[win2k netwerk] AD, DNS, ik weet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
Ik ben een behoorlijk noob als het komt tot dit soort zaken, andere topics leerde me dat dingen moeten kunne zoals ik wil, maar hielpen me niet het probleem op te lossen.

Ik heb hier een netwerk liggen (zoals onderstaand schema).
Belangrijkste kenmerken:
- Internet toegang via de router
- de router doet NAT voor poorten 80 & 21 naar de server
- server heeft static IP
- Clients krijgen IP via DHCP op de router.
- een aantal clients moet toegang hebben tot netwerk resources d.m.v. domain acoount
- een aantal clients hoeft alleen maar het internet op.

{internet}
|
[router]
|
[ switch ]
| | |
| | [server (AD) / webserver]
| [cliets A]
[clients B]

Opzich werkte dit allemaal, maar er ging het nodige mis bij de DNS resolves.

vragen:
- Wat moet de DNS (server) config zijn om toegang tot het local network goed te laten lopen?
-Wat moet de DNS (client) config zijn om zowel het local network als het internet te kunnen gebruiken?
- moet (kan) mijn server DE DNS server zijn voor zowel het interne netwerk als internet?
- Is het beter om de DHCP op mijn router of server te draaien?

Ik hoop dat mijn vragen niet te breed zijn. Graag wordt ik doorverwezen naar een goeie tutorial (RTFM) voor noobs...

TIA!

Verwijderd

Je moet gewoon overal de DNS van je provider instellen. DHCP deelt ip adressen uit, dat op je server zetten heeft geen nut omdat je router dan niet weet waar hij het internet voor moet delen.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
palloquin schreef op 05 juli 2003 @ 13:34:

vragen:
1) Wat moet de DNS (server) config zijn om toegang tot het local network goed te laten lopen?
2) Wat moet de DNS (client) config zijn om zowel het local network als het internet te kunnen gebruiken?
3) moet (kan) mijn server DE DNS server zijn voor zowel het interne netwerk als internet?
4) Is het beter om de DHCP op mijn router of server te draaien?

Ik hoop dat mijn vragen niet te breed zijn. Graag wordt ik doorverwezen naar een goeie tutorial (RTFM) voor noobs...

TIA!
ff genummerd
1) begrijp vraag niet
2) zie 3
3) volgens dns protocol wel ja. requests die de dns server zelf niet kan resolven zou die dan naar een andere server kunnen sturen. Moet je wel configureren dat die dat gaat doen. In dat geval hoef je alleen maar 1 dns server op de dns clients op te geven.
Anders zou je op de dns clients meerdere nameservers moeten aangeven. voor je locale net en voor Internet.
4) ik zou voor PC server kiezen aangezien die meestal meer config en logging mogelijkheid heeft.

• palloquin
Als ik overal de DNS van mijn provider zet, krijg ik dan geen problemen met mijn AD logons etc.?

• palloquin
arikkert, thanX so far!

vraag 1a: hoe moeten de DNS instellingen zijn bij mijn TCP/IP properties van de netwerk kaart in de server
vraag 1b: hoe moet de DNS service configuratie er uit zien om dit alles te laten werken?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:18

Predator

Suffers from split brain

Zet de DNS server(s) van je provider als forwarders in je DNS server op je AD domeincontroller. (daar wel de root DNS zone verwijderen of je kan geen forwards instellen)
Zet dan op alle clients je AD DC als DNS server.

Zie eventueel:
[rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• palloquin
Euh...

Lijkt goed te werken maar:
C:\>nslookup
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Timed out
*** Default servers are not available
Default Server: UnKnown
Address: 192.168.0.1

Klopt dit dan? (192.168.0.1 = server)

• palloquin
Euh.. nog een probleempje:
DNS request voor onbekende adressen komen altijd uit op het publieke adres van mijn router... hoe komt dat, en wat kan ik daar aan doen?
Pagina: 1