Toon posts:

PC crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo....xit met een PC probleem kan iemand mij raad geven?

Voorheen draaide mijn PC uitstekend maar sinds ik XP pro SP1 dit weekend opnieuw heb geinstalleerd met wat nieuwe hardware heb ik problemen:

De installatie van XP pro verloopt probleemloos(enkele keren gedaan) maar als ik ga opstartten en in het inlogscherm komt...hoor ik in de pc wat klikken..en blijft de PC hangen (geen blauw scherm dus) muis een toestenbord reageren niet meer .........het rare is dat het niet altijd gebeurd...zeg maar 50% van de boots....

Oude PC config:

AMD Duron 1200 mhz
Epox 8-3A KT-333 moederbord
1 x 256 mb PC 2100 geheugen
1 Maxtor 20GB 5400 rpm Harddisk
1 CD-schrijver Lite-on 10x16x40
32 mb Geforce2 Videokaart
1 netwerkkaart 10/100 gebruikt realtek als driver
1 ISDN tigerjet Adapter
3 usb apparaten : Scanjet 3300c, Logitech webcam,Forcefeed Racing wheel Trustmaster
Soundblaster Live 5.1

Nieuwe Hardware:

1 x 256 mb PC 2100 geheugen (maand geleden geplaatst)
1 x Maxtor 80gb 7200rpm Harddisk
1 x Realtek 8139 netwerk kaart 10/100

Volgorde van installatie:

1. Maand geleden heb ik 256mb PC2100 geheugen chip geplaatst in pc zonder problemen heeft deze een maand gedraaid.
2. 5 dagen geleden heb ik mijn oude netwerkkaart vervangen door de nieuwe in het zelfde slot + de Maxtor 80gb als slave achter de bestaande andere schijf op Secondary IDE bus.....deze heb ik nog niet geformatteerd toen omdat ik op deze nieuwe schijf XP wilde installeren en dat kon pas dit weekend i.v.m. tijd......ook zonder problemen draaide mijn PC......

nu de problemen:

3. dit weekend ben ik alles om gaan switchen en heb de oude schijf er tijdelijk uit gehaald en de op de nieuwe Maxtor 80gb XP pro gaan instaleren.....zonder problemen...vervolgens de oude schijf weer terug geplaatst...na heel wat software te hebben geinstalleerd en ook al een 6gb kopieer actie van data te hebben gedaan......crashte de PC voor de eerste keer in het software programma ISPQ
videochat.....toen ik wilde chatten.....muis en toetsenbord bleven hangen nadat ik wat klikken in de PC hoorde......ik dacht dat het aan mijn nieuwe HD lag......dat ben ik gaan checken...en kwam er achter dat ik een verkeerde IDE cable had...PC gaf ook bij opstarten een IDE melding van 80 conductor cable is missing....die had ik nog liggen dus heb ik vervangen ......daarna crasht de pc ongeveer 50% van de boots als ik in het user inlog scherm van XP kom.....toen heb ik de oude schijf weer als boot cd geplaatst met nieuwe XP installatie (weer probleemloos) en de nieuwe verwijderd......nog steeds heb ik het probleem van de crash.......daarna heb ik 1 voor 1 de Netwerkkaart en de ISDN adapter verwijderd.....maar helaas...nog crasht het.........ik heb Bios upgrade gedaan....werkt ook niet....heb zelfs een andere 32mb Geforce2 videokaart geplaatst...ook dat werkt niet......

Het lijkt ook dat de pc vaker crasht als er een cd in de speler zit......

Zou het kunnen zijn dat er iets met het moederbord of processor is gebeurd omdat ik in eerste instantie een verkeerde IDE cable gebruikte? maar als hij niet crashed kan ik van alles doen zonder problemen.......en bij de installatie van XP heb ik geen problemen van crahes enzo..........

Zijn er programma's waar mee ik mijn hardware kan checken of conflicts....?
of speciaal voor Moederbord en Processor......

Bij mijn devices worden er geen conflicts ondekt......en ook in de bios lijkt alles normaal......

Please help me :(

Greetz Gerben

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:17

RumaNoV

Folding

Koppel de cdrom eens los en start dan nog eens op. Ik heb ooit eens gehad dat een niet goed functionerende cdrom de computer liet hangen. De cdrom zocht steeds naar cd's die er niet waren en toen "hing" mijn computer ook, andere cdrom geplaatst en probleem was verholpen.

• Ander
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 10:37
Eén ding kan ik je wel zeggen: iets kapot aan je moederbord door een mindere kabel is niet mogelijk.
En kun je isschien een preciesere beschrijving geven van die 'klik'. Zo accuraat mogelijk. Is moeilijk, maar als het lukt kan het wel heel veel helpen.

Greetz, Ander || Specs

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Hiervoor staat er een heel mooi stuk in de PMG FAQ: hangen en opstartproblemen troubleshooter. Als je die eens doorloopt, en de resultaten ervan hier post? Dan kan er specifiek worden gekeken naar wel onderdeel, hardware hetzij software-matig, problemen oplevert :)

LinkedIn
Instagram

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Je zou je geheugen eens kunnen testen met Memtest :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de CD rom ook los gekoppeld.......kreeg nog een crash.....

Heb ook geprobeerd te luisteren maar valt iet mee....ga vanavond nog ff goed luisteren.....heb ook een jaar geleden een nieuw moderbord + processor gekocht de garantie vervalt pas in augustus dus ik zou wel graag weten of het dat is natuurlijk
de fan blijft in ieder geval draaien.....

Verwijderd

Topicstarter
Mijn geheugen.....heb ik vorige maand al geplaatst en zonder problemen een maand gedraait......zou het dan toch nog problemen kunnen geven?

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Mijn geheugen.....heb ik vorige maand al geplaatst en zonder problemen een maand gedraait......zou het dan toch nog problemen kunnen geven?
Het kan onder andere aan je geheugen liggen. Een goede manier om dit iig uit te sluiten is enkele uren memtest te draaien ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga memtest wel ff proberen vanavond....thanx....ik denk zelf ook dat het of: moederbord of processor of geheugen is......maar als dat zo is.....waarom kan ik dan wel volledig installeren zonder problemen......en een kopieer actie maken van een minuut of 10? Of kan het een bepaald gedeelte van moederbord, cpu of geheugen zijn dat de crash veroorzaakt?

Verwijderd

Misschien staat op de oude schijf een primaire partitie die 'in de weg' zit/gaat zitten ?
Dit is een gokje aangezien ik in je uitgebreide :) info geen partities zie.

Verwijderd

Zitten de HD's niet fout aan de IDE connectors na het wisselen van je ATA 33 naar ATA 66/100 kabel? :?

Probeer het anders eens zo:
Pimairy IDE = 80 conductor cable = Maxtor 80gb 7200rpm Harddisk (Master)
Seondary IDE = 40 conductor cable = Maxtor 20GB 5400 rpm Harddisk (Master) / Lite-on 10x16x40 (Slave)

edit:
En probeer eens een andere 80 conductor cable

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 17:49 ]

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

misschien een voeding prob, wat zijn je voltages?

[ Voor 18% gewijzigd door Waterlelie op 08-07-2003 19:48 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

Topicstarter
Waterlelie schreef op 08 July 2003 @ 19:46:
misschien een voeding prob, wat zijn je voltages?
Hier zijn de Voltage van mijn PC.....ik denk nu ook sterk in die richting want ik startte van ochtend mijn PC op en had ik weer 2x zo'n PC Freeze....
de laatste keer dat ik mijn PC opstartte schakelde de PC na een minuut of 5 in windows gewoon uit zonder melding!!!! ....het vreemde is dat ik als ik restart ook nooit een checkdisk krijg van windows......

Current System : 33 graden
CPU : 44 graden
CPU Fan speed : ca. 6000 rpm
no chassis

Vcore : 1.76 v (adjust voltage in bios staat op 0.000v terwijl in boekje staat 1.76!)
Vagp : 1.56 v
+5v : 4.91
+12v : 12.34
Vio : 3.28 v
Vdimm : 2.60 v
V bat(v): 3.13 v
5VSB(v): 5.45 v

No shutdown temperature is in gesteld

Verwijderd

Dat van die v-core is wel zeer vreemd....Dat heeft je proc toch echt nodig om fatsoenlijk te kunnen weren :-) Kan je niet eens testen of dit bnij elke boor zo is? suc6

• Ander
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 10:37
Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 08:49:
[...]
Vcore : 1.76 v (adjust voltage in bios staat op 0.000v terwijl in boekje staat 1.76!)
Je 'Vcore' hoort wel op 1.76, maar je 'adjust voltage' hoort standaard op nul. Want dat is voor het aanpassen van de standaard voltage.

Greetz, Ander || Specs

Verwijderd

Topicstarter
Oh dan staat het in het manual verkeerd dus.......ik heb wel het idee dat het systeem af en toe een te hoge piekspanning krijgt of zo......maar waardoor dat veroorzaakt wordt? ik weet het niet....ik heb nu wel meer apparaten er aan hangen....maar dat is dus lastig te testen....op het moment dat ik in de Bios draait ie zonder problemen...hij crashed het meeste in het login scherm van XP en een enkel keer in mijn videochat programma en 1x in Traktor DJ studio.....en gisteren zelf een spontane shutdown van de PC zonder enige melding van XP dat ie ging afsluiten....oh ja ik heb ook memtest uitgevoerd 2 uur zonder problemen......
Pagina: 1