Toon posts:

[XFree86] programma's in root-window zetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik draai al tijdje Debian, helemaal tevreden enzow..
maar ik kom dus net op het idee "hmm.. active desktop.. da had ik in windows ook..koel!"
op hetzelfde moment echter kom ik er ook achter dat mij dat in Gnome onmogelijk wordt gemaakt?
de optie hiervoor kan ik iig nergens vinden..
na het gezoek op GoT kom ik uit bij "een programma in je root-window zetten"
klinkt gaaf! terminal, browser, xchat enzovoorts allemaal op je "desktop achtergrond". sweet...

maar: Hoe doe ik dit?
hoe zet ik een programma in mn root-window? is dat een optie van sommige programma's, kan het alleen met programma's die ervoor zijn geschreven? of kan je ieder X programma rustig in je root-window zetten?

wie de oplossing heeft krijgt een ASCII blik van waardering. :)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat het niet echt mogelijk is. Het hangt in ieder geval van de window manager af.

Wat je natuurlijk wel kan doen is bijvoorbeeld Mozilla fullscreen (F11) draaien (moet je wel nog die url balk enzo wegtoveren) en dan zorgen dat Mozilla je programmaas kan opstarten. Dat kan je wel maken met wat scriptjes en instellingen (Microsoft heeft IE in Windows moeten stoppen voor dit soort dingen -- het is heel gevaarlijk als je browser zoiets kan, want dan kan het misschien ook stiekum gebeuren). Als je dan mouse sloppy focus insteld, en de menu balk van (de menublk van de window manager) wegtoverd (opdat je die dan niet meer ziet, maar ook omdat je dat programma dan moeilijker (in ieder geval niet per ongeluk) naar voren haalt.

Volgens mij lijkt dit dan verdacht op een active desktop zoals microsoft heeft gemaakt! Ik zou weleens fotoos willen zien als je dit hebt gemaakt.

p.s. Al deze dingen kan je doen met Window Maker en Mozilla. Succes!

• flok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2023

flok

www.vanheusden.com

Nou, je kunt de output van tail in je xroot krijgen met 'roottail'.
Zijn SUSE packages e.d. van.

www.vanheusden.com

Verwijderd

het hangt 100% af van je WM.
gnome&KDE hebben hun eigen laag bovenop de Xbackground.
ik gok dat gnome enkel een plaatje of kleuren als achtergrond kan hebben. (maar weet het niet 100%)

met gconftool-2 --type=string -s /desktop/gnome/background/picture_filename filename+path
kun je namelijk on the fly een nieuwe background instellen.

mogelijk zou je met een programma wel wat aan elkaar kunnen lijmen.
(uitvoer van een programma met GD oid. omzetten naar een plaatje dat dan weer op de current achtergrond plakken en dan de achtergrond refreshen)
maar dat lijkt me niet echt optimaal. maar iig mogelijk.

voor de rest zijn er erg weinig projecten (zover ik weet) die deze kant op willen gaan.
deze applicatie heb ik overlaats gevonden die zo iets dergelijks doet.
gdeskcal

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 08:46
Een programma wat wel iets kan wat jij bedoelt denk is root-portal. Met dit programma kun je een aantal dingen op je root window zetten zoals de headlines van freshmeat en slashdot (en na wat zelf hacken had ik het script dusdanig verbouwd dat ik ook de headlines van tweakers krijg :) ) Verder kun je er ook nog wat dynamische grafiekjes mee maken van bijvoorbeeld network traffic of de load van je bak. Verder kun je een tail laten zien in elke kleur van elk bestand zoals bijvoorbeeld log bestanden. Na wat gespeel met filters kun je er zelfs voor zorgen dat bepaalde regels van logbestanden altijd in rood staan en andere in groen etc etc etc. Je moet maar even kijken op de homepage van root-portal

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
kijk hier word ik nu ff emotioneel van.. percies wat ik nodig had :)
ik had overigens al uitgevonden dat nautilus mijn desktop bijhoudt dus die heb ik alvast gekilled. gebruik het ding toch nooit. al die zware zut. ik was al een eind opweg om via een FIFO allerlei data door een xrootconsole te pimpen pompen maar dit werkt natuurlijk weer veel smoother :)

heb ik ook weer wat om te configgen..
tweakers, bedankt voor vanavond :)
Pagina: 1