Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

4 ledjes tegelijk laten knipperen op muziek

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit geluidsusteempje

Afbeeldingslocatie: http://www.edynamic.co.th/images/a35_l.jpg

Nou leek het mij mooi im 4 ledjes in de basbox te plaatsen. En dan in elk uiteinde van de "X". Dat is opzich niet zo moeilijk, maar het zou natuurlijk nog mooier zijn als die ledjes op de bas zouden knipperen. En aangezien ik erg van Hardstyle hou, zouden die ledjes flink gaan knipperen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle 4 de ledjes tegelijk op de maat van de bass knipperen?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

met een smalbandig laag doorlaat filter kun je denk ik een heel eind komen, de ledjes knipperen dan op een bepaalde frequentie meej, en aangezien die bas toch maar een beperkt frequentie spectrum heeft is dat wat je zoekt denk ik

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er zijn allerlei schakelaartjes te koop die reageren op geluid (dus bas kan ook, moet je alleen zoeken naar die dingen met een lage frequentie). Die kan je bijv ook voor CCFL's krijgen enzo :)

Verwijderd

Misschien dat circuits online je hier verder mee kan helpen..

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
misschien kan je gewoon wat stroom aftappen van het audio signaal, desnoods met een relais.

Verwijderd

gewoon de stroom voor dat hij de speaker in gaat en na dat hij er uit gaat aftappen daar ledjes op aan sluiten...

heb t zelf ook gedaan mayb pic over een tijdje

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Niet computer related maar misschien nog iets voor Audio, Video & HiFi Forummaar ik geef je daar weinig kans. Probeer anders idd circuitsonline

--> AVH dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door m-m op 08-07-2003 02:59 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Als je die ledjes gewoon parallel zet met de speaker gaan ze keurig branden op de bassen.
Dat deed ik al toen ik 7 was...

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Big4SMK schreef op 08 July 2003 @ 00:49:
misschien kan je gewoon wat stroom aftappen van het audio signaal, desnoods met een relais.
Een relais opnemen in een audioschakeling is niet verstandig. Afgezien van het feit dat het lawaai maakt en totaal overkill is voor 4 ledjes, kan de spoel die in de audioschakeling wordt opgenomen afhankelijk van de plaatsing voor ongewenste vervorming en faseverschuivingen zorgen of gewoon opfikken. We praten over de aansturing van een woofer. Dat zijn geen kleine signaaltjes meer. Daarnaast is het bepalen van de benodigde spoelspanning gezien het willekeurige muzieksignaal vrijwel onbegonnen werk.

Een relais op het laagspanningsgedeelte (het deel voor de eindtrap) is helemaal uitgesloten. Ingangsweerstanden dienen hoogohmig te zijn. Dat is een relais al zeker niet.
Jur schreef op 08 July 2003 @ 11:12:
Als je die ledjes gewoon parallel zet met de speaker gaan ze keurig branden op de bassen.
Dat deed ik al toen ik 7 was...
Ook dit is geen goed idee... Leds verdragen slechts een matig vermogen, zeker ook in sperrichting. Bij een woofer kunnen er bij volle uitsturing heel aardige spanningen ontstaan die je leds vrijwel gegarandeerd beschadigen. Met wat pech vormen ze een kortsluiting en gaat de eindtrap (als die niet beveiligd is) er ook nog aan. Met voorschakelweerstanden kun je het natuurlijk overwegen, maar dan gaan de leds nooit oplichten op de beat. Als er een ietwat harde grondtoon in de muziek zit zullen ze continu oplichten.

De enige echt goede oplossing is die van "Super_ik". Met het bandfilter (met hoogohmige ingang zodat je het op het laagspanningsgedeelte kan zetten) haal je enkel de band waarin de beat zit eruit. De led functioneert dan eigenlijk als een VU-meter met slechts 1 ledje. Eventueel kun je het bandfilter met potentiometers regelbaar maken. Dit alles vergt slechts enkele goedkope componenten.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:16
Di's meer een cme topic, de mensen daar hebben meer verstand van ledjes :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ja, maar dit is niet computer related.

Nou ja vooruit je kan je computer aan je geluidsinstallatie hangen 8)7 voor deze ene keer :P

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn pc speakers

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Is een VU-meter schemaatje niet iets voor je?

• satcp
  • Niet online
Een VU meter is breedbandig (dat is net het hele idee erachter). Een VU-meter geeft een impressie van het totale geluidsniveau. Dus als er luide tonen inzitten zal de led ongeacht de frequentie (of het nu een stampende bass of een jankende zangeres is) oplichten. Het bandpass filter dat eerder vernoemd werd zorgt ervoor dat enkel de frequenties rond de beat naar de led worden gestuurd. De schakeling bestaat eigenlijk uit twee delene: Een bandpass filter (vergelijk het met een enkelbandige equalizer) en een piekdetector die de led aanstuurt.

Bij sommige muziek is de beat zo overstemmend op de muziek dat een piekdetector alleen al zou kunnen werken als je de drempel hoog genoeg afstelt, maar doordat in hedendaagse muziek dynamische compressors meer standaard zijn dan uitzondering, zal zulk een schakeling nauwelijks werken. Enkel een filter kan ervoor zorgen dat enkel de bassen invloed hebben op de weergave.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

met een paar weerstanden en wat condensatoren (evt. een opamp) ben je al klaar hoor
k heb geen zin om een schema te tekenen, dus zoek maar ff wat op google,.lijkt me sterk dat er nix te vinden is,

en k raad t je sterk af om leds direct aan je bas te hangen, of dat soort amateuristiese oplossingen. das dus echt nie goed je spullen (al zul je aan jou muziek dan weinig verschil horen :P )

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

dat zou kunnen denk ik, maar een lichtorgel heeft lanpjes voor hoge- midden- en lage tonen.
Als je dan de ledjes van hoog en midden weghaald moet het dan lukken.

of is dit en ander soort lichtorgel.....
'k zal es ff kijken, 'k verbeter me zelf wel als ik het toch fout heb......

edit:

Hmmm, dit lichtorgel reageert maar op één toon. Dus niet op drie.
Nou dan moet het mogelijk zijn om met een extra weerstand ofzo (zoo technisch ben ik nou ook weer niet) dat ding op een lagere frequentie laten reageren.
Maar dat kan je beter zelf uitzoeken d8 ik zo....

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 17:26 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Beter, zet en opto-coupler tussen je speaker-line.. En you've got it.

• satcp
  • Niet online
Die schakeling is niets anders dan een piekdetector die aangestuurd wordt door een microfoonversterker. Een soort VU-meter maar dan met slechts één LED. Niet wat je zoekt.

Een bandpass filter kun je bouwen rond 1 opampje met enkele condensatoren en weerstandjes.
jvvv schreef op 08 juli 2003 @ 18:33:
Beter, zet en opto-coupler tussen je speaker-line.. En you've got it.
Een optocoupler is en blijft een led die kan doorslaan en je versterker beschadigen als je deze parallel over je speakers zet. In serie smoort ie sowieso op.

Bovendien hebben alle schakelingen die je op de eindtrap aansluit als groot nadeel dat ze enkel correct werken op een bepaald volume. Stel je de drempel te hoog in dan zul je enkel leds zien oplichten bij volle uitsturing. Is de drempel te laag dan lichten de vrijwel leds continu op wanneer je boven een bepaald niveau speelt. Daarom is het veel interessanter om de schakeling op het laagspanningsgedeelte uit te voeren. Hier is een correcte uitvoering natuurlijk van groot belang, want de kans op vervorming door een slecht ontworpen schakeling is hier veel groter.

[ Voor 8% gewijzigd door satcp op 08-07-2003 19:22 . Reden: Foutje ]

• satcp
  • Niet online
Omdat ik geen zin had om een schemaatje te tekenen heb ik even het schema van een IGMF-banddoorlaat (MFB) filtertje gezocht op Internet zoals ze vaak toegepast worden in lichtorgels en grafische equalizers:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/MFB_bandpass/image002.gif

De complete uitleg errond en hoe je de waarden bepaald kun je vinden op eCircuit Center. Een rekenvoorbeeldje van dezelfde schakeling vind je op Operational Amplifier (Op-Amp) Basics bij "Single Op-Amp Bandpass Filter" en op The Audio Pages vind je eveneens zeer interessante en onmiddelijk toepasbare informatie.

Ik heb er niet meteen een idee van rond welke frequenties de beats liggen in je muziek en hoever de frequenties uiteen durven liggen (je hebt niets aan een extreem steil filter zodat de beat op slechts enkele nummers binnen de band valt), dus het kan zijn dat je wat moet experimenteren met verschillende waarden eer je een goed resultaat bekomt.

Op de uitgang van die schakeling kun je eigenlijk al meteen een led aansluiten via een voorschakelweerstand.

Verwijderd

Topicstarter
:*) Het is gelukt, Woehoe. Er bestaan standaard setjes voor 8)

Dit is het resultaat (het is een Avi-bestandje)

http://home.hccnet.nl/b.reede/Pict0043.avi

Moest natuurlijk nog wel het een en ander aan gemod worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 23:19 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is het met behulp van de genoemde schakelingen erg eenvoudig een grafische equilizer te maken met LEDjes? Eventueel zelfs met een grafische LCD :? :9

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het niet weten, Ik kon deze schakeling kopen bij ACE-Systems. Is een standaard Velleman kitje. Er zaten 4 rooie leds in parallel. maar dat vond ik niet mooi, dis heb ik er maar blauwe in gedaan. Alleen toen brande het niet goed en toen heb ik ze maar 2 aan 2 geschakeld. (volgens mij is daar geen benaming voor)

Verwijderd

wat voor codec heeft dat filmpje?

[ Voor 189% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 08:16 ]

Verwijderd

Dat wil ik ook graag weten, als ik zo'n bestand probeer te openen loopt de hele boel hier vast.

Verwijderd

Alleen toen brande het niet goed en toen heb ik ze maar 2 aan 2 geschakeld. (volgens mij is daar geen benaming voor)
Wat dacht je van in serie!?!?

Maarre, dat filmpje van je werkt niet echt, nou echt niet eigenlijk

Verwijderd

Topicstarter
divx pro 5.0.5

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 08:57
Probeer de goede codecs maar es te gebruiken, werkt hier perfect.

En netjes gedaan, misschien wat pics van de algehele afwerking. Maar ziet er zeker niet slecht uit :).

Maakt soms wel eens een foto ...

Verwijderd

Topicstarter
Nou nog even wat Pics

Voorkant "X" waar de ledjes in zitten

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/b.reede/Box_X_Voorkant.jpg

Onderkant waar printje en batt. op zijn bevestigd

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/b.reede/Box_Onderkant.jpg

In het donker

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/b.reede/Box_In%20Donker.jpg

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Wat waren de kosten van dat printje nou?

offtopic:
enneuh, dat filmpje kan ik nogsteeds niet kijken... nieuwste codec gepakt, blijft maar zeggen dattie em niet snapt...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Topicstarter
kosten van dat printje inclusief onderdelen en 4 heldere rooie leds: 7,25 Euro

Download eens kazaa-lite codec pack, kun je vinden op http://doa2.host.sk/, zitten alle codecs in die je op dit moment nodig hebt :X

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 10:20 ]

Verwijderd

Done.

Result:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/divx.png

• satcp
  • Niet online
Spider.007 schreef op 01 augustus 2003 @ 23:28:
Is het met behulp van de genoemde schakelingen erg eenvoudig een grafische equilizer te maken met LEDjes? Eventueel zelfs met een grafische LCD :? :9
Als je doelt op het schema dat ik gaf, dat is net waarvoor het dient. Dan maak je gewoon een x aantal van die schakelingen naar gelang het aantal banden dat je wil hebben (je kan de equalizer componentwaarden gebruiken uit een van de sites die ik opgaf). Al deze schakelingen zet je parallel op het muzieksignaal. Best wel een opamp spanningsvolger ervoor zetten zodat de belasting van alle filters geen invloed uitoefent op de rest van je audio keten. Achter ieder van deze filtertrappen zet je een LED VU-meter. Dat is het principe van een audio spectrum analyzer (dat is wat jij zoekt).

Velleman heeft tot voor enkele jaren een audio spectrum analyzer gecombineerd met een grafische equalizer in hun zelfbouw gamma gehad (K4300 en K4302). Helaas is deze kit verdwenen uit het gamma, maar waarschijnlijk kun je het schema nog wel verkrijgen bij Velleman. De printservice van Velleman maakt ook printen die niet meer in de verkoop zijn, alleen duurt het dan wel even eer je de printen hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.qkits.com/serv/qkits/velleman/hires/k4300.jpg

Voor aansturing van LCD-schermen is deze methode nauwelijks geschikt. Grafische LCD-schermen stuur je aan door een microprocessor (of door je PC) die softwarematige spectrumanalyze doet.

Verwijderd

Niks Divx, 3ivx

Hoort er btw geluid bij het filmpje?

Verwijderd

Topicstarter
nope
hort geen geluid bij

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Velleman heeft ook zoiets kleins, dat weet ik zeker. Het is een klein printje van ongeveer 7x2cm, met 4 rode ledjes erop en een microfoontje... Ik kan het alleen niet vinden.
Denk dat dat ook makkelijk is... Regelbaar enzo

Verwijderd

Mmm, hebben ze het op Circuitsonline daarvan gejat, het is exact dezelfde schakeling....
Pagina: 1