Toon posts:

Monitor vs Tv for gamen

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet waarom mensen zeggen dat gamen op een monitor mooier is dan op een tv. Ik heb zelf thuis een pc en een tv (loewe 82 cm) en ik mag toch wel zeggen dat ik wel heel wat beter beeld heb met mijn gamecube en mijn loewe + vergulde scartkabel.

Ik vind ten eerste een monitor veel doffer beeld geven dan een tv. Daarbij vind ik de pc erg yaggie achtig. Dat is te verwerken met antialising maar het beeld word er niet mooier op.

Daarbij heeft die tv van mij een vele betere contrast en licheffecten. Mischien komt het dat mijn tv wat beter is dan de andere...

Ik neem aan dat jullie de monitor beter beeld vind geven. Leg eens uit waarom dat zo is. Btw geen vergelijkinggen met tv-out omdat daar geen goeie bekabeling voor is.

(dit topic is niet om op te scheppen)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 15:04

Tim Schuhmacher

abasios

De resolutie van een monitor is veel hoger dan een tv

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Op een monitor kan je veeel meer details kwijt, een TV heeft (dacht ik??) 480 beeldlijnen, en iedere pc-gamer gebruikt imo op z'n minst 768...

/edit: Spuit elf... :)

[ Voor 11% gewijzigd door liosnel op 07-07-2003 00:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
liosnel schreef op 07 juli 2003 @ 00:25:
Op een monitor kan je veeel meer details kwijt, een TV heeft (dacht ik??) 480 beeldlijnen, en iedere pc-gamer gebruikt imo op z'n minst 768...

Verwijderd

Topicstarter
liosnel schreef op 07 July 2003 @ 00:25:

Nou toen ik een dvd op de monitor keek en daarna op de tv vond ik dat het op de tv zeker veel scherper en gedetailleerder was.... een monitor mag wel een hogere reso heben maar die reso ziet er veel slechter uit dan de zelfde reso op een tv. Kijk this wel mooi zon hoge reso maar als je dan op 1280x1024 nog steeds geen beter beeld hebt dan de tv...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 00:31 ]

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 20:09
Komt omdat jou dvd-speler een hardware decoder heeft en omdat de resolutie van DVD goed past bij de refreshrate en resolutie van je TV. De computer heeft een softwaredecoder die nog altijd wat minder beeld geven dan met een hardwaredecoder en je beeld moet van 768x568(?) gestretched worden naar bijvoorbeeld 1024x768 waarvan een pixel evenbreed is als lang, wat bij een TV weer niet zo is. (Een 16:9 DVD heeft dezelfde resolutie als een 4:3 DVD)

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

als ik een spel met mijn pc op tv out speel, dan kan ik dat tot 1024x768.

het lijkt er dan beter uit te zien op tv, maaaaaaaaar!!!, als je op details wilt gaan letten dan vallen ze weg..., bv als je tekst op je scherm plakt.

ook aan de gpu kan het niet liggen (ati radeon 9700 pro, en de tv hangt eraan via S-video)

de tv zelf is van Salora, en heeft toen hij nieuw was +- 50.000 BEF (1250 euro) gekost

als ik games speel op 640x480 zien ze er beter uit op tv dan op pc, maar speel ik op 1280x1024, dan is dat toch wel eventjes flink andersom

maw: tv doet onder voor monitor (je moet bv je X-Box maar eens vergelijken als je'm op TV hangt of op een VGA Monitor hangt!!!)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:48
Simpel: een tv is gemaakt voor tv kijken (doh), console games (denk aan. niet veel text simultaan op je scherm, grote letter enz) & DVD

een monitor is gemaakt voor pc games (kleine letter, hoge resolutie, veel details, veel overzicht). Ik zou bijvoorbeeld mn dvd-s niet meer op mn pc willen kijken, TV is daar gewoon veel "beter" in :)

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 00:28:
[...]Nou toen ik een dvd op de monitor keek en daarna op de tv vond ik dat het op de tv zeker veel scherper en gedetailleerder was.... een monitor mag wel een hogere reso heben maar die reso ziet er veel slechter uit dan de zelfde reso op een tv. Kijk this wel mooi zon hoge reso maar als je dan op 1280x1024 nog steeds geen beter beeld hebt dan de tv...
Ja maar nu ben je weer dvd op tv of pc aan het vergelijjken terwijl je games op pc of tv aan het verdedigen moet zijn. Dus wat wil je?

[ Voor 4% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 07-07-2003 00:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tim Schuhmacher schreef op 07 July 2003 @ 00:33:
[...]

Ja maar nu ben je weer dvd op tv of pc aan het vergelijjken terwijl je games op pc of tv aan het verdedigen moet zijn. Dus wat wil je?
Nee ik bedoel gewoon over het algemeen. Maar zoals die jongen voor mij al zei sluit je console maar eens op een monitor aan...

This waar dat een monitor meer details heeft. Maar als je bijvoorbeeld op een console speelt merk je dat niet die detais.

Bij de jongen die op 1204x768 speelde met zijn tv-out speelde maar op 720x512 ;) omdat het beeld wordt uitgerekt. Een tv kan maar tot 720x512 als je erboven zit bijvoorbeeld 800x600 word het beeld gestreched hoe het precies gaat weet ik niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 00:37 ]

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

TV heeft een soort natuurlijke anti-aliasing... (omdat dat ding zo onscherp is...)

Monitor heeft hogere resolutie, maar is zo scherp dat het soms wel eens minder mooi uit kan zien. Maar met anti-aliasing aan wordt het al een stuk mooier.

TV-kan nooit zoveel details aan als monitor, dus eigenlijk niet zo geschikt voor spellen met veel details en kleine letters en objecten waar precisiewerk vereist is. Voor het ruigere race- en schietwerk is tv wel goed...

[ Voor 4% gewijzigd door The_Sukkel op 07-07-2003 00:37 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Verwijderd

Topicstarter
The_Sukkel schreef op 07 juli 2003 @ 00:36:
TV heeft een soort natuurlijke anti-aliasing... (omdat dat ding zo onscherp is...)

Monitor heeft hogere resolutie, maar is zo scherp dat het soms wel eens minder mooi uit kan zien. Maar met anti-aliasing aan wordt het al een stuk mooier.

TV-kan nooit zoveel details aan als monitor, dus eigenlijk niet zo geschikt voor spellen met veel details en kleine letters en objecten waar precisiewerk vereist is. Voor het ruigere race- en schietwerk is tv wel goed...
Ja maar antialising doet alleen iets aan de yaggies het maakt het beeld niet minder dof of mooier. Bjivoorbeeld als ik d emonitor op 640x480 zet met 4 x antialising heeft ie wel evenveel yaggies, maar het beeld zelf ziet er niet mooier uit. Het is moeilijk uit te leggen in woorden... maar het lijkt net of de tv mooie kleur en licht heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 00:42 ]

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

wat zijn 'yaggies' eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Kartel ranjes aan objecten en firguren. Blokkerig wordt het ook soms genoemd Meestal hebben bij spellen de omgevingen en figuren van die haaientanjes langs d eranden dat zijn yaggies.

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 00:39:
[...]Ja maar antialising doet alleen iets aan de yaggies het maakt het beeld niet minder dof of mooier. Bjivoorbeeld als ik d emonitor op 640x480 zet met 4 x antialising heeft ie wel evenveel yaggies, maar het beeld zelf ziet er niet mooier uit. Het is moeilijk uit te leggen in woorden... maar het lijkt net of de tv mooie kleur en licht heeft.
Yaggies=zaagtanden??? :?
In principe moet anti-aliasing wel iets aan die zaagtanden doen...het maakt van scherp beeld eigenlijk kunstmatig onscherp beeld door beelden over elkaar heen te mixen zodat er een blurred image ontstaat...

Je hebt wel gelijk dat een TV een hoger contrast en brilliance heeft.
Een monitor is toch primair gericht op office-werk waarbij je uren achterelkaar naar dat ding moet staren op geringe afstand.

edit: oki...weet inmiddels wat je met yaggies bedoelt...

[ Voor 4% gewijzigd door The_Sukkel op 07-07-2003 00:48 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
hey ts die tv hebben mn pa en ma ook,
is zeker een mooi ding, maar probeer jij maar eens te snipen met een game op je tv (via tvout) schiet niet op... pixels zijn te groot,

tim schumacher: yaggies zijn die __viese__ kartellijnen als je een lage resolutie hebt bij een game of geen AA aan hebt staan.
maar goed:
als je een tv met pixelplus hebt zou het dan nog zo erg zijn?
(en jah, als je relaxt op je tv wilt gamen via tv out, moet je een lcdtv of plasmascherm kopen ;)

btw ik vind de kleuren op mn monitor mooier, omdat ze kleurechter zijn
je kan je monitor ook veel beter instellen dan je tv!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

oh jaggies - nee nu heb ik het door. Google vond al niets op yaggies. Hoogste tijd dat ik ga slapen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 07-07-2003 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
The_Sukkel schreef op 07 July 2003 @ 00:47:
[...]

Yaggies=zaagtanden??? :?
In principe moet anti-aliasing wel iets aan die zaagtanden doen...het maakt van scherp beeld eigenlijk kunstmatig onscherp beeld door beelden over elkaar heen te mixen zodat er een blurred image ontstaat...

Je hebt wel gelijk dat een TV een hoger contrast en brilliance heeft.
Een monitor is toch primair gericht op office-werk waarbij je uren achterelkaar naar dat ding moet staren op geringe afstand.

edit: oki...weet inmiddels wat je met yaggies bedoelt...
Dan eb ik ook een vraag :P wat is brillance :)

(ik zit btw bijna 1,5 meter van de monitor (17") af zodat omdat ik goed beeld wil :P)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 00:50 ]

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 00:49:
[...]

Dan eb ik ook een vraag :P wat is brillance :)
kleursterkte (teveel brillance en je krijgt bijv dat het rood gaat bloeden enz te weinig en je krijgt z/w)

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 00:49:
[...]Dan eb ik ook een vraag :P wat is brillance :)
Volgens mij is dat de kleurintensiteit... die is bij tv nu eenmaal hoger...
Soms kan je videokaartdriver dat softwarematig voor je monitor verhogen (een oude nvidia driver had dat ook...kan het nu niet meer terugvinden), maar dat ziet er toch wat lelijker uit...

Foto's en films zien er op mijn monitor (Iiyama Vision Master Pro 450, 19"CRT) altijd wat te donker uit... daarom bekijk ik multimediaspul ook altijd via mn tv

Verwijderd

Topicstarter
ixl85 schreef op 07 July 2003 @ 00:52:
[...]

kleursterkte (teveel brillance en je krijgt bijv dat het rood gaat bloeden enz te weinig en je krijgt z/w)
Btw heeft iemand een site waarbij de tv en de monitor op gaming word vergeleken door proffesionals? Waarbij allemaal gedetaileerde gegevens staan etc.

Verwijderd

Topicstarter
The_Sukkel schreef op 07 juli 2003 @ 00:54:
[...]

Volgens mij is dat de kleurintensiteit... die is bij tv nu eenmaal hoger...
Soms kan je videokaartdriver dat softwarematig voor je monitor verhogen (een oude nvidia driver had dat ook...kan het nu niet meer terugvinden), maar dat ziet er toch wat lelijker uit...

Foto's en films zien er op mijn monitor (Iiyama Vision Master Pro 450, 19"CRT) altijd wat te donker uit... daarom bekijk ik multimediaspul ook altijd via mn tv
Hebben die Iyama's ook niet een betere brillance? ( ik neem btw aan dat dat glossy beeld waar ik het over had komt door de interlacing en de lage hertz komt. Want meestal hoe meer het beeld flickerd hoe scherper het wordt)

Is het btw ook mogelijk om een monitor te interlacen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 01:00 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 00:56:
[...]Hebben die Iyama's ook niet een betere brillance? ( ik neem btw aan dat dat glossy beeld waar ik het over had komt door de interlacing en de lage hertz. Want meestal hoe meer het beeld flickerd hoe scherper het wordt.
Die Iiyama die ik heb heeft een prachtig rustig (en vlak) beeld waar ik met mijn niet al te beste ogen uren achter kan zitten zonder last te krijgen.

Het staat echter niet bekend om een enorm hoge brilliance... De meeste trinitron/diamondtron buizen hebben geen hoge brilliance...
Gaatjesmasker-buizen kunnen dat wel beter aan...

Verwijderd

Topicstarter
The_Sukkel schreef op 07 July 2003 @ 01:00:
[...]

Die Iiyama die ik heb heeft een prachtig rustig (en vlak) beeld waar ik met mijn niet al te beste ogen uren achter kan zitten zonder last te krijgen.

Het staat echter niet bekend om een enorm hoge brilliance... De meeste trinitron/diamondtron buizen hebben geen hoge brilliance...
Gaatjesmasker-buizen kunnen dat wel beter aan...
Ik vind wel dat ze beter kleuren hebben in iederegeval bij deze vind ik dat wel http://silverapp1.mycom.n...oductType=1&sectionID=109

Heb ook gehoord dat er 2 lijnen in het beeld zitten bij deze monitor om het boeltje recht te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 01:06 ]

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Deze topic is eigenlijk bijna een herhaling van een eerder topic van jouw, of zie ik dat verkeerd? Why ziet alles er beter uit op een tv.

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Tim Schuhmacher schreef op 07 July 2003 @ 01:10:
Deze topic is eigenlijk bijna een herhaling van een eerder topic van jouw, of zie ik dat verkeerd? Why ziet alles er beter uit op een tv.
Idd... |:( (The_Sukkel heeft hier dus een potje tijd staan verspillen...)

[ Voor 11% gewijzigd door The_Sukkel op 07-07-2003 01:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tim Schuhmacher schreef op 07 July 2003 @ 01:10:
Een beetje mischien ;) maar toen had ik die loewe ook nog niet

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 01:17 ]

Verwijderd

Een beetje :?

Verwijderd in "Why ziet alles er beter uit op een tv."
Verwijderd in "Heeft een TV-out een maximale resolutie?"

Verschillen tussen 3 TV standaarden (appels, peren en druiven vergelijken):
Vergelijking Videosignalen/kabels
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-rgb.jpg
RGB
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-svid.jpg
S-video
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-vid.jpg
Composiet
Bron + meer info: http://atarilabs.com/meat/2000/1201_videoprimer.shtml

De hele beeldopbouw is gewoon anders, dat je monitor meer jaggy is komt omdat je monitor scherper is en je videokaart een slechte/lage FSAA heeft (of je TV gewoonweg niet kan voldoen aan de bandbreedte [>200MHz], resoluties, pixel/maskerscherpte etc)...

Overigens moet ik nog een TV tegenkomen die MultiSync is, >1600x1200 + refreshrates >150Hz trekt en zowel een VGA als DVI aansluiting heeft...

hint

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 07:22 ]

Verwijderd

Toevallig was ik recentelijk nog bij iemand die zowel een monitor als een TV op zijn computer had aangesloten. Hij zat een spel te spelen (GTA Vice City meen ik me te herinneren). Op de monitor zag het spel er veel gedetailleerder uit (het spel werd daar als ik het me goed kan herinneren in 800x600 gedraaid). Op de TV zag je niet dat het een beeld van hoge resolutie was. Daar stond weer tegenover dat juist vanwege de lagere resolutie de jagged edges niet te zien waren en dat je op de TV tevens een knus "console-gevoel" kreeg. Tja, dat is niet uit te leggen, dat moet je gewoon zien.

Alleen vraag ik me af hoe je het beste een spel op een breedbeeld-TV kunt spelen. Ondersteunen de meeste doorsnee videokaarten wellicht breedbeeld-resoluties en zo ja, geven ze die dan ook correct (in de juiste verhouding) door via de TV-out en kunnen games dan ook met die 16:9-resoluties overweg?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb hier een ouwe Compaq V50 monitor staan naast me 17" LiteOn... me 17" is scherper op een resolutie van 1152x864, maar voor films is het veel minder mooi. Die Compaq V50 monitor heeft iets dat lijkt op een Blur filter per pixel toegepast... ziet er meer uit als een tv beeldscherm daardoor... de films zien daarop er toch beter uit dan op de 17" (ondanks dat die 15" maar op 16bits kleuren draait)

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

hoeveel van deze topics ga je nu nog starten?
vraag je nu echt om iets te weten
of vraag je om te vragen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 02:22:
Toevallig was ik recentelijk nog bij iemand die zowel een monitor als een TV op zijn computer had aangesloten. Hij zat een spel te spelen (GTA Vice City meen ik me te herinneren). Op de monitor zag het spel er veel gedetailleerder uit (het spel werd daar als ik het me goed kan herinneren in 800x600 gedraaid). Op de TV zag je niet dat het een beeld van hoge resolutie was. Daar stond weer tegenover dat juist vanwege de lagere resolutie de jagged edges niet te zien waren en dat je op de TV tevens een knus "console-gevoel" kreeg. Tja, dat is niet uit te leggen, dat moet je gewoon zien.

Alleen vraag ik me af hoe je het beste een spel op een breedbeeld-TV kunt spelen. Ondersteunen de meeste doorsnee videokaarten wellicht breedbeeld-resoluties en zo ja, geven ze die dan ook correct (in de juiste verhouding) door via de TV-out en kunnen games dan ook met die 16:9-resoluties overweg?
Je kan een tv-out niet vergelijken met een console bijvoorbeeld een tv-out heeft een zeer slechte bekabeling. En daarbij is het beeld wat een video kaart uitzend slechter dan dat een console of een dvd uitzend. En als je geen tv-tool hebt is het beeld ook minder. Gta is jammergenoeg een geblurred spel op de ps2. Maar neem spellen zoals Resident evil zero op d egamecube of ffx die vind ik toch ook erg scherp.

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:30

Masselink

Voor de dorst

Ik heb een TV van 2500 Euro, maar het beeld is bagger als ik mijn PC erop aansluit. Helemaal in verglijking met een TFT scherm

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 20:09
Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 08:34:
[...]

Je kan een tv-out niet vergelijken met een console bijvoorbeeld een tv-out heeft een zeer slechte bekabeling. En daarbij is het beeld wat een video kaart uitzend slechter dan dat een console of een dvd uitzend. En als je geen tv-tool hebt is het beeld ook minder. Gta is jammergenoeg een geblurred spel op de ps2. Maar neem spellen zoals Resident evil zero op d egamecube of ffx die vind ik toch ook erg scherp.
Whahaha.. Je gaat wel een DVD-speler vergelijken met een software dvd-programma. Maar een tv-out vs een monitor mag dan weer niet.
Je zou het allebei niet moeten doen.
En trouwens een monitor is gewoon beter qua specificaties.
Hogere refreshrate, hogere resolutie en bij een beetje monitor heb je ook nog een goede kleurenintensiteit.
Een console moet je aansluiten op een TV. Een PC op een monitor (of beamer is ook leuk). Daar zijn ze voor ontworpen.
Het lijkt wel of jij een 14" 60hz target (no offense tegen target) monitor aan het vergelijken bent met een 100hz digital bladiebladie blaat 83cm breedbeeld tv van 3000 euro.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Masselink schreef op 07 July 2003 @ 08:39:
Ik heb een TV van 2500 Euro, maar het beeld is bagger als ik mijn PC erop aansluit. Helemaal in verglijking met een TFT scherm
Jij hebt zeker geen in de hemel geprezen Loewe ;)

Het is gewoon appels met peren vergelijken. Je hoeft alleen maar text op de tv te laten zien en je weet dat dit topic geen toegevoegde waarde heeft, behalve een sterk staaltje 'kijk eens wat ik heb !!'

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:08

LopeZ

Too much is never enough

Zoek eens voor de grap
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.