Zilverkleurig koperdraad.

Pagina: 1
Acties:
  • 778 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben op zoek naar dik geaard koper draad voor mijn buizen versterker project.

Nu kwam ik een stuk flexibele coaxdraad tegen wat oorspronkelijk een kabel was die van een 27MC bakkie naar de antenne liep. Dit draad bestaad van binnen uit meerdere dunne adertjes en is netjes geaard. Nu is alleen het metaal zilverkleurig. Het valt goed te solderen en als ik heel goed kijk zie ik een koper kleurtje waar het metaal beschadigd is / doorgesneden is.

Nu is mijn vraag... Kan ik er van uit gaan dat dit koper draad is of wat voor metaal zou het anders kunnen zijn ?

Als het koperdraad is... wat voor metaal zit er omheen ? Tin ?
Bestaad er ook een simpel testje om koper aan te tonen ?

Sorry als ik dit topic in het verkeerde forum plaats... (ik zat te twijfelen tussen CME en AV). Maar ik dacht dat audio freaks wel het een en ander van kabels afweten :)

Edit: koperfijlzel in een vlam kleurt toch rood ?

[ Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 07-07-2003 01:15 ]

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:48

tozzke

aka tozzert

koper in een vlam kleurt groen voor zover ik weet
voor de rest: geen idee

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Is het misschien witkoper? (zit dacht ik nikkel in)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kopervijzel kleurt groen/blauw. Ijzer (Fe) kleurt rood.

En ga er maar vanuit dat het koper is. Is nl een goede geleider en betere geleiders zijn anders gekleurd.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
hu... koper word toch groen als het gaat oxideren....
toch? (of zeg ik nou domme dingen?)

Verwijderd

Het is hoogstwaarschijnlijk vertint koperdraad (koper ivm de beste geleiding per prijseenheid + het blijft soepeler - de tin dient ervoor om te zorgen dat oxidatie tegen wordt gegaan).

Koper kleurt groen in een vlam, echter de tin etc kan weer voor andere vlamkleuringen zorgen.

Omdat de draad een véél hogere bandbreedte heeft dan jouw toepassing, hoef je je weinig zorgen te maken. De kabel heeft een impedantie van 50 ohm indien het RG58/RG213 en aanverwanten is wat normaliter oa. als (27 MHz) antennekabel en (Thick)Coaxnetwerkkabel wordt gebruikt.

Tip: dit soort kabel is perfect (iig de 75 ohm variant) om te gebruiken voor digitale SPDiff interlinks.

RG58/RG213 specificaties en eigenschappen:
- http://www.mjsales.net/3130s.htm
- http://www.starkelectronic.com/czp47a.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.navtechgps.com/images/rgcables.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 01:36 ]

Verwijderd

Het is bijna zeker weten koper, soms word daar een laagje tin of ander metaal omheen gedaan om de oxidatie tegen te gaan. Koper oxideerd namelijk best wel snel vooral op soldeerpunten. Vandaar dus die tin erom heen (geloof dat het tin is weet het niet zeker.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de informatie.

Ik ben ffies met een vijl langs het draad gegaan en buiten in het zonlicht kan je de koper kleur goed zien.
Het is idd RG 58A/U-L Procom kabel.

Mooi dat ik deze kabel kan gebruiken.
Overigens.. 50 Ohm... wat houd dat precies in ? Het lijkt mij niet dat dat de weerstand is tussen de binnenste ader en buitenste... dan heb je vrijwel kortsluiting...
Het lijkt mij ook niet goed als de kabel een weerstand heeft van 50 Ohm per meter... blijft er weinig signaal over :P

Wie weet het antwoord ?

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

50 ohm/75 ohm is de impedantie(wisselstroom weerstand) van de kabel voor gelijkstroom en audio signalen niet van belang.
Deze weerstand kun je niet met een ohm meter meten.
De weerstand tussen de afscherming en de binnen geleider moet gewoon na genoeg oneindig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MARTIJN_ op 07-07-2003 12:14 ]

PGEQRZEM

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 18:13
er bastaat ook verzilvert koperdraad, dat wordt gebruikt in hoogfrequent-technieken
Pagina: 1