Toon posts:

[XP] Standaard applicaties per gebruiker

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op een pc met winxp pro op 2 gebruikers (beide administrator). nu is het zo dat als ik op één van die accounts mozilla als standaard browser aanduidt, dat deze bij de andere account ook standaard wordt, terwijl het op de 2de account IE moet blijven. idem met het standaard mail programma.

hoe los ik dit op?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ehm.. je gebruikers normaal inrichtten..
Dat hoort namelijk helemaal niet wat jiij zegt..
Heb je ze niet alletwee hetzelfde profiel gegeven?
Daar lijkt het namelijk wel op...

Als je ze normaal aangemaakt hebt met apparte profielen dan horen ze ook apparte settings te kunnen zetten..

Dus............

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Hmm.. Volgens is mij ligt dit probleem gewoon aan de structuur van Windows en kan het dus gewoon niet.

Ik heb al jaren hetzelfde probleem met het "default e-mail programma" (wat dus bv wordt geactiveerd als een user op een mailto: link klikt).
Ik wil daarvoor Outlook gebruiken maar mijn vriendin heeft liever Outlook Express.. Er kan alleen slechts 1 default mail programma voor de hele machine ingesteld worden en daar is (voor zover ik weet) niets aan te doen.. Ik had op w2k ook verschillende profielen (en nu op WinXP weer) maar het "probleem" is er nog steeds. Mijn vriendin krijgt dus nu ook nog steeds Outlook als ze op een mailto link klikt.

Een workaround is om 1 van beide programma's zo in te stellen dat ie niet meer begint te zeuren over dat ie nog niet het default programma is, maar dat lost niet echt iets op (Outlook Express start dus nu zonder zeuren op bij m'n vriendin, maar als ze op zo'n mailto link start Outlook op :()

Wees consequent, maar niet altijd

• xzenor

xzenor

klopt niets van hoor.......
Ik heb meerdere accounts en die hebben allemaal een standaard mailclient ingesteld staan..
De ene heeft hotmail. de ander eudora en nog een ander heeft outlook express.

En dat werkt dus gewoon

Verwijderd

Topicstarter
ze hebben beide aparte profielen en toch lukt het niet om iets apart in te stellen :'-(

Verwijderd

Dit topic kwam ik tegen tijdens mijn zoekactie, vandaar dit bescheiden schopje! >:)

Ik zit met hetzelfde probleem: ik wil voor verschillende gebruikers een verschillende default-browser. (nl. FF voor gebruiker ikke en IE voor mijn vrouw en admin, omdat McAfee update alleen met IE werkt).

Ik krijg dit echter niet voor elkaar, verander ik de default van admin, dan verandert de default van ikke mee, en gebruiker ikke heeft als power user geen rechten om een andere default in te stellen.

Ik gebruik geen profielen btw.

Verwijderd

Het is maar een idee, ik weet dus niet of het gaat werken ;) :

Je zoek de registersleutel waarin de "default browser" staat ingesteld.
Je stelt deze in op jouw keuze.
Je exporteert die sleutel tot een bestand, en noemt hem bijv. FireFoxDefault
Dan doe je hetzelfde nogmaals, maar dan voor Internet Explorer..

En dan plaats je die bestandjes in de map opstarten van de betreffende gebruikers...

Alleen:
- Je moet de register sleutel weten...(is vast wel ergens te vinden welke sleutel dat is)
- Je gebruikers moeten het recht hebben de sleutel te wijzigen

Maar ja, ik weet dus niet of dat laatste wel kan |:( Weet iemand anders dat? :D

Verwijderd

Ik houd hem in gedachten maar ik vind het op dit moment nog een beetje te botte bijl methode.
Ik vind het register verre van de "preffered way", hoewel sommige dingen nou eenmaal niet anders dan in het register gewijzigd kunnen worden.
Ik zoek nog even een oplossing door middel van het zetten van de juiste vinkjes :)

edit: Als het gewoon niet kan, zou ik dat ook graag bevestigd zien, dan zal ik alsnog in het register gaan zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 23:34 ]

Verwijderd

Ik lees wel net hier dat WinXP het dus niet kan :|
Windows XP does not provide you an option to set a per-user default email client. One setting affects all users, machine-wide.
Dan moet het al met dat progje :/

Verwijderd

Dat progje doet iets met de default mail client. Het gaat mij om de default browser. ;)

Verwijderd

Owjah 8)7 Tis al laat hè :O

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 23:14:
Ik houd hem in gedachten maar ik vind het op dit moment nog een beetje te botte bijl methode.
Ik vind het register verre van de "preffered way", hoewel sommige dingen nou eenmaal niet anders dan in het register gewijzigd kunnen worden.
Ik zoek nog even een oplossing door middel van het zetten van de juiste vinkjes :)

edit: Als het gewoon niet kan, zou ik dat ook graag bevestigd zien, dan zal ik alsnog in het register gaan zoeken.
En die vinkjes zetten vrolijk een registersleutel naar een bepaalde waarde ;)

Wat je eventueel kunt doen:
HKeyLocalMachine en HKeyCurrentUser hebben beiden dezelfde structuur. Als je nu de default browser opzoekt staat die aan het verhaal te lezen in HKLM. Als je nu op dezelfde plaats in HKCU dezelfde sleutel + waarde zet (en dan die in HKLM veranderd), welke browser krijg je dan voor je neus?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 10:59
Je hebt toch ook een optie die je aan/uit kan zetten ergens dat de browser moet checken of hij default is ?
Zet deze uit, en hij doet de check niet meer.

Even zoeken:
Internet Explorer:
Extra --> Instellingen --> Programma's --> Controleren of Internet Explorer de standaard browser is.
Firefox:
Tools --> Options --> General --> Firefox would check to see if it is the default browser.

Edit:
Oeps verkeerd gelezen.
Nah ja, voor iemand zoals ik met 2 browser tegelijkertijd wel handig voor het archief.....

edit:

verkeerd gelezen

[ Voor 21% gewijzigd door Remco op 01-02-2005 09:20 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 00:11:
HKeyLocalMachine en HKeyCurrentUser hebben beiden dezelfde structuur. Als je nu de default browser opzoekt staat die aan het verhaal te lezen in HKLM. Als je nu op dezelfde plaats in HKCU dezelfde sleutel + waarde zet (en dan die in HKLM veranderd), welke browser krijg je dan voor je neus?
Dit klopt inderdaad - de default browser staat ingesteld in de HKEY_CLASSES_ROOT geloof ik - in je HKEY_CURRENT_USER\Classes kan je echter een 'override' instellen waarmee je dit gedrag kan omzeilen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 23:25:
Dat progje doet iets met de default mail client. Het gaat mij om de default browser. ;)
En dan kijk je 2 dagen later nog eens op die site en zie je onderaan deze link staan. |:(

Het is dus op te lossen, zij het met extra software. Alsnog _/-\o_ @ Greenstick!
(Interessant is nu om met bv regmon te kijken welke keys dat ding aanmaakt/wijzigt in de registry.)

Verwijderd

Ik was dus toch niet zo heel erg afwezig die avond 8)7 Al heb ik het ook niet zien staan :/

• xzenor

xzenor

ik zou wel willen weten dan waarom het bij mij gewoon wel goed werkt....
Ik heb de XP-Pro corporate edition.
Scheelt dat misschien? dat het alleen bij de Home edition niet werkt ofzo?
Pagina: 1