[pc opgeblazen] Wat is er kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Onlangs "iets" in een pc opgeblazen omdat ik een stukje geheugen niet goed had aangedrukt. Ik rook iets, hoorde een tik en zag een klein rookwolkje. Vanaf dat moment is het ding zo dood als een pier. :-((

Okee, het was een oude comp (PPII-233), maar hoe kom ik er nu precies achter wat er kapot is? Is het gewoon een kwestie van onderdelen stuk voor stuk vervangen (evt. loskoppelen) en kijken wanneer het ding opstart? Zijn er onderdelen die "gevoeliger" zijn voor doorbranden? Of is iedere minuut verspilde moeite en kieper ik het ding gewoon bij het grofvuil?

In de search heb ik al wel gevonden dat ik eerst de comp met alleen mobo, cpu en geheugen op moet starten, maar dat heb ik nog niet gedaan. Buiten dat laatste, iemand nog een goeye tip?

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Gebruik je neus!

Werkelijk waar... als er een onderdeeltje kapot is gebrand dan zal het daar in de buurt altijd sterker ruiken.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ok, haal ALLES er uit

pak een ANDERE vid kaart (pci) en geen geheugen er in
dan booten, als je iets op je scherm krijgt is mobo nog (waarschijnlijk in orde) somige pc's willen graag wel een beetje geheugen, dus duw er 1 reepje in (liefst ook een andere)
dan booten
langzaam ding voor ding toevoegen

verder zie je toch een zwarte vlek ofzo?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Wat dacht je van vonkjes tussen geheugen en moederboard? Haal het reepje er eens uit, controleer op brandplekken ed. Zelfde bij de sloten op je mamaplankje. Zeer waarschijnlijk is je geheugen stuk, en misschien je mobo ook :)

//edit
Ruiken kan ook ja, mijn proc rook na een week nog naar doorgebrande hardware ;)

FAQ klopt toch ook altijd he... 'Hardware werkt op rook. Als de rook eruit is werkt het niet meer'...

[ Voor 35% gewijzigd door FragFrog op 07-07-2003 16:55 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
En goed kijken, er zou een zwarte plek(je) ergens kunnen zitten. Omdat je zegt dat het gebeurde nadat je de DIMM er niet goed in gedrukt had zou ik vooral goed naar het moederbord kijken want ik ga ervan uit dat je het al geprobeerd hebt zonder de bewuste DIMM (zo niet, doen!)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.