atapi op promise pci ide contoller

Pagina: 1
Acties:

• Heras
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 14:08
Ik heb een promise ide controller (pci, ata133) in mijn systeem. Nu draait daar een 120gb harddisk op.

Ik heb gisteren echter geprobeerd om er ook een dvd-writer aan te hangen, als master op het tweede ide-kanaal. Dit werkt helaas niet. Het systeem start zelfs niet eens goed door... de controller geeft ook bij het opstarten aan dat alleen de 120gb harddisk is gevonden.

Ik heb wel eens begrepen dat zo'n "extra" pci ide controller niet om kan gaan met atapi. klopt dat, of is er wel een manier om de dvd-writer aan te sluiten.

Als tweede vraag, voor als bovenstaand niet mogelijk is; is het mogelijk om de harddisk waarvan geboot moet worden op de "extra" ide controller aan te sluiten? Zodat het kanaal vrij komt voor mijn dvd-writer? En als dat kan, kan het dan zonder win xp te moeten her-installeren?

/edit: primise in topictitel moet natuurlijk promise zijn... ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Heras op 07-07-2003 11:41 . Reden: topictitel ]

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb er geen ervaring mee maar staat je DVD brander wel als slave? (en je HD dan als master, cable select werkt niet altijd even goed in de praktijk. Weet niet of je het zo ingesteld had maar probeer het anders eens met master/slave instellingen)

• Heras
Die opties heb ik allemaal al gehad. Cable select gebruik ik nooit...

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Waarom sluit je je brander gewoon niet aan op je onboard IDE controller?

Xbox360 gamerprofile

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Onboard ide/raid controllers ondersteunen meestal geen atapi protocol. Check het boekje van je mobo, daar staat het vast in. Oplossing zou zijn je dvd-writer aan de southbridge ide controller te hangen, en als daar geen plaats is eventueel wisselen met een harddisk die daar wel op hangt. Ik kan me niet voorstellen dat je daar nu 4 atapi apparaten op hebt zitten, en als dat wel zo is heb je inderdaad een probleem.

Specs Casemod

• Heras
Hmm, het is me nog niet helemaal duidelijk....

... ik wil inderdaad in totaal 4 cd/dvd spelers aansluiten;

- nec nd1100a dvd-writer (+R)
- pioneer dvr-105 dvd-writer (-R)
- plextor 48 speed cd brander
- aopen 1640pro dvd-rom (deze ript gewoon véél sneller dan de writers, ook met firmware upgr.)

op dit moment heb ik twee 40gb maxtor harddisks op het 1e ide-kanaal aangesloten en de aopen dvd-rom en de plextor cd-writer op het 2e kanaal.

De master harddisk op dat 1e kanaal bevat de installatie van winxp.

In een pci slot heb ik nu een promise ide controller (geen raid!) aangesloten, met daarop 1 harddisk, een 120gb maxtor.

Kan ik nu probleemloos alle harddisks op de promise controller aansluiten? Kan de pc booten vanaf deze promise controller, en is een her-installatie van windows nodig om dit te verwezenlijken?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Over wat voor promise-controller heb je het precies?

Ik weet in ieder geval dat de ultra-100 TX2 gewoon atapi devices aankan, en voor zover ik weet kan de ultra-133 TX2 dat ook.

En als je de harddisks op de promise wilt aansluiten: Dat kan wel, maar lees dan even de handleiding van de promise-controller door.. Daar staan precies de stappen in :)

• Heras
het is inderdaad een ultra-100 tx2...

Hmm... het syteem wilde niet meer booten nadat ik de dvd-writer op die controller had aangesloten. Bij het opstarten gaf de controller ook aan dat hij enkel de 120gb harddisk had gevonden. De betreffende dvd-writer is overigens gewoon goed, op de onboard ide-aansluiting doet hij het prima...

Ik zal vanavond nog eens op mijn gemak de dvd-writer aansluiten op de promise-kaart.

Verwijderd

Hmmmz... gebruik de search ff... plus de manual van die kaart... Is al vaker aan de orde gekomen... :+

De gewone promise kaarten (niet-RAID) ondersteunen gewoon ATAPI devices...
Maar als je toch die 4 ATAPI met een paar hardeschijven wil combineren... Waarom sluit je alle HD's niet aan op de Promise, en de ATAPI op de onboard IDE controller? Werkt zowiezo! :p

edit:
Voor die laatste optie moet je natuurlijk altijd je OS herinstalleren :p

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 18:07 ]

• Heras
Thnx, dat wilde ik weten, of dat werkt...
kan dat zonder herinstallatie van winxp?
Pagina: 1