Toon posts:

[XP Pro] Wederom traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb eerste de search in Wos, PNS en NT gedaan, alle sugegsties geprobeerd

We hebben een zeer vervelend probleem op het werk.
Na de laatste upgrade van de oude nt4 workstations, geven alle pc's met XP professional hetzelfde probleem.
Na het opstarten: de eerste applicatie, of het eerste document dat ze vanaf het netwerk willen openen, zit er een enorme vertraging op.
Het duurt zo een 45-60 seconden eer dit open gaat. Vanaf dan gaat alles wel vooruit, en is alles binnen de seconde open.
Ook als ik dus bvb eerst promedia aanklik, die zich op een share bevind, en onmiddelijk erna nog eens klik, gaat deze wel open en volgt wederom 45-60 seconden later de eerste.
Alle workstations zijn compaq evo's, allemaal p4's met 256 mb ram. Allen hebben een Intel Pro 100 nic die op 100Mbit/Full duplex staan. Alle switches staan ook op dezelfde instelling.
Dus aangezien de volledige config gelijkloopt, en geen enkele 2k of oude nt4 workstation dit probleem heeft, moet dit wel XP gerelateerd zijn.
Het heeft dus geen oorzaak op server of netwerkniveau, omdat het bij alle XP's is, en initieel openen van eender wat. Gaande van een word doc op de public server, tot toegand tot een sql database, of gegevens op een DFS-share.
Serverpark is mixed NT4 - 2k adv server en iedereen zit op hetzelfde domein.
Alle XP's gebruiken alleen TCP/IP, met eigen DNS en wins server, en fixed ip's. Voor de rest is gewoon client for microsoft networks, Qos en File and printer sharing nog actief.
QoS uitschakelen, of zelf een limiet opzetten haalt niets uit.

Dus Mijn vermoeden blijft dat XP "iets" speciaals doet wat zijn voorgangers niet doen bij initiële network access, en hier blijkbaar een time-out op geeft en dan wel gewoon opent.
Ik heb al vele faq's doorlopen, en searches gedaan, maar niets heeft geholpen. Hieronder een overzicht van wat al gebeurd is zonder resultaat:

DHCP ipv fixed
Wins uitschakelen
Netbios over tcp-ip in en uitschakelen
LMhosts lookup in en uitschakelen
File and printersharing in en uitschakelen
Aparte workgroup getest uit nieuwsgierigheid, zelfde probleem
Qos in en uitschakelen en zelf instellen op 0%
Absolute/Relative paths, Unc-names... Allemaal geen verschil
De Ingebouwde XP firewall staat zoiezo af
Onboard nic gebruiken, andere nic van ander merk,...
Auto sensing en zelfs 10Mbit/half duplex mode
SP 1 lost niks op
Patch van Microsoft voor zogezegde remote scheduled tasks te gaan bekijken uitgevoerd

Dus ik ben radeloos. Enige tips, ideeën?
Het enige wat ik nog kan doen is om in het loginscript al ergens een netwerkdoc te openen zodat de gebruikers er minder last van hebben , maar dat is ook maar een halve oplossing

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Helpt het als je de lmhost file aanpast en de betreffende servers en ip-adressen invult, is het dan wel sneller??

Als je pingt op naam duurt het dan ook lang voordat je reaktie krijgt (de eerste keer)??

[ Voor 31% gewijzigd door wizzzzzz op 07-07-2003 10:00 ]

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:43

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

En als je lokaal inlogd en een lokale applicatie opstart?
Is dat dan ook traag?

Verwijderd

Die XP stations, is dat een clean install geweest?

Wat is de server aan het doen op het moment dat je voor het eerst zo'n applicatie start???

(dus start applicatie en kijk met taakbeheer naar je perfomance monitor)!!!!

Staat bijvoorbeeld je CPU op 100%

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 09:40 ]

Verwijderd

Ik heb een soort gelijk probleem gehad, hier was er een server verdwenen en vervangen door een andere, plus een andere naam etc. Ik maakte gebruik van een oude image, welke contant naar een netwerklocatie stond te kijken die er niet meer was.

Heb je dit probleem ook met een kale XP installatie ?

Verwijderd

Topicstarter
De lmhosts-file staat standaard goed, en dit helpt dus niet.
Pingen lukt ook perfect, aangezien hij in het loginscript een ping naar de dfs doet als test, en de response-tijd normaal is.
Dit probleem is er inderdaad ook met een kale installatie, en op serverniveau ligt het niet, aangezien dus echt alleen xp workstations dit hebben, en het net alle xp's zijn dit dit doen, dus er is geen uitzondering op, zelfs als ik s'nachts inlog, er geen gebruiker actief is en de serverload op het absolute minimum is.
Lokale apps, geen enkel probleem
Het is dus echt telkens na elke reboot of af/aanlog de eerste zogenaamde toegang die de gebruiker zelf naar het netwerk maakt.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
ik heb een soort zelfde probleem met xp, gewoon in me thuis netwerk (100mb) de pctjes met een ander os zoals bijv. 2000 of 98 hebben het niet, alleen de xp machines, en het is alleen na dat hij is opgestart de allereerste keer dat je op het netwerk wil om bijv. een andere pc te bereiken dit duurt dan idd een minuut, daarna gaat alles flitsend snel.

kep het automatisch naar netwerk mappen en printers zoeken uitgeschakelt, als je dit aan gevinkt laat duurt het nog langer.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• wizzzzzz
Heb je een NT4 pc of W2k server als WINS server draaien. Staan instellingen naar die server op de clients correct (is wins weer ingeschakeld)??

Net gevonden op de private newsgroups van MS

1. Install Windows XP SP1.

http://www.microsoft.com/...vicepacks/sp1/network.asp

2. Disable the WebClient service.

a) Click Start and select Run.

b) Type services.msc in the Open box and click OK.

c) Double-click the WebClient service and click Stop.

3. Disable the simple file sharing option.

a) Open Control Panel->Folder Options.

b) Click the View tab and uncheck Use simple file sharing.

c) Click OK.

[ Voor 66% gewijzigd door wizzzzzz op 07-07-2003 11:21 ]

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
wizzzzzz schreef op 07 July 2003 @ 11:07:
2. Disable the WebClient service.
3. Disable the simple file sharing option.
okee bij mij is het opgelost dankzij deze 2 punten, punt 1 die sp1 had ik al.

maar na het uitschakelen van deze 2 punten en na opnieuw opstarten kon ik meteen de overige computers benaderen.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
En inderdaad...
SP1 had ik al, SFS stond ook uit, maar die webclient service draaide nog.
Gedisabled op enkele testbakken, reboot en idd. vliegensvlug :-)
Ik heb even zitten zoeken, en blijkbaar dient die service weer echt tot niets waar wij nut aan zouden kunnen hebben.
Enorm bedankt, ik ben je een pintje schuldig :-)

• wizzzzzz
Mooi daar is t GoT voor 8)

Verwijderd

Topicstarter
indeedz :-)
Net aan logonscript toegevoegd om service op manual te zetten op alle Xp's
Morgen ben ik dus van het gezaag af :-)
Pagina: 1