2 netwerken zien elkaar niet

Pagina: 1
Acties:

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07-2025

Vdub

Wie anders?

Topicstarter
ik heb 2 verschillende NT4 server netwerken die elkaar niet zien ligt dit nu puur aan de verschillende ipadressen? NT4-svr1 heeft 10.10.93.1 en NT4-svr2 heeft 192.168.0.1 allebei subnetmask 255.255.255.0, als ik een pc van svr1 haar ip verander naar bijv 192.168.0.154 kan deze nog steeds inloggen op svr1 maar niet op 2 en ziet ook 2 niet ook niet in Netwerkomgeving, hoe kan ik dit oplossen?

-edit-
Wat mijn grootste probleem is dat de printer alleen op svr2 werkt(printer ip 192.168.0.100) Dat de pc's mekaar niet zien is geen ramp.

[ Voor 16% gewijzigd door Vdub op 07-07-2003 20:21 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Heeft meer met netwerk instellingen algemeen te maken en niet met windows.

WOS >> NT

:)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 20:40

ripexx

bibs

Je haalt hier het een en ander door elkaar, wil je van het ene netwerk naar het andere dan heb je een router nodig. Ik weet niets van je netwerk layout om je te kunnen helpen dus iets meer info over je netwerk layout moeten geven. Zie oa de NT faq over de gewenste gevenens en probeer tevens even een layoutje te schetsen, desnoods in paint ;)

buit is binnen sukkel

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:11
Elkaar niet zien houd ook in dat je dan niet kan printen. Tussen twee netwerken moet een router om van het ene naar het andere een route te hebben.

No production networks were harmed during this posting

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Doe om te beginnen eens wat meer info: hoe is je fysieke netwerklayout en wat zijn de instellingen op beide netwerken. Kan je vanaf netwerk 1 pingen naar 2 en omgekeerd?
Je moet ze inderdaad aan elkaar knopen en zorgen voor de juiste routering. En als je client op een andere server moet inloggen, kent 'ie de naam van die server dan wel en kent de server de PC en de user?

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Dit is extreem smerig op te lossen door je subnet mask overal naar 255.255.0.0 te zetten.

De nette oplossing is even kijken hoe je ip-ranges zitten, en vooral ook hoe je infrastructuur in elkaar steekt. Zit het hele zwikje bij elkaar op 1 switch, of zijn er servers met meerdere netwerkkaarten?

• ripexx

ripexx

bibs

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 22:43:
Dit is extreem smerig op te lossen door je subnet mask overal naar 255.255.0.0 te zetten.
Hoe wil je 10.*.*.* en 192.*.*.* via een subnetmask van 255.255.0.0 met elkaar laten praten. :?

buit is binnen sukkel

• paella
  • Laatst online: 10:11
Blijkbaar heeeeel smerig. :D maar idd, dat is niet mogelijk zonder iets van een router.

No production networks were harmed during this posting

• mjszwo
  • Niet online
je zou kunnen zoeken naar bridge software. ik heb dit niet kunnen vinden toen ik het zelf ook dringend nodig had. daarom heb ik XP maar geinstalleerd op me P200/112mb servertje om te kunnen bridgen.

Verwijderd

ripexx schreef op 07 juli 2003 @ 22:53:
[...]

Hoe wil je 10.*.*.* en 192.*.*.* via een subnetmask van 255.255.0.0 met elkaar laten praten. :?
zit de hele dag al naar ip adressen te staren. Zou zweren dat hij 192.168.x.x adressen overal had staan 8)7

Je hebt gelijk, maar goed ook. Rules de smerige oplossing out, blijft over de andere oplossing.. dus meer info over je netwerk pls :)
je zou kunnen zoeken naar bridge software. ik heb dit niet kunnen vinden toen ik het zelf ook dringend nodig had. daarom heb ik XP maar geinstalleerd op me P200/112mb servertje om te kunnen bridgen.
NT4 kan prima bridgen hoor..

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 23:04:

[...]

NT4 kan prima bridgen hoor..
ow vertel? :9~

ik kwam er toendertijd niet uit met google en de search ;(

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

Een pc met twee adapters elke adapter in een andere ip range en IP routing aanzetten.

je zou zelfs je beheerstation hiervoor kunnen misbruiken...

in de MCSE training TCP/IP wordt hier veel aandacht aan besteed, scoor zo'n boek en sla je slag.

als je het trucje eenmaal gedaan hebt is het eigenlijk bere simpel.

sterker nog in NT kan je zelfs meerdere ip adressen op een adapter installeren, heb je maar een kaart nodig (wel ip-routing aanzetten, desnoods met de hand een tabel aanmaken)

moeten die adressen wel 'fixed' zijn dit gaat niet werken met DHCP...

[ Voor 31% gewijzigd door orca op 07-07-2003 23:16 . Reden: toevoeging 2x ]

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• mjszwo
  • Niet online
orca schreef op 07 July 2003 @ 23:13:
Een pc met twee adapters elke adapter in een andere ip range en IP routing aanzetten.

je zou zelfs je beheerstation hiervoor kunnen misbruiken...

in de MCSE training TCP/IP wordt hier veel aandacht aan besteed, scoor zo'n boek en sla je slag.

als je het trucje eenmaal gedaan hebt is het eigenlijk bere simpel.

sterker nog in NT kan je zelfs meerdere ip adressen op een adapter installeren, heb je maar een kaart nodig (wel ip-routing aanzetten, desnoods met de hand een tabel aanmaken)

moeten die adressen wel 'fixed' zijn dit gaat niet werken met DHCP...
hmm dat heb ik toen ook geprobeerd (met 2kServer) en lukte het niet.

onder XP moest ik mbv NETSH de netwerkkaarten in de compatibilitymode zetten, anders werkte de bridge niet. Zou dit de reden zijn dat ik het in 2k niet voor elkaar heb gekregen? dat ze in 2k ook in de compatibilitymode moeten?

• Vdub

Vdub

Wie anders?

Topicstarter
een iets late reactie van mij...

het zijn 2 verschillende bedrijven geweest;

domein1 met ip 10.10.93.1(waarom zon raar adres weet ik niet, heeft lokaal computerbedrijf gedaan)

domein2 met ip 192.168.0.1

Nashuatec Printer/Copier met 10/100 nwcard ip 192.168.0.100(hoorde dus bij domein2)

Beide netwerken hebben nog eigen 3com hub(switch komt gelijk met nieuwe svr 2k3) en zijn geuplinked met elkaar.

Wat het meest belangrijk is, is dat beide netwerken gebruik kunnen maken van copier en niet alleen domein2 zoals nu.

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Volgens mij is het heel simpel, maak op de NT server van het andere domein een nieuwe printer aan met het ip adres van de printer van het andere subnet. Daarna kunnen gebruikers van elk domein via hun eigen server aar dezelfde printer printen.

Je kunt natuurlijk ook de IPadressen even gelijktrekken (ff DHCP omzetten en een enkele server reboten.)

[ Voor 3% gewijzigd door Boogie op 08-07-2003 10:48 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
hoeveel werkstations praten we over? Het is allemaal op één LAN. dus misschien is het net zo makkelijk alle werkstations en servers naar één range om te zetten.

wel zo makkelijk te beheren. Als het een pré is om 2 ranges te behouden, moet je die switches niet met elkaar uplinken, maar er een router tussen zetten. Kan een win bak zijn met 2 nic's, maar licentietechnisch niet echt slim. Hardware-router is dan de oplossing. Let op, geen NAT-router, zoals je voor internet-delen zou aanschaffen, maar een 'gewone' router! Da's een heel verschil. En by the way, bridging != routing! (correct me if I'm wrong)

En houd daarnaast ook rekening met het feit dat als je windows NT of 9x clients/servers hebt, je ook een WINS server wil hebben. Omdat je meerdere segmenten hebt, en broadcasts niet door de router heen komen.

[ Voor 10% gewijzigd door axis op 08-07-2003 10:56 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Vdub

Vdub

Wie anders?

Topicstarter
het probleem is dat ik op beide netwerken niet kan pingen naar elkaar dus niet van 10.10.93.1 naar 192.168.0.1 etc, dus op 10.10.93.1 waarop ik printer wil hebben kan ik de printer ook niet pingen

-edit-
Als ik evt de 10.10.93.1 verander in 192.168.1.200 en pc's 101, 102, etc kan ik dan de uplink gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door Vdub op 08-07-2003 10:57 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Vdub schreef op 08 juli 2003 @ 10:55:
het probleem is dat ik op beide netwerken niet kan pingen naar elkaar dus niet van 10.10.93.1 naar 192.168.0.1 etc, dus op 10.10.93.1 waarop ik printer wil hebben kan ik de printer ook niet pingen
voor dit probleem geven we je nu juist oplossingen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• ripexx

ripexx

bibs

Juist om te kunnen pingen of elk ander verkeer te kunnnen genereren tussen twee verschillende netwerken heb je een router nodig, het is leuk dat je de twee switches/hubs met elkaar verbind maar dat wil niet zeggen dat er een tcp/ip verbinding mogelijk is. De simpelste oplossingen zijn:
- Een hardware matige routerkopen en geen ADSL/Cable ding
- Je netwerk omzetten zodat alles in hetzelfde subnet zit dus 10.* bijv omzetten naar 192.168.0.*
- In een van de twee servers een tweede nic plaatsen of een virtuele adapter aanmaken. Dan tussen deze twee adapters routeren. (software matige via je OS)

[ Voor 3% gewijzigd door ripexx op 08-07-2003 11:00 ]

buit is binnen sukkel

Pagina: 1