Wel netwerk maar geen internet?!

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BULBLA
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-05 17:36
Ik heb een probleem. De situatie is zo:

1 sitecom cable-router met DHCP ondersteuning.

Pc1 Windows XP heeft netwerk en internet.
Pc2 Windows 98 heeft netwerk en internet.
Pc3 Windows 98 heeft netwerk MAAR GEEN INTERNET! :?

Pc2 en Pc3 hebben exact dezelfde instellingen. Ze krijgen beide een intern ip-adres
en kunnen elkaar zien in het netwerk. Elke pc kan naar een andere pc ''pingen'' of naar de router pingen. ALLEEN Pc3 kan niet internetten. Krijgt de melding: pagina kan niet worden weergegeven. 8)7 Hij kan ook niet naar het router-menu serven.
Hij heeft geen firewall, virusscanner of andere programma's die de verbinding kunnen belemmeren. De router is firmware ge-upgrade.

Het ligt niet aan de UTP kabel, de netwerk-kaart is ook al vervangen en in een ander PCI-slot gezet. Explorer 6 heb ik nu ook geinstalleerd ook geen verschil.
Wie heeft er een oplossing hiervoor? (De pc kan niet worden geinstalleerd met Win 2000 of hoger)

[ Voor 4% gewijzigd door BULBLA op 08-07-2003 10:12 ]

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

Zou ik toch eens kijken naar de instellingen van PC3. (IP, gateway, dns)
Vervolgens stap voor stap verder gaan. Pingen kan, dat zij je al (==ip ok). Volgende stap - pingen naar een host buiten je eigen netwerk (==gateway ok). Daarna resolven controleren (==dns ok). Als dat allemaal werkt, dan heb je toch een probleem met IE.
Je kunt in w98 ook nog proberen alle netwerk-zooi opnieuw te installeren, sommige stukken software (firewalls, nat- of virus-scannende troep) willen de tcp/ip-stack nog weleens flink verneuken.

• BULBLA
IP krijgt hij van de router, een DHCP ip en die is goed. Gateway is goed ingesteld, de instellingen zijn precies hetzelfde als die van Pc2. Pingen naar buiten kan ook. DNS is uitgeschakeld (net als bij de andere pc's) IE 5 en IE 6 heb ik geinstalleerd en het maakt geen verschil. Netwerk-zooi heb ik niet zoals ik al zei want het is een ''kale'' pc.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

JF_ bedoelde waarschijnlijk gewoon dat je alle netwerk ellende moet deinstallen. Dan opnieuw installen op PC3 en kijken of het wel werkt. Heb ik vroeger ook vaak gezien dat het allemaal zou moeten werken, maar het stiekum niet deed.

Je kan wel naar het FS van de andere computers? En PC3 is ook te bereiken (file system dan?). Het zou ook kunnen dat je alleen TCP/IP opnieuw moet installen.

En wat bedoel je met DNS staat uit? In de config van IP staat het dan uit op beide w98 machines?

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

en hoe staan je internetopties(internet explorer of je andere browser) op die pc3? daar je het hebt over pagina kan niet worden weergegeven? check die eens

• BULBLA
Alle netwerk ellende? Het enige wat er op die pc zit is windows. TCP/IP protocol, client for microsoft network, en de netwerk-kaart driver. Pc3 is ook te bereiken. TCP/IP is opnieuw geinstalleerd ik heb zelfs een andere netwerkkaart erin gezet in ruil voor die ander op een ANDER PCI slot. DNS is uitgeschakeld, de router regeld alles. Beide win98 pc zijn exact hetzelfde qua instellingen! Alleen Pc3 kan niet naar de router menu of internetten. Wel naar buiten pingen of pc's en router pingen. Internetopties staan hetzelfde als Pc2. Instellingen van internet explorer automatisch overnemen en automatisch configuratiescript staan aangevinkt. Router adres is ingevuld bij de 2e.

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07-2025

Vdub

Wie anders?

routeradres moet je daar toch niet instellen, als jouw router de dhcp is heb je geen instellingen nodig. Hebben alle pc's een gelijkend ip adres, probeer eens met winipcfg het ipadres van de nwcard te laten vervallen en opnieuw te laten toewijzen...

• JF_

JF_

BULBLA schreef op 08 July 2003 @ 10:19:
IP krijgt hij van de router, een DHCP ip en die is goed. Gateway is goed ingesteld, de instellingen zijn precies hetzelfde als die van Pc2. Pingen naar buiten kan ook. DNS is uitgeschakeld (net als bij de andere pc's) IE 5 en IE 6 heb ik geinstalleerd en het maakt geen verschil. Netwerk-zooi heb ik niet zoals ik al zei want het is een ''kale'' pc.
'DNS uitgeschakeld' is een typische windows-term voor 'Ik stel niets in, laat DHCP maar vertellen wat je moet gebruiken' :-) Dat klopt dus.
Ik had niet gezien dat je een kale bak had... Als 't echt een schone install is zou 't gewoon moeten werken. Vraag is nu dus waar 't misgaat.
Werken DNS-lookups wel? (ping www.tweakers.net, bijvoorbeeld)
Instellingen van internet explorer automatisch overnemen en automatisch configuratiescript staan aangevinkt. Router adres is ingevuld bij de 2e.
Je hebt je router-adres ingevuld als proxy, lees ik dat nou goed? Dan is dat je probleem waarschijnlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door JF_ op 08-07-2003 10:43 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dat je niet naar je routermenu kan en naar het internet.....klinkt als een dns probleem. Gek vraagje...werkt windows/msn messenger wel? Had ik bij een computer....internet werkte alleen via IP nummers ipv www.naam.xx. Heb je al geprobeerd een andere IP range te pushen vanaf de router? En dan je clients nieuwe IP's laten krijgen?

reserveringshouder Tesla Model 3

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
post eens een ipconfig /all van pc2 en pc3?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• JF_

JF_

axis schreef op 08 July 2003 @ 10:44:
post eens een ipconfig /all van pc2 en pc3?
Als pingen en lookups goed werken heeft dat niet veel nut, lijkt me zo.

• BULBLA
Router adres moet ik daar wel instellen, bij Pc2 is dit ook zo en anders kan deze ook niet internetten. Met winipcfg heb ik het al geprobeerd maar komt op hetzelfde neer.
Er zijn gewoon geen zienbare fouten te vinden. Het is onlogisch dat hij het niet doet.
Ik laat idd mijn DNS door de DHCP router regelen. www.tweakers.net of www.saiw.com etc. kan ik niet pingen maar ip adressen buiten mij host wel!
Router adres niet als proxy ingesteld maar als gateway en ''internetadres'' (configuratiescript) IP range pushen al gedaan. Het ziet er idd naar uit dat www.naam.bla niet werkt en ip's wel. Dus ik ga dalijk proberen te msn-en.

[ Voor 25% gewijzigd door BULBLA op 08-07-2003 10:50 ]

• JF_

JF_

Dan heb je dus toch een DNS-probleem. Er zal dus toch nog ergens iets niet helemaal goed staan... Bekijk dan toch die 'ipconfig /all' output op de PCs nog eens heel erg goed.
Oh, en 'internetadres configuratiescript' hoef je je router niet op te geven - sowieso zou 't een complete url moeten zijn, niet alleen een systeem - maar daar staat sowieso geen configuratiescript waar IE iets mee kan.

[ Voor 41% gewijzigd door JF_ op 08-07-2003 10:51 ]

• BULBLA
JF_ schreef op 08 juli 2003 @ 10:49:
Bekijk dan toch die 'ipconfig /all' output op de PCs nog eens heel erg goed.
Uhmmm hoe met dit en wat kan ik eraan doen :?

• Vdub

Vdub

Wie anders?

ipconfig /all werkt niet onder 98 kijk dan met winipcfg

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 20:40

ripexx

bibs

Zo te zien worden je dns servers niet meegegeven door je DHCP of staan ze fout geconfigureerd, want als je wel kan pingen op ip en niet op hist name is er iets mis met je resolving. Dus kijk je dns instellingen eens na, met winipcfg (w98) kun je zien welke dns servers er gebruikt worden. :)

buit is binnen sukkel

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-07 18:40

beerns

it is I, Leclerc

correct. Ik zou zelfs verder gaan. Ik zou knetterhard je DNS server in ip tcp/ip setting zetten. Ik ben zo ook ooit een keer vreselijk aan het kl*ten geweest. Nadat ik knetterhard het ip van m'n router in m'n tcp/ip settings had gezet, werkte het per direct.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

En probeer anders eens om alles handmatig in te stellen.
Dus DHCP uitzetten.
Op alle 3 de pc's het volgende doen.
IP-adres geven.
Gateway naar IP-adres van de router zetten.
DNS'en zetten naar de DNS'en van je internet-provider.
En kijk dan eens op het werkt.

• Vdub

Vdub

Wie anders?

robjanssen schreef op 08 juli 2003 @ 10:58:
En probeer anders eens om alles handmatig in te stellen.
Dus DHCP uitzetten.
Op alle 3 de pc's het volgende doen.
IP-adres geven.
Gateway naar IP-adres van de router zetten.
DNS'en zetten naar de DNS'en van je internet-provider.
En kijk dan eens op het werkt.
Dat hoeft allemaal niet want die andere pc's doen het goed het ligt puur aan die laatste pc

• axis
JF_ schreef op 08 July 2003 @ 10:46:
[...]
Als pingen en lookups goed werken heeft dat niet veel nut, lijkt me zo.
Ik las in zijn verhaal al nergens dat naamresoluties wel werkten ;)
En ipconfig /all werkt wel in windows 98 second edition volgens mij..

Maarrr goed, je zou eens op PC hardcoded dns-servers in kunnen kloppen.. Bijvoorbeeld 195.121.1.34 en 195.121.1.66 (planet dns server).

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Vdub

Vdub

Wie anders?

axis schreef op 08 July 2003 @ 11:05:
[...]

Ik las in zijn verhaal al nergens dat naamresoluties wel werkten ;)
En ipconfig /all werkt wel in windows 98 second edition volgens mij..
ipconfig/all in WinME geeft continue de help van ipconfig weer

• VisionMaster
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

soms wil het helpen om voor win98 machines een WINS nummer in te stellen (je router's ip) en die dus het liefst via de dhcp te krijgen, maar goed kan het verkeerd hebben. Ik heb ook zo'n soort probleem gehad met iemands laptop die niet de namen kon resolven.

Je krijgt geen DNS iig misschien dattie het niet snapt :)
stel anders even alles handmatig in voor de test.
Dus een ip-adres verzinnen, gateway op je router's ip en DNS ook.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• VisionMaster
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Vdub schreef op 08 juli 2003 @ 11:07:
[...]
ipconfig/all in WinME geeft continue de help van ipconfig weer
Het is ipconfig <spatie> /all ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• axis
je router draait geen WINS Server, dus is niet echt nuttig....

en trouwens, op mijn WindowsME testbak, doet ipconfig /all het wel.. misschien de spatie ertussen?

Afbeeldingslocatie: http://www.hongens.nl/foto/foto.asp?foto=windowsmeipconfig.gif

[ Voor 8% gewijzigd door axis op 08-07-2003 11:17 ]

• BULBLA
Ok thnx allemaal voor de tips. Ik ga als ik thuiskom alles uitproberen ;)
Pagina: 1