Toon posts:

PC opschonen

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over het totaal opschonen van mn pc.
Wanneer ik alles eraf haal, gewoon 1 partitie overhoud en dan format c: doe, is mn computer dan optimaal opgeschoond, voordat ik er weer een OS opzet? Of zijn er nog meer mogelijkheden om bv je RAM en Bios etc weer helemaal op te frissen.
Heb nmlk laatst comp 'ververst', maar krijg weer problemen met snelheid etc. na XP home, Office XP, NorAV03 +inetsec en andere progs weer te hebben geinstaleerd. Verkenner en alle handelingen ofline zijn gewoon weer net zo langzaam als daarvoor.. :S
En evt virussen of trojans oid verdwijnen toch helemaal bij een format c ?
spec: P3 1,8G, 5600, 256ram, 40Gb.

Of anders; Wat is de beste manier om je computer 'op te schonen' en weer 'op te bouwen'? Qua installatie volgorde van software enz. Ik wil mn systeem gewoon weer optimaal hebben! :S |:(

BVD

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
als je 1 partitie hebt en je doet format is alles weg..
klaar

als je meerdere heb moet je er meerder formateren, of fdisk doen
(natuurlijk is dat bs als er alleen data op staat)

verder graag een verwijzing naar de search

[ Voor 12% gewijzigd door BasieP op 07-07-2003 14:35 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-08 12:03
Let op Fdisk ondersteund geen NTFS, zorg er dus voor dat je iets van eafdisk of PQ magic (DOSbased) achter de hand hebt. Als je maar een partitie hebt kan je natuurlijk ook booten van af je XP cd en dan eerst met de XP installer je partiitie leegvegen...

Verwijderd

Je interne geheugen wordt opgeschoond zodra je je pc uitzet ;)

Verder zijn er wel boot-sectorvirussen, die niet met een format verdwijnen. Maar je scanner zou die gewoon moeten vinden (heb ze zelf nog nooit gehad, dus weet het niet zeker). Bios "opfrissen" doe je met een update, daar hoef je niets voor te formatteren.

Als je je PC traag vindt zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld je IDE configuratie. En niet teveel gekke software installeren die met Windows mee opstart...

Verwijderd

Prik er een reepje RAM bij.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jappo112 schreef op 07 July 2003 @ 14:41:
Let op Fdisk ondersteund geen NTFS, zorg er dus voor dat je iets van eafdisk of PQ magic (DOSbased) achter de hand hebt. Als je maar een partitie hebt kan je natuurlijk ook booten van af je XP cd en dan eerst met de XP installer je partiitie leegvegen...
Fuck-disk zit als het ware in de install van XP. Kan je gewoon partities maken en verwijderen in FAT en NTFS. :)

Verwijderd

als je echt alle data eraf wil hebben dan kun je ook Gdisk gebruiken deze overschrijft je gehele harde schijf 7x met nulletjes...

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb 1 partitie en heb m idd opgeschoond tijdens de boot van de XP cd. Tot zover gaat het goed, maar 256 ram is toch niet weinig? is dat de meest voor de hand liggende oorzaak?
En uhh |:( IDE config wat is dat? :?
Qua progjes die draaien valt het wel mee, al helemaal nu in het 'begin'. ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OK, hier even snel wat performance tunes:
- zet het indexeren van je hdd's uit (doe je ergens onder schijfeigenschappen in je verkenner)
- zet die MS findfast (zit die nog in office XP) uit, vreet ook snelheid en is nergens goed voor, oude meuk
- vaste swappartitie wil ok nog wel eens helpen...256mb RAM is wel het minimum om een beetje lekker met XP te kunnen werken imho
- zet in word je grammaticacontrole tijdens het typen uit
- zorg voor recente drivers.
- kijk es hoe je IDE-apparatane op de controllers aangesloten zijn. WIl ook nog wel es wat zooi tussenzitten

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

p3 1,8 ghz? gaat dat zo snel tegenwoordig?

Makerij Hofman

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 14:33:

spec: P3 1,8G, 5600, 256ram, 40Gb.
Overclocked of bedoel je een P4 1.8 Ghz ? ;)

Verwijderd

Je IDE controller is waar je HD en CD/DVD meuk op aangesloten zit. Als het kan, zorg dan dat je HD alleen op een kabel zit, als primary master op IDE1. Op IDE2 kan je je CD/DVD unit kwijt.

In de faq van Opslagmedia enzo kan je hier wel meer over vinden. 256mb is trouwens wel erg weinig vindt ik. Geheugen kost geen drol meer, dus ik zou sowieso wat bijplaatsen als ik jou was.

Verwijderd

Topicstarter
Sir_Killalot schreef op 07 juli 2003 @ 14:59:
[...]

Overclocked of bedoel je een P4 1.8 Ghz ? ;)
MM ja P4tje idd

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat ik nu ih HW topic zit, maar het is een aansluitend probleem; de volgorde van software instal. Is dat van belang? Dus eerst OS, dan VirScn, Office, etc.

Verwijderd

Topicstarter
En wanneer het aan mn Ram ligt, zou de ramteller dan niet continue op <10 Mb aan ram vrij moeten staan? Nu staat ie wanneer ie langzaam is nmlk vaak op nog 80 a 90 Mb vrij. Dan heeft ie toch nog wat over?

Verwijderd

tis niet lullig bedoeld, maar ik ben er ook zovaak op aangekeken:

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif gebruiken :+

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 15:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 15:29:
En wanneer het aan mn Ram ligt, zou de ramteller dan niet continue op <10 Mb aan ram vrij moeten staan? Nu staat ie wanneer ie langzaam is nmlk vaak op nog 80 a 90 Mb vrij. Dan heeft ie toch nog wat over?
Bekijk je Virtual Memory size eens... dat zou m wel eens erg traag kunnen maken. Probeer ook eens alle processen die lopen waar je username achterstaat uit te zetten (met end proces), en kijk of het al sneller gaat.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:38

LopeZ

Too much is never enough

Dit zijn echt basic wetenswaardigheden, zoek eens met behulp van google, er gaat een wereld voor je open :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.