Oh ja, dat is natuurlijk lastig debuggen.
Daarom lijkt het me heel verstandig dat je ook leert gangbare tools te gebruiken en je gecrashte programma voor debugresultaten te bewaren. Welk platform en welke compilers gebruik je? Onder UNIX-achtige besturingssystemen kun je zogeheten core-files opslaan, waar de executiestaat op het moment dat het programma crashte, in opgeslagen is. Microsoft Visual Studio heeft onder Windows ook zoiets, al moet je dan eerst het crashte programma in de IDE openen (waar automatisch om gevraagd wordt als je de boel goed geinstalleerd hebt) waarna je de situatie ook op kunt slaan. Maak in beide gevallen een kopie van de executable (liefst zodra je 'm opstart!), want in ieder geval voor coredumps geldt dat het moeilijk (zo niet onmogelijk) debuggen is als de coredump en de executable niet bij elkaar horen.
Ik had het vrijdagochtend om 10 uur aangezet, en zaterdagnacht om 5 uur liep het vast. Ik heb zelf verder geen idee waaraan het ligt, en ik dacht als ik hier even informeer naar wat de meest voor de hand liggende oorzaak zal zijn, dan kan ik gerichter zoeken..
Tja, die kans is wel heel klein natuurlijk. Ik kan hier wel clichés gaan opnoemen over kristallen bollen enzo, maar feitelijk komt het er gewoon op neer, zoals de QuickStart ook vraagt, dat we gewoon informatie zoals het gebruikte platform, de compiler, de libraries en details over de implementatie nodig hebben om enigszins in te kunnen schatten waar de fout zou kunnen liggen. Ook hebben velen hier (ikzelf in de eerste plaats) geen zin om uren te besteden aan het opnoemen van een schier oneindige lijst mogelijkheden, alleen maar omdat een topicstart te lam is om een beetje contextinformatie te verschaffen (NOFI). Als je graag geholpen wilt worden met je probleem, mag je zelf ook wel wat moeite in het topic steken, en dus een beetje meedenken met de mensen die je probleem op proberen te lossen.
edit: Misschien ten overvloede, maar maak dus ook een debug build. Zonder debug symbols is het wel heel erg vervelend C++ code debuggen. Test desnoods het hele proces een keer, met een opzettelijk crashend programma (een oneindig recursieve functioncall ofzo), zodat je weet dat je tools werken. Als je elke keer een dag op de resultaten moet wachten, is het knap stom om die resultaten elke dag weer weg te gooien.
[
Voor 12% gewijzigd door
Soultaker op 07-07-2003 09:41
]