Ik ben een behoorlijk noob als het komt tot dit soort zaken, andere topics leerde me dat dingen moeten kunne zoals ik wil, maar hielpen me niet het probleem op te lossen.
Ik heb hier een netwerk liggen (zoals onderstaand schema).
Belangrijkste kenmerken:
- Internet toegang via de router
- de router doet NAT voor poorten 80 & 21 naar de server
- server heeft static IP
- Clients krijgen IP via DHCP op de router.
- een aantal clients moet toegang hebben tot netwerk resources d.m.v. domain acoount
- een aantal clients hoeft alleen maar het internet op.
{internet}
|
[router]
|
[ switch ]
| | |
| | [server (AD) / webserver]
| [cliets A]
[clients B]
Opzich werkte dit allemaal, maar er ging het nodige mis bij de DNS resolves.
vragen:
- Wat moet de DNS (server) config zijn om toegang tot het local network goed te laten lopen?
-Wat moet de DNS (client) config zijn om zowel het local network als het internet te kunnen gebruiken?
- moet (kan) mijn server DE DNS server zijn voor zowel het interne netwerk als internet?
- Is het beter om de DHCP op mijn router of server te draaien?
Ik hoop dat mijn vragen niet te breed zijn. Graag wordt ik doorverwezen naar een goeie tutorial (RTFM) voor noobs...
TIA!
Ik heb hier een netwerk liggen (zoals onderstaand schema).
Belangrijkste kenmerken:
- Internet toegang via de router
- de router doet NAT voor poorten 80 & 21 naar de server
- server heeft static IP
- Clients krijgen IP via DHCP op de router.
- een aantal clients moet toegang hebben tot netwerk resources d.m.v. domain acoount
- een aantal clients hoeft alleen maar het internet op.
{internet}
|
[router]
|
[ switch ]
| | |
| | [server (AD) / webserver]
| [cliets A]
[clients B]
Opzich werkte dit allemaal, maar er ging het nodige mis bij de DNS resolves.
vragen:
- Wat moet de DNS (server) config zijn om toegang tot het local network goed te laten lopen?
-Wat moet de DNS (client) config zijn om zowel het local network als het internet te kunnen gebruiken?
- moet (kan) mijn server DE DNS server zijn voor zowel het interne netwerk als internet?
- Is het beter om de DHCP op mijn router of server te draaien?
Ik hoop dat mijn vragen niet te breed zijn. Graag wordt ik doorverwezen naar een goeie tutorial (RTFM) voor noobs...
TIA!