Toon posts:

[XP/98] Internet delen werkt, fileshare niet, ping eenzijdig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier een netwerk met twee computers. De ene bak draait Windows XP (xp2200, 192.168.0.1), de ander Windows 98 (p266, 192.168.0.16). Internet (chello) zit aangesloten op xp2200. We hebben op p266 ook internet via Sygate. Werkt perfect. Als we op xp2200 'ping p266' uitvoeren, krijgen we een reply. Als we op p266 xp2200 proberen te pingen, krijgen we drie timeouts. We zien echter wel packets binnenkomen op xp2200.

Filesharing werkt niet, en dat is ook hetgene wat we werkend willen krijgen. Op p266 zijn IPX/SPX enNetBEUI protocollen geinstalleerd en is bestand- en printerdeling geactiveerd. Op xp2200 zijn NWlink NetBIOS en NWlink IPX/SPX/NetBIOS protocollen geinstalleerd.

Op p266 hebben we de volgende shares: C, D, E. Op xp2200 vooralsnog alleen MP3. Als we op xp2200 '\\192.168.0.16\D\' doen, staat er 'Kan het netwerkpad niet vinden'. Als we op p266 naar de \\192.168.0.1\MP3 gaan, krijgen we 'Kan de netwerknaam niet vinden' te zien. Er worden echter wel packets ontvangen op de andere PC.

Nu onze vraag: hoe kunnen we zorgen dat we filesharing werkend krijgen?

Alvast bedankt ;)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
In principe heb je dat hele IPX/SPX & NetBUI niet nodig, je kunt gewoon TCP/IP gebruiken. Probeer eerst eens al die extra protocollen te verwijderen en dan gewoon te pingen tussen de machines. Kijk bijvoorbeeld eens op de interne firewall van XP geen dingen tegenhoudt.

[ Voor 51% gewijzigd door eborn op 06-07-2003 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die hele zooi is nu verwijderd en de netwerkverbinding is niet gefirewalled. Nog steeds hetzelfde... :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je weet dat je bij de NTversies van Windows altijd de gebruikersnaam die je op de Win98 bak ook op de WinNt bak moet hebben om de shares te zien en te gebruiken....

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op die XP bak ingelogd als 'Mathijs' en bij netwerkaanmelding in 98 vul ik ook 'Mathijs' in. Is dat voldoende of moet ik nog meer instellen? Ik kan mezelf alleen niet aanmelden op het domein dat op die XP bak ingesteld is.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 juli 2003 @ 17:33:
Ik ben op die XP bak ingelogd als 'Mathijs' en bij netwerkaanmelding in 98 vul ik ook 'Mathijs' in. Is dat voldoende of moet ik nog meer instellen? Ik kan mezelf alleen niet aanmelden op het domein dat op die XP bak ingesteld is.
Domein?

Je bedoelt de werkgroep? Die moet wel gelijk zijn btw, stel ze anders in als schaap ofzow... op beide computers... maar geen domein, tenzij je een DomainController in je netwerk hebt hangen?

stel trouwens eens de 266mhz eens in op een statisch IP, gewoon 192.168.0.2 met subnetmask: 255.255.255.0 met DNS server die van Chello en de Gateway op 192.168.0.1

Verder hoef je niet echt veel te veranderen... :)

Maar check je werkgroep

/edit

Wat Bille zegt klopt niet helemaal, omdat hij het ook al geprobeert heeft met ipadressen en die gebruiken netbios niet :)

[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 06-07-2003 17:48 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

ehm.. controleer ffies of je Netbios aan hebt staan op beide machines voordat je via My Networkplaces o.i.d. een andere computer wilt vinden. Dat vindt je onder
- properties netwerk connectie -> TCP/IP properties -> Advanced TCP/IP settings -> Tabblad WINS.. (in WinXP dan)

Netbui wil je eigelijk / zowiezo liever niet gebruiken vanwege de bekende veiligheidslekken..

ThaNetRunner ja je hebt gelijk.. was ff te snel met antwoorden |:( <- me

[ Voor 70% gewijzigd door bille op 06-07-2003 17:50 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
Hm, nog geprobeerd vóór de edit, maar haalt idd nix uit :P

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 20:40

ripexx

bibs

Begin eens bij het begin, je maakt melding dat je niet kan pingen, zorg er eerst eens voor dat je kan pingen. Dan weet je dat je netwerk in zijn geheel werkt. Je dient allen TCP/Ip protocol geinstalleerd te hebben, de rest heeft geen noodzaak. Als je netwerk werk en je kan pingen op ip adres begin dan met het aanmaken van shares welke toegankelijk zijn voor eenieder, dus ook voor de guest account op de w98 machine hoef je niet zoveel in te stellen qua rechten maar let op in XP. :)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is de kern van het probleem dus ook. Maar onze vraag is dus hoe we dat kunnen oplossen, omdat we niet echt een idee hebben van wat de oorzaak is van het probleem :)

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 20:40

ripexx

bibs

Begin nu eens met het begin, schakel alle overbodige zaken uit dus geen router software, firewalls en weet ik wat allemaal. Dan de volgende instellingen:

PC 1:
IP: 192.168.0.1
Subnetmask: 255.255.255.0

PC 2:
IP: 192.168.0.2

Zo nu kijken of je kan pingen.

Werkt dit dan kunje de instellingen gaan uitbreiden naar je instellingen voor je router progje, zal iets zijn van:

PC 1:
IP: 192.168.0.1
Def. Gateway: IP chello
DNS: IP DNS servers Chello

PC 2:
IP: 192.168.0.2
Def. Gateway: 192.168.0.1
DNS: IP DNS servers Chello

Dan kijken of alles werkt, kanje nu naar buiten en intern pingen enz enz Kun je ook op hostname pingen ( ping www.xs4all.nl enz.)

Schakel nu filesharing in en maak nieuwe shares aan die kunnen worden gebruikt door iedereen duss fullcontroll ook voor de guest account op XP. Zorg er voor dat je werkgroepen gelijk zijn! Aangezien het netwerk wordt verkend via broadcasts kan het even duren voodat je de andere PC zal zien verschijnen in netwerkomgeving. Als het goed is kan je nu de share bekijken, open en er naar schrijven, als er om een user/pass combo wordt gevraagd dan zul je je rechten moeetn bijstellen. Werkt dit zorg dan voor de juiste rechten set. Let er weer op dat Xp een ander rechten systeem heeft dan W98.

succes :)

buit is binnen sukkel

Pagina: 1