Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multimeter vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik had een multimeter gekocht om mijn baybus door te meten.
Echter, terwijl ik daarmee bezig was, sloeg 2 keer de voeding af.
Aangezien ik de spanning (multimeter stond op 20V bereik) aan het meten was op zg. 3-pin fanconnectors, kan ik niet uitsluiten dat ik kortstondig zwart en rood met elkaar verbonden heb via de meetpennen van de multimeter.

Mijn electra-kennis is helaas wat roestig, maar nu las ik dus dat het bij het meten van spanning niet uitmaakt of zwart en rood contact maken met elkaar.
Heb ik dus nu toch iets van kortsluiting gemaakt in de voeding, of is er iets niet goed aan mijn baybus?
Nogmaals nameten van de voltages leverde wel de correcte waardes op voor de baybus.
Overigens werkt alles nog gewoon prima.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 22:21

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Een multimeter heeft een grote inwendige weerstand bij het meten van een spanning (paar miljoen ohm bij een digitaal exemplaar). Dat kan dus niet de oorzaak zijn van kortsluiting(tenzij je multimeter kapot is, maar dat is niet echt waarschijnlijk).
Ofwel heb je inderdaad kortsluiting gemaakt met 1 van je pennen, ofwel zit er iets fout in je baybus. En ik gok op het eerste aangezien je baybus bij een tweede keer meten blijkbaar wel de juiste waarden krijgt. Bij een kortsluiting in je baybus zou je voeding blijven uitvallen.

[ Voor 21% gewijzigd door The Bad Seed op 07-07-2003 23:53 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Je hebt toch niet toevallig eerst gemeten met een meetpen in de Ampere bus van je multimeter he ?

Dan maak je idd wel een leuke kortsluiting

Repareren doe je zo.

• tweaden
  • Niet online
Multimeter is nog ok.
Zal ik wel kortsluiting hebben gemaakt denk ik.
Kan op internet ook niet echt een multimeter faq voor beginners vinden.
Zou wel handig zijn.

Sine> Nope, dat heb ik niet gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door tweaden op 08-07-2003 00:07 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

wat is dan de vraag over multimeters? als je aan t meten bent en je stoot per ongeluk met t ene pennetje tegen t ander, dan noemt men dat kortsluiting jah,
volgens mij heb je daar geen faq voor nodig

wat wel rete handig is bij t meten met een multimeter zijn 2 kabeltjes met aan beide kanten krokodille bekjes
dan heb je je hand(en) vrij bij t meten en hoef je niet alle 2 de pennen tegelijk in de gate te houden. :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• tweaden
  • Niet online
De vraag over de multimeter zelf was ik even vergeten.
Gek genoeg gaf het ding na die sluiting even wat vage (te lage) waardes aan.
Even uit en aan zetten, en de waardes waren weer correct.
Vraag is eigenlijk of dit normaal is bij sluting of dat ik het ding al heb gemold.

Die pennetjes zijn echt niet handig.
Zo'n 3-pin aansluiting is al een gepriegel en het gebeurde dus ook terwijl ik de waarde wilde aflezen.
Dacht eigenlijk dat ik mijn voeding had gemold, of is dat hier niet mogelijk?
Is ie daar tegen beveiligd?

Verwijderd

Google: meten weerstand spanning stroom meter

De meeste voedingen zijn kortsluitbeveiligd, even een minuutje met de stekker eruit is dan voldoende om hem te "resettën". Oudere voedingen hebben een zekering op de print binnenin zitten. Dat je lage waardes meet in de kortsluit-stand is normaal...

Rood = +5V, Zwart = 0
Dus als je die 2 met elkaar verbind heb je kortsluiting....

Er staat ook een hoop in de handleiding van je multimeter of op de onderkant ervan (behalve als je een euro/grabbelbak metertje hebt)...

• tweaden
  • Niet online
Gelukkig niets gesloopt dus.
De multimeter was idd niet zo'n dure, dus geen handleiding erbij.
Voortaan iets voorzichtiger doen, en toch eens kijken of ik niet van die kroko-bekjes ergens kan halen.
Pagina: 1