Videokaart voor FreeBSD: Radeon 8500/9000 of Matrox G550?

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb mijn PC pas een upgrade gegeven, de specs zijn momenteel als volgt: Asus P4PE, Pentium 4 2.66 GHz, 512 MB DDR. De videokaart had ik al, dat is een PowerColor TNT2 32 MB AGP.

Ik zou graag een andere videokaart willen om twee redenen:
- Een TNT2 past niet echt bij de moderne specs van mijn systeem
- De support onder FreeBSD is heel slecht. Waar ik tegenaan loop is dat de XFree86 driver geen xv-support heeft en de drivers van NVidia installeren een complete Linux emulatie mee (nieuwste portscollection), waar ik geen zin in heb.

Welke videokaart zal ik nemen? Ik doe af en toe een spelletje, maar voornamelijk draai ik applicaties, dus 2D-kwaliteit staat voorop. Wel vind ik multimedia onder FreeBSD belangrijk, dus moet xv ondersteund worden. Ik wil er maximaal 100 Euro aan uitgeven.

Na wat te hebben gezocht op internet, kwam ik tot de conclusie dat Radeons en Matrox kaarten de beste 2D-kwaliteit hebben. Matrox schijnt zelfs op dat gebied iets beter te zijn, maar een Radeon geschikter voor mensen die af en toe een spelletje willen doen. Binnen dat budget vallen de Radeon 8500, Radeon 9000 en Matrox G550.

Zo ver ben ik, maar ik blijf met een aantal vragen zitten. De belangrijkste vraag is: Welke van die kaarten is nou het meest geschikt voor FreeBSD? Ze worden door XFree wel ondersteund, maar hoe zit het met prestatie, kwaliteit en die xv-support?

Verwijderd

matrox heeft ongeevenaarde unix support.
meer zelfs, als je er in mocht slagen 2e hands een g400 te pakken te krijgen, deze hebben de beste tv-out die er onder linux te verkijgen valt

dus als je gewoon no hastle 2d wilt >matrox all the way

en ik denk dat de matrox vergelijkbaar is qua game performance als de tnt2, maar daar kan ik me in vergissen

als je "af en toe een spelletje" denkt uit te breiden tot "af en toe, en iets meer een recent spelletje", nja, neem dan de radeon, die kan de meest recente spelletjes wel aan

maar wees gewaarschuwd dat ati 3d support voor unix zo goed als onbestaande is, de tv-out werkt simpelweg niet de laatste keer dak ik gezien heb, dus de radeon is de "deftige 2d in unix, goed kunne spelen en filmpjes zien in windows" oplossing

dus het zal een keuze worden vrees ik ...

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Ik zou gaan voor de Radeon 8500, dit is de enige moderne videokaart waar goede open source support voor is in FreeBSD (dus ook 3D acceleratie via DRI). DRI support is er nog niet voor de Radeon 9000.

De Matrox heeft ongeevenaarde software ondersteuning (2D en 3D) en zal qua 2D misschien beter zijn dan de Radeon, maar is in 3D veel langzamer dan de Radeon 8500.

Ten slotte kan je ook een modernere nVidia kaart kopen. Er zijn net nieuwe nVidia drivers voor FreeBSD uit (twee dagen geleden), en die schijnen bij veel mensen erg goed te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door AVL op 05-07-2003 21:45 ]

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 10:50
Van de Radeon 8500 hebben ze trouwens een iest geupgrade versie (alles geintegreed op 1 chipje) uitgebracht onder de naam Radeon 9200 (of 9100, weet ik niet helemaal zeker meer).

Wat wel een feit is, is dat de 8500 zowiezo beter is dan de 9000, dus als ik jou was zou ik voor de 8500 gaan.

• SvMp
  • Niet online
De Radeon 8500 is een erg goede kaart, lees ik uit de reviews.
Matrox zal betere 2D hebben, maar welke ik ook koop, het zal altijd beter zijn dan een PowerColor TNT2. Voordeel aan de Radeon 8500 is de 3D-performance, waardoor ik onder Windows nog eens een spelletje zou kunnen spelen. Ik denk dat ik daar voor ga.

Kunnen de 8500-bezitters onder Linux/FreeBSD probleemloos multimedia toepassingen draaien zonder problemen met xv-support?

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

svdmeer schreef op 06 July 2003 @ 11:25:
Kunnen de 8500-bezitters onder Linux/FreeBSD probleemloos multimedia toepassingen draaien zonder problemen met xv-support?
Ja - je kan zelfs Quake 3 en Return to Castle Wolfenstein draaien met 3D acceleratie :). Xv support is aanwezig.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 16:23
Zoals AVL al zei, de 8500 van ATI is een hele goede keuze onder FreeBSD. Ook de beeldkwaliteit van de Radeon is erg goed. Het verschil met de Matrox ga je waarschijnlijk pas merken op een 21" of grotere monitor. Maar dan nog zijn de verschillen erg klein te noemen. En ja, de 3d van matrox is bagger, dus op de dat gebied is de Radeon suprieur. (shit, moet je mij nou horen als ex-matrox-fan ;) )

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Bullet_Tooth_Tony schreef op 07 juli 2003 @ 12:00:
Ook de beeldkwaliteit van de Radeon is erg goed.
Dat hangt meestal vrij sterk af van de fabrikant van de kaart. De ene Radeon is de andere niet als het op beeldkwaliteit aankomt.
En ja, de 3d van matrox is bagger, dus op de dat gebied is de Radeon suprieur.
Dat hoor ik vaker, maar het is wat je bagger noemt. RTCW en Q3A zijn ook speelbaar op een G450 hoor ;)

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 16:23
deadinspace schreef op 07 July 2003 @ 18:14:
[...]

Dat hangt meestal vrij sterk af van de fabrikant van de kaart. De ene Radeon is de andere niet als het op beeldkwaliteit aankomt.

[...]

Dat hoor ik vaker, maar het is wat je bagger noemt. RTCW en Q3A zijn ook speelbaar op een G450 hoor ;)
Ik heb zelf bijna 3 jaar met mijn Matrox G400 MAX gedaan, en ja, speelbaar is het, maar daar is dan ook alles mee gezegd..... ;)

• SvMp
  • Niet online
Ik ga voor de 8500..
deadinspace schreef op 07 juli 2003 @ 18:14:
[...]

Dat besef ik maar al te goed, ik zal reviews lezen.
Ik denk er over om een originele ATI of anders een Hercules 3D-profeet te kopen.
Het wordt sowieso geen PowerColor o.i.d.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Als ik me niet vergis:

* ATi stopt met het zelf maken van kaarten (en gaat focussen op chipsets)
* ATi's proprietary drivers supporten alleen built-by-ATi kaarten
* Sapphire was dacht ik niet onaardig qua beeldqualiteit

Maar dit is allemaal met een vrij hoog "iirc" gehalte, hou daar rekening mee ;)

Verwijderd

En als alleen 2D telt?
G550 of P650?

Dank bij voorbaat. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2003 19:54 ]

Verwijderd

Niemand?

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10-2025
Dan zou ik voor de P750 gaan :)

Ik zoek op het moment zelf ook een nieuwe vga plank omdat ik overga naar 2x een tft scherm (Samsung Syncmaster 172T) en wil daarom een model met dual DVI uitgang.

De Matrox (P750) is daarvoor zeer geschikt maar dat lijkt mij niet goed werken i.c.m. Alias|Wavefront Maya en af en toe een spelletje. (ik heb nu een ti4200 64MB)

Zijn er eigelijk nog ATI Radeon's met dual dvi uitgang ?

[ Voor 87% gewijzigd door M289 op 22-07-2003 14:25 ]

Verwijderd

Ik ben zelf geen BSD gebruiker, maar er zijn zoals AVL hierboven beweert zijn veel mensen te spreken over de laatste Freebsd drivers van Nvidia. link. Met Nvidia heb je tenminste een nette 3d support voor 100 euro

Verwijderd

Tr1gg3R schreef op 22 July 2003 @ 14:23:
Dan zou ik voor de P750 gaan :)

Ik zoek op het moment zelf ook een nieuwe vga plank omdat ik overga naar 2x een tft scherm (Samsung Syncmaster 172T) en wil daarom een model met dual DVI uitgang.

De Matrox (P750) is daarvoor zeer geschikt maar dat lijkt mij niet goed werken i.c.m. Alias|Wavefront Maya en af en toe een spelletje. (ik heb nu een ti4200 64MB)

Zijn er eigelijk nog ATI Radeon's met dual dvi uitgang ?
-= Radeon Topic - Deel 67 =- ;)

Verwijderd

Nog niemand ervaring met de P650 onder FreeBSD/Linux?
Zijn de problemen met de Parhelia drivers nu eigenlijk al opgelost?

Verwijderd

schop :Y)
Pagina: 1