Toon posts:

ZEN ?? Hoe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met ZEN heb thuis novell 4.11
draaien met als client Windows 2000 alles werkt maar behalve als je dus Zen opstart
dan krijg je dus een speciaal venster met daar in jou programma's die je mag draaien
op het netwerk of op de computer zelf, alle programma's staan er maar hij start deze niet op. Alles lijkt goed te staan in de instellingen van Netware Administrator. Iemand een tip.

Verwijderd

Wat gebruik je? Zen2 of 3?
Hoe start je de programma's op? Vanuit de NAL, NALEXPLD, NALdesk???

Ik ga er ff vanuit dat je de NAL gebruikt en dat je in het startmenu alle icons ziet.

Maak een nieuw applicatie.
1. Kies voor simpel application object (without aox/aot)
2. Object name: calculator
3. path to executable: c:\windows\calc.exe
4. define additional properties
je komt nu op identification. Je ziet het icon al ingevuld.
5. systemrequirements -> klik win95+winNT
6. associations -> voeg je zelf toe. (in zen2 klik op startmenu+desktop)(zen3 n.v.t.)
Dit zou moeten werken.
7. start nal.exe op je workstation

Dit moet werken.
Vanuit hier kun je weer meer gaan experimenteren

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het is gaan proberen maar wat doet die nalexpld.exe Zen zegt dat je deze in je script moet laten runnen, en dat je de Workstation moet registren in je tree.
Ik gebruik geloof ik zen 2 en start het op via nal.exe zal vandaag is wat gaan proberen moet eerst naar school waar je dit niet leert :(

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Je moet in ieder geval op de client ook de workstation-manager-service installeren.

Als het goed is registreerd die je workstation ook automatisch. Anders kan dat met de hand: wsreg.exe (of wsreg23.exe) Er komt dan een log-file wsreg32.txt in je root te staan. Daar kan je zien of het gelukt is.

Vervolgens moet je het workstation importeren, kijk in je context naar de details, en dat 'workstation registration' Het kan zijn dat je daar nog een policy voor moet maken, die je aan je user moet hangen. (maak een policy, kies voor workstation-import-policy en je zou eruit moten komen) Ook moet je waarschijnlijk nog de 'import-rechten' goedzetten. Dat kan je in je tools-menu van de administrator vinden...

Verder is nalexpld het programma dat je zen-programma's aan je start menu, aan je desktop, aan de system-tray of aan het nal-programma zelf toevoegd. Die moet je dus vrijwel altijd draaien.

En een hele goede hulp is [url="http://support.novell.com."]http://support.novell.com.[/url] Daar staat eigenlijk alles. (i.t.t. msdn is dit wel handig en makkelijk en kan je alles er vinden)

Leven is meervoud van lef

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je moet in ieder geval op de client ook de workstation-manager-service installeren.
Die is nodig voor policies en om taken te kunnen schedulen op je workstations, maar niet strikt noodzakelijk voor NAL dacht ik. Wat wél nodig is in een NT/W2k omgeving is de NAL service. (hoe verzinnen ze het he... :P)
Verder is nalexpld het programma dat je zen-programma's aan je start menu, aan je desktop, aan de system-tray of aan het nal-programma zelf toevoegd. Die moet je dus vrijwel altijd draaien.
nalexpld = NAL Explorer Loader. En die hoef je alleen maar te starten als je NAL Explorer wilt gebruiken dus. ;)

NAL Explorer is hetzelfde als NAL, maar dan staan je programma's niet in een apart NAL-venster, maar zijn gewoon opgenomen in Explorer. (desktop/startmenu/systemtray)