[Rhino ->3DSMAX] Problemen met importeren in 3DSMAX

Pagina: 1
Acties:

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:20

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Hallo,

Ik heb wat problemen met het importeren van een *.3ds file uit Rhino in 3DSMAX.
Model bestaat uit 2230 meshes en is ongeveer 1,8mb groot

Ik ben absoluut geen Max guru, ik gebruik Max alleen om static meshes gereed voor Unrealed te maken.

3DSMAX knalt er iedere keer uit als ik dit complete model wil importeren.
Ik moet m'n model in Rhino in verschillende stukken opknippen en dan gaat het wel.

Iemand enig idee of dit normaal is en wat ik er evt. aan kan doen om m'n model toch in 1 keer te importeren.

XBL: theArthurrrr

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Je kunt misschien beter naar NURBS exporteren in plaats van naar 3ds. MAX kan namelijk ook echte NURBS importeren. De .igs- of de .xli-file-format is daarvoor. Ik weet zo snel ff niet welke de Rhino-format is van de twee, maar de andere is dan in ieder geval de NURBS-format die MAX ook eet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08
Je kan vanuit Rhino naar IGES exporteren. Dat worden dan inderdaad nurbs in max. Rhino's eigen formaat kun je niet zomaar in max importeren.
Mijn ervaring is wel dat je behoorlijk wat moet experimenteren met de export opties in RHino. Ik had nog wel eens dat surfaces gewoon verdwenen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Bedankt,

Ik ga dit zeker ff proberen.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 14:40

Sharky

Skamn Dippy!

Als iges exporteren zou ik niet doen, vooral niet bij wat complexere vormen. vaak draaien de normals of is de rendermesh in max bar slecht. probeer altijd in 3DS te exporteren. het probleem is dat dat formaat een beetje oud is waardoor het beperkt is. max 65635 faces (geloof ik) enzo.
probeer je model(len) dus altijd in delen op te breken waardoor je meer controle hebt over het aantal polygonen (niet standaard de slider heel hoog zetten, beetje prutsen tot je een mooie polygon/gedetailleerdheid-verhouding hebt). dat werkt het beste.
ik neem trouwens aan dat je max 4 gebruikt? die gaat het hardst over de zeik bij grote 3DS bestanden, max 5 kan er beter tegen.

This too shall pass

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik heb zelf wat geklooid met exporteren naar iges en ik kreeg inderdaad wat kleine probleempjes in MAX die ik even handmatig meost solven. Maar dat was niet veel werk en toen werkte het goed.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 14:40

Sharky

Skamn Dippy!

Oogst schreef op 08 July 2003 @ 23:06:
Ik heb zelf wat geklooid met exporteren naar iges en ik kreeg inderdaad wat kleine probleempjes in MAX die ik even handmatig meost solven. Maar dat was niet veel werk en toen werkte het goed.
verschilt per object uiteraard. mijn ervaringen zijn anders (ben overigens niet echt een max-expert). maar ik lees ook vaak dat je beter als 3ds kunt exporten; en als thomas suurland het zegt, dan is het zo! ;)

This too shall pass

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
sharky schreef op 08 July 2003 @ 22:54:
Als iges exporteren zou ik niet doen, vooral niet bij wat complexere vormen. vaak draaien de normals of is de rendermesh in max bar slecht. probeer altijd in 3DS te exporteren. het probleem is dat dat formaat een beetje oud is waardoor het beperkt is. max 65635 faces (geloof ik) enzo.
probeer je model(len) dus altijd in delen op te breken waardoor je meer controle hebt over het aantal polygonen (niet standaard de slider heel hoog zetten, beetje prutsen tot je een mooie polygon/gedetailleerdheid-verhouding hebt). dat werkt het beste.
ik neem trouwens aan dat je max 4 gebruikt? die gaat het hardst over de zeik bij grote 3DS bestanden, max 5 kan er beter tegen.
Aha, aan een antwoord van jou hecht ik heel veel waarde. Iedere keer als ik je auto's zie sta ik met m'n bek vol tanden _/-\o_ En dan ook nog in de 3D World staan................

Ik "gebruik" Max 5. Of althans gebruiken -> Ik ben meer een aap die een truuk heeft geleerd om z'n spullen zo te bewerken dat ze goed in UT2003 komen. Als er maar iets fout gaat weet ik het direct niet meer. Rhino is voor wat mij betrefd veel overzichtelijker en lijkt veel meer op normale cad paketten waar ik mee werk.

In al m'n enthousiasme heb ik direct m'n complete model naar iges omgezet en die maar ff in 1 keer proberen te importeren. Na 1 uur was hij nog niet klaar, dus heb ik Max maar ff onderuit gehaald.
Voortaan toch maar eerst 1 onderdeel testen................ |:(

Ik zet m'n slider meestal minimaal, het is nl. maar voor in UT2003, dus super heftige gedetaileerdheid is niet echt nodig.

Pagina: 1