subwoofer ontwerp(velleman k4004, 2x sp-90)

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• adlowietje
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een actieve subwoofer. Deze wil ik aansluiten op mijn sub out(lfe) van mijn Sony str-db1080.
Ik beschik over 2 monacor sp-90 basluidsprekers en een sub-versterker(velleman k4004) 100Wrms mono,8ohm.

Ik wil graag een push pull configuratie maken(liefst bandpass), welke opstelling raden jullie mij aan mbt bv het aantal kamers en het plaatsen van de drivers?

Mijn voorkeur gaat uit naar een enigzins compact model die niet voluit hoeft te presteren(dvd's kijken en van het lfe kanaal genieten zonder dat de buren uit hun nest stuiteren, zeg maar ;) )

Beneden staan nog een aantal gegevens van de speaker(s), ik weet dat er een aantal belangrijke parameters ontbreken voor het berekenen van het volume, die ga ik morgen opvragen bij de fabrikant. Voor het bereken van het volume van de kamers is jullie hulp ook van harte welkom, maar eerst maar een beetje over de constructie nadenken lijkt me in eerste instantie beter.

Universal bass speaker, 70WMAX, 8 Ohm
Impedance (Z) 8 Ohm
Free air resonance (fs) 45Hz
Max. frequency range f3–8,000Hz
Music power 70WMAX
Power rating (P) 35WRMS
SPL (1W/1m) 92dB
Magnet weight 13oz.
Mounting cutout ø 185mm
Mounting depth 90mm
Dimensions ø 205mm
Weight 1.2kg

Alvast bedankt voor jullie reakties,

groetjes

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Waarom wil je perse een push pull configuratie? Om je sub klein te houden?

Tsja, constructie. Zorg dat het zo strak mogelijk in elkaar zit met bracing en eventueel een woofermagneetklem (woofermagneet strak in de bracing). Gesloten volume dempen, het bas reflex gedeelte niet. Poort groot genoeg etc.

Zonder T/S parameters komen we eigenlijk niet echt tot spijkers met koppen slaan.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

De fs van 45 Hz is niet echt laag, eigenlijk niet laag genoeg voor een subwoofer. Aangezien het meeste vermogen in de lage tonen gaat zitten is de 35 W RMS ook niet zo veel, zeker gezien de subwoofer versterker die je al hebt.
Gezien de verterker die je hebt hecht je toch wel enige waarde aan kwaliteit. Zonder parameters is het inderdaad lastig om er iets over te zeggen maar misschien moet je uitkijken naar een andere woofer. Als je dat niet wilt kun je die twee woofers misschien in een compound bandpas behuizing plaatsen, maar zonder parameters valt er niets te rekenen/simuleren.

• adlowietje
  • Niet online
Bedankt voor de reaktie, ik ga straks proberen de T/S parameters te achterhalen en dan zal ik ze posten, ik hoop dat jullie me dan een beetje willen helpen met de volume berekeningen.

Als blijkt dat de speakers echt niet voldoen ga ik ze proberen om te ruilen, ze zijn me nl aangeraden in de elektronica zaak.(Ook eigenlijk gekocht zonder dat ik een beetje rond had gekeken, op een gegeven moment wil je gewoon beginnen, lees: ongeduldig).

Even een vraagje tussendoor; op wat voor fs zou ik me moeten richten, hoe laag kan de frequentie het lfe kanaal uitkomen?

Verwijderd

http://www.keyboard-markt.de/home.html

Hier kun je gratis CAAD-3.0 downloaden.
Hier staan alle monacor gegevens in.
Eventueel kun je ook de nieuwste database ophalen.

Ik heb al een berekening gemaakt.

Ik heb geen idee hoe ik de plaatjes hierin plak.

Verwijderd

http://members.aol.com/NmacSmith/f3under45.htm :D

Da een site waarop je drivers kan uitzoeken die een fs lager dan 45 hebben (voor subs uiteraard).
Veel drivers die daar staan zijn erg prijzig, dus kijk goed naar de prijs.
Lees even www.zelfbouwspeakers.nl door, daar staat een hoop nuttige informatie en uitgelegd hoe je dit het beste kut aanpakken (gemaakt door mede forum lid ;)), het is verder erg basic maar er staat alles wat je moet weten om een goede sub te construeren.

Voor prijzen van drivers kun je naar de volgende sites kijken
www.speakerland.com
www.speakerenco.nl
en
www.remo.nl

Als er nog vragen zijn....

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Die k4004 is een versterker voor de volledige audio band zonder verdere regeling.
Een subwooferversterkermodule heeft verschillende instel mogelijkheden die heel handig zijn bij het instellen van de sub.
Je kan de volume ook niet regelen met de k4004.
mischien moet je nog een schakeling maken waar mee je het signaal kan regelen die de versterker in gaat.

PGEQRZEM

• adlowietje
  • Niet online
ok hier de parameters;bedankt as1971! Kon ze op de monacor site maar gedeeltelijk vinden.

nominal impedance [Zn] : 8,0 ohm
resonance frequency [Fs] : 45,0 Hz
equivakent volume [Vas] : 70,0 l
totaal Q [Qt]: 0,57
mechanical Q [Qm]: 3,36
electrical Q [Qe]: 0,686
DC resistance [Re] : 6,5 ohm
volume displacement by driver [Vdd]: 0.7 l
effective cone area [Sd]: 214,0 cm^2
compliance [Cms] : 1,11
mech. resistance [RMS]: 1.094
voice coil inductance [Le]: 0,5 mH
moving mass [Md]: 13.0 g
force factor [B*l]:5,9
winding height [Hc]: 10,0 mm
air gap height [Pn]: 35,0 W
dimension [W*H of D]: 205,0 mm
mounting depth: 90mm

Martijn: Er zit idd geen filter op de sub versterker, maar op mijn str-db1080 kan ik een lfe high cut(40-200) en het volume van -20db tot 10db instellen voor de sub uitgang. Ik hoop dat dit voldoende is om de sub fatsoenlijk af te stellen maar zeker weten doe ik het niet.

Bedankt voor de links allemaal, www.zelfbouwspeakers.nl ;) is erg verhelderend.

[ Voor 6% gewijzigd door adlowietje op 25-07-2003 12:39 ]

Verwijderd

ik hoop dat je zelfbouwluidsprekers.nl bedoeld :? :X

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 14:36 ]

• adlowietje
  • Niet online
ja die ook

[ Voor 158% gewijzigd door adlowietje op 26-07-2003 14:17 ]

Pagina: 1