB: rond de 30 graden
CPU: rond de 35 graden

Als ik nix doe, is er ook nix aan de hand. Maar zodra ik een mapje open of een programma opstart, slaat het beeld op zwart (alles blijft wel aan).

Strax dus eerst maar ff de videokaart testen en misschien ook XP maar even opnieuw installeren...tenzij jullie betere tips hebben natuurlijk :)

Pagina: 1