[RH9] is erg slow

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Dark4ever
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-07-2025
Ik ben nog een aardige linux noob, dus niet meteen linux termen gaan gebruiken :D

maar okeej nu m'n probleem: ik heb een pentuim III 733mhz 320 MB geheugen en een Ge-force 2 mx
ik draaide voorheen altijd winXP en dat draaide best wel soepel. Nu wilde ik laatst linux gebruiken dus ik had nog een Madrake 9.0 cd liggen. Geinstalleerde en alles werkte goed en snel. Alleen nu wilde ik ook Red Hat proberen dus ff gedownload en geinstalleerd
alleen nu is ie echt superlangzaam :S
als ik bijvoorbeeld Konqueror opstart duurd het zeker 30 sec voor dat ik pas dat windowtje tezien krijg. (dit geld onder KDE en Gnome).

dus nou vraag ik me zelf af... hoe komt het dat het onder Mandrake super goed werkt en in Red Hat niet?
en wat kan ik er aan doen zodat het sneller gaat werken?

(heb alle nodige updates die RH automatich aangeeft al geinstalleerd dus volgens mij is me systeem aardig up2date).

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heb je wel een swapspace aangemaakt tijdens het installeren? het lijkt me dat de installer wel een melding geeft als je dat niet doet, maar dat lijkt me een logische oorzaak.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dark4ever schreef op 06 juli 2003 @ 13:29:
Ik ben nog een aardige linux noob, dus niet meteen linux termen gaan gebruiken :D
Wat moet ik dan? Windows termen gaan gebruiken? Lijkt me lastig, niet?

Kijk eens wat je DMA settings zijn voor je schijven, hdparm enzo.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Hark
  • Laatst online: 08-07-2025
30 seconden voor Konqueror is wel erg lang. Maar waarschijnlijk gebruik je Gnome, en Konqueror is een KDE programma. Volgens mij moeten dan eerst de KDE libraries worden geladen als je Konqueror opstart, en dat duurt even. Hier duurt Konqueror opstarten ook best lang (heb ook RH 9 en Gnome, op een Celeron 1200).

Ik vindt Red Hat over het algemeen trouwens traag. Ik gebruik het omdat het makkelijk is en omdat ik er aan gewend ben. Ik heb vroeger ooit Debian gebruikt. Dat zag er veel minder mooi uit en ik vond het veel lastiger in het gebruik, maar het was wel razendsnel (en nou niet zeggen dat Debian veel makkelijker is dan Red Hat, ik weet wel dat sommige mensen dat vinden). Hoe komt het toch dat Red Hat zo traag is?

• Hark
Sorry ik zie nu pas dat Konqueror ook onder KDE traag opstart. Mijn antwoord slaat dus helemaal nergens op.

• Dark4ever
Magic schreef op 06 juli 2003 @ 13:32:
heb je wel een swapspace aangemaakt tijdens het installeren? het lijkt me dat de installer wel een melding geeft als je dat niet doet, maar dat lijkt me een logische oorzaak.
Ik heb gewoon RH alles laten installeren.... dus die zou dan ook m;n swapspace aangemaakt moeten hebben. Teminste dat lijkt me logies als je het nodig zou hebben.
blackd schreef op 06 July 2003 @ 13:32:
[...]

Wat moet ik dan? Windows termen gaan gebruiken? Lijkt me lastig, niet?

Kijk eens wat je DMA settings zijn voor je schijven, hdparm enzo.
nou nee windows termen gebruiken lijkt me lastig... alleen uitleggen waar je kan kijken wat je DMA settings zijn ofzo... want ik heb nou geen idee waar ik moet gaan zoeken... en omdat alles zo langzaam werkt is alles uitproberen nou ook niet echt een super optie

(btw als ik een programma eenmaal heb opgestard neem bijvoorbeeld mozilla dan werkt het wel gewoon super. maar voor dat ie eenmaal is opgestart :S)

• Hark
Je moet als root het commando 'hdparm /dev/hda' geven. Dan staat daar op DMA aan of uit staat. Ik ga er van uit dat de harde schrijf waar het om gaat hda is (=primary master).

Maar ik heb dus het zelfde probleem met opstarten van programma's. (Gnome programma's onder Gnome). De meest simpele Gnome programmaatjes doen er nog een paar seconden over om op te starten.

[ Voor 38% gewijzigd door Hark op 06-07-2003 13:54 ]

Verwijderd

Open een terminal, en dan (als root) "/sbin/hdparm -d /dev/hda". :).

• Dark4ever
Hark schreef op 06 July 2003 @ 13:51:
Je moet als root het commando 'hdparm /dev/hda' geven. Dan staat daar op DMA aan of uit staat. Ik ga er van uit dat de harde schrijf waar het om gaat hda is (=primary master).

Maar ik heb dus het zelfde probleem met opstarten van programma's. (Gnome programma's onder Gnome). De meest simpele Gnome programmaatjes doen er nog een paar seconden over om op te starten.
Verwijderd schreef op 06 July 2003 @ 13:52:
Open een terminal, en dan (als root) "/sbin/hdparm -d /dev/hda". :).
uhh jah dan krijg ik dit:
[root@ jelle]# /sbin/hdparm -d /dev/hda

/dev/hda:
using_dma = 1 (on)
[root@ jelle]#

heb geen idee of dit goed/slecht... maar da zal ik wel van jullie horen denk ik :D

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:57

scorpie

Supra Addict

stop wat services, misschien dat die een en ander vertragen

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Hark
Eh nou er staat using_dma = 1 (on). DMA staat dus aan. Dat is goed.

• Dark4ever
Scorperito schreef op 06 juli 2003 @ 13:59:
stop wat services, misschien dat die een en ander vertragen
jah zoals? en waar kan ik dat doen?
Hark schreef op 06 July 2003 @ 14:02:
Eh nou er staat using_dma = 1 (on). DMA staat dus aan. Dat is goed.
ahh okeej weet ik dat ook weer :D

denk dat ik het probleem gevonden hebt
bij m'n KDE configuratiecentrum staat dit:
Totaal aan geheugen 644MB vrij
fysiekgeheugen 8MB vrij
swapruimte 97% vrij

hoe komt het dat ik maar 8MB van de 320 fysiek geheugen vrij hebt? en zijn er programma's zals in windows die meer geheugen vrij maken?

[ Voor 28% gewijzigd door Dark4ever op 06-07-2003 14:14 ]

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:57

scorpie

Supra Addict

staat ergens in je K menu... ergens bij system settings, het heet gewoon services (je kunt het ook vinden door in een terminal "setup" in te tikken (met een enter erachteraan ;) ), en dan naar system services te gaan, alleen dan krijg je geen beschrijving met wat de service doet. (en dat is wel zo handig voor je als linux-newb :) )

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Nah, 30 seconden komt niet door services... Werkt jullie geluid? Als de geluidskaart een foutmelding geeft wil dat nog wel eens voor idiote vertragingen zorgen. :o.

• Dark4ever
Verwijderd schreef op 06 July 2003 @ 14:15:
Nah, 30 seconden komt niet door services... Werkt jullie geluid? Als de geluidskaart een foutmelding geeft wil dat nog wel eens voor idiote vertragingen zorgen. :o.
uhh heb het net ff getest en het werkt... dus denk niet dat het daar aan ligt.
en trouwens bij het opstarten van RH duurt het lang voor dat ie sendmail heeft geladen (weet niet hoe dat komt maar het valt me op dat het bij sendmail heel lang duurt voor dat er een OK achter komt te staan :D weet niet of dat altijd zolang duurt... alleen dat viel me op :D)

Verwijderd

lang... Als in? Lijkt alsof je netwerk niet werkt dan... Dus dat DNS resolving niet werkt. Werkt internet wel gewoon?

[edit]
dark4ever schreef op 06 juli 2003 @ 14:06:
hoe komt het dat ik maar 8MB van de 320 fysiek geheugen vrij hebt? en zijn er programma's zals in windows die meer geheugen vrij maken?
Dat staat dus in de FAQ. ;). Lees die eerst eens door. :P.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2003 14:35 ]

• Hark
dark4ever schreef op 06 July 2003 @ 14:06:

In Linux is het normaal dat je weinig geheugen vrij hebt. Ik weet niet precies waarvoor dat is, maar ik geloof dat Linux vantevoren dingen in het geheugen laad die later nodig zouden kunnen zijn. Als ze dan daadwerkelijk nodig zijn staat het al in het geheugen en werkt het dus sneller. Niets om je zorgen over te maken dus.

• Dark4ever
Hark schreef op 06 juli 2003 @ 14:31:
[...]

In Linux is het normaal dat je weinig geheugen vrij hebt. Ik weet niet precies waarvoor dat is, maar ik geloof dat Linux vantevoren dingen in het geheugen laad die later nodig zouden kunnen zijn. Als ze dan daadwerkelijk nodig zijn staat het al in het geheugen en werkt het dus sneller. Niets om je zorgen over te maken dus.
ow okeej
Verwijderd schreef op 06 July 2003 @ 14:29:
lang... Als in? Lijkt alsof je netwerk niet werkt dan... Dus dat DNS resolving niet werkt. Werkt internet wel gewoon?

[edit]

[...]

Dat staat dus in de FAQ. ;). Lees die eerst eens door. :P.
internet werkt gewoon goed.... en ik probeer ook maar een oplossing te zoeken hoor :D dus alles wat ik tegen kom waarvan ik denk huh? meld ik da :D

[ Voor 35% gewijzigd door Dark4ever op 06-07-2003 14:37 ]

Verwijderd

30s... Hmm... Heb je toevallig andere geluids-aplpicaties (desnoods een mixer) openstaan als je gnome/kde programma's start? Dat kan ook clashen.

Wat voor soundcard heb je eigenlijk? :?.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, persoonlijk zit ik niet echt te wachten op raadspelletjes..
Wat je kunt doen, voordat je een nieuw topic opend, is zelf eens goed gaan nadenken wat er mis kan zijn, je geluidskaart is al genoemd, kijk eens de DOS Windows to Linux HOWTO eens door, om te zien wat de linuxtermen zijn voor windows-achtige dingen enzo..

Dit topic gaat op slot.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.