5400rpm schijf die een 7200 master vertraagd?

Pagina: 1
Acties:

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Zoals de topic title het al zegt:

Ik heb op mijn bord (zie sig) een 7200 rpm maxtor zitten als prim master, en een 5400 rpm samsung als prim slave. Beiden draaien op dit moment als udma5.

Ik heb alleen het idee dat sinds de installatie van die 5400rpm versie mijn systeem snelheid een beetje naar beneden is gegaan, eigenlijk is alles net even ietsies trager geworden. Mijn dvd speler en fikkertje staan beiden secundair op udma2 te draaien (werkt overigens perfect)

Mijn vraag is dus: Kan een 5400rpm schijf die primair slave staat een 7200 master vertragen? Want via de search kon ik niet echt een bevredigend antwoord vinden.

Via de hdtach proggie kreeg ik een waarde van 27447 kb/sec als snelheid voor mijn maxtor, en die samsung scoorde iets van 17000kb/sec (logisch, want: 5400 rpm, en samsung haalt het niet bij een maxtor)

Wat is jullie advies: Alle data van de samsung naar de maxtor toe gooien en vervolgens de "tragere" hd eruit halen? Of denken jullie dat er iets anders aan de hand is?

Edit: Het bestandssyteem is Fat32 overigens.

De maxtor is opgedeeld in 2 partities (9,75gb& 27,5gb) de samsung ligt in 4 stukken (735mb/2x9,49/8,75gb)

Op de maxtor schijf staat op c alleen winxp, proggies, op d staat een image van c, games, en de pagefile, op de samsung staan videoclips, divx/xvidz en mp3, verder niks wat met de maxtor te maken heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Banshee op 08-07-2003 11:42 . Reden: Typo´s ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uit de FAQ:
Gebruik je 80 polige kabels bij ATA66 apparaten en sneller? Bij 40 polige kabels is de snelheid gelimiteerd op UDMA33 en hangt de snelheid ook nog af van het langzaamste apparaat. Verder moet je bij 80 conductor kabels opletten of de connectoren op de juiste plaatsen zijn aangesloten: blauw op moederbord, grijs op slave en zwart op master. En bij 40 polige kabels: midden op slave, de daarvanuit dichtstbijzijnde uiteinde op master en de verste uiteinde op moederbord

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je het verschil ook al getest met HDtach als die 5400rpm er niet in zit?
Volgens mij is het niet zo dat een systeem trager zou moeten worden, tenzij er iets verkeerd zit (bijv een ATA33 kabel ofzo).

• Banshee
Nee, beide hdd´s draaien gewoon op udma5, dus zijn aangesloten middels 80 pins ribbon.

• Banshee
Terw_Dan schreef op 08 July 2003 @ 10:27:
Heb je het verschil ook al getest met HDtach als die 5400rpm er niet in zit?
Volgens mij is het niet zo dat een systeem trager zou moeten worden, tenzij er iets verkeerd zit (bijv een ATA33 kabel ofzo).
Als ik een hd tach draai zonder die samsung erin (is een tijdje geleden alweer) dan haalde ik iets van 34000 nog wat kb/sec, dus het scheelt idd wel iets. Maar volgens mij mag dat niet uitmaken :?

Edit:

Proleem opgelost, zat een aardige bad cluster in, na reparatie ervan was het over.
Tnx voor de reply´s.

[ Voor 11% gewijzigd door Banshee op 08-07-2003 16:22 ]