[RedHat 9] Hangende RPM

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 22:42
Hoi,

Ik probeer een RedHat machine te upgraden zoals ik altijd doe, maar ik heb al op verschillende redhat 8 + 9 machines problemen met RPM. Hij blijft simpelweg hangen bij een install, soms zelfs bij een -qa.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Het is een 100% verse 9.0 install op een verse dell-server. Op andere machines had ik 't ook.

Thanks!

Ter illustratie: Hij crashed zo hard dat ik een nieuwe SSH sessie moet openen. Die rpm processen worden <defunct> en ik moet ze keihard trappen. Daarna kan ik 'm weer opnieuw vast laten lopen :{

[ Voor 22% gewijzigd door jep op 07-07-2003 16:42 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Brakke hardware hoogstwaarschijnlijk. RPM is een vrij stabiel pakket, en een defunct wijst op hardware problemen.

• jep
Nee, dat kan het niet zijn. Op mijn IBM thinkpad heb ik dit, op een poweredge 2450 die ik net van 2 jaar uptime offline heb gehaald, op een brakke celeron onder mijn bureau thuis en op een dell powervault 1650 (nieuw). Allemaal redhat 8-9. Op redhat 7* series heb ik nooit ergens last van gehad.

/Edit: Op deze 2450 toch nog geen defunct gezien, maar hij crashed wel snoeihard. Ik was er al bang voor omdat ik 't altijd al had :(.

[ Voor 19% gewijzigd door jep op 07-07-2003 16:52 ]

Verwijderd

@igmar: Ik heb het ook wel eens gehad hoor. Maar vooralsnog heb ik met een andere distro helemaal geen problemen meer gehad, dus het lijkt me sterk dat het een hardware probleem is. Wat het probleem dan wel is, en wat de oplossing is (behalve een andere distro erop keilen) weet ik helaas niet.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 13:53

Blaasvis

Cidora \o/

heb je niet een source rpm tot je beschiking die je opnieuw bouwt ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• jep
Heb ik wel, maar het is bij ongeveer elke RPM het geval. Ik snap niet dat niemand anders dit probleem heeft :?. Op m'n eindproject op school had iedereen met redhat 9 dit probleem ook.

Verwijderd

Heb ik ook wel eens gehad, maar weet helaas nog steeds niet hoe het kwam..

Het ligt iig aan rpm zelf en zeker niet aan de hardware.

Verwijderd

Er zit een bug in de RPM software, zie o.a. hier, de enige 'snelle' oplossing welke ik gebruik is:

kill RPM task
verwijder /var/lib/rpm/__db.00*
rpm --rebuilddb

Verwijderd

Mjah, ik heb 't vaker gehoord. Doe eerst eens "rpm --rebuilddb" om een nieuwe database aan te maken. Daarna kijken of 'ie weer iets doet...

[edit]
Oh fuck, dit was dus een oud schermpje van begin v/d avond, spuit 11. 8)7.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 22:11 ]

• jep
Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 20:19:
Er zit een bug in de RPM software, zie o.a. hier, de enige 'snelle' oplossing welke ik gebruik is:

kill RPM task
rpm --rebuilddb
Dat was 'm, nu werkt 't weer prima. Thanks a lot!

Verwijderd

hmmmm ik bouw altijd standaard mijn database om af en toe als ik problemen heb.
Of als ik heb lopen rommelen ;-) vast een tik van me lol
Dit probleem kende ik niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 20:19:

kill RPM task
rpm --rebuilddb
Mja, ik had het ook steeds op een aantal systemen, en omdat RH9 het enige is wat vlekkeloos draait op mijn werkpc is die hangende rpm software best naadje.

Ik ben apt-get voor redhat gaan gebruiken. Net zo makkelijk en je zit ook niet meer dat je iedere maand je registratie bij redhat hoeft te verlengen.

Ik heb hem hier vandaan: http://ayo.freshrpms.net/

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37

Lancer

What the......

LOL, wat denk je dat apt (voor rpm based systemen althans) onder water gebruikt? (check your deps)

[ Voor 12% gewijzigd door Lancer op 08-07-2003 08:08 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Lancer schreef op 08 July 2003 @ 08:06:
LOL, wat denk je dat apt (voor rpm based systemen althans) onder water gebruikt? (check your deps)
Ja, ok, maar toch blijft dit bij mij nooit hangen :)

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37

Lancer

What the......

Ik heb 't een keer gehad (da's niet slecht, daar er hier 4 systemen zijn op een eigen apt repository, die automatisch gesynced wordt aan een freshrpms mirror 8) )

[ Voor 6% gewijzigd door Lancer op 08-07-2003 15:00 . Reden: smiley vergeten ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• jep
Ik heb weer een spliksplinter nieuwe server daarop ik redhat zet, weer dit RPM probleem.

Ik heb het gewoon *altijd*, met welke cd, server of whatever dan ook. Is dit echt niet breder bekend?
Pagina: 1