64MB DIMM verschillend gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:47
tja wat doe je als je broer met 3 MSI K7T mobo's binnen komt waarbij er bij 1 nog een reepie werkend SDRAM zit :P , juist ja je haalt het reepie eruit en zet m in je pc.
het probleem nu is ik het 3 soorten geheugen in me pc zitten, en ben op dit moment (op een andere pc dus) bezig met benchmarks om te kijken welke combi het snelst is
de reepies:
128MB Apacer cas2 double-sided
64MB single-sided en wordt gezien als double sided (8 chippies aan 1 kant)
64MB single sided
als ik de 128MB en de 64MB SS/DS erin doe mist de 64MB de heldft van zijn geheugen, maar las ik ze er alle drie in doe heb ik wel 256MB :? is dat reepie dan gewoon gaar, of moet ik op mijn P5A-B als laatste reepie er een SS in doen?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
waarschijnlijk deelt slot 2 en 3 zijn kanten...

dus als je 128Mb DS erin doet in slot 2 en dan in slot 3 64mb ss dan leest hij 128MB uit ... :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• MewBie
Vorkie schreef op 05 July 2003 @ 12:44:
waarschijnlijk deelt slot 2 en 3 zijn kanten...

dus als je 128Mb DS erin doet in slot 2 en dan in slot 3 64mb ss dan leest hij 128MB uit ... :)
dat is ook het rare zal ff de banken uit leggen :)
bank 0 --> 128MB DS SiSoft bank 4+5
bank 1 --> 64MB SS/DS Sisoft bank 2+3
bank 2 --> 64MB SS SiSoft Bank 0
en als ik bank 2 leeg haal ziet ie SiSoft bank 2 32MB en 3 is leeg :(

*beeeeep*

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Je kan gemakkelijk kijken of gheugen al dan niet brak is met memtest86. Een link hierheen vind je wel ergens in de FAQ.
Maar het moet volgens mij niet uit mogen maken in welke volgorde geheugen in de diverse banken zit. Maar een beetje experimenteren met het geheugen op wisselende plaatsen is hiet denk ik wel op zijn plaats. Veel plezier.

Wanbeleid is ook beleid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Helemaal geen raar geheugen :z

Technische PMG FAQ

Let trouwens op dat het hebben van chips op 1 kant niet enkelzijdig garandeert, evenmin als het hebben van chips op 2 kanten automatisch dubbelzijdig is :o

Wel is die tweede reep raar omdat 64MB normaal altijd SS is met 8 chips van 64Mb (8Mx8). Dit klinkt alsof je misschien 64MB hebt met DS, 2x 4 chips van 64Mb (4Mx16). Maar dan nog raar dat hij het zo herkent...

Gooi eens een Memtest er overheen met ALLEEN die 64MB 'DS' erin en kijk of dat goed gaat.

Zo ja: gewoon lekker met 256MB draaien. Zo nee: sleutelhanger :P

Edit:
Titel wat duidelijker gemaakt (let daar voortaan op :o )

Oslik blyat! Oslik!

• MewBie
dion_b schreef op 05 July 2003 @ 13:07:
Helemaal geen raar geheugen :z

Technische PMG FAQ

Let trouwens op dat het hebben van chips op 1 kant niet enkelzijdig garandeert, evenmin als het hebben van chips op 2 kanten automatisch dubbelzijdig is :o

Wel is die tweede reep raar omdat 64MB normaal altijd SS is met 8 chips van 64Mb (8Mx8). Dit klinkt alsof je misschien 64MB hebt met DS, 2x 4 chips van 64Mb (4Mx16). Maar dan nog raar dat hij het zo herkent...

Gooi eens een Memtest er overheen met ALLEEN die 64MB 'DS' erin en kijk of dat goed gaat.

Zo ja: gewoon lekker met 256MB draaien. Zo nee: sleutelhanger :P

Edit:
Titel wat duidelijker gemaakt (let daar voortaan op :o )
het probleem met het geheugen heb ik al gevonden, heb gisteravond om 2 uus 's nacht met me gare hoofd de dimms er achterste voren in gezet (DIMM1 en 3 omgewissled dus) |:(
nu is alleen 256MB sneller als 128MB (1 reepje), dus ik ga nog ff met die bios instellingen spelen want ik kom nog niet aan de waardes die SiSoft aangeeft voor de Alladin5 met pc100 CL2 geheugen :P
en de reepjes zijn nog goed, heb laatst nog memtest gedraaid

*beeeeep*

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MewBie schreef op 05 juli 2003 @ 13:17:
[...]

het probleem met het geheugen heb ik al gevonden, heb gisteravond om 2 uus 's nacht met me gare hoofd de dimms er achterste voren in gezet (DIMM1 en 3 omgewissled dus) |:(
nu is alleen 256MB sneller als 128MB (1 reepje), dus ik ga nog ff met die bios instellingen spelen want ik kom nog niet aan de waardes die SiSoft aangeeft voor de Alladin5 met pc100 CL2 geheugen :P
en de reepjes zijn nog goed, heb laatst nog memtest gedraaid
256MB sneller dan 128MB op Aladdin V...

1 begrip: cacheable limit!

Zet je L2 cache in BIOS op Write Through (WT) ipv Write Back (WB) en zie je performance met 256MB die van 128MB evenaren :)

Edit: complexere aanpassingen kunnen ook in WB mode alles laten cachen. Zie het ongelofelijk ingewikkelde verhaal halverwege deze pagina:
http://users.erols.com/chare/chipsets.htm

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 05-07-2003 14:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

• MewBie
dion_b schreef op 05 July 2003 @ 14:00:
[...]

256MB sneller dan 128MB op Aladdin V...

1 begrip: cacheable limit!

Zet je L2 cache in BIOS op Write Through (WT) ipv Write Back (WB) en zie je performance met 256MB die van 128MB evenaren :)

Edit: complexere aanpassingen kunnen ook in WB mode alles laten cachen. Zie het ongelofelijk ingewikkelde verhaal halverwege deze pagina:
http://users.erols.com/chare/chipsets.htm
oeh das zeer insterresant:
-Revision 'F' and later of the Aladdin V (M1542) fixes the internal Tag and can cache up to 512MB
jaja die heb ik
-The Aladdin V+ adds an official 100MHz bus speed over the Aladdin V.
ik draai op 5x100MHz
When run at 100MHz, only 6 SDRAM rows can be used in the Aladdin V+.
ik heb maar drie geheugen banken dus dat komt wel goed :)
en voor die L2 cache moet ik ff kijken of daar een chippie zit.
Maar zoals het er nu naar uit ziet heb ik dus een V+ ?

edit: nog ff naar die L2 cache gekeken, die kan alleen maar enabled of disabled.
heb net 2 opties aangezet iets van internal paging ofzo en mn geheugen bandbreedte zit nu bijna aan de 170MB/s :) (alle bij de balkjes in SiSoft, nu nog de onderste naar 270 zoals bij de stats van de verglijkbare ALi V chipset)

[ Voor 15% gewijzigd door MewBie op 05-07-2003 23:23 ]

*beeeeep*

• MewBie
een, denk ik, best wel nare mededeling voor mij:
Problem: What is the maximum cacheable memory size on P5A/ P5A-B M/B?
Answer: The size of L2 cache on P5A/P5A-B M/B is 512K. The maximum cacheable memory size is 128MB.
Label

van de asus site, ergens ver weg gestopt.
zou mijn geheugen performance daarom zo laag zijn? in vergelijking met de reference in SiSoft

*beeeeep*

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MewBie schreef op 05 July 2003 @ 23:47:
een, denk ik, best wel nare mededeling voor mij:
Problem: What is the maximum cacheable memory size on P5A/ P5A-B M/B?
Answer: The size of L2 cache on P5A/P5A-B M/B is 512K. The maximum cacheable memory size is 128MB.
Label

van de asus site, ergens ver weg gestopt.
zou mijn geheugen performance daarom zo laag zijn? in vergelijking met de reference in SiSoft
Grrr, ik heb mijn P5A even uit de kast gehaald en geconstateerd dat:

1) idd kan hij max 128MB cachen :'(
2) er zijn in het geheel geen settings in BIOS waarmee je dat kunt veranderen :(

Als je je cacheable limit voorbijstreeft keldert je mem performance (omdat een deel, precies de helft bij 256MB, niet meer gecached wordt. Het is des te erger omdat je OS juist bovenin het geheugen gaat zitten en dus je OS processes niet gecached worden). Conclusie: met de P5A heb je optimale performance met 128MB. Daarboven heeft alleen zin als je zoveel geheugen gebruikt dat je anders constant naar de HDD aan het swappen bent (dat is nog veel trager)

Maareh, let sowieso niet teveel op wat Sandra zegt- die voorbeelden zijn leuk, maar vaak slechts een zeer ruwe benadering van de situatie. Ik zit er regelmatig 20% boven of onder met verschillende systemen :z

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 06-07-2003 00:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

• MewBie
dion_b schreef op 05 July 2003 @ 23:58:
[...]

Grrr, ik heb mijn P5A even uit de kast gehaald en geconstateerd dat:

1) idd kan hij max 128MB cachen :'(
2) er zijn in het geheel geen settings in BIOS waarmee je dat kunt veranderen :(

Als je je cacheable limit voorbijstreeft keldert je mem performance (omdat een deel, precies de helft bij 256MB, niet meer gecached wordt. Het is des te erger omdat je OS juist bovenin het geheugen gaat zitten en dus je OS processes niet gecached worden). Conclusie: met de P5A heb je optimale performance met 128MB. Daarboven heeft alleen zin als je zoveel geheugen gebruikt dat je anders constant naar de HDD aan het swappen bent (dat is nog veel trager)
bedankt voor de bevestiging, alleen vindt ik dat niet zo leuk :'(dan maar de 128MB CL2 geheugen erin zetten en kijken met welke settings hij het snelst is :) dan ga ik mijn broertje blij maken met 64MB extra (dan zitten zijn bankies ook vol :P )

*beeeeep*

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MewBie schreef op 06 July 2003 @ 00:03:
[...]

bedankt voor de bevestiging, alleen vindt ik dat niet zo leuk :'(dan maar de 128MB CL2 geheugen erin zetten en kijken met welke settings hij het snelst is :) dan ga ik mijn broertje blij maken met 64MB extra (dan zitten zijn bankies ook vol :P )
Controleer dan wel of hij het kan cachen... :+

Mbt de P5A- ik stelde vroeger mijn K6-2 300 mobile in op 3x120MHz (op 360MHz was hij sneller dan 400@4x100). FSB op 120MHz, alle timings zo krap mogelijk en gaan met die banaan (afhankelijk van je CPU natuurlijk)

Oslik blyat! Oslik!

• MewBie
dion_b schreef op 06 July 2003 @ 00:15:
[...]

Controleer dan wel of hij het kan cachen... :+

Mbt de P5A- ik stelde vroeger mijn K6-2 300 mobile in op 3x120MHz (op 360MHz was hij sneller dan 400@4x100). FSB op 120MHz, alle timings zo krap mogelijk en gaan met die banaan (afhankelijk van je CPU natuurlijk)
ik heb een K6-2/500, dus dat zal dan 4x120 worden, weet alleen niet of mijn geheugen dat leuk gaat vinden, dalijk ff kijken of mn broertje er toevallig pc133 in heb zitten, heeft ie toch weinig aan met zn celly 433 >:)

*beeeeep*

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MewBie schreef op 06 July 2003 @ 12:04:
[...]

ik heb een K6-2/500, dus dat zal dan 4x120 worden, weet alleen niet of mijn geheugen dat leuk gaat vinden, dalijk ff kijken of mn broertje er toevallig pc133 in heb zitten, heeft ie toch weinig aan met zn celly 433 >:)
De meeste PC100 reepjes willen wel tot 124MHz, dus moet 120 op niet al te strakke settings lukken. Maar als je 128MB uit een K7TPro hebt, is het alicht 133MHz en is 120MHz op strakke settings gaat dan prima. Gebruik dat dan en geef evt je 128MB PC100 aan je broertje :z

Oslik blyat! Oslik!

• MewBie
dion_b schreef op 06 July 2003 @ 12:15:
[...]

De meeste PC100 reepjes willen wel tot 124MHz, dus moet 120 op niet al te strakke settings lukken. Maar als je 128MB uit een K7TPro hebt, is het alicht 133MHz en is 120MHz op strakke settings gaat dan prima. Gebruik dat dan en geef evt je 128MB PC100 aan je broertje :z
helaas mn broertje heeft ook PC100 geheugen, hetzelfde OEM spul als dat DS 64MB reepie van mij :)
hoe merk je trouwens als hij niet al het geheugen kan cachen? als ik er 256MB in heb zitten zakt mn geheugensnelheid naar ong 150/150 MB/s in SiSoft, met 128MB zit ik nu op 176/179 MB/s

*beeeeep*

• MewBie
Het is gelukt, ik zit nu rond de 190/190 met SiSoft :)
K6-2/500 @ 495 (4,5*110)
128MB PC100-CL2 @ PC110-CL3
met timings 322 :) langzaamste is 335, ik heb ook nog 222 geprobeerd maar toen wou hij niet meer booten :( zonder voltage te verhogen.

*beeeeep*

Pagina: 1