Toon posts:

contract beeindigen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als je onder het contract van @home uit wil, hoef je alleen maar door te geven dat je 'gaat verhuizen gaat naar een plek waar @home z'n service niet levert.
Werkt dit ook bij mobiele aanbieders?

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 11:19

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

uhmm wat zou je willen zeggen dan? Ik ga naar Groenland verhuizen of zo :? :?

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

nee. je kunt ze hooguit aanklagen wegens wanprestatie als je veel op een bepaalde plek bent waar geen bereik is, maar dan alleen als dat redelijkerwijs wel zou moeten:
geen bereik in een stad> je hebt een zaak
geen bereik in een bos> vergeet het maar
geen bereik en het buitenland> dat hebben ze ook nooit beloofd

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
Volgens mij moet je gewoon de gewone weg bewandelen, en je contract fatsoendelijk opzeggen...

|>

Verwijderd

Topicstarter
En dat is dus...de overige maanden betalen.
Stel je gaat verhuizen naar het buitenland, niet zo'n gekke gedachte toch, dan is het to te zot om eerst alle dingen hier af te moeten kopen?

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 12:25

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Do what Simon says.... :)

Inderdaad. Netjes briefje tikken met redenatie waarom, ondertekenen, en aagetekend versturen. Als je gelijk hebt dan moet het geen probleem zijn (contractsperiode afgelopen?).

edit:
Nee dus. You cheapskate... je wil gewoon onder je contract uit, is het niet? :)

Als je gaat verhuizen naar het buitenland, dan moet je jezelf uitschrijven bij de gemeente. Daarvan krijg je een bewijs, en dat moet je kunnen overhandigen aan je telecomboer als bewijs.

Gaat je niet lukken, of ga je echt weg uit NL?

[ Voor 45% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 07-07-2003 16:57 ]

... en oranje! :P

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan zou je het dus alleen over de boeg van het bereik kunnen gooien, niet over dingen die je bij het aanvangen over het hoofd hebt gezien.
Beditel belbundels kun je nl. niet meenemen naar de volgende maand.

Verwijderd

welke mobiele aanbieder eigenlijk? er zijn er een paar (zoals bijv. o2) waar je het recht hebt op te zeggen als de tarieven veranderen.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 16:59:
welke mobiele aanbieder eigenlijk? er zijn er een paar (zoals bijv. o2) waar je het recht hebt op te zeggen als de tarieven veranderen.
Dat kun je bij elke aanbieder (is geregeld bij wet).

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
Ik geloof dat je contractsduur alleen gaat over de duur van de betaling en de duur waaronder je onder de voorwaarden valt, niet de duur van gebruik, die is niet verplicht :)

|>

Verwijderd

iNSaNe-oNe schreef op 07 July 2003 @ 16:59:
[...]

Dat kun je bij elke aanbieder (is geregeld bij wet).
bij debitel iig niet, dat heb ik laatst uitgezocht.

als jij een abo afsluit teken je voor de algemene voorwaarden. staat daarin dat een provider zelfstandig de prijzen mag verhogen dan mag je niet opzeggen als ze dat doen.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om debitel over het vodafone netwerk.
Kan dit ook als ze het van te voren aangeven?

Goed in de gaten houden dus of het bellen duurder gaat worden volgens hun tarieven lijst en het om die reden opzeggen?

Waar staat dit in de wet, ergens info over te krijgen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 16:57:
Maar dan zou je het dus alleen over de boeg van het bereik kunnen gooien, niet over dingen die je bij het aanvangen over het hoofd hebt gezien.
Beditel belbundels kun je nl. niet meenemen naar de volgende maand.
Yep, in geval van geen bereik kan het contract in sommige gevallen ontbonden worden. Een vriend van me heeft ooit een Ben-abbo genomen. Hij kon in onze regio gewoon goed bellen, werd hem verzekerd.

Na 2 maanden o.a. thuis niet bereikbaar te zijn geweest en soms plotseling "Mobistar" op zijn display te hebben staan, is het contract in overleg met Ben ontbonden, omdat het er niet naar uitzag, dat het binnen een halfjaar zou gaan verbeteren.

Als je een contract aangaat, is het je eigen fout als je dingen "over het hoofd ziet". Daar zul je dus ook zelf de consequenties van moeten dragen. En naar het buitenland verhuizen, dat regel je niet even in 1 maandje. Daar gaan ze niet intrappen natuurlijk.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Staat in het Burgerlijk Wetboek. Maar: het gaat je niet lukken om dit als argument aan te voeren om op te zeggen als zij niet een prijs hebben verhoogd. Dokken dus!

Waarom wil je trouwens zo graag onder je contract uit? (just curious)... :)

Verwijderd

http://www.debitel.nl/_uploads/algemenevoorw.pdf
artikel 4c, geen speld tussen te krijgen want je hebt zelf dat contract getekend

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard kan dit argument niet gebruikt worden als er niets wordt verhoogd, maar ik neem aan dat er ooit wel eens wat vorhoogd zolang ik nog het contract [2 jaar] heb.

Voornamelijk omdat ik niet de belminuten, waarvoor ik heb betaald, mee kan nemen naar de volgende maand.
Komt bij mij over als een makkelijke truuk om men extra minuten te laten bellen.
Kan ze bijv. niet opsparen voor de vakantie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 17:08:
Uiteraard kan dit argument niet gebruikt worden als er niets wordt verhoogd, maar ik neem aan dat er ooit wel eens wat vorhoogd zolang ik nog het contract [2 jaar] heb.
ik wou alleen maar zeggen dat als debitel de prijzen ooit verhoogt, dat je dan nog niet mag opzeggen.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 17:08:
Voornamelijk omdat ik niet de belminuten, waarvoor ik heb betaald, mee kan nemen naar de volgende maand.
Komt bij mij over als een makkelijke truuk om men extra minuten te laten bellen.
Kan ze bijv. niet opsparen voor de vakantie.
Jammer dan, ook dat zal géén argument zijn. Dit had je kunnen nagaan voordat je het contract aan ging met Debihel. Ik vrees dat er niets anders op zit om dit contract uit te zitten (tenzij ze inderdaad iets gaan doen met de tarieven in jouw nadeel).

• Wekkel
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

art. 4d

Ingeval van een prijsverhoging binnen drie maanden na het sluiten van de
Overeenkomst heeft Contractant die niet bedrijfsmatig handelt het recht de Overeenkomst te ontbinden binnen 8 dagen na ontvangst van het bericht genoemd in artikel 4 c.
Opzeggen bij prijsverhoging is dus wel mogelijk gemaakt in geval van consumenten. Dat is ze geraden ook, want ik vraag me af of je dit als bedrijf uit zou kunnen sluiten bij consumentenrelaties (onredelijk bezwarend?).

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 16:55:
En dat is dus...de overige maanden betalen.
Stel je gaat verhuizen naar het buitenland, niet zo'n gekke gedachte toch, dan is het to te zot om eerst alle dingen hier af te moeten kopen?
Mooi niet. Toen ik naar Amerika verhuisde moest ik nog wel even 2 maanden Libertel afkopen omdat ik destijds een 2-jarig contract had getekend en zodoende de telefoon gratis kreeg!

2 maanden abonnementsgeld afkoopsom weg :/ Wel de (gratis verkregen) telefoon kunnen verkopen voor 50 euro omdat ie mooi gebruikt kan worden voor iemand anders die al een simmetje/abbo heeft ;)

Trouwens, ik kan uit ervaring vertellen dat een internationale verhuizing (dus echt al je spullen verhuizen) niet zomaar even 1-2-3 wordt geregeld. Ik wist eigenlijk al een jaar van te voren dat het er eventueel aan zat te komen, en ongeveer 5 maanden van te voren zijn de plannen op papier gezet en zijn we aan het hele emigratie/immigratieverhaal begonnen. Je weet meestal ruim van te voren of je wel of niet een jaarcontract moet afsluiten en wat de risico's ervan zijn.

Dat wist ik ook toen ik dat 2 jarige contract afsloot, alleen speelde het toen nog niet..... en die 2 maanden afkoop neem ik wel voor lief. Zelfs al moet je 3 of 4 maanden afkopen, het is meestal voordeliger dan geen jaar abbo nemen en je blauw betalen voor de foon.

[ Voor 38% gewijzigd door maartena op 07-07-2003 23:46 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
iNSaNe-oNe schreef op 07 July 2003 @ 16:56:
Als je gaat verhuizen naar het buitenland, dan moet je jezelf uitschrijven bij de gemeente. Daarvan krijg je een bewijs, en dat moet je kunnen overhandigen aan je telecomboer als bewijs.
Libertel wilde er niet aan..... Ik ben namelijk vertrokken uit Nederland. Voor vaste aansluitingen (zoals telefonie, kabeltv, ADSL etc) is een uitreksel uit het gemeente register in je nieuwe gemeente, of een bewijs van uitschrijving meer dan voldoende.

Bij mobiele telefonie is het een ander verhaal. Libertel weigerde het contract eerder te verbreken, en ik kon het afkopen. Anders dan wat ik in de vorige posting zie was het minder dan de abonnementskosten geloof ik..... tis ook alweer zoooooo'n tijd geleden! (Toen Vodafone nog gewoon Libertel heette dus) :D

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het zit met het opzeggen van Debitel abo's. Ik hoor namelijk tegenstrijdige berichten. Volgens Debitel alg voorw kan een prijsverhoging geen reden zijn tot het opzeggen van een abo, tenzij het binnen drie maanden na het afsluiten van het abo is. Ik lees hier op 't forum over berichten van de Opta of Burg Wetboek dat 't wel mag.

Echt overzichtelijk wordt het niet. Gevoelsmatig lijkt het mij wat raar, de constructie van Debitel, dat zou namelijk betekenen dat als je een contract hebt bij debitel, dat ze ongelimiteerd hun prijzen mogen opdrijven, zonder dat jij kunt opzeggen. Dat lijkt me toch niet rechtsgeldig.

Kan iemand hier aub wat zinnigs op melden ?

• Wekkel
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Een voorwaarde in de algemene voorwaarden waarbij Debitel het recht zou krijgen om de prijs binnen 3 maanden na het aangaan van de overeenkomst te verhogen zou overeen komen met artikel 6:236 sub i BW wat dus als onredelijk bezwarend wordt gezien door de wetgever. Een dergelijke voorwaarde kan je als contractant buitengerechtelijk vernietigen :)
Artikel 236
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
[...]
i.
dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden;
Het artikel over prijsverhogingen in de AV van Debitel waarvan iemand hier ook al een link had gegeven kent een iets andere formulering.
art. 4d
Ingeval van een prijsverhoging binnen drie maanden na het sluiten van de
Overeenkomst heeft Contractant die niet bedrijfsmatig handelt het recht de Overeenkomst te ontbinden binnen 8 dagen na ontvangst van het bericht genoemd in artikel 4 c.
Voor consumenten bestaat dus een opzeggingsmogelijkheid van 8 dagen na verhoging van de prijs binnen 3 maanden na het aangaan van de overeenkomst. Een dergelijke opzeggingsmogelijkheid opnemen is ook aan te raden, anders zou deze voorwaarde onredelijk bezwarend zijn op grond van de zwarte lijst in de wet. Je moet ook altijd gewoon kijken naar de hoofdregel in de wet voor het al dan niet onredelijk bezwarend zijn van een algemene voorwaarde.
Artikel 6:233 BW
Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar
a.
indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij;
Ik zou als consument zeker voor het anker gaan liggen dat opzegging na prijsverhoging na 3 maanden na het aangaan van de overeenkomst ook mogelijk moet zijn, dit op basis van het eerder aangegeven zwarte lijst artikel, het feit dat er ook zoiets als een minder ernstige grijze lijst is (met bewijsopdracht van redelijkheid bij de gebruiker van de AV), het feit dat dit geval (prijsverhoging na drie maanden contract) erg lijkt op het zwarte lijst artikel en uiteraard de hoofdregel van algemene voorwaarden die altijd in stelling kan worden gebracht.

De hoofdregel is zoals boven aangegeven, de zwarte en grijze lijst geven alleen maar een niet uitputtende suggestie van wat wel en niet kan. Je moet dus als consument altijd verder kijken en denken dan die lijsten lang zijn. Overigens lijkt mij de termijn van 8 dagen aan de krappe kant gezien art. 6:237 sub a BW.
Artikel 6:237 BW

Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
a.
dat de gebruiker een, gelet op de omstandigheden van het geval, ongebruikelijk lange of onvoldoende bepaalde termijn geeft om op een aanbod of een andere verklaring van de wederpartij te reageren;
Een termijn van minimaal 14 dagen lijkt mij veel meer voor de hand liggen, dit naast de vraag of het hele artikel an sich niet zou moeten gelden voor prijsverhogingen na 3 maanden contract.

Als algemene opmerking zal altijd eerst bekeken moeten worden of de algemene voorwaarden wel van toepassing zijn op je relatie met de telecom provider. De eise van ter hand stelling voor of bij het sluiten van de overeenkomt wordt nog steeds strikt toegepast. Naderhand toesturen of op de bon een vermelding maken is daarbij onvoldoende en te laat. Zie ook:
Artikel 6:232 BW
Een wederpartij is ook dan aan de algemene voorwaarden gebonden als bij het sluiten van de overeenkomst de gebruiker begreep of moest begrijpen dat zij de inhoud daarvan niet kende.

Artikel 6:233 BW
Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar
[...]
b.
indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.

Artikel 6:234 BW
1.
De gebruiker heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij
a.
hetzij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand heeft gesteld,
b.
hetzij, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel en Fabrieken of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, alsmede dat zij op verzoek zullen worden toegezonden.
2.
Indien de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij zijn ter hand gesteld, zijn de bedingen tevens vernietigbaar indien de gebruiker de voorwaarden niet op verzoek van de wederpartij onverwijld op zijn kosten aan haar toezendt.
3.
Het in de leden 1 onder b en 2 omtrent de verplichting tot toezending bepaalde is niet van toepassing, voor zover deze toezending redelijkerwijze niet van de gebruiker kan worden gevergd.
Hopelijk wordt het hiermee wat duidelijker allemaal ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Wekkel op 08-07-2003 13:55 ]

Verwijderd

offtopic:
na hoeveel maanden mag je je abbo omlaag overzetten en hoeveel kost dat, ik wil namelijk van een Vodafone 180 naar vodafone 120, alleen heb net een maad mijn abbo.

Verwijderd

Ik geloof dat ik het ongeveer wel begrijp, denk ik... Nou ja, ik ga 't straks thuis nog maar 's ff rustig doorlezen ;)

Thnx iig...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 13:51 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 13:00:
offtopic:
na hoeveel maanden mag je je abbo omlaag overzetten en hoeveel kost dat, ik wil namelijk van een Vodafone 180 naar vodafone 120, alleen heb net een maad mijn abbo.
Bel de Vodafone helpdesk ipv hier offtopic te gaan :Z
Pagina: 1