memtest: geheugen wel defect in ene computer, in andere niet

Pagina: 1
Acties:

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb pas een pc voor iemand in mijn familie opgebouwd. Nu had ik al wat problemen met deze pc (zie [rml][ w2k] unexpected_kernel_mode_trap + uit elkaar vallend array[/rml] , ook voor de configuratie)

nu ging is daar vandaaf memtes86 op draaien, deze vond 20 errors. Je zou denken dat het dan opgelost is, gehuegen zit nog garantie op.

Voor de zekerheid had ik het geheugen mee naar huis genomen, en daar heb ik het in mijn shuttle gestopt om te testen, en wat bleek: geen fouten!

dus zijn de problemen met de pc nog niet opgelost. Heeft iemand enig idee wat het wel kan zijn als het niet het gehuegen is? defect mobo?

• UnderClock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10-2025

UnderClock

Enjoy the silence!

In de readme/FAQ van memtest staat dat jouw situatie heel goed mogelijk is. Zelfde geheugen in combinatie met ene mobo/processor geen fouten, met andere wel.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Inderdaad, defect mobo (chipset/memcontroller bijv.) maar ook verkeerde BIOS instellingen als een te hoge FSB, verkeerde timings (CAS/RAS etc.), voltage problemen, om maar eens wat te noemen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• AtlonXP1800
hmm... zou wel jammer zijn als het het mobo is. Het is een nieuwe asus p4c800 deluxe. Als het inderdaad het mobo is zou ik dus ook fouten moeten krijgen als ik het test met ander geheugen. (moet ik dus nog ff doen)

de fsb staat op 800, de cas timings heb ik nog niets mee gedaan (latency staat geloof ik op 2.5)

de voltage zou geen probleem moeten zijn, ik heb geen voltage aanpassingen gedaan in de bios, en de voeding is een channel-well voeding.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Domme vraag: is het wel een pc3200 reepje?

[ Voor 5% gewijzigd door MadMarky op 06-07-2003 21:12 ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• AtlonXP1800
het is "Corsair TWINX DChannel, 2x512Mb DDR, 400Mhz" volgens de bescrijving van informatique dan, het is dus pc3200 ddr400

[ Voor 13% gewijzigd door AtlonXP1800 op 06-07-2003 21:16 ]

Verwijderd

kan ook aan je mobo/cpu combo liggen
en wat de andere al zeggen vaak ligt het gewoon aan je instellingen, controlleer dat eens en probeer gewoon alles even op fabrieksinstellingen te gooien..

• AtlonXP1800
tijdens het testen van het geheugen stond alles al op fabrieksinstellingen.
Voor dat ik voor een onderdeel terug te brengen voor garantie moet ik eigenlijk wel behoorlijk zeker zijn welk onderdeel defect is. Zijn er nog goede testprogramma's, zoals memtest, maar dan voor de andere onderdelen zoals de cpu. (chipset testen zal wel niet gaan)
Pagina: 1