Toon posts:

Server op 10mbit, met welke computer en hoeveel?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eej, we hebben over een tijdje een 10mbit lijn tot onze beschikking :9 , en willen daar Counterstrike servers op gaan hosten (16man public)
Nou had ik wat vragen.....
Wat voor een computer zouden jullie hiervoor nemen, we kunnen hem kwijt in een 4u kast en dachten aan een bidget van ongeveer 750 euro...
En hoeveel servers zouden we hier tegelijk op kunnen draaien, met 10mbit...

Ik ben uiteraart van plan om hier linux op te gaan zetten, hoewel ik nog niet zeker weet welke, suggesties?

Alvast bedankt!!! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 12:04 ]

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
1Ghz Processor denk ik, het liefst meer voor meer performance. Ligt er aan hoe zwaar het spel is wat je wilt hosten....

Veel RAM, het liefst 1GB aan geheugen. Dit is een vereiste denk ik zo.
En een 20GB hdd. Natuurlijk nog een moederbord, coolers, netwerkkaart enzo maar heb ik niet zoveel verstand van ^_^ :P. Heb niet eens ervaring met servers :>

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:57
Met €750 kan je toch wel een aardige server maken. 10 Mbit = 1.25 MB/s = 1250 KB/s, wat goed moet zijn voor toch minimaal zo'n 4 CS servers. Omdat de PC dat zelf misschien niet aan kan of dat het kan gaan laggen met veel mensen zou ik het beperken tot zo'n 2 á 3 CS servers.

Een PC die je voor €750 koopt en als server kan gebruiken voor die 4u kast zou kunnen zijn:
• AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz) - € 77,-
• Asus A7N8X - € 88,-
• 2x 512MB PC2700 DDR SDRAM (Dane-Elec) - € 140,-
• Club3D GeForce2 MX400 64MB TV-Out - € 38,-
• Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing) - € 61,-
• Zalman 300 Watt (ZM300A-APF) - € 57,-
Totaal: € 461,-

Ruim onder je budget :)
Je kan natuurlijk nog een stuk lager gaan door een wat goedkopere CPU te nemen (ik vond het verschil zo weinig dat je net zo goed deze kon nemen), goedkoper moederbord, aangezien je toch vrijwel nergens gebruik van maakt.
Minder geheugen zou kunnen, maar is niet aan te raden, servers hebben eigenlijk als hoofdzaak veel geheugen nodig. Slechtere videokaart, dedicated servers hebben eigenlijk al genoeg aan een 4 mb kaartje, maarja, dit vond ik wel leuk.
Minder grote hardeschijf, aangezien je er alleen maar Linux en Counter-Strike op zet. En je kan ook een goedkoper merk voeding nemen, maar bij deze weet je tenminste zeker dat ie het goed doet.

Je zou een server voor zo'n €200/300 kunnen maken, maar misschien dat je er in de toekomst wat meer mee wil gaan doen, dan is deze combinatie alvast voorbereid :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 08-07-2003 12:36 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

10mbit is idd ruim voldoende voor 1CS..misschien kan je met je budget(bv volgens het lijstje van MaRc0) wel 2x2U.kan je op de andere server een ander game hosten(ET bv ;))

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Ik zou denken aan bijvoorbeeld een Nforce mobo, met onboard lan/videokaart, dual-channel ddr...2x512 mb ddr 266/333 dus...
Verder zou ik dan een standaard 20 gig HDtje nemen...

code:
1
2
3
4
5
 *Asus A7N8X-VM                          ~ 110 E
 *512MB PC3200 DDR SDRAM CAS2,5 x2       ~ 200 E
 *AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz, Boxed)    ~  95 E
 *Seagate 40GB (Barracuda IV, 7200rpm)   ~  70 E
    Totaal:                              ~ 475 E

kast/voeding is dan voor de rest, ik heb alle prijzen ruim genomen, omdat je het uiteindelijk toch niet voor het laagste kunt krijgen

[ Voor 54% gewijzigd door cooolkast op 08-07-2003 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maaruh, hoe veel Counter-strike servers denken jullie nou dat ik kan runnen, ik heb gehoord van iemand dat er 160 man op kunnen a 10x16, maar dat is dus gelul of niet?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:57
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 14:14:
Maaruh, hoe veel Counter-strike servers denken jullie nou dat ik kan runnen, ik heb gehoord van iemand dat er 160 man op kunnen a 10x16, maar dat is dus gelul of niet?
Toch iets beter (mijn post :P) lezen:
10 Mbit = 1.25 MB/s = 1250 KB/s, wat goed moet zijn voor toch minimaal zo'n 4 CS servers. Omdat de PC dat zelf misschien niet aan kan of dat het kan gaan laggen met veel mensen zou ik het beperken tot zo'n 2 á 3 CS servers.
Qua bandbreedte heeft diegene misschien wel gelijk. Zeg dat CS zo'n 6 kb/s trekt per persoon en je hebt 1250 kb/s (10 Mbit = 1.25 MB/s). 1250 / 6 = 208 mensen.

Maar ten eerste trek je dat nooit met de server, servers kunnen misschien 4 hooguit 5 servers draaien. Dat komt vooral doordat spelers op een server al snel zo'n 16 MB gebruiken en als je 1024 MB geheugen hebt kan je dus 64 mensen aan (4 servers van 16 man dus).
Ten tweede gaat dat hárd laggen als je meer dan die 64 mensen erop hebt. Je kan dan wel zoveel KB/s ter beschikking hebben, maar als één lijntje elke keer tientallen reply's per seconde terug moet geven (ping) gaat dat vanzelf een keer erg sloom.

Ik zou het dus op zo'n 3 servers houden, dan weet je tenminste dat de server zelf het aan kan en dat er weinig kans is op laggen. Verder zou ik ook even kijken of je geen laag datalimiet hebt, want meerdere CS servers slurpen flink wat GigaBytes :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
K, maar 2 servers kopen op die ene lijn schiet dus ook niet erg op?? Door die threads?
En als ik er dan gewoon meer geheugen in doe dan lost dat wel 1 probleem op
*Edit*

En wat als we een 100 mbit lijn hebben kan het dan wel meer aan of is de pc dan weer de beperkende factor.

nog wat :)
als het een 100 mbit is die gecapped is op 10mbit maakt dat dan wat uit ?
Is dan niet alleen de bandwith gecapped?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
We kunnen ook 2 comps op die ene lijn aansluiten, helpt dat dan mischien?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 16:49
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 21:37:
We kunnen ook 2 comps op die ene lijn aansluiten, helpt dat dan mischien?
Je lijn is 10 mbits, elke comp krijgt dus theoretisch 5 mbits, als je weet hoeveel elke verbinding richting je server trekt weet je ongeveer hoe het zit met het aantal users op noname servers.

Het enigste wat je hiermee doet is je verdeelt de kracht op 2 pc's, neem dan 1 snelle server ipv 2 minder snelle :)

|>

Verwijderd

Topicstarter
MaRc0 schreef op 08 juli 2003 @ 14:22:
[...]

Toch iets beter (mijn post :P) lezen:

[...]
Qua bandbreedte heeft diegene misschien wel gelijk. Zeg dat CS zo'n 6 kb/s trekt per persoon en je hebt 1250 kb/s (10 Mbit = 1.25 MB/s). 1250 / 6 = 208 mensen.

Maar ten eerste trek je dat nooit met de server, servers kunnen misschien 4 hooguit 5 servers draaien. Dat komt vooral doordat spelers op een server al snel zo'n 16 MB gebruiken en als je 1024 MB geheugen hebt kan je dus 64 mensen aan (4 servers van 16 man dus).
Ten tweede gaat dat hárd laggen als je meer dan die 64 mensen erop hebt. Je kan dan wel zoveel KB/s ter beschikking hebben, maar als één lijntje elke keer tientallen reply's per seconde terug moet geven (ping) gaat dat vanzelf een keer erg sloom.

Ik zou het dus op zo'n 3 servers houden, dan weet je tenminste dat de server zelf het aan kan en dat er weinig kans is op laggen. Verder zou ik ook even kijken of je geen laag datalimiet hebt, want meerdere CS servers slurpen flink wat GigaBytes :)
Maar zoals ik al zij is het een server die in telecity staat, op backbones, nou hoor ik van die gast dat daardoor met die pings de lag wel mee zou vallen, kan iemand dit bevestigen?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

3 servers is inderdaad in het begin echt genoeg...het duurt vaak een tijdje voordat CS-servers echt goed vast publiek krijgen dus is een simpele setup vaak het beste.

Later als je erg populair bent kun je nog wel servers erbij zetten als nodig maar voor nu 1 pc met 3 servers voor 16 personen.

2 met gewone maps en een...met speciale maps.

Dat trekt het beste publiek!

There is no place like ::1

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:06
Err ok , dit is dus de m8 uit mijn topic :D , we gaan deze servers.. eh.... VERHUREN ... dus wat boeit het nouw dat er geen public is , des te beter voor ons :D

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

KoenFaro schreef op 08 July 2003 @ 22:32:
Err ok , dit is dus de m8 uit mijn topic :D , we gaan deze servers.. eh.... VERHUREN ... dus wat boeit het nouw dat er geen public is , des te beter voor ons :D
Ah okay...economisch gezien zijn 4 servers mogelijk en is kwaliteit redelijk te garanderen!

De huurders zorgen zelf inderdaad wel voor hun klanten.

Wees wel redelijk en gooi niet teveel servers aan op de pc omdat je zoveel mogelijk wilt verhuren, omdat slecht kwaliteit niet goed voor zaken is!

Dus kijk naar hoeveel de klanten bereidt zijn te betalen, hoeveel de pc aankan en kijk naar de rest van de service....

Hoop voor je dat server verhuur genoeg verdient, ken gasten die gewoon op een zeer ruime internet verbinding op een server pc met 40 Gig harde schijf zelf een hosting bedrijfje zijn begonnen, je weet wel "persoonlijk internet storage" oftewel GIG hosting voor cheap!

Klanten hebben over het algemeen weinig eisen en de verbindingen zijn goed genoeg dus ze kunnen zoveel pakketen verkopen als ze willen...en dat voor 100 of 150 Euro per jaar!

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb hier ook een CS server op een 10Mbit lijn. Hij draait 3 public servers, dat op een XP2400+ met 512 MB PC2700. (tot een week geleden was het een 2000+)
Mijn ervaring is dat het allemaal wel wil, dat er hier mensen zeggen dat je veel ram nodig hebt is echte onzin! Per CS server gebruikte hij bij mij op full load ongeveer 10-15% van de CPU kracht (dat was op de 2000+!) en slechts 60-80 mb ram.

Verder kan ik je aanraden je te verdiepen in linux, of iemand optrommelen die er een beetje verstand van heeft.

...

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Haranaka heeft inderdaad daar iets!

Als je ze verhuurt moeten ze hem ook kunnen besturen...oftewel de server moet ingesteld staan zodat ze mappen en customs kunnen uploaden. Dat ze instelling bestanden ( per server natuurlijk he ) aan kunnen passen en dat ze de loadlist aan kunnen passen.

Eigenlijk heeft de server ook een web-interface ( website dus ) nodig waarop de mensen dat soort dingen kunnen instellen.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:06
Ikkuh zit hier op het moment van spreken op een linux doos , no worries about that please :) , klanten krijgen SSH/FTP als ze server kopen , maar ik d8 eigenlijk dat er makkelijk 6 op konden runnen : http://www.4u-servers.co.uk/site/aboutus.cgi?page=ourservers , die specs door de helft en dan nog een beetje meer CPU power , website maak ik ook wel ffkes :)
Pagina: 1