Abit BX6 met meer dan 256MB: Geheugenproblemen

Pagina: 1
Acties:

• SuperTrooper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 15:11

SuperTrooper

Weet hoe het is

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb hier een ABIT BX6 mobootje met de alom geprezen Intel 440BX-chipset erop.
icm met mijn pentium 3 500Mhz (op 5,5 x 100 natuurlijk) en de 2x 80Gb HD's van Maxtor is het een betrouwbaar servertje.

Momenteel zit er 2x Kingston 128Mb in en dat wilde ik graag uibreiden naar 3x 128Mb met een 133Mhz bankje. No sweat zou je denken, maar nee hoor...

Allemaal fouten in m'n Windows 2000 Server, de explorer krijg ik niet meer open, configuratiescherm kan ik niet in, allemaal acces violations en fatal errors...

Tot ik natuurlijk 1 van de reepjes eruit haal... Dan draait het allemaal weer als een zonnetje...

Ik heb allerlei verschillende 128MB bankjes geprobeerd en een paar 256MB bankjes, maar wat ik ook combineerde: niets werkte juist...

Wat ik allemaal al geprobeerd heb:

Terugclocken. (stel je voor, die 50Mhz..!)

Maxtor PowerMax FULL hd check: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
Beide HD's waren prima

Simmtesters Docmemmory: http://www.simmtester.com/page/products/doc/DocMemSignIn.asp
Alle bankjes TEGELIJKERTIJD erin en 3 passes bij de BurnIn test laten ondergaan tot ik het wachten zat was: geen fouten...

De laatste 2 biosupdates van dit mobo van ABIT...

Herinstallatie Windows 2000, Service Pack 3 natuurlijk

Alles is goed prima in orde en werkt fluitend zolang ik maar onder de 256MB blijf...
Als ik 1 bankje 256MB gebruik, dubbel of enkelsided gaat het goed, zodra ik er ook maar iets bij druk (64MB bankjes heb ik niet) gaat het fout... Terwijl volgens de specs het mobo toch 4x 256 aan moet kunnen... Waarom dan geen 3x 128?

Wie o wie kan me helpen. Het enige wat mij als eventuele oorzaak is aangeduid is het geheugenvoltage dat inelkaar zakt bij meer dan 256MB... Maar ik kan niet op het mobo of in het BIOS de voltages voor het geheugen aanpassen...

Ik ga nu een nieuwe voeding proberen met 3x 128MB... U hoort nog van me.

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Wat ik in ieder geval zou proberen is één DIMM (die je al had en dus 100% okay is) in het 3e DIMM slot te steken (het slot waar je dus het extra RAM in wilt prikken) en weer eens testen. Als het dan fout gaat ligt het aan je mobo en/of het 3e DIMM slot, misschien zit er stof in of zijn de connectoren daarin vies omdat hij altijd leeg heeft gestaan (even doorblazen kan nooit kwaad).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• SuperTrooper

SuperTrooper

Weet hoe het is

Topicstarter
Helaas, heb ik ook allemaal al geprobeerd. Alle 4 de sloten 1 voor 1 met 1 bankje: Werkt prima...

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-08 11:28

Tjark

DON'T PANIC

btw: hoe krijg jij een gelockte P3 van een multiplier 5 naar 5.5?
Volgens mij niet nl. :)

*insert signature here

• mhr-zip
  • Laatst online: 12:14
ik heb wel eens gehad met een abit be 6.

het werkte haal ik de reepjes er uit, en ik deed ze om gekeerd er in. Allemaal fout meldingen. Beetje schuiven en toen deed tie het weer

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• SuperTrooper

SuperTrooper

Weet hoe het is

Topicstarter
TjarkVerhoeven schreef op 07 juli 2003 @ 17:01:
btw: hoe krijg jij een gelockte P3 van een multiplier 5 naar 5.5?
Volgens mij niet nl. :)
Ieks...|:(

Klopt er staat 5,5x 100 in het bios en als ik 'm boot staat er toch gewoon 500E....
Tja, zo zie je maar weer dat het van zolder halen van een server toch weer verassingen met zich meebrengt.

Ik ga nu gewoon de FSB op 112 zetten... Kijken wat er gebeurt...

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Had een chipje van 512 besteld omdat die 2 euro duurder waren dan een 256 versie.
Nog voor dat ik hem binnen had las ik dat de gigabyte Bx-2000 ook maar max 256 aankon |:(
Dus gelijk bestelling omgezet naar een 256 exemplaar.
Verder moet ik alleen het OS (= win98) updaten naar W2K want (dat hoorde ik) win 98 kan niet zo goed overweg met 640Mb intern geheugen.

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• SuperTrooper

SuperTrooper

Weet hoe het is

Topicstarter
Een voeding van 235Watt zit erin, ik heb er even een voeding van 250Watt aan gehangen, maakt niets uit....

Pagina: 1