Aan een hoog IQ (ofwel dat je erg intelligent bent) wel veel.
Op zich (ceteris paribus) is een hoog IQ 'beter' dan een laag IQ.
Echter, je intellegentie is maar één van de zoveel aspecten die je persoon vormen.
Een hoog IQ is mooi, maar doorzettingsvermogen, ambitie, praktisch inzicht e.d. zijn evengoed belangrijk voor hoe goed je bepaalde dingen doet.
Daarom kan iemand met een hoger IQ ook helemaal niet per se bepaalde dingen beter, maar dat betekent niet dat die persoon dus niets heeft aan zijn hoge IQ.
Overigens: lui word je er wel van... Doordat alles op school en in studie altijd zo makkelijk gaat, ben ik het totaal niet gewend hard te moeten werken aan iets.
EchteDude schreef op 09 July 2003 @ 09:42:
nu je het zegt... dat is wel een heel henkenbaar verhaal. Ik betrap me er soms ook op dat ik maar volgens een bepaald verwachtingspatroon reageer om maar niet wereldvreemd over te komen. Bv. het 'faken' van verbazing, omdat je het zelf niet zo voelt maar zonder reactie zo'n 'dood' persoon lijkt voor anderen.
Ja precies.
Maar misschien heeft iedereen wel in meer of mindere mate, dat ze gevoelens faken om op een bepaalde manier over te komen...
En het is bij mij ook maar een vermoeden soms. Het is niet zo dat ik het bewust fake, maar meer dat ik soms achteraf twijfel of iets dus inderdaad wel helemaal 'echt' was.
En, misschien is gevoelens faken wel
juist een teken van grotere intelligentie?
Namelijk: belangrijk verschillen tussen 'de mens' en 'de dieren' is toch dat dieren de meeste dingen vanuit instinct, automatisch doen, terwijl de mens een bewustzijn heeft, nietwaar?
Natuurlijk ligt deze grens niet zo scherp. Vliegen e.d. werken (denk ik) ongeveer helemaal op hun instinct. 'Hogere' diersoorten als honden, katten, apen, dolfijnen hebben (misschien) meer bewustzijn. Mensen doen helemaal meer dingen bewust, en minder op instinct.
Zou het dan ook niet kunnen dat er binnen het menselijk ras nog gradaties hierin zijn?
De meeste mensen hebben vanzelf instinctief (en onbewust) bepaalde gevoelens, mede omdat die sociaal wenselijk zijn. (Die noemen we hier nu 'echte' gevoelens.)
Sommige mensen hebben op dit vlak echter nog net een tikkeltje meer bewustzijn, en hebben bepaalde sociaal wenselijke gevoelens niet meer instinctief, maar bewust. (Dat noemen we hier nu faken van gevoelens.)
Dan zouden die gefakete gevoelens dus helemaal niet per se minder (of meer) zijn dan 'echte', en zouden ze ook niet een teken zijn van beperkte gevoelens, maar eerder van groter bewustzijn.
Ik zeg niet dat deze theorie waar is hoor, het is maar iets dat me zo te binnen schoot, en ik vond het wel een interessant idee.
(Het is ook zeker niet mijn bedoeling mensen met een hoger IQ boven andere mensen te plaatsen.)