• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Alle overheden (of althans die van de VS) hebben zich voorgenomen nooit toe te geven aan terrorisme. Een standpunt dat ik zeker met hen deel, aangezien ik vind dat misdaad nooit mag lonen.

Maar van tijd tot tijd kiezen overheden ervoor vrijheidsstrijders in andere landen te helpen. En net zoals genetische manipulatie en genetische modificatie hetzelfde zijn, zijn ook terroristen en vrijheidsstrijders hetzelfde, alleen vanuit een ander point of view. Een voorbeeld waar de meesten wel bekend mee zijn, is het conflict tussen de Palestijnen en Israel. Ik doe geen uitspraken over wie goed of fout is in dit conflict, maar ik weet wel dat eerstgenoemden door laatstgenoemden tot terroristen bestempeld werden c.q. worden. In eerste instantie schaarde de wereldcommunie zich vooral achter de standpunten van Israel, maar de laatste tijd, vooral na de aanslagen in de VS, komt er meer en meer sympathie voor de Palestijnen. Hierbij haak ik in op het feit dat een van de drijfveren van de terroristen de situatie in het Midden-Oosten is. In principe zou je dus kunnen zeggen dat de aanslagen van 11 september er voor gezorgd hebben dat de Palestijnen in een betere situatie terecht zijn gekomen.

Ga ik hier te kort door de bocht of loont terrorisme inderdaad?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm, lonen, misschien is dat nu nog een beetje ruim gezegd. Maar ze (terroristen) staan wel in een ander licht jah. Over die Palestijnen <> Israel situatie, da's natuurlijk heel lastig. Voor vele jaren heeft het land Palestina bestaan, en Israel werd pas in 1948 een land, zodat de joden eindelijk een echt thuisland (weer) hadden. Maar de Palestijnen woonden daar al duizenden jaren natuurlijk. Het terrorisme dat daarbij om de hoek komt kijken, wordt gevoed door haat richting de Israeli's.

Door die aanvallen van 11 september (3 dagen eerder was ik net in Sydney aangekomen, om daar voor een jaar te studeren, dus ik kan me het nog goed herinneren toen ik het hoorde en zag op tv) is het beeld van terroristen iig veranderd. Ze gebruiken extreme middelen zoals zelfmoordaanslagen, om hun eerste doel (publiciteit) te bereiken, om daardoor mensen achter hun case te krijgen.

De vliegtuigen die zich in de Twin Towers boorden, waren natuurlijk het symbool van de haat jegens de amerikanen. Dat de terroristen een missie op zo'n manier zo effectief hebben uitgevoerd, is natuurlijk een klap in het gezicht van organisaties als de FBI en de CIA.

Ik ben absoluut niet voor terrorisme, laat ik dat even duidelijk maken ;). Sowieso ben ik tegen elke vorm van geweld, met als uitzondering op die regel zelfverdediging. Maar ik begin nu steeds meer te snappen wat terroristen beweegt, om hun daden uit te voeren. Niemand is onschuldig hierin idd, wat je zegt "wie goed of fout is", en iedere kant gebruikt z'n eigen middelen. Maar terrorisme komt iig steeds meer in een ander licht te staan.

Er is een uitspraak in het Engels, ook gebruikt door Loesje in het Nederlands:

"War is terrorism with a bigger budget."

En tja, ik vind er best een kern van waarheid in zitten, helaas.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Het hangt er van of de bevolking, waar de terroristen voor strijden, de acties ook steunen. Zo heeft Osama bin laden een veel groter draagvlak dan bijvoorbeeld de ETA, waar de Basken en masse tegen demonstreren. Het elimineren van een ETA-lid is veel effectiever dan van een hoogstaand Al-qaeda-lid. Al vinden de Amerikanen Osama bin Laden, op termijn zal er een nieuwe Osama opstaan. Je moet de drijfveren elimineren wil je effectiever te werk gaan. Cynisch gezien, is het wel waar dat terrorisme loont.

Verwijderd

Wat in de wereld vaak de doorslag geeft is helaas niet de moraal, maar de status quo. Dat is wat een oplossing in het israelisch palestijnse conflict ook zo moeilijk maakt. Beide partijen vertrouwen liever op hun eigen kracht dan op de bereidheid van de andere partij om gemaakte afspraken na te leven.

Helaas kan ik ze geen van beiden daar erg ongelijk in geven. De Joden hebben aan de lijve ondervonden wat het is om van de goedwil van andere volken afhankelijk te zijn. Vandaag voel je je veilig maar morgen ben je de pineut. Kijk eens naar het lot van de koerden en de nepalezen. Niemand neemt het voor hen op. Recht op zelfbeschikking, Hoezo?

Israel mag zich verheugen in de steun van de vs en de palestijnen hebben de hele arabische wereld aan hun zijde. Zo hebben ze allebei hun machtsbasis waarvan uit ze het spel kunnen spelen. Hun leiders zijn rucksichtsloos. De bevolking wordt zoals zo vaak meegesleurd in een machtsspel dat hun belangen niet dient.

Het is vreselijk, maar het valt niet te ontkennen dat de terrorristische aanslagen van de palestijnen hun zaak hebben gediend. Maar ik blijf het met kracht veroordelen. De hezbollah hebben de israelisch uit libanon verdreven met gevoelige aanslagen op militaire doelen. Het is helemaal niet nodig en absoluut verwerpelijk om burgers tot doelwit te nemen.

Aanslagen op militairen zouden de bevolking van Israel veel meer prikkelen tot een oplossing, want ook dat zijn zonen van mensen. Het onnodig zinloze geweld trekt wel de media, maar maakt een oplossing onmogelijk. En dat is weer precies de bedoeling van de hardliners die de strijd tot in het oneindige willen voortzetten. In sicilie (maffia) en ierland (ira, ufa) hebben we kunnen zien dat zulke organisaties al snel verworden tot criminele organisaties, die het gematigde deel van de eigen bevolking in gijzeling houden.

Een oplossing zal hieruit nooit komen. Pas als gematigde krachten aan beide kanten, de politieke wil en steun kunnen monsteren om tot een oplossing te komen, kan er iets gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2003 15:56 ]

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tsjetjenie is waarschijnlijk een mooi voorbeeld ervan dat terrorisme loont. Na de gijzeling in het theater is er wereldwijd toch veel aandacht geweest voor de Tsjetjenen. Hoewel hun situatie nog steeds bar slecht is. Rusland mag onder het mom van "War on Terrorism" daar doen wat ze willen. Er is nauwelijks internationale druk van Rusland om er iets aan te doen, Rode Kruis gaat er geloof ik al niet meer heen :|

Maar ook de aanslag van vandaag in Moskou heeft toch weer de aandacht van de wereld opgeeist. Hoewel het niet positieve aandacht voor de Tsjetjenen is, is er voor hun geen andere manier om aandacht te krijgen. Het is waarschijnlijk een aanslag uit wanhoop (ik zag ergens dat vrouwen de aanslag hadden gepleegd)

Verwijderd

Pre-11/9 waren de Tsjtsjeense rebellen nog altijd vrijheidsstrijders, en Rusland kreeg regelmatig kritiek van de VS en consorten. Post-11/9 zien we acutere aanslagen van Tsjtsjenen in Rusland, maar dit wordt nauwelijks tegen het licht gehouden van de schendingen die Rusland uitvoert in Tsjtsjenïe. Tegenlicht van de VPRO zond onlangs een documentaire over Grozny uit - je kan hem jammer genoeg vanwege auteursrechten niet online bekijken.

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 juli 2003 @ 13:32:
Pre-11/9 waren de Tsjtsjeense rebellen nog altijd vrijheidsstrijders, en Rusland kreeg regelmatig kritiek van de VS en consorten. Post-11/9 zien we acutere aanslagen van Tsjtsjenen in Rusland, maar dit wordt nauwelijks tegen het licht gehouden van de schendingen die Rusland uitvoert in Tsjtsjenïe. Tegenlicht van de VPRO zond onlangs een documentaire over Grozny uit - je kan hem jammer genoeg vanwege auteursrechten niet online bekijken.
Heb ik ook gezien en was behoorlijk schokkend. Verklaart mijns inziens waarom mensen zichzelf opblazen/ theater gijzelen, al was het alleen maar om aandacht te geven aan het conflict aldaar.

• hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-01 18:48

hayate666

zwaardfetisjist

Jånnis schreef op 05 juli 2003 @ 15:08:
Het hangt er van of de bevolking, waar de terroristen voor strijden, de acties ook steunen. Zo heeft Osama bin laden een veel groter draagvlak dan bijvoorbeeld de ETA, waar de Basken en masse tegen demonstreren. Het elimineren van een ETA-lid is veel effectiever dan van een hoogstaand Al-qaeda-lid. Al vinden de Amerikanen Osama bin Laden, op termijn zal er een nieuwe Osama opstaan. Je moet de drijfveren elimineren wil je effectiever te werk gaan. Cynisch gezien, is het wel waar dat terrorisme loont.
Helemaal mee eens, het succes van terrorisme wordt bepaald door hoeveel mensen er baat bij hebben. Het is helaas ook vaak zo dat mensen die met terrorisme hun problemen onder de aandacht proberen te krijgen dit vaak op geen enkele andere manier kunnen doen. Zoals al eerder gezegd, 'War is terrorism on a higher budget'.

As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen

Verwijderd

het hangt er helemaal van af of je het terroristen of vrijheidsstrijders noemt, en dat hangt er van af aan wiens kant je staat.

Als je de VS en Israel moet geloven dan worden "terroristen" gemotiveert door niets anders dan "evil" - als je iets verder kijkt dan weet je dat er meer aan de hand is.

Je kan stellen dat terrorisme loont, maar dan kan je net zo goed zeggen dat strijden voor vrijheid loont.
Pagina: 1