Format c: met raid 0

Pagina: 1
Acties:

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 12:31

Strikie

Athletics

Topicstarter
Ik heb 2 Maxtor 60 gb hdd's in raid 0, verdeeld in 4 partitie's, nu wil ik de partitie waar Windows XP opstaat formatteren dit is c: .

Booten vanaf Windows cd press f6 voor raiddrivers etc, dat weet ik wel.

Maar kan ik deze nu formatteren zonder dataverlies op mn andere partities? :?
Want de raid drivers zullen na de format opnieuw geinstalleerd moeten worden, daarom ben ik bang dat de rest niet meer te benaderen is --> D- E en F.

Moederbord : MSI K7T266A PRO2-RU

Voor verdere specs zie Signature.

[ Voor 11% gewijzigd door Strikie op 05-07-2003 18:56 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03 20:09
is het een software matige raid of hardware matig?

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
marrekau117 schreef op 05 July 2003 @ 18:58:
is het een software matige raid of hardware matig?
Hardware matig

[ Voor 6% gewijzigd door Strikie op 05-07-2003 19:28 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens je sig heb je wel degelijk een softwarematige raidcontroller.

Maar het kan gewoon hoor. Als je je C formateerd dan kan je de rest uiteraard nog steeds benaderen.

[ Voor 21% gewijzigd door The Dolf op 05-07-2003 19:04 ]

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
The Dolf schreef op 05 juli 2003 @ 19:02:
[...]

Volgens je sig heb je wel degelijk een softwarematige raidcontroller.

Maar het kan gewoon hoor. Als je je C formateerd dan kan je de rest uiteraard nog steeds benaderen.
Ik dacht het ook wel, maar na 2 jaar verzamelen wilde ik het zeker weten :P

Verwijderd

Sotware matig raid en dan een c:\ waar een OS op staat? da kan nie baas :)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je gewoon je HDD's via RaidController in een raid opstelling zet is er NIETS aan de hand. Overigens hebben SOMMIGE mensen een raid opstelling in win2k/Xp (softwarematig)... Dan mag logisch zijn dat je ALLES kwijtraakt na een format.

Verwijderd

n00bs schreef op 05 July 2003 @ 19:13:
Als je gewoon je HDD's via RaidController in een raid opstelling zet is er NIETS aan de hand. Overigens hebben SOMMIGE mensen een raid opstelling in win2k/Xp (softwarematig)... Dan mag logisch zijn dat je ALLES kwijtraakt na een format.
helaas kun je daar niet van booten, dus als je die format in de windows (xp/2k)installer, dan worden het weer 2 schijven :)

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Ik neem aan als de raid controller op mn moederbord zit dit hardwarematig is. Een aantal reactie's later weet ik het helemaal niet meer of ik nu wel of niet kan formatteren.

Ik heb de faq gelezen en een aantal search's gedaan, maar kan mn vraag niet beantwoord krijgen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Greentumb schreef op 05 July 2003 @ 19:08:
[...]
Ik dacht het ook wel, maar na 2 jaar verzamelen wilde ik het zeker weten :P
Neem aan dat je altijd een backup maakt. Ik zou i.i.g. geen enkel risico nemen. Het kan altijd fout gaan immers?

ARME AOW’er

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 05 July 2003 @ 19:35:
[...]

Neem aan dat je altijd een backup maakt. Ik zou i.i.g. geen enkel risico nemen. Het kan altijd fout gaan immers?
Heb geen ruimte voor een backup, gevaarlijk met raid o dat weet ik :*)

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Greentumb schreef op 05 July 2003 @ 19:32:
Ik neem aan als de raid controller op mn moederbord zit dit hardwarematig is. Een aantal reactie's later weet ik het helemaal niet meer of ik nu wel of niet kan formatteren.

Ik heb de faq gelezen en een aantal search's gedaan, maar kan mn vraag niet beantwoord krijgen.
Maar goed de avond is nog jong :)

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Offtopic gelul

[ Voor 89% gewijzigd door Strikie op 05-07-2003 19:41 ]

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Trouwens de meeste ruimte is bezet, zal een dezer maanden eens een goedkope hdd kopen voor backup, ik hang mezelf op als ik al mn muziek etc kwijt ben

Verwijderd

Softwarematige RAID??!!???, dus je hebt geen raid kaartje of onboard raid ofzo? Maar BTW, hoe zit 't dan bij hardwarematige raid0?(dus met raid kaartje of onboard) raak je dan niets kwijt van je andere partities als je format C: doet?

Of kun je beter met raid0 een kleine particie C: maken (512MB) daar win98se of linux installeren en winXP op bijv. D:(8GB) zetten? zouw dat dan wel goed gaan als je format D: doet? (Is dit handig bij hardwarematig of softwarematig?)

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 July 2003 @ 19:53:
Softwarematige RAID??!!???, dus je hebt geen raid kaartje of onboard raid ofzo? Maar BTW, hoe zit 't dan bij hardwarematige raid0?(dus met raid kaartje of onboard) raak je dan niets kwijt van je andere partities als je format C: doet?

Of kun je beter met raid0 een kleine particie C: maken (512MB) daar win98se of linux installeren en winXP op bijv. D:(8GB) zetten? zouw dat dan wel goed gaan als je format D: doet? (Is dit handig bij hardwarematig of softwarematig?)
Als je goed leest zie je dat ik hardware matige raid heb --> img onboard

• The Dolf
  • Niet online
Wanneer snappen mensen nou eens dat onboard raid software raid is?

Een hw raidcontroller is heeft een eigen processor en geheugen. Onboard raid zijn gewoon 2 ide poorten die via embedded software werken. Dat verklaart ook waarom de fasttrack kaartjes zo makkelijk waren om te bouwen naar een raid kaartje.
Nou bestaat er ook een mogelijkheid om binnen windows een raid config aan te maken welke als nadeel heeft dat je er niet van kan booten.

Om ff antwoord te geven aan de TS. Het is perfect mogelijk om je C te formateren zonder dat de rest er aan gaat.

Gezocht!
Router

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
The Dolf schreef op 05 July 2003 @ 21:33:

Een hw raidcontroller is heeft een eigen processor en geheugen. Onboard raid zijn gewoon 2 ide poorten die via embedded software werken. Dat verklaart ook waarom de fasttrack kaartjes zo makkelijk waren om te bouwen naar een raid kaartje.
Nou bestaat er ook een mogelijkheid om binnen windows een raid config aan te maken welke als nadeel heeft dat je er niet van kan booten.

Om ff antwoord te geven aan de TS. Het is perfect mogelijk om je C te formateren zonder dat de rest er aan gaat.
Thanx voor de duidelijke uitleg , mn vraag is beantwoord ;)

Verwijderd

The Dolf schreef op 05 July 2003 @ 21:33:

Ehmz... je mist t spoor een beetje... (wel weten waar de klepel hangt, maar de klok niet weten te vinden???) :+

FastTrak kaartjes (van Promise) zijn de RAID-versie!!!
Je bedoelt de omzet van de Ultra-kaartjes naar FastTrak.

High point en die bepaalde FastTrak kaartjes/onboard zijn toch de soft-RAID versies? :p

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-03 10:18
En om je nog wat zekerheid te geven:

Ik heb ook 2 schijven in Raid 0 onboard met daarop 4 partities;

Als je eens weet hoe vaak ik de C schijf (windows partitie) formateer daar wordt je helemaal gek van, echter de overige partities blijven gewoon bestaan, niets aan de hand dus!

En over het eeuwige meningsverschil tussen software en hardware raid: ik vind mijn raid en dezelfde raid van de topicstarter GEEN software raid. Bij software raid worden de i/o berekend door de OS en dus software matig.

Onboard raid heeft weliswaar geen eigen i/o processor, maar het rekenen wordt door de processor gedaan en niet door de OS. Buiten windows om werkt mijn Raid 0 schijf ook, hoezo software matige raid?

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 July 2003 @ 22:16:
[...]

Ehmz... je mist t spoor een beetje... (wel weten waar de klepel hangt, maar de klok niet weten te vinden???) :+

FastTrak kaartjes (van Promise) zijn de RAID-versie!!!
Je bedoelt de omzet van de Ultra-kaartjes naar FastTrak.

High point en die bepaalde FastTrak kaartjes/onboard zijn toch de soft-RAID versies? :p
Die 2 haal ik altijd door elkaar.
Ultra = non raid
FastTrak = firmware raid (de low budget dan)
SuperTrak = hw raid
GertjanO schreef op 05 July 2003 @ 22:26:
Onboard raid heeft weliswaar geen eigen i/o processor, maar het rekenen wordt door de processor gedaan en niet door de OS. Buiten windows om werkt mijn Raid 0 schijf ook, hoezo software matige raid?
Misschien zeg ik nu rare dingen maar software omvat meer dan alleen windows.
En dat jouw raid setup ook buiten windows werkt is logisch aangezien aangezien de software op de controller zelf zit en op de schijven zelf.

En je geeft zelf ook al aan dat onboard raid geen io proc heeft, hoezo hardwarematig?

Gezocht!
Router

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Blijken toch wel wat menings verschillen te zijn over wat nu hardware/software matige raid is.
Hier nog een ander draadje nieuws: Asus A7V RAID-modificatie waar de meningen verdeeld zijn, maar ik denk ook dat ik een sofware matige raidcontroller hebt.

leuk om te lezen,maar voor mij het belangrijkste dat de format gisteravond prima verliep, zonder data verlies :D

Samen met mn c37 mod is mn pc stukken sneller geworden, alleen de boottime is al van 1minuut naar 32 seconden gegaan.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 13:57
Kortom, elke hardware moet door software aangestuurd worden, zelfs je VGA adapter, dus iedereen heeft ook een softwarematige VGA adapter >:)

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Volgens mij is hardware Raid een Raid controler die een eigen processor heeft om de Raid aan te sturen en bij software raid word dat gedaan met de CPU.

Maar volgens mij moet dat gewoon kunnen.
Vriend van mij heeft het zelfde bord en die had eerst zelf een gehackte bios (ivm met het instellen van de blocksize) en na een biosflash naar een orginele bios deed zijn raid het ook nog. Daarna heeft die zijn c: geformateerd en windows er opniew opgezet zonder problemen.

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 19:48

JQR

kan prima met windows.. heb ik ook zo vaak gedaan met mijn vorige systeem. het enige verschil is, dat ik niet een onboard controller, maar een apart pci-kaartje had (is nog te koop btw..).. je kunt zelfs met partition magic een heel eind kloten, zolang je maar niet bijvoorbeeld een linux gaat installeren die je controller niet ondersteunt.. deze zal je raidpartitie niet als één, maar als twee aparte schijven zien (had het "lang geleden" ;) zelf met een suse-install).. na reboot stond suse op een van de schijven en was mijn windows en mp3 weg :( enniewee.. nu weet ik beter :P overigens heb ik nog niet geprobeerd om een linux op mijn "nieuwe" s-ata raid te installen..
Pagina: 1