Toon posts:

Auto subwoofer op je stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb nog een passieve subwoofer [Caliber BC 112EK] over van uit mijn oude auto en deze staat nu stof te happen in de hoek van mijn kamer. Nou vroeg ik me af of ik deze op mijn HiFi versterker [Kenwood KRF-V6010] kan aansluiten als leuke aanvulling op mijn gewone speakers [Mission 733]? Kan dat zomaar met het verschil in weerstand? Is wattage in de auto weer iets anders als wattage in de huiskamer?

Ik ben op de hoogte dat ik voor een goed resultaat een filter er tussen moet bouwen, maar kan het kwaad zonder?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 21:28 ]

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 08:14
Als die versterker een ingebouwde subwoofer versterker heeft kan het, maar ik denk niet dat dat zo is. Dus je zal een losse versterker er voor moeten kopen. En idd, je moet een lowpass filter hebben, zodat die woofer alleen de lage freq's krijgt.

Verwijderd

Hoeft niet, je kan ook gewoon een verterker erop aansluiten en een passief filter monteren, dat is goedkoper. Maar je hebt dan niet echt veel mogenlijkheden om je sub te integreren in de rest van je set....

Verwijderd

Je krijgt uit een auto-subwoofer in je kamer ook geen mooie bas, omdat autosubs alleen maar werken in kleine ruimtes. In je kamer hou je er dus niet veel van over. :)

• JT
  • Laatst online: 17:33

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 22:34:
Je krijgt uit een auto-subwoofer in je kamer ook geen mooie bas, omdat autosubs alleen maar werken in kleine ruimtes. In je kamer hou je er dus niet veel van over. :)
Mwah, das niet waar. Een 18" autosub kan net zoveel lucht verplaatsen als een 18" hifisub.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Autosubs zijn over het algemeen gebouwd voor hitte of hogere luchtvochtigheid en uiteraard veel watts, maar uiteindelijk doen ze hetzelfde als home hifi subs, nml. bas produceren. Op zich zou dat dus niet heel veel verschil uit moeten maken.

Zorg voor een afdoende affiltering (80 Hz of lager) en redelijk wat wattjes om de sub goed aan de gang te krijgen. Aangezien je niet de natuurlijke boost in het laag hebt zoals in de auto zal je waarschijnlijk eerder naar een gepoorte behuizing moeten grijpen om ook het laagste laag nog wat op te pakken. Zoek bij Caliber de specs van deze woofer even op.

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17

Tweaker.nu

we all float down here

ik heb hier thuis zo'n grote baspijp aan m'n versterker erbij hangen om het laag wat op te krikken en werkt prima !
Het ding heeft ingebouwd filter

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Verwijderd

Zet er wel redelijk wat vermogen op want anders krijg je er niet zo veel uit...

Verwijderd

Topicstarter
Dus mijn grootste zorg: het verschil in weerstand 2 Ohm subwoofer (afaik) en die 4-8 Ohm die op mijn versterker staan aangegeven kan dus niet veel kwaad?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 20:56:
Dus mijn grootste zorg: het verschil in weerstand 2 Ohm subwoofer (afaik) en die 4-8 Ohm die op mijn versterker staan aangegeven kan dus niet veel kwaad?
Een 2 ohm sub op een >8 ohm versterker gaat volgens mij niet helemaal goed komen als ik me niet vergis :X

Verwijderd

over het algemeen is een car woofer 4 ohm! En als je versterker dan 4tot 8 ohm aan kan, dan moet het lukken! Ik vrees alleen dat je te weinig vermogen hebt.. Ik heb het ook eens geprobeerd op mijn marantzje en er kwam er geen drol uit! (das uiteraard van de versterker afhankelijk!)

• Solosmots
  • Laatst online: 09-08 08:14
Banshee79 schreef op 08 July 2003 @ 21:01:
[...]

Een 2 ohm sub op een >8 ohm versterker gaat volgens mij niet helemaal goed komen als ik me niet vergis :X
Dat is idd een killer voor je versterker :) Kom je toch weer op die losse versterker uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Solosmots schreef op 08 juli 2003 @ 22:09:
[...]

Dat is idd een killer voor je versterker :) Kom je toch weer op die losse versterker uit :)
Oei.. snel de boel even loshalen dan :>

Had em op het rechterkanaal vol open en dat klonk redelijk woest, zou hij 90W moeten krijgen en zelf kan ie tot 700W aan :)

Aan wat voor een versterker zou ik dan moeten denken? Type? merk? prijs?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 22:21 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
Ik denk dat je goedkoper uit bent om een nieuwe sub te kopen, dan een nieuwe 2 ohm amp.

• Banshee
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 22:20:
[...]

Oei.. snel de boel even loshalen dan :>

Had em op het rechterkanaal vol open en dat klonk redelijk woest, zou hij 90W moeten krijgen en zelf kan ie tot 700W aan :)

Aan wat voor een versterker zou ik dan moeten denken? Type? merk? prijs?
Zal wel een duur geintje worden denk ik, voor zover ik weet zijn er weinig tot geen versterkers die tot 2ohm kunnen, en anders moet je dus een caramp gaan gebruiken, maar dan heb je een omvormer nodig van 220 naar 12v, en die zijn helaas ook niet gratis ;)

Edit: Je moet er zowiezo een filter bij hebben, als je een flink hoge piek van 20khz erin gaat gooien met een wattje of 100 ofzo, dan denk ik dat je je kist bij elkaar kan vegen. >:) Of je bent een eindtrap in je versterker kwijt. In de regel kunnen de meeste subwoofers tot en met 250 hz gaan. Sommige iets meer, sommige ook weer minder. In weze doe je dan hetzelfde als een 12 v halogeen spotje rechtstreeks op 220 zetten, dan moet je ook rennen :D

Suc6

[ Voor 32% gewijzigd door Banshee op 08-07-2003 23:22 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
w'rom zou je je kist bij elkaar kunnen vegen?

De subwoofer kan toch gewoon niet zo snel trillen, en laat de tonen in het hoge bereik ( >> 250hz) gewoon vallen toch?

2 Ohm + 8 Ohm (huis speaker) kan toch ook een oplossing zijn?

Het is trouwens niet goed voor je versterker op volledige belasting op 1 uitgang te geven. Hier mee belast je je voedingsdeel niet goed.

• Banshee
Blasterxp schreef op 08 July 2003 @ 23:22:
w'rom zou je je kist bij elkaar kunnen vegen?
De subwoofer kan toch gewoon niet zo snel trillen, en laat de tonen in het hoge bereik ( >> 250hz) gewoon vallen toch?
hij laat de tonen boven de 250hz alleen vallen als je een passief crossover filter toepast, doe je dat niet krijgt de sub de volle laag. Een klein conusje kan veel sneller trillen dan een grote door het oppervlak, juist daarom blaas je een subwoofer op hoge frequenties de hemel in. Waarom zouden alle hoge tonen conussen in luidsprekers anders zo klein zijn, en vaak nog vloeistof gekoeld ook?

Ik heb het zelf eens geprobeerd met een hele oude subwoofer uit een auto (was 4 ohm) en die heb ik op een 8 ohm versterker gezet zonder filter ertussen, na het volume een beetje opengedraait te hebben (nog geen eens de helft) viel de sub toch echt stil hoor, en de spreekspoel was met geen fatsoen meer aan te raken, die stonk gewoon.
Het is trouwens niet goed voor je versterker op volledige belasting op 1 uitgang te geven. Hier mee belast je je voedingsdeel niet goed.
Hier heb je idd gelijk in. Zowel voeding als de eindtrap waar je hem op dat moment op aangesloten hebt maak je het flink moeilijk. (oververhitting meestal)

[ Voor 26% gewijzigd door Banshee op 08-07-2003 23:38 ]

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Over het algemeen zit het meeste vermogen echt wel in de lage tonen.
Dus ik verwacht zelf niet zo veel problemen als je full-range muziek over de subwoofer alleen laat komen, zeker niet met jouw specificaties van de subwoofer (700 watt).
Dit is ook sterk afhankelijk van het soort kast waar de subwoofer in gebouwd is.
Persoonlijk ben ik wel voor het affilteren van hoge tonen voor een subwoofer.

Die 2 ohm baart me (en jouw versterker) meer zorgen. Als je 'm niet vol open zet, dan is er niet aan de hand.

Misschien heb je geluk en bestaat de subwoofer uit een dubbele spreekspoel, dan moet je die maar eens in serie zetten i.p.v parallel, zoals ie nu (zeer waarschijnlijk) staat.
Als je dan toch bezig bent , en je hebt een dubbele spreekspoel, dan kun je 'm zelfs in stereo aansluiten. Dus één spoel aan rechts, en de andere aan links.
Krijg je toch het volle vermogen uit de subwoofer en is je versterker blij, want die 'ziet' gewoon 4 ohm aan zijn uitgangen (lage tonen zijn over het algemeen mono, dus links en rechts helpen elkaar dan).

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Full range maakt echt weinig uit voor je sub. Een spreekspoel van een sub vergelijken met die van een tweeter is als een zware 10 tonner tegenover een lichte veer. De spoel van de woofer veegt die hoge tonen makkelijk van zich af doordat de impedantie allang flink opgelopen is in de hogere regionen en er dus zowieso al minder watts doorkomen en het vermogen om signaal in warmte om te zetten + kwijt te raken bij een sub onder normale omstandigheden al ruim voldoende is voor lage tonen, laat staan hoge tonen. Hoge tonen zijn als een muis die tegen een olifant (spreekspoel) zitten te schoppen. Van die kleine schopjes gaat de zware woofer niet bewegen. No problemo dus.

@Banshee79, muziek minder hard zetten of betere spullen kopen ;)

Verwijderd

Toch is de sub echt 4 ohm hoor! (en "maar" 200 watt Rms)

In zijn kastje de --> Caliber BC 112EK

Afbeeldingslocatie: http://www.caliber.nl/assets/images/BC_112EK.jpg

Zit een --> CWE 12 30cm Evolution subwoofer

Specs
Max.power:
700W

RMS power:
200W

Impedance:
4 Ohm

Mounting diameter:
287mm

Mounting depth:
140mm

Afbeeldingslocatie: http://www.caliber.nl/assets/images/CWE_12.jpg

En hier zeg je zelf dat de versterker 4-8 ohm stabiel is

-->
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 20:56:
Pagina: 1