[RedHat 9.0] Traffic Shaping probleem...

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik heb sinds een week linux op m´n server staan, en ook sinds ongeveer een week linux kennis ;). Nou heb ik Apache, PHP, MySQL, FTP etc allemaal al perfect draaien, werkt super, alleen heb ik één probleem.

Ik heb op z´n max 55 kb/sec upload (theoretisch 512 kbit = 64 kb), en aangezien ik en me broertje wel eens een spel online spelen moet de server niet alle upload gebruiken als bijvoorbeeld iemand een bestand van 100 kb download, omdat wij dan hangen in het spel... Nu heb ik al de seach gebruikt maar ik kon geen howto´s of tutorials vinden.

Ik heb wel wat gevonden met mod_throttle en mod_bandwidth, maar hier vatte ik (nog) niet veel van aangezien ik nog maar een week met linux werk. Toen ben ik maar eens bij een maat gaan vragen en die kwam aan met "Traffic shaping". Dus ik google d´r bij en zoeken, en kwam bij veel site´s uit op Shapecfg.

Na de readme te hebben gelezen werd ik hier niet veel wijzer uit. Het volgende stond er in over de configuratie:

A shaper device is configured using the shapeconfig program.
Typically you will do something like this

shapecfg attach shaper0 eth1
shapecfg speed shaper0 64000
ifconfig shaper0 myhost netmask 255.255.255.240 broadcast 1.2.3.4.255 up
route add -net some.network netmask a.b.c.d dev shaper0

The shaper should have the same IP address as the device it is attached to
for normal use.

Nou heb ik om te beginnen al geen flauw idee waar ik die 4 regels neer moet zetten. Als iemand me hier a.u.b bij zou willen helpen zou ik dat zeer op prijs stellen. Als iemand een makkelijkere / snellere oplossing heeft zou ik die ook graag willen horen, en geen reactie van ga eerst maar linux leren want daar ben ik druk mee bezig, maar ik zou dit probleem alleen graag zo spoedig mogelijk opgelost willen hebben.

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 19:32
Nou heb ik om te beginnen al geen flauw idee waar ik die 4 regels neer moet zetten
Die moet je gewoon uitvoeren in je shell :)

• m33p
Ah thnx ;) had ik nie aan gedacht

maar wat moet ik dan precies "uitvoeren" om te zorgen dat de host 10.0.0.3 op poort 80 maar maximaal 45 kb/sec upload heeft? Ik neem aan dat die 64000 in de 2e regel de rate is, dat ip en netmast vat ik ook, maar wat moet ik dan bij some.network invullen en dat a.b.c.d?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik neem aan dat je gewoon
code:
1
ifconfig eth0
kunt tikken om de instellingen hiervan over te nemen. (al zie ik daar zo snel ook geen 'net' instaan :? ) Volgens mij kun je btw geen poort instellen; maar is het voor het hele device

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• m33p
Spider.007 schreef op 05 July 2003 @ 16:49:
...
Volgens mij kun je btw geen poort instellen; maar is het voor het hele device
hmz dat moet ik niet hebben want hij wordt ook op ´t netwerk gebruikt die gewoon 100 mbit is :/ ook moet de download van die bak gewoon volledige bandbreedte zijn

Verwijderd

http://lartc.org/howto/

niet echt triviaal, is behoorlijke ingewikkelde traffic control (met tc) maar je kan echt wel alles voor elkaar krijgen :)

• m33p
pff, ik zie nu al wel dat dit nix wordt... hier heb ik nog te weinig linux kenis voor. Het moet gewoon simpel zijn en in princiepe alleen voor Apache dus uitleg over mod_bandwidth of mod_throttle zou ook zeer gewaardeerd worden :)

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 14:37

JeroenT

hoi!

m33p schreef op 05 July 2003 @ 17:34:
pff, ik zie nu al wel dat dit nix wordt... hier heb ik nog te weinig linux kenis voor. Het moet gewoon simpel zijn en in princiepe alleen voor Apache dus uitleg over mod_bandwidth of mod_throttle zou ook zeer gewaardeerd worden :)
Anders doe je op google ff een search op mod_throttle en mod_bandwith

Ik heb ook een tijd gewerkt met dat traffic shapen op Linux , maar dat ging absoluut niet van een leien dakje :(

Super onoverzichtelijke onbegrijpelijke syntaxes en dan, als het werkt, heb je meteen ook alles gecapped van en naar je server in het interne netwerk.

Geen aanrader dus.

Als laatste nog even een paar snelle howto's ;

http://www.fokus.gmd.de/l...che-Overview-HOWTO-5.html
http://www.soapi.com/howto/mods.htm

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenT op 05-07-2003 19:23 ]

Pagina: 1