Toon posts:

[Win2k] Automatisch rechten toekennen aan mappen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nu sinds een aantal weken bezig met het toekennen van rechten aan mappen op Win2kservers. Ik ben nu op zoek naar een tool waar dat automatisch mee kan. Vb:

Ik heb de volgende 3 mappen:

- hond
- spijker
- laxeermiddel

Ik wil dat automatisch rechten worden toegekend zonder dat ik elke (user)map handmatig langsmoet. Die 3 mappen moeten dan bv. automatisch de rechten krijgen van de betreffende users (%username%) en rechten van de administrator + een andere groep.

In dit voorbeeld noem ik maar 3 mappen, maar het probleem is dat ik wel 100den mappen afmoet en op mappen-niveau rechten moet toekennen. Ik hoop dat er en tool bestaat waar dit mee kan.

BvD voor alle hulp !

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[taveerne]
:? is dat een OS? Maar goed, titel is aangepast volgens het WOS Policy. Ontopic:

Klik voor zoeken naar 'NTFS rechten batch' --> [rml][ nt4.0] automatisch mappen met rechten maken[/rml] --> XCACLS + bijv. chown. Volgens mij ben je er dan al. Batchgewijs directories aanmaken vanuit een lijst in een tekstbestandje is natuurlijk triviaal :P

Het kan natuurlijk ook met VBScript: [google=vbscript change ntfs rights] ==> bijvoorbeeld Create Directories and Set NTFS Permissions (welk je wel nogal wiltr aanpassen voor jouw situatie). Maar hier op GoT en erbuiten zijn ook waarschijnlijk vele standaardscripts te vinden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

je kan het inderdaad met vbscript doen..
Als de mappen nog niet bestaan zou je het misschien met een msi kunnen doen.
Gewoon een install die dan alleen lege mappen met rechten neerzet..

Verwijderd

Topicstarter
possamai schreef op 08 July 2003 @ 11:12:
je kan het inderdaad met vbscript doen..
Als de mappen nog niet bestaan zou je het misschien met een msi kunnen doen.
Gewoon een install die dan alleen lege mappen met rechten neerzet..
Dat MSI lijkt me wel wat. Hoe kom ik daar aan ?

BvD

Verwijderd

op honderden mappen ga je per user rechten geven? tenzij het profiles of homedirs zijn, doe je iets niet goed... maak groepen aan geef de groepen rechten en stop de users in de goede groepen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juli 2003 @ 11:18:
op honderden mappen ga je per user rechten geven? tenzij het profiles of homedirs zijn, doe je iets niet goed... maak groepen aan geef de groepen rechten en stop de users in de goede groepen...
Precies, daar gaat het nu juist om: profiles en home-dirs, vandaar dus...

Verwijderd

ff de search gebruiken... er zijn genoeg topics daarover...

maar vooruit

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 11:16:
[...]

Dat MSI lijkt me wel wat. Hoe kom ik daar aan ?

BvD
Als het goed is heb je dat al :P
Maar das dan waarschijnlijk alleen het pakketje om't uit te voeren..
Je zou 's kunnen kijken naar wise for windows installer.
Of als je echt heel erg basic wilt zijn neem je Orca

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 16:18

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ALs het homedirs en profile dirs zijn, dan kan je het eenvoudig met eenbacth doen. CACLS is het commando, en de username staat al in de directory.

Iets van 'for /d %w in (*.*) do cacls /E /CI /CO /p %w:C /P: 'Domain Admins':F

Wellicht beetje spelen met quote's en zo, maar zou moeten werken, heb destijds een soortgelijk scriptje gemaakt voor NT4 Server profile en user dirs, omdat het niet prettig is dat user dírs niet toegankelijkzijn voor Admins by default.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Met GPO kun je op domein niveau automatisch rechten toekennen aan folders.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor zijn antwoorden. Maar ik ben lichtelijk bang dat mijn wensen nog niet helemaal duidelijk zijn. De mappen bestaan al, het gaat om profiles en home-mappen. Ik wil met een tool eigenlijk het volgende: alle usermappen selecteren en dan rechten toekennen met 1 handeling, alsof ik 1 map doe als het ware, dus: administrator, ict en %username%, en die variabele zou ie dan moeten pakken aan de hand van de map naam.

BvD

Verwijderd

zoals al gezegd, maak ff een scriptje... ik heb een voorbeeld gegeven van een batch als je ook nog de mappen moet aanmaken. als je die iets aanpast is dit zo gedaan...

dus zoiets
een dir naar txt-bestand == lijst met gebruikers/dirnames
vervolgens een for loop draaien over met als input de directory naam c.q. username die de rechten zet op de dir

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 11:59 ]

Pagina: 1