nforce2 met x+x+2x MB nog steeds dual channel?

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:08

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Hallo,

Momenteel ben ik aan het twijfelen of ik een VIA bord wil, of toch een nforce2. Van VIA weet ik inmiddels dat de KT400 op hardware niveau wat quirks heeft met betrekking tot AGP8x. Dus het wordt waarschijnlijk KT333 of nforce2. Helaas is de support voor nforce2 nogal twijfelachtig onder Linux (dual boot (W2K|WXP)/Debian zou wel prettig zijn), en kan je vooralsnog exclusief nvidia in het AGP slot duwen (onder Linux) :'(
Dit terzijde...

Wat ik me afvraag over nforce2:

Sommige mobo's hebben 3 van die DDR slots. Die slots moeten dus "asymmetrisch" verdeeld zitten over de channels. Om (optimaal) gebruik te maken van de dual-channel faciliteit, neemt men twee reepjes, voor elke channel een.

Als je bijv. nu een bord koopt plus 2x512 MB, en later (zeg na 18 maanden) een reepje 1024MB, kan je deze dan nog steeds "symmetrisch" plaatsen, dus 2x512 op MC0 en 1024 op MC1?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de Technische PMG FAQ staat een stuk over exact deze vraag:

nForce2 Dual Channel geheugen en synchroniteit: DIMMs
DIMM’s

Beide DIMM’s hoeven niet hetzelfde te zijn; de beide MC’s van de nForce2 zijn zoals eerder gezegd onafhankelijk van elkaar waardoor ze elk een DIMM met eigen toegangsparameters kunnen aansturen. De DIMM’s hoeven zelfs geen eens dezelfde omvang te hebben. Het is overigens wél aan te raden dezelfde DIMM’s te gebruiken omdat bij 128bit benaderingen (dus beide DIMM’s tegelijk) de langzaamste DIMM bepalend is voor de gehele snelheid.
Overigens doet de nForce2 het prima met slechts één DIMM. Je zult dan alleen de eerder genoemde dual channel voordelen missen. In de praktijk uit zich dit in slechts een paar procent performance verlies, verwacht dus geen wonderen van twee dezelfde DIMM’s.
Kortom, doordat de nF2 twee aparte controllers heeft maakt het niet echt uit wat er gebruikt wordt. Wat je vraagt kan dus zeker :)

/faq - dicht

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.