Toon posts:

Hoeveel mensen gebruiken hier Gentoo?

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben even beniewed hoeveel mensen hier de GNU/Linux distro Gentoo gebruiken. Ik vraag het omdat ik zelf zo'n yaar of twee met Mandrake zat te spelen en eigenlijk zat was van het hele Linux gedoe - zag het nut er niet zo van in. Toen kwam ik Gentoo tegen, en nu heb ik alleen een kleine 10 GB partitie voor XP op mijn HD voor die spellen die echt Windows nodig hebben.

Ik heb ook kennis gemaakt met SuSe en Debian, maar beide voldeden niet - SuSu was een 2de soort Mandrake en Debian heeft totaal geen community die je wilt helpen. Met Gentoo is de community zeer vriendelijk en de documentatie uitstekend.

Ik vraag dit omdat ik steeds meer mensen zie op de Gentoo forums die of niewe gebruikers zijn van Linux of die overstappen van een andere distro - vroeg mij af hoeveel mensen er in de Tweakers NOS community zijn die hetzelfde hebben meegemaakt.

Verwijderd

Ik vind dat je "de community" niet zomaar over een kam mag scheren, er zullen best "vriendelijke" debian gebruikers zijn, maar eerst vragen en daarna documentatie lezen gedrag zorgt er vaak voor dat je niet wordt geholpen

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:56
zelf gebruik ik gentoo nadat ik begonnen was met slackware.. en na een jaartje overgestapt op freebsd.. na daarmee een jaartje of twee gespeeld te hebben openbsd en sinds gentoo 1.2 wil ik niks anders meer dan gentoo

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb ongeveer een jaar geleden Gentoo voor het eerst geprobeerd, en was gelijk enthousiast.
Vooral programma's installeren werkt geweldig met Emerge.
Voordat ik met Gentoo werkte heb ik eerst suse, redhad en mandrake gebruikt. Over Mandrake was ik ook wel redelijk te spreken.

Na een hele tijd zonder linux op m'n pc te hebben gewerkt heb ik afgelopen week Gentoo weer eens geinstalleerd. Tijdens het installeren heb ik ook weer dankbaar gebruik gemaakt van de ondersteuning op de website van Gentoo.

Een jaar geleden vond ik de ondersteuning al opvallend goed. Op de website stonden duidelijke howto's en voor vragen kon je op het forum terecht.
De ondersteuning is echter in een jaar nog flink verbeterd vind ik. Inmiddels zijn de handleidingen in diverse talen beschikbaar, waaronder vaak ook een Nederlandse variant.
En op het forum is ook een apart gedeelte voor Nederlandse bezoekers.

Ik ben dus erg tevreden over Gentoo en zal voorlopig niet switchen van distro denk ik...

Verwijderd

/me was in het begin ook een zeer enthousiaste Gentooist.
Lekker snel de nieuwste software, gecompileerd voor je eigen bak geen omkijken naar dependencies. Echter de laatste tijd begin ik me steeds meer te ergeren aan hoe lang het emergen kan duren. Trouwens, hoe nuttig is het optimaliseren voor je eigen CPU nou echt? De machine staat toch 95% van de tijd op mij te wachten in plaats van anders om. En wat nog irritanter is, is als je twee verschillende systemen hebt. Je kunt een programma wat voor een Athlon t-bird is gecompileerd niet op een Pentium II gebruiken. Het is dat ik nu een mooi werkend systeem heb, anders zou ik waarschijnlijk weer teruggaan naar Debian.

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 00:03
Ik heb een tijdje met Gentoo gedraaid... Op zich is het een hele goeie en stabiele distributie... Maar uiteindelijk ging ik toch voor het gemak van SuSE... Ik vind het erg jamer dat SuSE vaak onderuit gehaald wordt, terwijl het toch een prima distro is, die qua package-management mijn inziens zeker niet onder doet voor gentoo! Vooral sinds de introductie van de verbeterde YAST2

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik had voor gentoo gekozen vanwege emerge en de optimalisaties. Maar wat me over de streep had getrokken was de meest gedetailleerde handleidingen die je bij Gentoo krijgt. Geen enkele andere distro heeft zulke goede handleidingen, waarbij je stap voor stap in details met alle andere alternatieven uitlegt hoe je moet installeren.

Daarnaast had ik het eerst op een P166 geinstalleerd, en daarvoor heb je wel alle optimalisatie nodig die je maar kan krijgen.

Emergen gaat tegenwoordig wel wat traagjes... Ook veel progjes die ik wil hebben staan nog niet in portage. PAR2 bv. (nou hoef je die niet echt te emergen, maar ik wil deze wel geoptimaliseerd hebben)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 16:18
Ik ben ook al dik een jaar een gentoo gebruiker. Kwa documentatie idd een toppertje!
Waar ik me vooral aan ergerde met SuSE en Mandrake is het rpm systeem (vooral dependecies) . Ook de portage heeft zo z'n eigenaardigheden, maar vergeleken met rpm is het echt een goed systeem. Ook zelf compileren van software is in gentoo goed te doen. RPM varianten missen vaak library's ed. Of zijn weer net niet up-to-date genoeg om iets te compileren.
Wat me wel opvalt op een gentoo desktop: SuSE en Mandrake etc. zijn een stuk sneller met het opstarten van programmatuur. Vooral in KDE.
Nog een groot voordeel van Gentoo is, dat je echt het linux gevoel krijgt. Je leert ook de motorkap goed kennen. Hierdoor leer je om kleine probleempjes (die je ook in andere distro's tegen kunt komen) snel en efficient op te lossen. Nadeel is wel dat dit veel tijd kost.
Tja, en een klein detailtje, de portage is wel een paar honder MB. Maar wat boeit dat in de tijd dat 60Gb heel normaal is. Overigens, echte gentoo kenners krijgen gentoo ook wel op een gig hoor.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• kmf
  • Niet online

kmf

waar ik wel mee zit is dat de src-files en tmpcompilatiefiles niet worden verwijderd na emergen. Vreet toch wel veel ruimtes.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• EWS99
  • Laatst online: 05-05 16:18
athlonkmf schreef op 06 July 2003 @ 13:57:
waar ik wel mee zit is dat de src-files en tmpcompilatiefiles niet worden verwijderd na emergen. Vreet toch wel veel ruimtes.
Nu is het wel zo dat gentoo die centraal opslaat. Zo kun je makkelijk alle src en tmp files verwijderen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Eerlijk gezegd zie ik - zonder Gentoo ooit gebruikt te hebben, moet ik erbij zeggen - niet echt het voordeel boven Debian. Een actievere gebruikerscommunity, daar kan ik me nog niets bij voorstellen (al is die van Debian ook niet slecht), maar het zelf kunnen compileren van software is ook met Debian mogelijk. Het is jammer dat bijna niemand het gebruikt, maar je kunt Debian heel makkelijk de sources van packages laten downloaden en die vervolgens (geoptimaliseerd) op je eigen pc laten compileren. Je hebt dan ook nog alle voordelen van makkelijk verwijderen, net als in Gentoo. In welk opzicht is Gentoo dan beter?

* odysseus gebruikt al jaren Debian en niets anders, dus kan over andere distributies eigenlijk niet echt iets zeggen :).

Een antwoord met onderbouwing alsjeblieft, anders wordt het zo'n ordinaire distro war :P.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• kmf
  • Niet online

kmf

odysseus schreef op 06 July 2003 @ 14:23:
Eerlijk gezegd zie ik - zonder Gentoo ooit gebruikt te hebben, moet ik erbij zeggen - niet echt het voordeel boven Debian. Een actievere gebruikerscommunity, daar kan ik me nog niets bij voorstellen (al is die van Debian ook niet slecht), maar het zelf kunnen compileren van software is ook met Debian mogelijk. Het is jammer dat bijna niemand het gebruikt, maar je kunt Debian heel makkelijk de sources van packages laten downloaden en die vervolgens (geoptimaliseerd) op je eigen pc laten compileren. Je hebt dan ook nog alle voordelen van makkelijk verwijderen, net als in Gentoo. In welk opzicht is Gentoo dan beter?

* odysseus gebruikt al jaren Debian en niets anders, dus kan over andere distributies eigenlijk niet echt iets zeggen :).

Een antwoord met onderbouwing alsjeblieft, anders wordt het zo'n ordinaire distro war :P.
Makkelijke, complete en overzichtelijke docu over installsysteem :)

Daarnaast wordt het gebruik van de progjes ook verduidelijkt na het installeren. Hoe en waar en wat instellen, starten, etc.
Automatische gecentraliseerde startupscripts en config ook wel handig, vooral omdat ik vaak vergeet hoe en waar ik aanpassingen aan moet brengen is het handig dat alles zo makkelijk terug te vinden is.

• kmf
  • Niet online

kmf

EWS99 schreef op 06 juli 2003 @ 14:09:
[...]

Nu is het wel zo dat gentoo die centraal opslaat. Zo kun je makkelijk alle src en tmp files verwijderen.
weet ik, maar toch had ik liever dat ie dat automatisch voor me opruimt. :)

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk, maar Gentoo biedt vanuit het oogpunt van de Tweaker en/of Software Devver toch een aantal voordelen.

Debian gebruikers kennen een aantal van deze voordelen ook zoals odysseus al meldt.

Toch ben ik met mijn persoonlijke desktop, laptop en werk desktop helemaal voor Gentoo gevallen. Het extra stukje "polish" en de prettig onderhouden Portage database (je "receptenboek voor software" als je wil) trokken mij over de streep. Nu heb ik niet heel veel ervaring met Debian, en eigenlijk al helemaal geen prettige ervaringen ;), maar Gentoo laat bij mij de indruk achter dat software na een installatie beter en completer geinstalleerd en geconfigureerd is.

Een praktijkvoorbeeld is mijn installatie van PHP, MySQL en Apache gister. Door de correct ingevulde USE variabele (een aantal keywords van zaken die je in je software ondersteund wil zien wanneer die optie er is, bijvoorbeeld "xml" "png" "acpi" etc.) werdt PHP gelijk met de juiste ./configure aangeroepen. Aan het eind van het installeren werd ik via de duidelijk gekleurde Emerge info output erop gewezen hoe ik het makkelijkst MySQL kon configureren (root password enzo), Apache kon aanzetten, en PHP aan Apache kon meegeven.

Een jaar geleden moest ik nog met de hand de mimetypes in de Apache config aanpassen en graven in de php.ini.

Dat soort dingen vind ik erg prettig bij Gentoo.

Het Gentoo forum biedt een prettige plaats waar veel problemen hun antwoord vinden, maar waar bijvoorbeeld ook de nieuwste Gnome developer builds getest en besproken worden. Konden jullie BreakMyGentoo al? Dat is een ander leuk voordeel van Gentoo, je kan je systeem zo (b)leading edge maken als je maar wil door gemaskeerde pakketten te proberen, je ACCEPT_KEYWORDS="~x86" te zetten, of expirimentele ebuilds van anderen te proberen. :)

* Freak_NL draait al een tijdje Gnome 2.3.3 en Gimp 1.3.x versies

Maar ja.. Distributies zijn net biermerken.. Ieder zijn eigen voorkeur. :P Ze hebben ook allemaal hun sterke punten.

• kmf
  • Niet online

kmf

Freak_NL schreef op 06 July 2003 @ 14:42:
Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk, maar Gentoo biedt vanuit het oogpunt van de Tweaker en/of Software Devver toch een aantal voordelen.

Debian gebruikers kennen een aantal van deze voordelen ook zoals odysseus al meldt.

Toch ben ik met mijn persoonlijke desktop, laptop en werk desktop helemaal voor Gentoo gevallen. Het extra stukje "polish" en de prettig onderhouden Portage database (je "receptenboek voor software" als je wil) trokken mij over de streep. Nu heb ik niet heel veel ervaring met Debian, en eigenlijk al helemaal geen prettige ervaringen ;), maar Gentoo laat bij mij de indruk achter dat software na een installatie beter en completer geinstalleerd en geconfigureerd is.

Een praktijkvoorbeeld is mijn installatie van PHP, MySQL en Apache gister. Door de correct ingevulde USE variabele (een aantal keywords van zaken die je in je software ondersteund wil zien wanneer die optie er is, bijvoorbeeld "xml" "png" "acpi" etc.) werdt PHP gelijk met de juiste ./configure aangeroepen. Aan het eind van het installeren werd ik via de duidelijk gekleurde Emerge info output erop gewezen hoe ik het makkelijkst MySQL kon configureren (root password enzo), Apache kon aanzetten, en PHP aan Apache kon meegeven.
Let wel, bij Apache en PHP zijn deze dingen automatisch voor je gedaan, maar je wordt er alleen op gewezen zodat je zelf kan wijzigen. Alleen bij mysql moet je wel even zelf die DB aanmaken. Kwestie van select and LRclick :)

Verwijderd

Topicstarter
EWS99 schreef op 06 July 2003 @ 13:31:
Ik ben ook al dik een jaar een gentoo gebruiker. Kwa documentatie idd een toppertje!
Waar ik me vooral aan ergerde met SuSE en Mandrake is het rpm systeem (vooral dependecies) . Ook de portage heeft zo z'n eigenaardigheden, maar vergeleken met rpm is het echt een goed systeem. Ook zelf compileren van software is in gentoo goed te doen. RPM varianten missen vaak library's ed. Of zijn weer net niet up-to-date genoeg om iets te compileren.
Wat me wel opvalt op een gentoo desktop: SuSE en Mandrake etc. zijn een stuk sneller met het opstarten van programmatuur. Vooral in KDE.
Nog een groot voordeel van Gentoo is, dat je echt het linux gevoel krijgt. Je leert ook de motorkap goed kennen. Hierdoor leer je om kleine probleempjes (die je ook in andere distro's tegen kunt komen) snel en efficient op te lossen. Nadeel is wel dat dit veel tijd kost.
Tja, en een klein detailtje, de portage is wel een paar honder MB. Maar wat boeit dat in de tijd dat 60Gb heel normaal is. Overigens, echte gentoo kenners krijgen gentoo ook wel op een gig hoor.
Je kunt gewoon de source download en een "make" gevolgd door "make install" runnen - Gentoo compilet het geoptimaliseerd omdat 'ie de GCC flags in je /etc/make.conf gebruikt net als bij het emergen van ebuilds.

En wat Portage betreft, je kunt de /usr/portage/distfiles directory gewoon om de zoveel tijd leegen. Ik geloof dat er een bugreport ergens rondzweeft dat men dit automatisch wil laten gebeuren door een waarde te kunnen instellen net als bij de CCACHE - ik meende ook dat dit in de volgende versie van Portage zo is.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 15:41

FCA

Ik ben zelf ook al een half jaar enthousiast Gentoo gebruiker. De versheid van de software, de USE variabelen, en de makkelijkheid waarmee ebuild scripts aan te passen zijn, dat alles maakt Gentoo voor mij tot de ideale distributie.

De vergelijking met Debian is zeker snel gemaakt, daar heb je ook een vergelijkbaar software management systeem en de mogelijkheid om van source te compilen.
Gentoo is alleen net wat meer customizable heb ik het idee, en gewoon een stuk nieuwer qua software. Alles zit wel in Debian Testing of Unstable, maar die veranderen mij iets te vaak.

Verandert z'n sig te weinig.

• balk
  • Laatst online: 13:43
Ik draai sinds een jaartje of anderhalf gentoo, na een behoorlijke tijd debian te hebben omarmt. Leuke van gentoo is dat je ontzettend veel leert omdat je veel zelf moet doen, met goede documentatie ernaast. Maar je hoeft niet alle dependencies zelf te zoeken en los te installeren. Verder leer je een hoop van zelf compileren. Het process is erg communicatief naar de gebruiker toe, soms iets te ;)

Ook vind ik debian wat conservatief wat versies betreft. Goed geteste software is prima op een server waar stabiliteit van het hoogste belang is maar op een desktop mag je best wat nieuwere dingen draaien. Nou weet ik wel van testing en sid bij debian, maar dat is ook wel eens echt een zooitje.

* balk is een blije gentoo gebruiker :)

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

balk schreef op 06 July 2003 @ 15:13:
Ook vind ik debian wat conservatief wat versies betreft. Goed geteste software is prima op een server waar stabiliteit van het hoogste belang is maar op een desktop mag je best wat nieuwere dingen draaien. Nou weet ik wel van testing en sid bij debian, maar dat is ook wel eens echt een zooitje.
Dat hoor ik vaker, maar ik kan me eigenlijk maar twee echte problemen herinneren...een kapotte libc en een probleem met PAM waardoor je niet kon inloggen. Voor de rest is er niet echt iets noemenswaardigs, of mijn geheugen vergeet de negatieve onderdelen gewoon snel :). Beide problemen zaten bovendien in sid/unstable en zijn nooit in de testing-versie gekomen. Zo bezien valt het dus wel mee met de instabiliteit van 'unstable'.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 00:24
* FailFr8er == zeer blije Gentoo gebruiker

Al "mijn" desktops staan op Gentoo (ouders niet, Window-lovers :r :+) (j/j)
De goed up-to-date portage ed zijn wat mij het meest aanspreken, en het feit dat je echt vreselijk veel leert.
Lukt iets niet en je kan het niet snel/makkelijk vinden, forums.gentoo.org en je krijgt vrij snel antwoord (al zijn de wat moeilijkere vragen nauwelijks beantwoord, had wat problemen met Samba + KDE ;( )

[ Voor 4% gewijzigd door FailFr8er op 06-07-2003 15:22 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

... maar het zelf kunnen compileren van software is ook met Debian mogelijk. Het is jammer dat bijna niemand het gebruikt, maar je kunt Debian heel makkelijk de sources van packages laten downloaden en die vervolgens (geoptimaliseerd) op je eigen pc laten compileren. Je hebt dan ook nog alle voordelen van makkelijk verwijderen, net als in Gentoo. In welk opzicht is Gentoo dan beter?
offtopic:
Er meen me te herinneren dat je daar inderdaad met een zooitje commando's makkelijk mee klaar kunt zijn, maar hoe zat dat ook al weer? Kweeniemeer... :)
/me denk erover als deze Gentoo distro weer vern**kt is, weer eens debian te pakken...
Maar alleen als ik erachter kan komen, hoe dit werkt :P

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

wzzrd schreef op 06 July 2003 @ 16:14:
[...]

offtopic:
Er meen me te herinneren dat je daar inderdaad met een zooitje commando's makkelijk mee klaar kunt zijn, maar hoe zat dat ook al weer? Kweeniemeer... :)
/me denk erover als deze Gentoo distro weer vern**kt is, weer eens debian te pakken...
Maar alleen als ik erachter kan komen, hoe dit werkt :P
Keywords: apt-build, apt-get source -b, pentium-builder :).

Verwijderd

heb gentoo 1 keer geprobeert maar moet eerlijk zeggen dat ik de charme er niet echt van in zag.
het voelde een beetje aan alsof je binnen die emerge lijst moest blijven.
(nou weet ik ook wel dat dat niet zo is)
Overgens vond ik het "deze configs moet je aanpassen" bericht na een emerge geweldig.
goed stukje gebruikers vriendelijkheid.

ben na dat half jaar weer vrolijk terug gegaan naar Slackware en bij daar vedomt tevreden mee.
als het availible is van liunxpackages downloaden en zo niet of ik wil een nieuwere versie dan gewoon lekker zelf doen :)
als het dan een zootje word dan weet ik teminste zeker wie ik op zijn flikker moet geven.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
ik ben ooit naar gentoo overgestapt vanwege de nieuwere software, niet zozeer voor de optimalisaties, daarnaast leer je door gentoo lekker veel van je systeem en zijn de howto's en forums echt super :P

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

De reden dat bij Gentoo volgens mij veel overstappers zijn van andere linuxen, is dat het meer een 'ingewijden' distro is, of anders gezegd, meer voor de 'echtere' tweakers.
Mensen die graag moeite doen om hun systeem beter te leren kennen en er meer uit te halen.

Als ik eerlijk ben: (vaak) op zich het volk dat ik graag in de linuxhoek zie, omdat je toch meer moeite moet doen (hogere instapdrempel) in het begin, waarna je achteraf wel beloond wordt voor die moeite.

Dat zie je ook bij Debian gebruikers, en bij beide groepen kom je trouwens ook mensen tegen die denken meer 3l33t te zijn en neerbuigend doen naar andere distrogebruikers... Oppassen dat ik niet ga generaliseren... ;)

Ik lees veel berichten van mensen die van Mandrake (omdat ik een aantal mandrake forums bezoek) achter zich hebben gelaten voor Gentoo of Debian, en daar omdat ze hun systeem en linux beter moesten kennen, hun systeem (beter) hebben leren configureren. Terwijl dat bij Mandrake (of SuSE of wat dan ook) ook prima had gekund, maar destijds wisten ze nog niet genoeg om het te kunnen.
Dan lees je vaak: "ja met mandrake (suse, rh) had ik problemen met dit of dat, en met gentoo ging het na het lezen van die en die docs, en na het troubleshooting met hulp van dit en dat forum WEL goed..."

Zo zie ik ook vaak het commentaar van portage en apt-get gebruikers dat ze bij Mandrake, SuSE en Redhat vaak dependency problemen hadden. Tsja, dan hadden ze destijds blijkbaar niet genoeg moeite gedaan om urpmi (en vergelijkbaren) te leren kennen.

Zelf zie ik de zin er niet zo van in om dingen geoptimaliseerd te hercompileren; ook in mijn geval is mijn pc meer op mij aan het wachten dan andersom.

Wat niet wegneemt dat het hele idee van Gentoo echt top is, ik sluit ook niet uit dat ik het ga proberen. Alleen, op het moment werkt ALLES (behalve de mobo monitor voor de uitlezing van de cpu-fanspeed...) en ben ik prima tevreden met mijn config.

Wat trouwens ook heel goed is aan Gentoo is de community, daar hoor ik heel positieve dingen over. Ik hoop dat dat in windows kringen ook goed doordringt, mij lijken veel windows 'nerds' prima in staat (en zelfs gemotiveerd) om iets als Gentoo te proberen, als ze maar het gevoel hebben er niet alleen voor te staan..

• Aapzak
  • Laatst online: 19-03 22:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Als OS-hopper heb ik al een aantal linuci gebruikt. Na ettelijke keren van alles geinstalleerd te hebben blijft Debian toch wel mijn favoriet.

pfff, ik had een heel verhaal getypt, maar time-out, al mijn tekst weg :( nu heb ik geen inspiratie meer :(

SAmenvatting dan maar:

1) Gentoo is vooral leuk om aan/mee te werken.
2) Ik vind het modern aanvoelen, slechts een gevoel, kan het niet omschrijven
3) ik denk dat Gentoo in den beginne aantrekkelijk is voor tweakers juist omdat het zich zo goed leent voor tweaken.
4) ik gebruik het niet meer omdat het 3x per maand KDE compilen mij echt begon te irriteren, uuuuuuren compilen, om simpel van te worden.
5) ik vind het wel een erg mooi idee en heb er buiten het compilen (en door emerge vollopen van systeem) alleen maar goede gevoelens over
6) wat win je eigenlijk op een athlon 1700+ met optimalisatie, ik delete-te Gentoo en installeerde Debian en dat vond ik sneller aanvoelen. Zo weinig merk je dus van optimalisatie.

Maar Gentoo rocks dus toch wel hoor.

PSN ID: Aapzak

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Eigenlijk kun je Gentoo alleen fatsoenlijk zonder irritaties over het compileren draaien - zoals Aapzak als aangeeft - als je Gnome gebruikt. Gnome compileert je in een paar uur, alles bij elkaar. KDE, daar doe je een dag over. En dan draai ik hier op een redelijke beukbak. Ik heb hier KDE opstaan, maar ik kijk met angst en huiveren uit naar de dag waarop er na een 'emerge rsync && emerge -pu world' opeens staat dat "[ebuild U ] kde-base/kde-3.1.2-r1 (3.1.2)" en de dag erna "[ebuild U ] kde-base/kde-3.1.2-r2 (3.1.2-r1)". Dan kun je er op rekenen dat ik redelijk hard gek word :P

• balk
wzzrd schreef op 07 July 2003 @ 07:54:
Eigenlijk kun je Gentoo alleen fatsoenlijk zonder irritaties over het compileren draaien - zoals Aapzak als aangeeft - als je Gnome gebruikt. Gnome compileert je in een paar uur, alles bij elkaar. KDE, daar doe je een dag over. En dan draai ik hier op een redelijke beukbak. Ik heb hier KDE opstaan, maar ik kijk met angst en huiveren uit naar de dag waarop er na een 'emerge rsync && emerge -pu world' opeens staat dat "[ebuild U ] kde-base/kde-3.1.2-r1 (3.1.2)" en de dag erna "[ebuild U ] kde-base/kde-3.1.2-r2 (3.1.2-r1)". Dan kun je er op rekenen dat ik redelijk hard gek word :P
Ze zijn tegenwoordig gelukkig redelijk spaarzaam met updates van kde, geen of weinig rx versies. Verder, als je zoiets lomps als kde wil compileren zet je dat 's ochtends aan als je naar werk/school/whatever gaat en 's avonds kan je fijn van je verse kde gebruik maken.

Het geinige van gentoo is dat het is ontworpen als meta distributie. Je kan gentoo installeren op een x86 machine met linux als kernel, maar ook gentoo op een Mac OS-X bak. Je kan dan je OS-X uitbreiden met gentoo en software uit portage installeren op die bak. zie hier. Ook las ik dat er een gentoo/windows versie uitkomt op basis van cygwin. Gentoo is meer een framework dan een distributie (je zou portage ook op een debian machine kunnen gebruiken bijvoorbeeld /zinloos)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:29

BoAC

Memento mori

wzzrd schreef op 07 July 2003 @ 07:54:
Maar je hoeft toch niet elke dag te updaten?

Ik doe dat maar alleen als er in KDE een nieuwe feature zit die ik leuk/handig vind of wanneer ik een prog heb gevonden die de nieuwere versie nodig heeft.

En ja dan staat hij een dag of 2 te rammelen (PIII 600) :O

Maargoed ben wel een tevreden gebruiker. Server updaten zonder opnieuw op te starten (PII 266) Dat is bij Win2000 waar een nieuwe patch op moet wel anders :z

Gebruikte eerst SuSE 6.4/7.3 Ging toen over op LFS maar dat vond ik teveel werk. Daarna ontdekte ik Gentoo waar ik echt enthousiast over werd O+ O+

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05

JaQ

Na begonnen te zijn met Redhat 7.3, via Mandrake 8.1 en 8.2 ben ik bij Gentoo 1.2 RC1 ingestapt in de wereld die Gentoo heet. Momenteel draai ik de 1.4RC4 (komt eigenlijk voornamelijk omdat ik een maandje geleden een nieuwe laptop heb gekocht). Het ook een tijdje Debian 3.0 Woody op mijn laptop gebruikt, maar ik blijf toch bij Gentoo voor de desktop.

Ik zie een aantal voordelen aan gentoo, maar die zijn zeker niet gentoo specifiek. Gentoo komt als je persee een vergelijking wilt met andere distro's het dichtste in de buurt van Debian. De reputatie die Debianheads hebben als systeembeheerders geldt zeker ook voor Gentoo gebruikers. Sterker nog, gentoo is voor nog luiere linux users.

De portage is niet beter of slechter dan apt. ook de gentoo portage kan binaire packages binnenhalen (kde en OO zijn op die manier tenminste normaal binnen te halen) ik mis binnen de portage alleen wel iets dat op Debian "alien" heet, het ombouwen van b.v. een rpm naar een distro-specifieke package (in dit geval portage onderdeel dus). Om goed en efficient gebruik te maken van de portage moet je goed de moeite nemen om de USE-Flag HOWTO te lezen en voornamelijk een hoop vlaggetjes uit te zetten. Helaas hebben deze use-flags ook weer dependencies onderling (en het is jammer dat dat nou weer slecht is gedocumenteerd).

De user community van Debian is m.i. beter dan die van Gentoo, maar die moet je wel heel anders benaderen. Op het forum van Gentoo zie je veel noob-vragen, ook de docs zijn geschreven voor noobs, wat tot gevolg heeft dat de drempel om Gentoo te gaan gebruiken erg laag is (als je tenminste wat van een shell wilt zien). Bij Debian moet je de community met iets meer respect benaderen en je moet zelf wat meer moeite gedaan hebben voor dat je een vraag stelt. Op zich niet verkeerd (was toch ook GoT pollicy?) Dit vermoeilijkt de stap naar Debian wel.

Bij Debian is stable is ook echt stable. Gentoo is nooit echt stable, altijd testing. Wel jammer is dat je zo af en toe iets emerged en dan toch een broken package krijgt (maar dat krijg je met een unstable distro). Ook security is heel belangrijk bij Debian, die indruk krijg ik iets minder bij Gentoo (maar dat kan ook aan mij liggen.

Alle productiemachines die ik op linux opzet draaien op Debian. De reden daarvoor is juist het conservatisme dat de Debian gemeenschap handhaafd voor de stable release en het feit het makkelijker is om een vakantie-vervanger voor mij te vinden is die met Debian moet gaan werken. (Gentoo is toch nog wat minder wijd verspreid) Tot slot is op een productie machine security issue nummer 1.

Mijn conclusie is dat ik Gentoo een hardstikke leuke distro vind en deze distro ook zeker voor mijn desktop blijf gebruiken. Voor productiesystemen is de distro m.i. niet geschikt.

Ik hoop dat een ieder dit leest dit niet meteen opvat als een distro-war, maar als een mijn mening over een tweetal distro's. En graag ook niet te veel zeiken over de spelfouten ;) ik weet t *zucht*

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:44
Ik draai ook al een tijdje Gentoo op mijn server. Inderdaad de "community" van Gentoo is goed. De fixes die voor bepaalde packages worden aangedragen op hun forum zorgen dat je bijna altijd door kunt. Ben er zeer te spreken over.

Debianm gebruik ik ook sinds een paar weken op mijn werkstation. Ik moet zeggen ideaal. Ok er is geen centraal punt waar je je vragen kunt stellen, maar met een beetje zoeken kom je er wel uit.

Verwijderd

Ik heb een poosje terug ook eens gentoo uitgeprobeerd maar omdat ik toch geen desktop systeem draai maar console only en de desbetreffende bak een dual amd athlon mp 2400+ is kwamen de voordelen van gentoo er niet echt uit. Daarom zijn we weer terug gegaan naar slackware.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
athlonkmf schreef op 06 July 2003 @ 14:39:
[...]

weet ik, maar toch had ik liever dat ie dat automatisch voor me opruimt. :)
Kom nou lekkertje, beetje oogjes opentrekken en tadaaaaa :

code:
1
2
make.conf :
FEATURES="sandbox buildpkg ccache distcc userpriv usersandbox notitles noclean noauto cvs keeptemp keepwork"

Smijt keeptemp en keepwork eruit en voila, geen zooi meer :)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Toen ik na een aantal maanden FreeBSD gebruikt te hebben over wilde stappen op een linux distro, was gentoo een logische keuze.
Ik had al eerder kennis gemaakt met distro's als Redhat en Mandrake, maar vond rpm maar niets: stom gezeur over dependencies, wat het systeem in mijn ogen net zo goed zelf op zou moeten kunnen lossen.

In Gentoo vond ik de positieve dingen van bsd (zelf bakken en geen gezeik over dependencies of websites afzoeken naar pakketjes) en die van linux (meer ondersteuning voor allerlei hardware).

Ik ben tevreden, maar ben wel tegen gnu/linux aan gaan kijken als een OS dat niet echt flexiebel is als je snel een instelling veranderd moet hebben. En daar heeft Gentoo schuld aan door het ontbreken van grafische tooltjes voor het configureren van services, desktop instellingen en hardware detectie. Een nieuw of onbekend stuk hardware aan je machine koppelen en drie minuten later gebruiken is er gewoon niet bij. (Ik denk door eigen ervaring aan pcmcia wireless lan kaartjes en usb-branders).

Je leert als Noob (zoals al meerdere keren aangegeven) ontzettend veel over je (Operating-)system en je kunt je software tot op de instructie-set van je processor optimaliseren. Toch is het jammer dat je als Gnome-gebruiker niet ff snel een kijkje kunt nemen naar de nieuwste versie van KDE om het er vervolgens weer snel vanaf te vegen (dat laatste gaat trouwens wel verdomd snel, gemakkelijk, en ZEER netjes).

//Een paar GRP-pakketten-mirrors van gentoo is geen slecht idee voor bijvoorbeeld alleen march=i586 en i686.

Het is ook jammer dat je met het configgen van je kernel een beetje in de steek gelaten wordt. Bij de gentoo-sources ebuild is welliswaar een voorbeeld configuratie inbegrepen. Maar het moeilijkste moet je dan echt zelf uitzoeken: je netwoking options. Hoe bouw je nu een volledig modulaire kernel waarbij iptable scripts geen rare foutmeldingen uitkramen en waarbij geladen modules worden verwijderd na het stoppen van je /etc/init.d/iptables
Oftewel: uren en uren werk wat halve en niet bijster nette configuraties oplevert. FreeBSD en ms Windows was toch wel 10 keer makkelijker.

* irondog is bijna tevreden over Gentoo gnu/Linux

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Creepy
  • Laatst online: 05-05 22:57

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

irondog schreef op 07 July 2003 @ 14:15:
Ik ben tevreden, maar ben wel tegen gnu/linux aan gaan kijken als een OS dat niet echt flexiebel is als je snel een instelling veranderd moet hebben. En daar heeft Gentoo schuld aan door het ontbreken van grafische tooltjes voor het configureren van services, desktop instellingen en hardware detectie. Een nieuw of onbekend stuk hardware aan je machine koppelen en drie minuten later gebruiken is er gewoon niet bij. (Ik denk door eigen ervaring aan pcmcia wireless lan kaartjes en usb-branders).
Driver configgen in de kernel als een module; make modules && make modules_install; modprobe <modulenaampje> en klaar ;)
Kost bij mij nog geen 3 mins werk ;)

Overigens heeft IMHO het ontbreken van GUI tools niks te maken met het snel configgen van extra devices etc.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Zwerver
  • Niet online
over "grafische" install tooltjes, zolang je geen gelikte X wil is er tegenwoordig dit:

GLIS
daar zeggen ze in de GWN over:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Traditionally among the more frequent requests (and even bitter 
complaints) is Gentoo's lack of a semi-automated, fancy GUI-based 
installation routine. While most Gentooists certainly don't need one, 
chances are that having one can't do much harm. Nathaniel McCallum[21] 
wrote a script that's been evolving quite nicely since the first version, 
and his website and the Forum thread of eight pages at the time of this 
writing are certainly proof that there's an audience for that sort of 
thing.

nou heb ik er zelf nog niet naar gekeken, maar het is volgens de sf page een installer voor gentoo, die een deel van de taken uit handen neemt. Ze zoeken atm nog testers, dus waarschijnlijk ga ik straks thuis ff aan het klooien ermee. Lijkt me een mooi initatief ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Creepy schreef op 07 juli 2003 @ 14:18:

Driver configgen in de kernel als een module; make modules && make modules_install; modprobe <modulenaampje> en klaar ;)
Kost bij mij nog geen 3 mins werk ;)
O ja, jij weet natuurlijk precies uit je hoofd welke driver bij welk stuk hardware hoort, wat de modulenaam is en tevens het programma waarmee je parameters en instellingen kunt veranderen.

Dan mag jij nu binnen drie minuten alle modules naar mij mailen die je nodig hebt voor een ratatatata:

* orinoco pcmcia wireless lan (deze wordt door andere distro's vlekkeloos herkend en geinstalleerd bij het insteken).

De drie minuten tijd gaan nu in!! Lukt je toch nooit met Gentoo :)
Overigens heeft IMHO het ontbreken van GUI tools niks te maken met het snel configgen van extra devices etc.
Misschien heb je gelijk, maar laat ik het nu ff hebben over het veranderen van monitor (je koopt een nieuwe en sluit die op je bak aan). Ben je weer 10 minuten verder voordat je een aantrekkelijke refresh rate hebt en de mogelijkheid tot het swichten naar andere resoluties enz. enz. enz. enz.
In dit voorbeeld is een gui voor het maken van aantrekkelijke instellingen ECHT een accelerator.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Creepy
  • Laatst online: 05-05 22:57

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

irondog schreef op 07 July 2003 @ 14:54:
[...]

O ja, jij weet natuurlijk precies uit je hoofd welke driver bij welk stuk hardware hoort, wat de modulenaam is en tevens het programma waarmee je parameters en instellingen kunt veranderen.
dat is met de kernel source en een make menuconfig meestal vrij snel gevonden. ;)
Dan mag jij nu binnen drie minuten alle modules naar mij mailen die je nodig hebt voor een ratatatata:

* orinoco pcmcia wireless lan (deze wordt door andere distro's vlekkeloos herkend en geinstalleerd bij het insteken).

De drie minuten tijd gaan nu in!! Lukt je toch nooit met Gentoo :)
* Creepy draait geen gentoo O-) ;)
[...]

Misschien heb je gelijk, maar laat ik het nu ff hebben over het veranderen van monitor (je koopt een nieuwe en sluit die op je bak aan). Ben je weer 10 minuten verder voordat je een aantrekkelijke refresh rate hebt en de mogelijkheid tot het swichten naar andere resoluties enz. enz. enz. enz.
In dit voorbeeld is een gui voor het maken van aantrekkelijke instellingen ECHT een accelerator.
Hierover wil ik best met je in discussie hoor, maar dit lijkt me daar niet de goede plek voor. Maar in het kort: refreshrates opzoeken in de handleiding van je monitor, je favo X config tooltje pakken en ze daar invullen.. klaar ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Ik ben ook inmiddels een zeer tevreden Gentoo gebruiker. Eigenlijk gebruik ik windows alleen nog voor video-encoding, Dreamweaver en m'n MIDI-keyboard. Dat laatste niet omdat Linux geen MIDI ondersteunt, maar omdat ik 't niet aan de gang kan krijgen :( . Ik vind Gentoo ten opzichte van de meeste andere distributies vliegensvlug, en zeer leerzaam. Daar staat tegenover dat je voor bijvoorbeeld het installeren van applicaties vaak heel veel geduld moet hebben. Zeker als je een keertje buiten Portage om werkt gaat het zelden in één keer goed. Maar dan heb je ook wel wat...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 21:50

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier nog een blije gentoo gebruiker :) Perfect als je veel van linux wil leren, je applicaties en geoptimaliseerd wil hebben. Er zijn natuurlijk altijd haken en ogen, net als bij de andere distributies ook, maar al met al is het een prima systeem.

Wel geld: Koop een dik systeem als je veel upgrade en installeerd. Compileren kan erg lang duren. (Vooral op mijn P!!! 650 duurt laptop duurt het soms eeuwen, hoewel het op mijn dual Athlon meestal lekker vlodjes loopt :D)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Overigens moet ik nog wel ff bijvermelden dat ik een tijdje Gentoo op mijn laptop heb gehad, maar dat ik dat er toch wel keihard af heb gegooid om het te vervangen door RH9/XD2/APT. Constant compileren op een laptop is niet erg productief merkte ik :P

Verwijderd

Heb gentoo geprobeerd, kreeg het echter niet goed werkend (nforce2 mobo + ati kaart).
Zal het binnenkort weer eens proberen, eens kijken of ik dan meer succes heb :)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:04
Heb van het weekend ook getracht om gentoo te installeren vanaf stage 1, dat ging allemaal goed totdat ik me kernel moest compileren... :'( Ging voor geen meter, 5x opnieuw gecompileerd en steeds andere settings gebruikt maar het resultaat was een hangende computer tijdens booten. Met SuSe en Redhat geen enkel probleem gehad alles werkte in 1 keer zonder geklooi met een kernel in elkaar te pielen.
Echt als ze nu ook een soort detectie scriptje schrijven voor je hardware zodat je daarmee je kernel kunt bakken zou het een wereld OS zijn. Nu is het alleen weg gelegd voor de geen die al vaker een kernel heeft gebakken en ook dondersgoed begrijpt wat al die parameters in houden van menuconfig. Alleen al het conifgureren van de networking word je duizelig.. althans ik werd dat :>

Overigens baal ik er wel van, want er is volgens mij geen enkele linux distributie die daadwerkelijk up 2 date te houden is voor elk denkbaar progje. SuSe en Redhat al dan niet samen met Red-Carpet (gratis) updaten NIET AL je software.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:12
deepspace schreef op 07 July 2003 @ 15:51:
Wel geld: Koop een dik systeem als je veel upgrade en installeerd. Compileren kan erg lang duren. (Vooral op mijn P!!! 650 duurt laptop duurt het soms eeuwen, hoewel het op mijn dual Athlon meestal lekker vlodjes loopt :D)
Eén woord: distcc. Ik gebruik het zelf ook en voor gebruik met portage is het supersnel in te stellen. Op de server stel je /etc/conf.d/distcc en /etc/env.d/01distcc (oid) in en dan nog even rc-update add distccd. Op de client voeg je het toe aan je FEATURES (make.conf) en configureer je het in /etc/conf.d/distcc en/of /etc/distcc/hosts, dat weet ik niet helemaal zeker meer. Vervolgens iets emergen en het zou moeten werken.

Verder ben ik zelf zeer tevreden met Gentoo. Portage werkt m.i. erg goed, al zijn er af en toe wat probleempjes mee, maar die vind je snel genoeg terug op de forums. Ook het nieuwe initscripts-systeem is goed, ik vind het een stuk fijner werken dan het SysV-systeem. Natuurlijk duurt compileren wat langer dan de binary installeren, maar dat kan, zoals genoemd, 's nachts. De USE-flags zijn ook handig, elk package wordt zo precies met de opties die je zelf nodig hebt gecompileerd.
Persoonlijk heb ik tijdens het werken met Gentoo meer van GNU/Linux geleerd dan van het werken met Debian, maar ook daarmee was ik best tevreden. Allemaal een kwestie van smaak dus ;)

Verwijderd

Momenteel gebruik ik zelf Gentoo niet. Ik heb het wel 'ns gebruikt bij een vriend (inclusief emerge ed.). Het portssysteem is vergelijkbaar met Debian GNU/Linux en *BSD ports. Wat dat betreft is er niet zoveel meerwaarde, hoewel Emerge zelf uniek is en zoiets op *BSD best aardig zou kunnen zijn.

Het optmialiseren van Makefiles voor het compileren kan met Debian GNU/Linux en *BSD ports ook. Beide hebben overigens wel een (behulpzame) community. Kwestie van de weg naar Rome vinden. Bij deze is iedereen van harte uitgenodigt op #naamvandistroofos @ irc.freenode.net :).

De vraag is wat is het nut van het optimaliseren van code? Een laptop draait niet 24/7, lmd. Het is dus prettiger om daar gewoon de binaries voor te nemen. Toegegeven, het draait dan ietsje minder snel, maar het werkt wel vrijwel meteen. Laatste is belangrijker op een laptop dan het eerste imo. Dan heb je servers. Wil je dat geoptimaliseerd hebben? Ja! Een server wil je best het maximale uithalen. Dat kan problemen en geld schelen. Maar daarvoor moet je het eerst wel compileren volgens het Gentoo concept. En kijk daar zit 'm nou het probleem. Het optimaliseren is np, dat lmd. Da's goed. Maar het compileren. Dat kost resources. Afhankelijk van wat de server precies doet en wie wanneer verlangt dat de server naar behoren werkt kan dat des nachts. Ik kan me niet voorstellen dat iemand het leuk vind om libc te recompilen op server omdat er een bug in is gevonden net na het opstaan terwijl je om 9 uur op het werk komt. Gezellig, klachten dat de server ineens traag is! Gezeik aan je kop en bovendien niet erg vriendelijk/productief. En op desktops, tja daar zie ik het nut ook niet in. Een desktop gebruik ik namelijk het liefst... ipv. dat ik er 1% meer uit haal. Maargoed dat kan erg persoonlijk zijn net zoals heel bovenstaand en onderstaand verhaal en ik heb goede argumentaties hierover gezien. Bij de keus meer/duurdere hardware of meer optimaliseren probeer ik altijd het laatste en wat dat betreft heeft Gentoo gelijk.

Dan zie ik een Gentoo port voor Amiga e.a. tragere systemen die nog best goed bruikbaar zijn dmv. binary updates (ook x86) niet zo snel gebeuren. Ik bedoel, welke aardappel gaat nou optimaliseren voor zo'n systeem terwijl dat hartstikke lang gaat duren en er relatief weinig vooruitgang zal zijn? Voor Debian is wel een Amiga port in de maak. Dat brengt mij naar NetBSD. Hoe doet NetBSD (de koning van de architecturen) dat? NetBSD stelt precompiled meuk beschikbaar voor vele archs. Maar ook de sources. Die source is best wel handig als je de source wilt hacken maar je maakt mij niet wijs dat je dat met elke package in Gentoo doet.

Dat brengt mij tot het punt dat het zelf optimaliseren een bloated concept is. Het is nuttiger om precompiled, geoptimaliseerde packages beschikbaar te stellen. Debian GNU/Linux doet dat behalve enkele packages (kernel alleen iirc?) niet. Maar doet Gentoo dat? Op de homepage kon ik het zo snel niet vinden. Zo ja, dan is het zelf compileren overbodig aangezien je de voor jou geoptimaliseerde precompiled packages kunt leechen. Let wel, de source zelf is niet overbodig. Zo nee, dan is Gentoo overbodig. (imo).

Behalve optimaliseren in Makefiles kun je ook de code zelf optimaliseren. Zo kun je delen functies eruit slopen of een alternatief voor libc nemen. Zo heb je dietlibc voor embedded systemen. Ook dit kan gewoon met Debian GNU/Linux

Aan de andere kant is een soortgelijk Debian GNU/Linux systeem wel goed voor concurrentie tov. Debian GNU/Linux. Geeft de devvers aldaar een trap onder hun kont en die van Gentoo ook. Geeft gebruikers meer keuze. Da's dan ook het enige positieve dat ik in Gentoo zie, want verder acht ik het afhankelijk van of geoptimaliseerde binaries te downloaden zijn overbodig of iig het zelf compileren bij default overbodig.

Tenslotte vind het *vul een boel vervelende scheldwoorden hier in* dat Gentoo het spel 'American Army' support hetgeen een spelletje is dat puur bedoelt is om het Amerikaanse leger te promoten waar bot gezegd leugens verspreid worden over de ultieme goedheid (dubbel op te vatten) van dat leger. Kortom, propagandamateriaal.

Verwijderd

*meldt

Ik heb zeven computers thuis en een op mijn werk met Gentoo uitgerust. Never happier! :)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 19:15 ]

• MM-
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Dan meld ik me ook maar even, draai denk ik een paar maandjes Gentoo en ik ben er zeer tevreden over. Ik heb echt erg veel geleerd over linux in het algemeen, ik heb veel met de console gewerkt etc. Hiervoor draaide ik mandrake dus voor mij was het nogal een grote overstap, maar ik heb hem met succes gemaakt :)

• Freak_NL
Tenslotte vind het *vul een boel vervelende scheldwoorden hier in* dat Gentoo het spel 'American Army' support hetgeen een spelletje is dat puur bedoelt is om het Amerikaanse leger te promoten waar bot gezegd leugens verspreid worden over de ultieme goedheid (dubbel op te vatten) van dat leger. Kortom, propagandamateriaal.
Wat een bijzonder loos argument. Er wordt een LiveCD aangeboden met dat spel. Leuk voor de amerikaanse markt toch? Er wordt ook een LiveCD aangeboden met UT2003, ik kan me voorstellen dat er ook een slag mensen is die zich daar aan ergert.

Er staat nergens dat je verplicht deze CD's hoeft te downloaden toch? Deze worden aangeboden als extra dienst. Het zijn concepten waarmee de kracht van Linux gedemonstreerd wordt. Er wordt nergens vermeld dat de Gentoo Linux (oe, nou laat ik GNU weg, wordt RMS nu boos op me?) distributie volledig de politieke standpunten van een regering overneemt.

Het Portage systeem doet meer dan alleen maar optimaliseren, er worden ook naar gelang je je voorkeuren hebt aangegeven in de USE variabele extra functies meegenomen of juist weggelaten uit software. Bijvoorbeeld een grafische applicatie met een Qt (KDE) en GTK (Gnome) schil, met een -kde -qt en gtk2 in je USE var wordt de Qt schil netjes weggelaten. :)

Verwijderd

Freak_NL schreef op 07 juli 2003 @ 20:31:

Wat een bijzonder loos argument.
Dat is een waardeoordeel waar ik het niet mee eens ben.
Er wordt een LiveCD aangeboden met dat spel. Leuk voor de amerikaanse markt toch?
Propaganda leuk voor de Amerikaanse markt? Juist niet, Amerika wordt al geindoctrineerd met allerlei propaganda en in Amerika gaat het juist slecht met de vrijheid. Het gaat hier om een spel dat puur bedoel is als marketing voor het Amerikaanse leger waarbij ook nog 'ns leugens worden verkondigt (eg. het Amerikaanse leger zou superieur zijn, bepaalde wapens zouden het beste in de wereld zijn. Totaal onjuist). Daar walg ik van ja, inderdaad. Dat dat juist rond deze tijd uitkomt rond de oorlog in Iraq komt hen natuurlijk wel erg goed uit.
Er wordt ook een LiveCD aangeboden met UT2003, ik kan me voorstellen dat er ook een slag mensen is die zich daar aan ergert.

Er staat nergens dat je verplicht deze CD's hoeft te downloaden toch? Deze worden aangeboden als extra dienst. Het zijn concepten waarmee de kracht van Linux gedemonstreerd wordt.
Waarom zou iemand zich aan die UT2003cd ergeren? Wat voor progaganda komt voor in UT2003? Dat aliens niet lief zijn ofzo? Tis hoogstens reclame dat men dat spelletje gaat kopen. Lijkt me toch heel iets anders dan American Army. Sterker nog de spellen hebben beiden een ander doel. Linux is zo open, en daarbij wil je dan een spel dat vol zit met propganda bij doen?

Want wat jij zegt dat dat 'concepten zijn waarmee de kracht van Linux gedemonstreerd wordt' is niet helemaal waar. GNU/Linux en Gentoo worden gepromoot maar ook het spel in kwestie. Dat kan dus iets zijn als UT2003 dat gepromoot wordt maar ook iets als American Army. Wanneer UT2003 gepromoot wordt houdt dat hoogstens in meer verkopen voor UT2003 (dat is immers het doel van de makers van UT2003). Wanneer American Army gepromoot wordt houdt dat hoogstens in meer downloads en dus meer verspreiding van leugens voor American Army (dat is immers het doel van de makers van American Army). Niet een genuanceerde vergelijking dus.
Er wordt nergens vermeld dat de Gentoo Linux (oe, nou laat ik GNU weg, wordt RMS nu boos op me?) distributie volledig de politieke standpunten van een regering overneemt.
Dat doet niks af aan het feit dat Gentoo met deze actie een progaganda-spel steunt. Je kunt je in allerlei bochten wringen, feit blijft dat Gentoo indirect dmv. leugens het Amerikaanse leger promoot. Leuk patriotisme-reclame ja, gaat Iran er straks ook an.

Kortom ik vind dit een bijzonder foute actie van Gentoo. In Debian GNU/Linux is zoiets 'very unlikely' (sic) dat heb ik nagevraagt. 3rd party kan wel maar daar heb ik een stuk minder problemen mee hoewel het principe blijft staan. Onpartijdtigheid stel je hiermee overigens ook op 't spel aangezien er behoorlijk wat Amerika-haat verspreid is dankzij dit spel, met name in landen waar de Islam populair is. Hypothetisch gezien denk ik niet dat deze mensen een Linux distributie willen draaien die zo'n spel officieel steunen. Dat is nou juist iets dat Linus wil voorkomen: dat hij partijdig is (hetgeen ik bijzonder respecteer).
Het Portage systeem doet meer dan alleen maar optimaliseren, er worden ook naar gelang je je voorkeuren hebt aangegeven in de USE variabele extra functies meegenomen of juist weggelaten uit software. Bijvoorbeeld een grafische applicatie met een Qt (KDE) en GTK (Gnome) schil, met een -kde -qt en gtk2 in je USE var wordt de Qt schil netjes weggelaten. :)
Alleen iets dat interessant is op een desktop of een server die X draait. Heb je nog meer voorbeelden?

• Zwerver
  • Niet online
Arzie schreef op 07 juli 2003 @ 17:57:
[...]

Eén woord: distcc. Ik gebruik het zelf ook en voor gebruik met portage is het supersnel in te stellen. Op de server stel je /etc/conf.d/distcc en /etc/env.d/01distcc (oid) in en dan nog even rc-update add distccd. Op de client voeg je het toe aan je FEATURES (make.conf) en configureer je het in /etc/conf.d/distcc en/of /etc/distcc/hosts, dat weet ik niet helemaal zeker meer. Vervolgens iets emergen en het zou moeten werken.
* Zwerver in lame geen zin om te zoeken mode

en wat is dat? en wat doet het? Want je maakt me nieuw-s-gierig :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 21:10:
Want wat jij zegt dat dat 'concepten zijn waarmee de kracht van Linux gedemonstreerd wordt' is niet helemaal waar. GNU/Linux en Gentoo worden gepromoot maar ook het spel in kwestie. Dat kan dus iets zijn als UT2003 dat gepromoot wordt maar ook iets als American Army. Wanneer UT2003 gepromoot wordt houdt dat hoogstens in meer verkopen voor UT2003 (dat is immers het doel van de makers van UT2003). Wanneer American Army gepromoot wordt houdt dat hoogstens in meer downloads en dus meer verspreiding van leugens voor American Army (dat is immers het doel van de makers van American Army). Niet een genuanceerde vergelijking dus.
Het spijt me, maar dit vind ik volledige flauwekul. Het is *juist* de vrijheid die GNU/Linux biedt die het mogelijk maakt dat zo'n spel wordt aangeboden. Zeg je hetzelfde als er een terroristisch val-de-VS-aan-spel wordt aangeboden? Dat maakt ook niet uit - het idee dat je in de hand zou willen houden welke software er verschijnt is al fundamenteel fout. Free Software probeert daarvan af te komen en dan is zo'n spel, al zal ik het nooit spelen, geen fout verschijnsel. Als een willekeurige Debian-developer een spellenproject op wil starten, dan mag hij dat ook - niemand die hem tegenhoudt. De GPL en andere licenties bieden expliciet de mogelijkheid om dit soort dingen te doen zonder toestemming van de auteur van de gebruikte software en dat is nu net wat me zo aantrekt in Free Software. Wat ik vind maakt niets uit - en dat is maar goed ook.

• Freak_NL
Met distcc kun je andere computers op je netwerk laten meecompilen. :) Portage ondersteund het als optie in je make.conf. Je kan zelfs al het compile werk door een andere computer laten doen. :P Of gewoon netjes delen met een parallelle make.

dystopia:
Waar ik op doelde met mijn reactie is dat het wel of niet ondersteunen van een spel niet bijzonder relevant is voor de kwaliteit van een distributie. Het staat een ieder vrij om Linux te gebruiken waarvoor je het zelf geschikt lijkt, ook voor fascistische regime's, corrupte kapitalisten, bio-terroristen en de kabouters in het bos.

Er is bij Gentoo iemand geweest die wel wat zag in een LiveCD met America's Army, en die heeft daar een leuk CD'tje van gemaakt, een project wat verder los staat van de hoofddistributie. Er wordt verder nergens beweert dat Gentoo de motieven van de Amerikaanse regering actief ondersteund! Er wordt WEL een statement gemaakt waarmee de Gentoo mensen laten zien dat ook voor de Amerikaanse regering Linux erg interessant kan zijn, of vind je dat ook bezwaarlijk?

offtopic:
Ik ben absoluut geen fan van de handels- en denkwijzen van de regering van de Verenigde Staten.

Verwijderd

Yep, ook alweer een dik jaar Gentoo. Werkt gewoon lekker, hoewel ik nooit zomaar emerge -up world doe. Alleen af en toe een pakketje zoals mozilla of kde.

Bevalt goed. Inderdaad is de Gentoo community heel open, zowel op de forums als de mailing lists.

• Freak_NL
Het configureren van je kernel is niet makkelijk voor beginnende Linux gebruikers, een degelijk geautomatiseerd kernel configuratie systeem zou voor veel mensen een uitkomst zijn.

Je kan al vrij ver komen door rustig de opties in menuconfig door te lopen en naar de bijbehorende help items te kijken. Als je een term niet kent, gewoon opzoeken. Dingen die handig zijn om te weten zijn je hardware, en dan ook je chipsets e.d. (lspci is je vriend, maakt deel uit van pci-tools). En hou altijd een werkende kernel achter de hand in je boot menu!

Distributies zoals RedHat, SuSE en Mandrake lossen dit op door een overcomplete kernel te leveren waar de meeste hardware gewoon mee werkt. Ongeacht de distributie kun je veel voordeel halen uit het zelf bouwen van de kernel. Gentoo biedt diverse kernel sources aan die patches gebruiken voor diverse situaties, er is bijvoorbeeld een gaming-kernel, maar ook de gewone vanille-kernel (yummie).

• woutur
  • Registratie: Maart 2000

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb ook Gentoo overwogen toen ik een nieuwe distro op mijn desktop wilde zetten. Hetgeen wat mij tegenhield waren de extreme compile tijden. Ik kan me geen 24 uur zonder computer veroorloven (zaken gaan voor)
Nu heb ik er debian op staan, dat aan het werk krijgen met mijn "exotische" hardware kostte uiteindelijk evenveel tijd :)
Maar och, ben er wel blij mee en ik ben een aanhanger van het apt-get principe ;)
Voor alle eerlijkheid: Ik heb de gentoo live cd gebruikt om mijn debian bak aan de praat te krijgen :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• JaQ
  • Laatst online: 09:05

JaQ

Ik ben het volledig oneens met Miki eens dat de documentatie omtrent het kernel bakken in de installatie howto een beetje marginaal is Wat wil je dan? Druk bij deze optie op Y om IPv6 ondersteuning in je kernel te bakken... duh...

Zolang je weet wat voor hardware je hebt en die selecteerd in, je de paar "verplichte" opties (die overigens wel vermeld worden), zoals o.a. devfs aanhoud en wat gezond boeren verstand gebruikt gaat het 99 van de 100 keer goed.

Zelf ben ik er uit gekomen door bij elk item waarvan ik niet direct wist wat het was de help te lezen en anders verder te zoeken op internet naar de betekenis. Wel erg flauw trouwens dat usb-mouse support in de desktop guide pas naar boven komt (lijkt me handig om meteen in je kernel te regelen).

offtopic:
of het nou wel of niet slim is van gentoo om een live cd voor American Army te maken is m.i. niet zo relevant voor deze discussie. Propaganda of niet, het blijft een keuze, free as in free speach was het toch?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

modbreak
OK, ik heb zonet even 'enkele' postings gewist van o.a. Miki een een aantal posting van anderen (o.a. Zwerver ) waarin Miki op zoek was naar iemand die hem wilde helpen met z'n kernelcompilatie. Dit is uiteraard niet de bedoeling van dit draadje. Daarom wil ik Miki verzoeken zijn vragen op te zoeken op google.com en forums.gentoo.org, voordat hij hier een topic opent.

Toevoeging :

Reageren op deze post is niet nodig, eventuele reacties zijn, en worden getrashed. Mocht je er toch een belangerijke opmerking over hebben, email of ICQ me dan..

En nu weer : Ontopic s.v.p.

[ Voor 17% gewijzigd door moto-moi op 08-07-2003 14:17 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Ja, ook ik gebruik gentoo, nu net 2 maanden.
Begonnen met Slackware op me 486 beviel me niet
Toen over gestapt op RH 4.x op gegeven bij RH6, Suse eens geprobeert
Sinds een jaar of 2 a 3 Linux From Scratch (server en workstation) beviel me zeer goed. Alleen zoveel werk.

LFS laten varen voor gentoo. Komt zeer dicht in de buurt van LFS en dat is wat mij wel bevalt.
En binnen kort me server omzetten naar gentoo.

Maar 1 probleem, en dat is mijn probleem. 600MHz is eenbeetje langzaam *grin*
Maar met emerge is het wel lekker. Je kan daar verder gaan waar je hem afgebroken hebt. Dus Als ik niet achter me PC zit is gentoo meestal wel aan het bakken :)

/extra

Thnx voor distcc te noemen. Ga ik eens bekijken. 2 * 600Mhz + 800MHz Zal in totaal dus wel een stuk sneller gaan :)

[ Voor 9% gewijzigd door wica op 08-07-2003 14:09 ]

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• cybermans
  • Laatst online: 02-05 22:23
ik heb gentoo draaien op me meanmachine (1700+) en me slaptop(k6-2 450) en distcc is een wonder voor me laptop. Kan dan eidelijk met een beetje snel heid wat bakken. Van veel dingen kan je ook je gecompilde pkg's maken die totaal geoptimaliseerd zijn voor je eigen flags ed. Als je deze bewaard kan je die gewoon gebruiken bij een volgende keer. Let wel op dat OOo niet blij wordt van DistCC en niet compiled. DistCC zorgt voor gedistrubueerde C compiling. De community vind ik zelf geweldig: niet zoals de dbian fora en hier: RTFM en UTFS maar een duidelijk antwoord evt met wat urls naar andere topics.

@dystopia: het is America's army ipv american army. Livecd's zijn eigenlijk net zoals knoppix een intro tot. Dat er ipv een bloated wm een spel bijzit vind ik mooi meegenomen. En als je AA ruk vind dan neem je er toch een van UT2k3 of ET. Als je ff nadenkt dan weet je dat er in reclame overdreven wordt en dat gebeurt ook in dit spel.

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Verwijderd

odysseus schreef op 07 July 2003 @ 21:18:

Het spijt me, maar dit vind ik volledige flauwekul. Het is *juist* de vrijheid die GNU/Linux biedt die het mogelijk maakt dat zo'n spel wordt aangeboden. Zeg je hetzelfde als er een terroristisch val-de-VS-aan-spel wordt aangeboden?
(vraag me af of zo'n spel in de VS legaal zal zijn? C&C Generals telt m.i. niet omdat de Amerikanen daar duidelijk de sterkste wapens hebben en de terroristen afgeschildert worden als dieven. En nog wel meer...)

Hangt van het spel af, de intenties van de makers, of er waarheden of leugens in verkondigt worden, etcetera. De vergelijking kan ik me niet zo goed voor de geest halen omdat je er verder geen details bij vertelt.
Dat maakt ook niet uit - het idee dat je in de hand zou willen houden welke software er verschijnt is al fundamenteel fout.
Schrijf ik dat ik dat wil? Ik vind het spel fundementeel fout. Wat ik graag wil is een beargumenteerde boycot. Gentoo draagt daar niet bepaalt aan bij.
Free Software probeert daarvan af te komen en dan is zo'n spel, al zal ik het nooit spelen, geen fout verschijnsel. Als een willekeurige Debian-developer een spellenproject op wil starten, dan mag hij dat ook - niemand die hem tegenhoudt. De GPL en andere licenties bieden expliciet de mogelijkheid om dit soort dingen te doen zonder toestemming van de auteur van de gebruikte software en dat is nu net wat me zo aantrekt in Free Software. Wat ik vind maakt niets uit - en dat is maar goed ook.
Op zich ben ik het hiermee eens. Maar mbt. dit spel dus niet, zo zwart-wit zie ik vrijheid niet. Er zijn vast wel situaties waar jij het niet eens bent met het bestaan van een bepaald programma. Zou je het leuk vinden als er een opensource P2P client zou komen die puur en alleen is bedoelt om encrypted kinderporno te verspreiden? Zou je het dan ook leuk vinden wanneer Freshmeat.net, Tweakers.net, Google.com et al linked naar dit project alleen maar omdat het opensource is?

Dat met jouw en andere zgn. opensource-vrijheid-strijders' visie de huidige wereldpolitiek genegeerd wordt doet er verder niet toe?

Even een analogie: Hank en Harry wonen al jaren in de VS. Omdat ze toch enigzins ver van elkaar weg wonen komt Harry op een mooie zaterdagmiddag onaangekondigt bij Hank langs om hem te verrassen. Hank ziet voor zijn deur een man in een zwart pak met zwarte regenjas. Door de regen ziet hij niet goed wie het is. Hij denkt dat het een inbreker is en doet de deur niet open. Harry klopt op de ramen en tuurt naar binnen maar ziet vrij weinig. Hank wordt bang, heeft ondertussen het licht uit gedaan, en kruipt van de bank naar het kastje waar zijn 'stoere' vriend Walter ligt. Angstvallig laadt hij zijn trouwe vriend Walter. Ondertussen is Harry via het zijpaadje doorgelopen naar de achterkant van het huis. Hij wil niet naar huis gaan, immers heeft hij de zware reis al naar Hank al doorlopen. Hij rommelt aan de achterdeur en krijgt hem op een gegeven moment open. Er ontstaat gekraak. Hank hoort dit en zit angstvallig op een stoel. Harry komt binnen, ziet zijn vriend Hank, herkent hem, zegt 'heyyy old fella!' en rent op hem af om hem in de armen te vliegen. Hank denkt nog steeds dat het een inbreker is en misbruikt zijn 'stoere' vriend Walter om de vermeende inbreker naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Walter grinnikt: "another happy customer".

Natuurlijk, dat valt allemaal onder vrijheid. Zo mooi, vrijheid. Hank heeft de vrijheid om een pistool te kopen. Hank heeft de vrijheid om iemand die zijn huis betreed terwijl hij dat niet wil overhoop te knallen. Moet kunnen, nietwaar? Is toch zijn vrijheid? Deze analogie heeft verdomt veel overeenkomsten met hoe de Amerikanen in Irak onschuldige burgers een knuffel dmv. een kogel geven. Om zo elke Irakees te bevrijden van de As van het Kwaad.

De 'vrijheid' dat dit spelletje geexploiteerd wordt houdt in dat het Amerikaanse leger in een beter daglicht komt te staan. Het draagt daar een steentje aan bij. Het Amerikaanse leger kan dit maar al te goed gebruiken. Kortom, wat men probeert is vaderslandsliefde en arrogantie wordt hiermee aan te wakkeren; respect wordt afgedwongen bij non-Amerika landen.

Militarisme, wapens hebben alles met vrijheid te maken; en vrijheid is voor mij meer dan enkel opensource. Opensource is m.i. een onderdeel van een betere wereld; maar er zijn genoeg andere onderdelen waarin de wereld ook verbetert kan worden. Een vrijheid X gebruiken om iets dat vrijheid Y behoorlijk aantast, hetzij indirect, vind ik verkeerd. Dan hebben we het bij vrijheid Y niet zomaar over een vrijheid; het gaat over de vrijheid om te leven, zonder dat er een kogel door je lichaam is gejaagt door een of andere halve gare.

Dat het Gentoo team dit afdoet als "it's just another game" stuit mij dan ook tegen de borst. Een ander statement had nl. ook gekund. Want dit is niet 'zomaar een shoot em up'. Dit is veel meer en heeft dan ook andere doelen dan een 'gewone shoot em up'. Dat dat feit genegeerd wordt, DAAR zit m.i. het probleem en daar kijk ik Gentoo scheef op aan. In Nederland gebeurd dit overigens net zo goed: de afgelopen dagen in Den Helder werd de Nederlandse vloot verheerlijkt. De Nederlandse bevolking heeft de vrijheid om hierheen te gaan! Wat mooi, wat prachtig, wat een nuttig werk doen die mensen toch...

Nofi. Beetje ironie hier en daar. Ik ben benieuwd naar jouw visie hierover.

offtopic:
ja idd het het heet America's Army.
Check voor de gein eens http://www.americanarmy.com (en vul iets grappigs in ;))
http://www.americasarmy.com/faq.php?section=Parents
http://www.americasarmy.com/about.php

Dat in reclames overdreven wordt lijkt me logisch. Dat in reclames niet gelogen mag worden (in NL) lijkt me duidelijk. Maargoed, ik persoonlijk hou niet van reclame. Liever iets objectiefs...

Freak_NL
Er wordt verder nergens beweert dat Gentoo de motieven van de Amerikaanse regering actief ondersteund!

Waar ik op doelde met mijn reactie is dat het wel of niet ondersteunen van een spel niet bijzonder relevant is voor de kwaliteit van een distributie. Het staat een ieder vrij om Linux te gebruiken waarvoor je het zelf geschikt lijkt, ook voor fascistische regime's, corrupte kapitalisten, bio-terroristen en de kabouters in het bos.
Die link is wel makkelijk te leggen voor 3rd parties. Vind je niet?

Maargoed, dan nog. Je kunt die LiveCD ook negeren ipv. omdat het reclame voor Gentoo is het in open armen ontvangen en het spel zien als 'gewoon een van de velen spelletjes'. Dat kan jij doen, dat kan ik doen, dat kan Gentoo ook doen.
Er wordt WEL een statement gemaakt waarmee de Gentoo mensen laten zien dat ook voor de Amerikaanse regering Linux erg interessant kan zijn, of vind je dat ook bezwaarlijk?
Ik kan niet bedenken waarom ik dat bezwaarlijk zou vinden. Trouwens, de Amerikaanse regering weet dat zelf ook wel aangezien de overheidsinstantie NSA (National Security Agency) hier heil in ziet. Anders zouden ze een project als NSA-Linux niet devven. Hetgeen ze al jaren mee bezig zijn. Vrijheid en veiligheid zijn regelmatig elkaars tegenpool.

offtopic:
distcc klinkt interessant :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 03:45 . Reden: typtyfus ]

Pagina: 1