SATA HDD wordt niet gevonden in DFI Lanparty KT400A

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hij vind mijn schijf hem niet, en ik heb ook geen idee hoe ik dat in moet stellen.
Op het moederbord zijn 2 jumpers te vinden die er iets mee te maken zouden kunnen hebben;
1- Serial ata master only
2- Serial ata enable/disable

Die 2de kan ik me nog wel iets bij bedenken, maar die eerste :?
Bij sata werken ze tog niet via master/slave princiepe ? Het is een point-to-point connectie...
Ik heb zo'n beetje alle mogelijke jumperinstellingen geprobeerd.

Daarnaast kan ik niets vinden in de bios over sata, behalve "sata control enable/disable". Ook geeft de bios alleen de pri master-slave, sec master-slave weer van de gewone ide controller, er is dus niks te vinden voor de sata schijf...
Daarnaast zit er dus ook een ide raid-controller op mijn moederbord, waar je via een aparte "bios" de instellingen en harde schijven kan detecteren, dus ook pri master-slave en sec master-slave, verder niets...
Als je een sata schijf aansluit kan je ook geen gebruik maken van de raid functies van het moederbord staat in het boekje, dat geef je dus waarschijnlijk aan met serial-ata enable/disable, jumpertje erop gezet, kijk in de bios van de raid controller en ik zie nog steeds het gewone ide menu, niks te bekennen van sata, voor de rest plopt er ook niks in de gewone bios op ofzo ...
Ook geprobeerd met sata master enable/disable, en zo'n beetje alle mogelijke jumperinstellingen, maar niets :?

Ook heb ik het met verschillende sata kabels geprobeerd.

De ide raid controller werkt wel gewoon, getest met een ide schijf.

specs:
DFI Lanparty kt400a moedernbord.
Maxtor 80 gb 7200tpm 8mb cache harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Je mobo ziet je schijf dus ook niet :?

Of alleen windows?

Heb je al een bios update gedaan, als die er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
pierre-oord schreef op 08 July 2003 @ 15:38:
Je mobo ziet je schijf dus ook niet :?

Of alleen windows?

Heb je al een bios update gedaan, als die er is?
Er zijn wel bios update's, maar er staat geen fix voor sata tussen ofzo...

Ik kan nergens iets zien of mijn schijf aangesloten zit op het moederbord, je hebt een menu voor de standaart ide controller en je hebt een menu van de highpoint ide raid controller, maar je hebt nergens iets van een menu voor de sata connectie :?

Windows ziet de harde schijf dus ook niet bij install... en ik heb al tig verschillende drivers geprobeerd...

Het leuke is ook dat ik dus windows had geinstalleerd op me ide 80gb ibm, en alles werkte perfect (behalve de sata schijf die niet gezien werd), doe ik een reboot, sssss...tik...sssss...tik....sssss.tik etc , me ide harde schijf gecrashed :(
En Jan heeft me printplaatje van me maxtor, dus die kan ik ook niet gebruiken ;(

Maar vanavond ga ik voor 3 weken op vakantie ... dus ik denk dat ik na de vakantie er maar verder aan moet prutsen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Ben weer terug van vakantie, nog steeds hetzelfde probleem, nog steeds geen oplossing...

Iemand ook maar enig idee ?

Anders probeer ik mijn sata schijf gewoon te ruilen voor een maxtor 80gb ide, dan kan ik mooi raid 0 draaien en ben ik van dit gare gedoe af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xp?

Hij vond hem van mij ook niet. Met het installeren van Xp vraagt hij om op F6 te drukken om een niet skoezie apparaat te installeren... zet de driver op een disk.. Et voilá

Bij mij deed hij het alleen op deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 00:20:
Xp?

Hij vond hem van mij ook niet. Met het installeren van Xp vraagt hij om op F6 te drukken om een niet skoezie apparaat te installeren... zet de driver op een disk.. Et voilá

Bij mij deed hij het alleen op deze manier...
Mag ik de driver die jij gebruikt hebben ?
stuur maar via e-mail : bluh@wanadoo.nl
alvast bedankt !

Ik heb op deze manier al ongeveer 6 verschillende drivers geprobbeerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek voor je.... :)

Edit: Het is de Silicon Sil 3112 Sata Raid driver bij mij.. Ik weet niet wat jou specs ed zijn... Bij mij had ik deze van de Asus site geplukt en op een floppy gezet. Met het (opnieuw) installeren van Xp op F6 en dan de floppy erin. 8)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 01:22:
Ik zoek voor je.... :)

Edit: Het is de Silicon Sil 3112 Sata Raid driver bij mij.. Ik weet niet wat jou specs ed zijn... Bij mij had ik deze van de Asus site geplukt en op een floppy gezet. Met het (opnieuw) installeren van Xp op F6 en dan de floppy erin. 8)
Bedankt voor je hulp hoor ! :)

e-mailtje net ontvangen, na eerst 200 spammails gedelete te hebben :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Niemand een idee :?

Ik denk dat ik gewoon maar een aparte pci sata controller ga aanschaffen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook al gekeken: Het grote SATA topic ?

SATA (althans bij mij) kent alleen masters (geen slaves)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat er niets op de site van je mobo? Kt 400 heb je niet? Check de Via site of er goede drivers bijstaan oid... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 13:02:
Klopt, wanneer je huis-tuin-keuken IDE schijven middels een converter op een SATA kanaal wil aansluiten, dan dien je ze op Master te jumperen. Pure SATA schijven hebben geen master/slave jumperinstelling nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 13:02:
Hier ook al gekeken: Het grote SATA topic ?

Yup, al ruim gepost/om hulp gevraagd .. :)

Ik denk dat master only slaat op de raid controller, zit wel direct boven de jumper voor sata Disable.
Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 13:05:
Staat er niets op de site van je mobo? Kt 400 heb je niet? Check de Via site of er goede drivers bijstaan oid... :)
Neuh :/ Staat niets over dit probleem of over hoe je sata moet aansluiten ...

Site van via heb ik al gechecked, niets te vinden.
Klopt wel, want de sata controller die bij de chipset in zit wordt niet gebruikt op dit moederbord.
Op mijn mobo wordt de sata controller door een bridge via de hpt raid controller geregeld.
BalusC schreef op 29 juli 2003 @ 13:20:
[...]
Klopt, wanneer je huis-tuin-keuken IDE schijven middels een converter op een SATA kanaal wil aansluiten, dan dien je ze op Master te jumperen. Pure SATA schijven hebben geen master/slave jumperinstelling nodig :)
Klopt wel, die master enable jumper slaat op me raid controller ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Het werkt nog steeds niet :(

Iemand die in of vlakbij haaksbergen woont met een sata controller die mij wil helpen testen of me schijf nog werkt :?
Als ie dan niet werkt dan vraag ik gewoon rma aan.

Misschien een oorzaak van het probleem:
Op me sata harde schijf zit een controller chip oorspronkelijk voor pata, maar er zit een bridge chip van marvell op die ervoor zorgt dat pata wordt omgezet in sata.
Dezelfde bridge chip zit op mijn moederbord.

Situatieschets :

code:
1
2
3
[ Pata controller chip -> marvell sata bridge {harddisk}] 
>> sata kabel naar mobo >> 
[ marvell bridge chip >> highpoint hpt 374 raid ide controller {moederbord}]

misschien dat dit problemen geeft ?

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 10-08-2003 21:18 . Reden: layout beter :) ]

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
volgens mij heb ik hetzelfde probleem.

ik heb een maxtor diamond max 9 120 gig gekocht. S-ata natuurlijk...
eerst heb ik de windhoos cd erin gepropt, rotding laad al die files in en daarna zegt ie dattie mijn schijf niet kan vinden :?

na een hoop geklooi in de bios heb ik dingetjes aan en uit gezet, niet zo van belang. kheb bij maxtor.com maxblast 3 gehaald. die heb ik net gedraaid voordat windows erop geinstalleerd was.

nu ben ik (voor de 5e keer vandaag :( ) aan het proberen om windows erop te gooien. wanneer het gelukt is horen jullie nog van me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-07 20:58
Ik heb echt precies dit probleem, alleen dan op een Asus Board (p4c800 deluxe)
Zit nu echt al 2 dagen te klote, wordt er gek van!
Pagina: 1