Van SCSi naar IDE RAID 0+1

Pagina: 1
Acties:

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 15:29
Ik ben al twee dagen bezig om mijn systeem over te zetten van SCSI (3x Seagate Cheetah 15k) naar RAID 0+1 (4x 120GB Maxtor Diamondmax Plus 9) zonder Windows XP opnieuw te hoeven installeren want dat laatste lukt op een of andere manier niet (na installatie blijft systeem resetten bij opstarten).
Ik heb met succes hetzelfde aantal partities op mijn RAID HD gemaakt als ik op mijn SCSI HD had.

Alleen het overzetten van de bootpartitie werkt nog niet. Ik kan met een Ghost 2002 floppy de SCSI bootpartitie zonder problemen copieren naar de RAID bootpartitie maar als ik boot van de RAID bootpartitie blijft het systeem hangen in het blauwe scherm met Windows XP erin, zelfs als ik in SAFE mode opstart.

Zijn er misschien bepaalde Windows files die ik handmatig moet veranderen (partitie info of zo) zodat Windows denkt dat alles hetzelfde is als onder SCSI?

Verwijderd

ik neem aan dat je de drivers voor de RAID controller geinst hebt in de werkende SCSI versie van XP ?

edit:

waarschijnlijk krijg je de blauwe melding "inaccessable boot device " als je dat niet hebt gedaan..

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2003 23:38 ]

• Flavio
Ja, als ik onder SCSI boot kan ik zonder problemen alle RAID partities zien en gebruiken

Verwijderd

wil je die SCSI schijven blijven gebruiken op/in deze pc ?

• Flavio
Alleen tijdelijk, totdat ik alle data heb overgezet naar de RAID partities en zeker weet dat alles naar behoren werkt.

De grote vraag blijft waarom het systeem wel goed opstart vanaf SCSI en na Ghosten niet vanaf RAID met dezlefde hardware in het systeem?

• *discostar*
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mischien simpel maar staat je boot.ini goed?
b.v. default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Systeem staat op andere disk na de move.

• Flavio
Ja dat denk ik wel want het systeem boot wel vanaf de RAID partitie maar blijft op een gegeven moment hangen en voor zover ik het kan zien is dat op het moment van 'inloggen'. Als het systeem stopt met booten kan ik met ALT-TAB zien dat er twee programmas draaien , allebei Windows Logon.
Als ik zeg inloggen bedoel ik niet dat ik met de hand inlog. Ik ben de enige gebruiker en dus start het systeem altijd vanzelf helemaal op.
Het is Windows XP Home Edition trouwens.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Voor mij rest een vraag: Waarom wil je vanaf je IDE gaan booten in plaats van die SCSI schijven :?

Want die 15K schijven booten rapper dan die IDE config ;)

• Flavio
Ik wil van de SCSI schijven af vanwege warmte, lawaai, kastruimte, opslagcapacieteit en veiligheid. Maar dat doet denk ik niet terzake, ik zou graag mijn probleem willen oplossen!

Verwijderd

welke cheetah's zijn dat precies dan?

• Lennieboy83
Ok ik denk mee (op commando) ;)

Ik heb pas geleden een Seagate 15K.3 schijf gekocht en op ID 0 gezet en de andere Seagate X15 36LP op ID 2 (Maxtor 10KIII zit op ID 1) en dacht dus ook simpel even ghost maken en dan de nieuwe schijf C: maken en terugzetten die handel maar dat laatste ging dus niet op, elke keer boot failure. Ik moest XP opnieuw erop zetten en gaan weer met die banaan :)

Maar in jou geval heb je 2 controllers een RAID en een voor je SCSI je zou dus eigenlijk die SCSI eruit moeten halen en alleen met je IDE RAID moeten beginnen en BIOS instellen dus dat ie juist boot, (eerst dus een ghost maken ;) ) dan moet je de Ghost terugzetten (dus zonder de SCSI schijven en controller) dan zou t moeten werken en als laatste dus de SCSI schijven weer terugzetten :) (mits alles goed werkt)

Ik heb ook elke keer als ik Windows weer opnieuw wil installeren dat ie de SCSI hds niet pakt en dus moet ik mn IDE schijf afkoppelen en dan pas kan ik een installatie op mn SCSI HD maken

En om even terug te komen op jouw antwoord post: veiligheid bij SCSI is juist zeer groot, die dingen zijn zeer betrouwbaar :)
En welke SCSI schijven waren het precies? Die eerste X15 of de 2e X15-36LP? en hoe groot?

[ Voor 5% gewijzigd door Lennieboy83 op 06-07-2003 01:20 ]

• Flavio
1x 36GB Cheetah X15-36LP en 2x 18GB Cheetah X15 met Tekram DC390-U2W controller.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

moet je daar nog van af? (scsi schijven?)

maar windowsxp doet altijd redelijk moeilijk met nieuwe hardware naar mijn weten

Makerij Hofman

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Waarom clone je de hele schijf niet gewoon? Of gebruik je soms software raid?
Maak de gewenste partities aan op je nieuwe schijven en installeer XP daar op (gewoon doorenteren, het gaat er maar om dat er XP op staat) zodat je bootpartitie in inder geval in orde is. Daarna kopieer je de afzonderlijke partities en klaar.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Flavio
Als ik de RAID goed werkend heb ga ik inderdaad de SCSI schijven en controller verkopen maar niet eerder.
Wat betreft de betrouwbaarheid van SCSI, ik heb al een keer een fatale crash gehad op een 18GB Cheetah en van de week begon een van de andere SCSI HD ook raar te doen dus dat is de reden dat ik overstap naar RAID 0+1. Omdat ik vanwege het lawaai mijn SCSI HD's niet actief koel worden ze erg warm en dat komt de betrouwbaarheid ook niet ten goede.

Mr. Bigglesworth: Ik kan dus wel booten vanaf RAID nadat ik geGhost heb maar Windows loopt ergens vast, zie boven. Het is dus meer een Windows XP probleem dan een hardware probleem denk ik.

• Lennieboy83
dat bedoel ik dus maar ik zei dat je dus je SCSI config moet afkoppelen omdat ik het bij mn broer ook gehad hebt (was ook een geval van 2 i/o kaarten) en dus zonder SCSI booten ;)

En trouwens dat is niet zo slim nee om die HDs niet aktief te koelen idd ;)
dit is natuurlijk niet zo gek dat ze dan onbetrouwbaar zijn, hier had je eerder aan moeten denken...

• Flavio
Ik kan alleen booten vanaf RAID als ik de SCSI loskoppel, anders boot de computer toch vanaf SCSI ondanks dat er inn het BIOS staat dat die eerst van RAID moet booten.

Verwijderd

Ik weet niet of je dit al geprobeerd heb, maar bij was dit de oplossing voor soort gelijk probleem (norm disk WinXP -> RAID).

Start vanaf opstart CD en selecteer optie R zodat je een dosprompt krijgt. Vervolgens typ commando FIXMBR [enter] en daarna FIXBOOT [enter]

Hierna draaide alles perfect. Succes!

• Lennieboy83
Flavio schreef op 06 July 2003 @ 09:47:
Ik kan alleen booten vanaf RAID als ik de SCSI loskoppel, anders boot de computer toch vanaf SCSI ondanks dat er inn het BIOS staat dat die eerst van RAID moet booten.
Je leest maar half, want ik zeg dus zodra je GOED kan booten zonder SCSI dán moet je je SCSI weer in gebruik nemen ;)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:29
Offtopic: Waarom neem je géén WD Raptors in een RAID :? Presteren soms in desktop omgeving beter dan SCSI en maken niet veel geluid (prijs valt ook nog wel mee dus kan er veel van kopen en heb je dus veel ruimte).

BTW Ik heb ze ook in mijn MAIN PC zitten :9

[ Voor 11% gewijzigd door XoReP op 06-07-2003 12:23 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-03 08:25

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan je meer info geven over de hardware; welk mobo en RAID controller; in welke PCI slots zitten die?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Flavio
DocP: Goede tip, ga ik vanavond proberen, ben nu op mijn werk.

OgWok: Ik heb een ASUS P4C800 Deluxe mobo met geintegreerde Promise 378 RAID controller. Ik heb het laatste ASUS BIOS (V1008) en de laatste Promise drivers (V1.00.1.30) geinstalleerd. Mijn Tekram SCSI controller zit in PCI slot 1 of 2 (maakt geen verschil).

Verwijderd

Vraagje? Als je van die IDE schijven gaat booten... :+ Heb je er die andere RAID config uitgehaald? (geen stroom op de schijven, controller uit het mobo?)

Zo nee, tijd om dat eens te proberen!!! :+

• Flavio
Als ik van de RAID wil booten trek ik de SCSI kabel van de SCSI controller dus de SCSI controller wordt dan wel herkend door het systeem maar de SCSI schijven worden niet gevonden.
Als ik de SCSI kabel aangesloten laat blijft het systeem van SCSI booten ondanks de BIOS instelling dat de RAID de eerste bootschijf is.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik denk dat het probleem in je driveletters zit die niet automatisch veranderen. (zoals in win9x)

stel: je scsi setup was c: en hier stond windows op. je ide raid array werd gezien als d:.

mijn ervaring is: als je dan de boel gaat ghosten en je trekt je scsi gebeuren er uit, en je laat hem booten van je ide raid, dan boot hij helemaal tot in windows, maar dan houdt hij inderdaad ergens op bij het inloggen. dit komt volgens mijn theorie omdat hij de ide raid nog steeds als d: heeft staan en hij dus simpelweg dingen niet kan vinden. (hij zoekt dingen op de c: schijf maar deze is niet aanwezig)

moraal van het verhaal: blijkbaar doet windows xp tot het inloggen nog niks met driveletters.

ik heb dit in het verleden opgelost door een aardige trick. bij mij was het andersom: ide -> scsi.

scsi schijf + controller er bijgehangen + drivers geinstalleerd.
ide gebeuren was nu c:
scsi gebeuren was nu d: (bijvoorbeeld dan he, om het simpel te houden)

vervolgens heb ik in het register de driveletters van mijn schijven omgewisseld. ik heb dus de scsi schijf als c: neergezet. (dit is in principe hetzelfde als wat je doet in je logical disk manager, alleen dit moet in je register omdat je geen systeemparatities kan aanpassen in je LDM)

hierna gereboot.
gelijk gehost.
weer gereboot en hierna startte windows keurig op van de scsi hdd.

ik zal nog ff opzoeken waar in je register je ook weer die aanpassing moet maken.

edit:
hier dus: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q223188

en dit is mijn oude topic daarover. dat topic is volgens mij praktisch hetzelfde als de jouwe maar dan andersom:
Drive letter van scsi schijf veranderen, hoe?

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 06-07-2003 18:36 ]

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik heb dit ook gehad na een Ghost, en het is me helaas nog nooit gelukt om het naar tevredenheid op te lossen. Het komt omdat WinNT/Win2K/WinXP interne nummers toewijzen aan de schijven, en aan de hand daarvan willen gaan booten.
Soms kom je tot het login-scherm, en dan krijg je na het invoeren van de juiste login vrolijk je login-schermpje terug 8)7 . Met zoeken vooral focussen op ghost en windows 2000, dan denk ik dat je vergelijkbare gevallen terugvindt. Met wat geluk misschien zelfs een oplossing.

Opnieuw installeren lost het probleem altijd op, maar dat is niet wat je wilt horen, sorry :( . Ik ben met recovery-CD's bezig geweest, fixboot en fixmbr maakten in ieder geval totaal geen indruk.

Verder ben ik na het verwisselen van het mainboard nog een onhebbelijkheid van NT/2K/XP tegen gekomen: het laadt drivers voor 1 type controller, en als je een andere controller wilt gebruiken dan valt het systeem om met een blauw scherm: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. (Terwijl 'ie mijns inziens in trage PIO4-mode zou kunnen opstarten om dan later een betere driver te installeren).

Update:
smvs komt met de juiste gegevens aanlopen, dat hielp in mijn geval niet, maar hopelijk in jouw geval wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Tony Vroon op 06-07-2003 16:19 . Reden: smvs komt met juiste feiten ]

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Flavio
De oplossing van smvs werkt inderdaad!

Ik heb met succes geboot van de RAID met de SCSI losgekoppeld. Nu ga ik kijken of als ik vanaf RAID boot de SCSI partities ook nog zichtbaar zijn.

Bootsnelheid van de RAID is eerder sneller dan langzamer dan vanaf SCSI!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Flavio schreef op 06 July 2003 @ 18:50:

Ik heb met succes geboot van de RAID met de SCSI losgekoppeld. Nu ga ik kijken of als ik vanaf RAID boot de SCSI partities ook nog zichtbaar zijn.

heb je toevallig nog een 15k.3 in de aanbieding? mijn fujitsu maj mp 10k begint een beetje lachwekkend traag te worden in vergelijking met de gemiddelde ide 7200 schijf van tegenwoordig.

lezen is ook een vak.
het gaat om een 36lp en 2 1e generaties lees ik net.
laat maar ik koop geen 2e hands scsi meer, voor je het weet is het ingehaald door nieuwe ide, daar ben ik al een keer eerder in getuind.

[ Voor 27% gewijzigd door smvs op 06-07-2003 19:20 ]

• Flavio
Laatste update: alles werkt nu perfect, heb alles gecopieerd van SCSI naar RAID.

Als iemand interesse heeft in de SCSI setup (controller + 3x Cheetah) moeten ze maar even een PM sturen.

• Lennieboy83
Flavio schreef op 06 July 2003 @ 18:50:

Dat kan verschillende factoren hebben nml. de bug in Windows XP op NTFS dat de clustersize te klein is waardoor ie dus teveel gaat seeken om alle data bijeen te schrapen, en dan nog geen AKTIEVE koeling erbij en ja dat vertraagd omdat ie te heet wordt (is al gauw zonder koeling ;) )

over de performance onder booten kan dus idd zijn dat ie sneller is omdat het een verse schijf is waar nog niks opstond, en je SCSI schijven had je dus niet in RAID staan dat verschilt ook al omdat nu je RAID dus in ATTO denk zo'n 80/90 MB/s doen tegen een X15-36LP SCSI schijf die maximaal 60 MB doet, die SCSI schijf is goed om snel te kunnen seeken en flink wat i/o's kan verwerken, IDE is alleen om een hoge transfer te halen, maar die nieuwe 15K.3 die doet dus beiden want ik haal hier dus 75 MB/s maximaal NTFS transfer en zeer goede seektimes :)

En ik moet idd toegeven dat alleen voor spellen en desktop shit de IDE schijven goed genoeg zijn :) alleen als je dus veel videobewerking doet enzo heb je meer aan snelle SCSI schijven ;) je had er dus eigenlijk gewoon nooit aan moeten beginnen...

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Flavio, je mailadres doet 't niet.
Mail mij even.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Flavio
You have mail

Verwijderd

Flavio ik heb wel intresse in de X15-36LP, mail me ff (als je hem nog hebt)
Pagina: 1